Magic

Allting från poker till svälta räv.
Användarens profilbild
Lactomon
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 18
Blev medlem: mån 05 mar 2007, 00:56
Namn: Simon Gärdebring

Magic

Inlägg av Lactomon »

HEJ!
Efter en enligt mig väldigt lyckad turnering, och att rycktet säger att det finns ett intresse bland lite DMF:are, så har jag tänkt att hålla i en INofficiell Magic-Draft.

Detta kommer gå till så att folk röstar om en lämplig helg som folk kan spela. När vi har kommit fram till ett lämpligt datum, så får folk anmäla sig här i forumtråden.

Jag kommer köpa korten på SPEL, det kommer kosta 100 kr per person, priset kommer bestå i att man får välja bland rare-korten vilket man vill ha om man vinner, precis som det brukar gå till.

Vi har lite (med betoning på lite) promotionprylar kvar sen turneringen som man kan få om man vinner.

Eftersom många inte har spelat på länge så hade jag tänkt att ha en snabb regel-recap/regelgenomgång innan vi börjar drafta, där vi kommer gå igenom nya wordings och lite annat sånt matnyttigt.

Anledningen till att jag vill anordna en turnering till nu, är att det verkade som det fanns folk som ville spela, men inte kände att det var så lönt om det skulle komma massa skillade spelare. Denna turnering kommer rikta sig till dom. Dessutom känner jag att Lorwyn är ett bra set att drafta i, eftersom Tribal-temat är ett ganska lätt tema att förstå sig på, och passar väldigt bra till drafts. Lika bra att köra när man har ångan uppe! :D

Har man inte spelat magic innan, men ändå vill vara med, så bör man prata med någon som kan reglerna innan draften. Det kommer nämligen ta väldigt mycket tid att börja en regelgenomgång från scratch.

För att få en bra draft så bör vi vara 7 spelare plus mig dvs 8. Självklart kan vi vara fler.

Verkar detta trevligt? Det tycker jag! :)
Användarens profilbild
Elrik
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 4743
Blev medlem: lör 03 mar 2007, 11:30
Namn: Erik Lindholm
Ort: Banjoland

Re: Magic

Inlägg av Elrik »

Jag är gärna med. Lägg upp lite datum så röstar vi.
Maestro of the lol-orgel.
.
Den inre röven. /Poesi by Ilg
Användarens profilbild
wyrmer
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1556
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 20:17
Namn: Peter Werner
Ort: Malmö

Re: Magic

Inlägg av wyrmer »

Jag är gärna med om det bara är dmfare med och inga elitspelare. Det som varit skoj är ju att återupptäcka spelet med polare samtidigt som man kan ha en lite mer avslappnad turnering.
"What the world needs is more geniuses with humility, there are so few of us left." —Oscar Levant
Användarens profilbild
Herr B
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1892
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 17:47
Namn: Pär Birgander
Ort: Här

Re: Magic

Inlägg av Herr B »

Jag är lätt på, skulle dessutom inte säga nej till någon form av semi regelbunden draft kväll, 100 spänn 1-2 gånger i månaden är inte direkt snordyrt. Vi behöver verkligen inte bli 8 för att spela, 4 räcker för att det ska bli kul.
"50 Cent got shot and still whines about it on stage. Teddy Roosevelt got shot mid-speech and didn't leave the stage until he finished."
Användarens profilbild
Lactomon
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 18
Blev medlem: mån 05 mar 2007, 00:56
Namn: Simon Gärdebring

Re: Magic

Inlägg av Lactomon »

Herr B skrev:Vi behöver verkligen inte bli 8 för att spela, 4 räcker för att det ska bli kul.
Jag har aldrig draftat med mindre än 6, men det borde inte vara några problem. Om man tycker att själva draften tar slut för fort, för att man är för få spelare, så kan man ganska enkelt "återanvända korten" genom att använda samma kort, men slumpa ut nya boosters, sen drafta igen. Detta brukade vi göra när man draftade hemma hos nån polare.

