Hur länge har ni varit med i DMF?

Här kan alla snacka om vad som helst som faller er in.
Användarens profilbild
Ichabod
Primiscrinius - Huvudadministrator
Primiscrinius - Huvudadministrator
Inlägg: 1348
Blev medlem: lör 24 feb 2007, 01:31
Namn: Ichabod Svensson
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Ichabod »

Jag satt och funderade lite och insåg att jag ändå varit med DMF ganska länge nu, i alla fall med mina mått mätt. Men det finns ju många andra som varit med sen jag bara var ett litet spädbarn.

Så nu tänkte jag se om man kunde göra en liten sammanställning.

Så ett par enkla frågor, svara bara på bara frågorna här så kan vi föra offdisskutionen i en tråd bredvid.
  • Enkla frågor.
  • Hur länge har du varit med i DMF?
  • Hur såg DMF ut när du var snotling?
  • Vad har blivit bättre?
  • Vad har blivit sämre?
  • Också två bonusfrågor för er som orkar.
  • Vad kan göras bättre?
  • Vad kan du göra för att DMF ska bli bättre?
Hjälp till med utvecklingen av hemsidan på tips för dmfonline.se!

Bild
"The fact that a believer is happier than a skeptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one." - George Bernard Shaw
Användarens profilbild
Ichabod
Primiscrinius - Huvudadministrator
Primiscrinius - Huvudadministrator
Inlägg: 1348
Blev medlem: lör 24 feb 2007, 01:31
Namn: Ichabod Svensson
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Ichabod »

* Hur länge har du varit med i DMF?
Jag är inte säker på exakt hur länge, men jag antar att jag varit med i ungefär... 8 år nu. Iallfall minns jag att jag hade en (misslyckad) 20-årsfest på Schtället. Dock är jag så ung att jag bara såg det som för mig är "gamla" DMF. Så jag har bara varit med i två lokaler, pluss schtället.

* Hur såg DMF ut när du var snotling?
Tja, det var nere på lokalen vid södra esplanaden och många minns väl ungefär hur det såg ut. Jag minns att det fanns ett rollspelsrum man kunde röka i (:rolleyes: Mein Godt!) Och jag minns hur jag en av dom första gångerna fick spela för Godaly, jag minns min karaktär... Mördar Anders tror jag han hette. Trevlig prick. :lol:

* Vad har blivit bättre?
Mycket har blivit bättre, framförallt tänker jag på stämningen. Jag tror inte många äldre DMF-are tänkte på det. Men jargongen och den allmäna attityden där nere skrämmde väldigt många. Jag tycker att attityder och jargonen är lite bättre idag, även om det knappas tär super. Det är lite tråkigt att man bara säger "Men det är ju DMF..." som om det ursäktar vilket beteende som helst. Men som sagt, detta var en positiv fråga så jag tycker det har blivit bättre! :P Dessutom tycker jag att denna lokalen är väldigt fräsch, stor och välskött (även om städning ibland varit ett problem). Mycket beröm till styrelsen för den senaste städattacken! Dessutom är det kul att se att den renoveras och ändras vid behov, biosalongen var att tufft projekt och har varit väldigt positivt.

* Vad har blivit sämre?
Aktiviteten, även om det nu förhoppningsvis kan komma att ändras. Det är svårare idag att få igång folk, och det finns inte speciellt många unga medlemmar. Jag hoppas att denna sidan och spridning till skolor och liknande ska få igång unga att spela.

# Vad kan göras bättre?
Attityden som jag nämnde innan kan fortfarande bli bättre. Och skitsnacket borde kunna sänkas till ett minimum, det finns tyvärr en stil som innebär att folk sällan kan ta upp saker med personen de stör sig på. Vilket skapar onödiga spänningar i min mening i alla fall. Jag vet tex att många stört sig på mitt namnbyte, men ta då upp det med mig! Stoltsera med er sociala kompetens. :D

# Vad kan du göra för att DMF ska bli bättre?
Jag kan göra mycket, framförallt bli mer aktiv. Men just nu ska jag koncentrera mig på att göra hemsidan och forumet till ett centrum för DMF's off-snack. Tanken är att det ska öka aktiviteten nere på lokalen, vilket jag tror ska gå bra. Hjälp mig att hjälpa föreningen genom att komma med tips och feedback på hur sidan funkar!
Hjälp till med utvecklingen av hemsidan på tips för dmfonline.se!

