Regelfråga: Plaguebearers+Nurglings ok?

Warhammer 40k, Warzone och allting som rör krig med målade arméer.
Användarens profilbild
bladerunner_35
Auxilia - Tvångsrekryterad
Namn: Björn Söderström
Kontakt:

Regelfråga: Plaguebearers+Nurglings ok?

Inlägg av bladerunner_35 »

Eftersom det inte finns några figurer för "lesser deamons" (väl?) så borde det som jag förstår det inte vara något problem med att representera dem med både Plaguebearers och Nurglings i samma enhet.

Det enda eventuella problemet är baserna då Plaguebearers normalt använder vanliga baser medan Nurglings den något större varianten, men eftersom det enligt regelboken är ok att använda större baser än normalt så bör det vara lugnt.

Kanske inte helt kosher men jag kan inte se någon invändning mot detta rent regeltekniskt. Skulle det vara ok i en turnering?
"There is nothing else. Existence is random, has no pattern save what we imagine after staring at it to long."

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt.
Användarens profilbild
Elrik
Namn: Erik Lindholm

Re: Regelfråga: Plaguebearers+Nurglings ok?

Inlägg av Elrik »

Om du hiar dig ett par veckor så kommer det en codex daemons... iofs är den nog bara för en "ren" demonarmé.
Annars skulle jag nog säga "njaää" till nurglings som lesser daemons..
Maestro of the lol-orgel.
.
Den inre röven. /Poesi by Ilg
Användarens profilbild
bladerunner_35
Kontakt:

En ren demonarmé är inte intressant. Jag vill använda de Plaguebearers och Nurglings jag redan börjat på under den tidigare codexen i min Death Guard armé.

Ett "njaäää" är i alla fall inte ett nej. :ninja:
"There is nothing else. Existence is random, has no pattern save what we imagine after staring at it to long."

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt.
Användarens profilbild
Jocke Rapp
Namn: Jocke Rapp
Kontakt:

Inlägg av Jocke Rapp »

Jag skulle också säga njaää. Och det lutar åt ett nej, särskilt på en turnering.
Man får regeltekniska fördelar av att ha större baser på sina lesser daemons och att använda den sjukt dumma regeln om "större baser är okej" för att få regelfördelar kommer av mig att belönas med ett Pungslag med Sandfylld Magväska(tm).

Min rekommendation är att ta dina nurglings och basa om de på mindre baser, möjligen dela upp dem på flera stycken baser (om det är möjligt alltså). Annars får du nog snällt använda dina nurglings till objektivmarkörer eller liknande.
Användarens profilbild
bengtslaanesh
Namn: Pär Nordlund

Inlägg av bengtslaanesh »

En nurgling som rider på en annan nurglings axlar på en liten bas är mer än ok, men stor bas är det ej...
våga fråga?
Användarens profilbild
bladerunner_35
Kontakt:

Jag vill ogärna vara en tjurskallig oäven regelvrängare men det står ganska klart och tydligt i regelboken (sid.6) att större baser är ok. Jag skulle gärna se att ni gav lite bättre förklaringar till varför det inte är ok.

Jag kan köpa att det ger en en fördel att ha en större bas vid deepstrike men samtidigt ger det ju nackdelar också.

Jag tar nog hellre ett Pungslag med Sandfylld Magväska(tm) än att basa om mina nurglings.

Förövrigt är det väl en icke-fråga om någon månad när Codex: Daemons kommer ut, den lär ju ha nurglings i sig även om jag hoppas att så inte är fallet.

EDIT: Såg precis att de har lagt upp nurglings som daemon troops i GWs onlineshop :cry:

EDIT2: Å andra sidan såg jag just nu att de även har nurglings som lesser daemons bland Chaos marines :D

Användarens profilbild
Jocke Rapp
Namn: Jocke Rapp
Kontakt:

Inlägg av Jocke Rapp »

Jag kan med lätthet ge en förklaring till varför större baser inte är okej. Isåfall kommer jag spela med en demonenhet med 7 demoner på vanliga baser och en på en bas som är en tum bred men 20 tum lång. När jag deepar sätter jag ut en av de med liten bas först och börjar bygga en cirkel med de andra. Sedan sätter jag killen med den enorma avlånga basen så att den når i princip vilken enhet som helst på bordet, varpå jag assaultar den och kommer in i kill zone med mina andra demoner.

Därför är det en dålig regel att man ska börja tillåta folk att ha större basstorlekar.
Användarens profilbild
bladerunner_35
Kontakt:

Jocke Rapp skrev:Jag kan med lätthet ge en förklaring till varför större baser inte är okej. Isåfall kommer jag spela med en demonenhet med 7 demoner på vanliga baser och en på en bas som är en tum bred men 20 tum lång. När jag deepar sätter jag ut en av de med liten bas först och börjar bygga en cirkel med de andra. Sedan sätter jag killen med den enorma avlånga basen så att den når i princip vilken enhet som helst på bordet, varpå jag assaultar den och kommer in i kill zone med mina andra demoner.

Därför är det en dålig regel att man ska börja tillåta folk att ha större basstorlekar.
Just den här delen av problemet är inte så mycket att diskutera, det är tillåtet enligt reglerna, det handlar inte om att börja tillåta någonting (om inte Sveriges turneringar sedan länge har en klausul mot just detta). Det betyder inte att du måste spela mot dem eller att du inte kan sätta upp specifika regler mot det i just dina turneringar men i en officiell GW-turnering är det tillåtet.

Ett absurt och mycket hypotetiskt exempel ändrar inte på det.

För att inte hamna i en lång och onödig diskussion kan jag också tillägga att jag förmodligen inte kommer att spela med Plaguebearers och Nurglings i samma enheter som lesser deamons. Jag börjat bygga om listan och kommer troligtvis inte att använda så många demoner att det blir ett problem.

Skriv svar