Nu kommer lokalen att vara lite knivig att använda eftersom golvet kommer att försvinna. När händer detta, och hur länge är lokalen ur bruk? Skall vi satsa på att drafta efter renoveringen, eller skall vi klämma in det på en vardag nu innan?
Användarens profilbild
wyrmer
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1556
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 20:17
Namn: Peter Werner
Ort: Malmö

Re: Magic

Inlägg av wyrmer »

Det får bli efteråt eftersom lokalen kommer att utrymmas så fort som möjligt och sedan vara ur bruk i 3 veckor.
"What the world needs is more geniuses with humility, there are so few of us left." —Oscar Levant
Användarens profilbild
Herr B
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1892
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 17:47
Namn: Pär Birgander
Ort: Här

Re: Magic

Inlägg av Herr B »

Det är alltid lika många kort per person skillnade är ju att det finns färre motståndare att möta bara.
"50 Cent got shot and still whines about it on stage. Teddy Roosevelt got shot mid-speech and didn't leave the stage until he finished."
Användarens profilbild
Lactomon
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 18
Blev medlem: mån 05 mar 2007, 00:56
Namn: Simon Gärdebring

Re: Magic

Inlägg av Lactomon »

Herr B skrev:Det är alltid lika många kort per person skillnade är ju att det finns färre motståndare att möta bara.
Det jag menar är att om man är fyra spelare, så blir det inte så många rundor att spela med sin lek innan man kan utse en vinnare. Om man sen vill spela mer, men inte är sugen på att drafta igen, eftersom det kostar ytterligare 100 spänn, så kan man göra "nya" boosters av de gamla. Man samlar in allas kort, och slumpar ut ett rare, 3 uncommons och resten commons i 12 högar. Dessa är sen precis som boosters och kan draftas på nytt. Det kommer vara samma kort som innan men det kan bli mycket bättre (eller sämre) lekar och det är faktiskt kul att drafta med "hemmagjorda" boosters.

Vad skall vi göra med korten när draften är slut? En ide kan vara att donera alla kort till oss deltagare på föreningen, och sedan försöka sälja de bra korten och använda pengarna till att köpa nya boosters och drafta. Vem vill inte drafta gratis? :)
De kort som inte går att sälja kan ju läggas på hög, och vara tillgängliga om någon av oss skulle vara intresserad av att göra en typ2 lek alt. blocklek.
Användarens profilbild
wyrmer
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1556
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 20:17
Namn: Peter Werner
Ort: Malmö

Re: Magic

Inlägg av wyrmer »

Skulle folk vara intresserade av att bara sätta sig ner en dag och bygga lekar och spela mot varandra?
Jag har ett par tusen kort liggande som kan användas till detta, så skulle vi slippa drafta varje gång vi vill spela.
"What the world needs is more geniuses with humility, there are so few of us left." —Oscar Levant
Användarens profilbild
Herr B
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1892
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 17:47
Namn: Pär Birgander
Ort: Här

Re: Magic

Inlägg av Herr B »

Lactomon skrev:
Herr B skrev:Det är alltid lika många kort per person skillnade är ju att det finns färre motståndare att möta bara.
Det jag menar är att om man är fyra spelare, så blir det inte så många rundor att spela med sin lek innan man kan utse en vinnare. Om man sen vill spela mer, men inte är sugen på att drafta igen, eftersom det kostar ytterligare 100 spänn, så kan man göra "nya" boosters av de gamla. Man samlar in allas kort, och slumpar ut ett rare, 3 uncommons och resten commons i 12 högar. Dessa är sen precis som boosters och kan draftas på nytt. Det kommer vara samma kort som innan men det kan bli mycket bättre (eller sämre) lekar och det är faktiskt kul att drafta med "hemmagjorda" boosters.

Vad skall vi göra med korten när draften är slut? En ide kan vara att donera alla kort till oss deltagare på föreningen, och sedan försöka sälja de bra korten och använda pengarna till att köpa nya boosters och drafta. Vem vill inte drafta gratis? :)
De kort som inte går att sälja kan ju läggas på hög, och vara tillgängliga om någon av oss skulle vara intresserad av att göra en typ2 lek alt. blocklek.
4 pers = 3 motståndare. Alla möter alla funkar lika bra som swiss :)
"50 Cent got shot and still whines about it on stage. Teddy Roosevelt got shot mid-speech and didn't leave the stage until he finished."
kombat
Custos Castrorum - Nyckelbärare
Custos Castrorum - Nyckelbärare
Inlägg: 1601
Blev medlem: tis 27 feb 2007, 08:59
Namn: Johan Ljungström
Ort: Lund

Re: Magic

Inlägg av kombat »

kul! count me in va längesen man lira magic
“Wuz betta den one choppa? Two choppas! Two choppas is one more… is one times da… is lots more fun! Waaagh!”
- Chopmo, Dung Heap Philosopher
Användarens profilbild
RRWH
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 12
Blev medlem: lör 01 dec 2007, 22:05
Namn: Rolf Holmstedt

Re: Magic

Inlägg av RRWH »

Jag är med.
Skriv svar