Bild
"The fact that a believer is happier than a skeptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one." - George Bernard Shaw
Användarens profilbild
Ulvert
Auctoritas - Moderator
Auctoritas - Moderator
Inlägg: 2161
Blev medlem: sön 25 feb 2007, 14:08
Namn: Roger Johansson
Ort: Lund

Inlägg av Ulvert »

* Hur länge har du varit med i DMF?
Sedan 1994, en klasskamrat introducerade mig till DMF, därefter introducerades jag till rollspel av Barteg och L85, och sedan var jag hooked. ;)

* Hur såg DMF ut när du var snotling?
DMF som organisation var väl som föreningen alltid har varit - lite lagom kaotisk och anarkistisk utan någon större märkbar struktur, men stämningen var rå men hjärtlig. Själva lokalen (revingegatan) såg dock HELT annorlunda ut jämfört med hur den såg ut på slutet. Det enda rum som inte förändrades eller byggdes om sedan dess var dasset.

* Vad har blivit bättre?
Allt. DMF är en förening som till sin natur belönar de som är aktiva, med möjlighet att utföra ännu fler aktiviteter. Är man aktiv, förblir man gärna aktiv. Jag räknade på det för några dagar sedan och kom fram till att sedan jag började vara aktiv nere på lokalen har jag spellett 24 olika personer i äventyr och kampanjer, och varit spelare för 11. Tillgången till bra brädspel och vettiga rollspelsrum har också blivit enormt mycket bättre (räck upp en hand om ni minns rollspelsrummet från 95/96 med den strömförande ljuskronan och asbestdörren som öppnades hela tiden av 40k-människor som skulle hämta ut terräng). Att en del av de meer människofientliga medlemmarna har gått ur föreningen eller mognat och vuxit upp har också bidragit till föreningens förbättran.

* Vad har blivit sämre?
Här får jag hålla med om föregående talare. Sedan vi flyttade ner till den nya lokalen har verksamheten under vardagarna stadigt sjunkit. Hoppas forumet hjälper till att skapa spontan-verksamhet. Folks tolerans har också minskat på lokalen, förr spelade man mer eller mindre med vemsomhelst, det viktiga var att man fick spela, trots allt. Det är mycket mer rigid gruppbildning nuförtiden, och folk kan bli upprörda över de minsta skitsaker.

# Vad kan göras bättre?
Folk kan bli mer villiga att ta på sig ansvarspositioner som genererar verksamhet. Att vara filmansvarig eller starta en öppen spelgrupp är aktiviteter som kostar lite i form av ansträngning och ger mycket i form av verksamhet och "bitna" nya medlemmar. Men på lokalen är tyvärr ansvar = ondska för många. Eller också är folk bara lata. Gäller både medlemmar och styrelse.
Attityden tycker jag dock inte är något större problem, att förändra att folk svallrar eller snackar skit om folk är svårt - det har blivit en del av vårt subkulturella betendemönster som kan vara mycket svårt att förändra. Jag ser det snarare som att man får vara beredd att ta (och dela ut) en del skit om man är medlem. Dock så är detta något som nya medlemmar undslipper, jag tycker de allra flesta dmfare är bra på att hantera relationerna med de yngra medlemmarna. Lite mindre könsord i konversationen nära dem hade dock varit önskvärt. =)

# Vad kan du göra för att DMF ska bli bättre?
Spela mer. Vi behöver mer verksamhet.
"People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people."

-Alan Moore m.fl.


"Nope, I can't go to Hell, Satan has a restraining order against me."
Användarens profilbild
drond
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 133
Blev medlem: fre 02 mar 2007, 22:43
Namn: Christian Holmberg
Ort: ~/

Inlägg av drond »

* Hur länge har du varit med i DMF?
Frekvent andvändande av psykoaktiva substancer får mig att tro jag är nu inne på mitt femte år som DMF:are, eller är det mitt sjätte. Kommer inte ihåg riktigt


* Hur såg DMF ut när du var snotling?

Hadde en annan lokal. Rollspelsrummen hadde siffror som namn om jag minns rätt. Man behövde inte ta på sig skor när man skulle mata det stora gröna monstret.
Man hörde legender om forna tider om hur det visades Porrfilm på lokalen och man fick röka innomhus.

* Vad har blivit bättre?

Jag har så klart blivit bättre. Bara det är ju värt någoting. Min 40k arme har gått från 0 poäng till drygt 1500, så den har också blivit bättre

* Vad har blivit sämre?

Placeringen på det stora gröna monstret. Hur var det lathet är positivt.
d_(^^,)_b
Användarens profilbild
Nefrums
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1029
Blev medlem: tis 06 mar 2007, 13:40
Namn: Jeppa Resmark
Ort: Malmö

Inlägg av Nefrums »

Ichabod skrev:Jag satt och funderade lite och insåg att jag ändå varit med DMF ganska
  • Enkla frågor.
  • Hur länge har du varit med i DMF?
  • Hur såg DMF ut när du var snotling?
  • Vad har blivit bättre?
  • Vad har blivit sämre?
  • Dumma svar:
  • tre kvarts decenium
  • kommer inte ihåg
  • bra fråga
  • jag
Arguing on the internet is like competing in the Paralympics.
Even if you win, you are still retarded.
Zozo

Inlägg av Zozo »

• Hur länge har du varit med i DMF?
Jag har inte varit med i DMF så många år men började spela rollspel när jag gick i trean. Gick sedan med i Rigor mortis (Varbergs spelförening) när jag var femton. Dom hade fått regler av Varbergs kommun att de var tvungna att ha en åldersgräns på femton efter som det fanns åldersgräns på vissa rollspel på den tiden : )


• Hur såg DMF ut när du var snotling?
Jag skulle aldrig kalla mig själv för snotling när jag gick med i DMF eftersom jag hade då spela rollspel i över femton år. Hur det var för mig som snotling i Rigor mortis är en annat historia.
• Vad har blivit bättre?
Svårt för mig att svara på.....

• Vad har blivit sämre?
Det är för lite tokiga på hit........ Folk börjar bli gamla....


Också två bonusfrågor för er som orkar.

• Vad kan göras bättre?
Massor... vi behöver en unga påhittiga medlemmar som för DMFandan vidare....

• Vad kan du göra för att DMF ska bli bättre?
Se till att DMF blir som ett andra hem så som det var förr i världen........ En aktiv lokal...

/ en fylle susanne
Användarens profilbild
mawno
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 496
Blev medlem: sön 18 mar 2007, 12:07
Namn: Emanuel Meramveliotakis

Inlägg av mawno »

* Hur länge har du varit med i DMF?
hmm sen 90-91 tror jag...
* Hur såg DMF ut när du var snotling?
Bakfull Larking alt Godaly sovandes i en soffa... Fimpar, vinflaskor o dyl lite varstans. En porrkalender i hallen :)
* Vad har blivit bättre?
Lokalen är deffinitivt bättre...
* Vad har blivit sämre?
Jag har mindre tid så det är inte så ofta man går ner och "hänger". Känns inte direkt som om man pallar gå ner om det inte händer något på lokalen. Förhoppningsvis så kan man koordinera spelande lite bättre nu när vi har ett forum.
Sweet Krishna, shake that rupee maker!
Användarens profilbild
Pedersen
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1072
Blev medlem: tis 13 mar 2007, 23:18
Namn: Magnus Pedersen
Ort: De sju haven.
Kontakt:

Inlägg av Pedersen »

* Hur länge har du varit med i DMf?
Sedan hösten -97
* Hur såg DMF ut när du var snotling.
Jag var aldrig snotling. Jag var pervers redan från början alldeles av mig själv. ;) Men när jag var ny så var lokalen rälig men full av människor. Lorentzon, Hornemark, och Larking hade något obskyrt samboförhållande nere på lokalen. En mindre men på många sätt mysigare lokal än den nuvarande. Kanske för att den var mer centralt placerad. Och ett hav av möjligheter att ändra om lokalens struktur. Trevliga grannar som aldrig störde oss. Fimpar och askfat i alla rollspelsrummen. Soffor som luktade död och pina (och cigg).
* Vad har blivit bättre?
Ljudisoleringen i rollspelsrummen. Inga cigg inomhus. Mer plats att bygga om lokalen. Inte så många miffon/seriemördaraspiranter kvar i föreningen.
* Vad har blivit sämre?
Inte så många spontana Hornemark/Lorentzon Kampanjer som startas upp längre. Rollspelen har blivit sämre. Snottsen har blivit sämre på att lura med sig sina kvinnliga klasskamrater till lokalen. Spriten flödar inte längre på lokalen. Det är inte lika bekvämt att vara bakfull längre. Saknar närheten till kryddans kebabtallrikar. För lite spontana rollspelsmöten överhuvudtaget (Vad skall vi hitta på? Vet inte. Skall vi spela rollspel? Jag kan spelleda.)
* Vad kan göra bättre?
Fler flickor på lokalen. Det är roligt att spela rollspel med tjejer (fast inte lika kul som brädspel eftersom det är de få gånger som jag har en chans att vinna, eller var det armbrytning?) Fler snots till lokalen. Fler fester, tävlingar, samkvämsträffar, biokvällar etc... Bort med scenen och bygg ett podium till Ledaren istället. Ett biljardbord hade varit bra och trevligt.
* Vad kan jag göra för att DMF skall bli bättre?
Inte mycket mer än att promota oss i utlandet. "Vaddå kastat upp bakom din bar? Jag är DMFare för faen. Vet du inte vad DMF är din obildade barbar? Ring 046151819 så får du svar på allt. Ge mig en öl till nu och sluta tjata!"
Rock hard, ride free! - Judas Priest
Blixt och dunder och miljoner tyfoner - Kapten Haddock
Vissa lagar som syftar till att bekämpa kriminaliteten är ännu mera kriminella - Friedrich Engels
Användarens profilbild
wyrmer
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1556
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 20:17
Namn: Peter Werner
Ort: Malmö

Inlägg av wyrmer »

Hur länge har du varit med i DMF?
Sen 95 tror jag bestämt. Jag hade förvisso hälsat på redan tidigare men jag blev ivägskrämd då.

Hur såg DMF ut när du var snotling?
Sunkigt, nerspytt, kondomer överallt. Ganska charmigt alltså. Stanken av rök, aska och gamla fimpar låg som en våt filt över hela lokalen.

Vad har blivit bättre?
Den nya lokalen är oändligt mycket trevligare. Stämningen på lokalen har också förbättrats avsevärt, det är mycket färre grupperingar numer som hyser agg till varandra.

Vad har blivit sämre?
Mindre spontan verksamhet, färre fester, färre människor som sover ruset av sig på lokalen. Detta innebar att man alltid kunde räkna med att där var folk på lokalen på torsdagar och söndagar. Överlag mindre galna upptåg.

Vad kan göras bättre?
Rekrytera snots. Vi behöver unga, aktiva (och naiva) medlemmar som kan se till att föreningen förblir aktiv. Vi som är gamla i gamet är dåliga på att lära känna nytt folk och börja spela med dem. Den naivitet och kravlöshet vi en gång hade har ersatts med krav och gnäll. Därför behöver vi de yngre för att de tillsammans ska kunna bli aktiva och bidra med den entusiasm vi andra sen länge förlorat.

Vad kan du göra för att DMF ska bli bättre?
Jag har börjat spendera mer tid nere på lokalen igen, men jag är fortfarande osäker på om detta verkligen är positivt för föreningen.
"What the world needs is more geniuses with humility, there are so few of us left." —Oscar Levant
Användarens profilbild
Skarpskytten
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 4074
Blev medlem: lör 03 mar 2007, 21:58
Namn: Magnus Olofsson
Ort: Jagent

Inlägg av Skarpskytten »

Hur länge har du varit med i DMF?
Jag flyttade till Lund i januari 93. Sydcon samma sommar eller året efter råkade jag höra två suspekta typer stå och prata om mitt favoritspel, världens bästa rollspel, Pendragon. Jag tog modet till mig och gick fram till dem. De två typerna var Godaly och Brännmark! Snart 15 år senare spelar jag fortfarande rollspel med dem. Sensmoralen i den här berättelsen är oklar. :P

Hur såg DMF ut när du var snotling?
Detta har redans sagts: sunkigt, äckligt, seriemördare, miffon. Periodvis dålig stämning. Ett tag talade vi om "den berömda DMF-andan". De som tycker att det är rått idag skulle varit med för tio år sedan.

Vad har blivit bättre?
Jag är bättre. Lokalen är bättre. Stämningen är bättre. Styrelsen är bättre.

Vad har blivit sämre?
Inget. Eller mycket lite. Vissa saknar spontaniteten, "hängadet" och sämre verksamhet. Möjligtvis har detta blivit sämre, även om jag vill påpeka att DMFs medlemskris nu har varat i över tio år och föreningen fortfarande är vital.

När det gäller "hänget" är det ironiskt att för fem-tio år sedan diskuterades på allvar "problemet" att folk var på lokalen utan att spela spel. Nu "hänger" folk inte längre - och det är ett problem! Gräset är alltid grönare ... :P

Vad det handlar om är att många av våra gamla medlemmar har blivit vuxna, detta trots att de flesta av oss (som är 25+/varit med i 10-20 år) trots diverse mer eller mindre simulerade psykiska och fysiska åkommor har lyckats skjuta upp vuxenlivet med i genomsnitt fem år var. Vissa har klarat det i över tio! Men vi har förlorat kampen! Karriär, utbildning, flickor. Det går inte att "hänga" längre. Kanske ska vi vara glada över vi slutat hänga?

Vad kan göras bättre?
Snotts, snotts, snotts. Men vem ska göra det?

Vad kan du göra för att DMF ska bli bättre?
Inget. Jag lägger 10-15 timmar i veckan på att spela eller förbereda spel på DMF, och har gjort så i snart 15 år. Periodvis (lajvet) la jag ned mer tid än så. Jag är för gammal för att rekrytera kids.
"Ingens träl, ingens tyran"

"Society in every state is a blessing, but government, even in its best stage, is but a necessary evil; in its worst state an intolerable one."
Användarens profilbild
Elrik
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 4743
Blev medlem: lör 03 mar 2007, 11:30
Namn: Erik Lindholm
Ort: Banjoland

Inlägg av Elrik »

Hur länge...
Sen våren 2000. Kände Roger när jag flyttade ner så det var enkelt att hitta hit.

Hur såg DMF ut då?
Sjukt mycket sunkigare.. när man tänker efter var det nog varken fler eller färre aktiva då men vi var där oftare. Nu kan det ju gå ett par dar utan att någon är på lokalen. Yngre var vi också :) Men jag kan nog inte minnas att det var mycket mer snotts på lokalen då. De som var då har antingen blivit äldre (Pär och Tobbe) eller är kvar (Kolle-gänget, som faktiskt är fler nu än förr). Skillnaden är att de unga inte spelar längre...

Vad har blivit bättre?
Jag. Lokalen är ruskigt bra och trevlig nu. Synd bara att det blir lite varmt i rollspelsrummen. Vi har fler och bättre brädspel, så jag tror faktiskt att spelandet har blivit bättre.

Vad har blivit sämre?
Spontaniteten, festandet, gemenskapen, vår hälsa :)...allt sånt som förändras när man blir äldre.

Vad kan göras bättre?
Allt och inget. Just nu har vi en fräsch lokal. Nu gäller det bara att folk fattar att de kan använda den. Det hade varit kul om vi hade kunnat locka kidsen som för ovänsen i bion till att börja spela.

Vad kan jag göra för...
Jag tror faktiskt att jag är en av de som lägger ner mest tid på DMF i form av styrlesearbete, förberedande av rollspel, spelande, hängande och festande, så jag känner redan att jag drar mitt lass.
Maestro of the lol-orgel.
.
Den inre röven. /Poesi by Ilg
Användarens profilbild
Godeye
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1896
Blev medlem: sön 11 mar 2007, 17:27
Namn: Martin
Ort: Lund

Inlägg av Godeye »

Hur länge har du varit med i DMF?
Jag var med då föreningen startades... dock så spelade jag pingis i rummet bredvid medan "årsmötet" pågick... jag vann ett par matcher och sedan sa någon att föreningen startats?! Who cared? Det var först då vi fick lokalen (1990?) som föreningen faktiskt tog fart. I början träffades vi hos Birger för att lira.

Hur såg DMF ut då?
Föreningen existerade hemma hos Birger. Där var det trevligt att vara. Allt i DMF handlade då om projekt (mässor, fester etc.). Vi var hungriga på att göra saker för att dra in pengar till föreningen: engagemanget var stort! Jag arbetade t.ex. gratis under några veckors tid med att renovera en skola på en sommar.

Vad har blivit bättre?
Mer organiserat och strukturerat. Mer pengar. Människor är mognare och är inte lika otrevliga. Mindre grupperingar som bråkar, vilket är mycket skönt.

Vad har blivit sämre?
Mindre drivande personer, färre idéer och mycket mindre entrepenörsanda. Betydligt fler "tycka synd om sig själv personer" med taggarna utåt. Den psykiska ohälsan är för stor. Inga dekadenta efterfester på lokalen (med flickor) längre.

Vad kan göras bättre?
Vi ska skapa förutsättningar för lir (snygg lokal, intrenet, rollspelsinköp), vill ingen lira så kan vi inte tvinga fram verksamhet.

Vad kan jag göra för...
Vara helt tyst...
Senast redigerad av Godeye den mån 02 apr 2007, 15:40, redigerad totalt 1 gånger.
Tänka rätt är stort
men tänka fritt är större
Skriv svar