Skarpskytten skrev:Jag håller på att fundera kring den kommande Blood Bowl ligan, och vilket "fluff" ska gälla i den.
Som alla gamla moroner vet finns det en gammal spelvärld för Blood Bowl i föreningen. Jag talar om Blodsmark. Min tanke har hela tiden varit att den kommande ligan ska spelas i Blodsmark, men nu har jag börjat tvivla. Problemet är att det inte finns någon samlad information om Blodsmark och att det därför kommer att vara svårt för nya spelare att skriva press, hitta på bra lagnamn och så vidare. Det kan därför vara en poäng att istället köra ligan i den officiella Blood Bowl världen, där alla deltagare står på ruta ett som ett säga. I så fall skulle man kunna hitta på en ny setting, typ en stad i Tilea, en dimmig ö i Albion eller något liknande att köra liga i. Genom att göra settingen ganska vag och allmänt hållen skulle de som orkar och vill skriva fluff kunna vara med som medskapare i världen.
Så frågan här är: ska ligan gå 1) i Blodsmark eller 2) i en setting i den officiella världen som vi skapar tillsammans. Vad tycker ni?
Den nya Blood Bowl-ligans värld
- Skarpskytten
- Auxilia - Tvångsrekryterad
- Namn: Magnus Olofsson
Den nya Blood Bowl-ligans värld
Som jag skrev i den gamla Blood Bowl tråden (innan jag kom på att de dåraktiga administratörerna har gett mig rätt att lägga upp omröstningar):
"Ingens träl, ingens tyran"
"Society in every state is a blessing, but government, even in its best stage, is but a necessary evil; in its worst state an intolerable one."
"Society in every state is a blessing, but government, even in its best stage, is but a necessary evil; in its worst state an intolerable one."
- Herr B
- Namn: Pär Birgander
Re: Den nya Blood Bowl-ligans värld
Jag ser verkligen ingen problem med att spela NML dvs i Bloodsmark. Att mycket av det gamla fluffet är glömt gör ju absolut 0 skillnad. Bloodsmark lämpar sig dessutom mycket bättre för att spela Blood Bowl i än deras officiella fantasy värld. Jag tycket det skulle vara väldigt tråkigt om vi helt strök allt NML och började om på något nytt, det är mycket känsla och historia som försvinner.
"50 Cent got shot and still whines about it on stage. Teddy Roosevelt got shot mid-speech and didn't leave the stage until he finished."
- Skarpskytten
Det har du rätt i MENHerr B skrev: Jag ser verkligen ingen problem med att spela NML dvs i Bloodsmark. Att mycket av det gamla fluffet är glömt gör ju absolut 0 skillnad.
Herr B skrev: Bloodsmark lämpar sig dessutom mycket bättre för att spela Blood Bowl i än deras officiella fantasy värld.
det håller jag inte med i. Läs Living Rulebook, det är ju inte deras vanliga fantsyvärld som BB utspelar sig i, det är en variant av den - bevisligen finns både saker som matchkommentatorer, sponsorer och så vidare i BB-varianten av världen.
- Mordachai
- Namn: T Jesper Edmark
- Kontakt:
Inget övrigt-alternativ?
'Why do you waste my time?'
is the answer
to the question on your mind!
is the answer
- Skarpskytten
Jag är en binär tänkare ... jag tror att det finns så mycket och så lite information om Blodmark att om man väljer Blodmark kommer det i praktiken handla om det som du skrev i den andra tråden. Blodmark är just nu en karta med stadsnamn på, så i praktiken finns det ganska stort utrymme för folk att "fluffa" även inom Blodmark.Mordachai skrev:Inget övrigt-alternativ?
- wyrmer
- Namn: Peter Werner
Det finns massvis av information om Blodsmark. Det finns en hel pärm med gammalt fluff och statistik nere på kansliet. Dessutom finns det massor av stuff både i min och Tulles mapp på datorn också.Skarpskytten skrev:Jag är en binär tänkare ... jag tror att det finns så mycket och så lite information om Blodmark att om man väljer Blodmark kommer det i praktiken handla om det som du skrev i den andra tråden. Blodmark är just nu en karta med stadsnamn på, så i praktiken finns det ganska stort utrymme för folk att "fluffa" även inom Blodmark.Mordachai skrev:Inget övrigt-alternativ?
"What the world needs is more geniuses with humility, there are so few of us left." —Oscar Levant
- Skarpskytten
Då ska jag in och snoka i era mappar, för där gör informationen ingen nytta. Ska vi använda Blodmark måste det finnas en gemensam och tillgänglig sammanställning av information som alla i ligan har tillgång till, annars tycker jag att det kan kvitta.wyrmer skrev:[Det finns massvis av information om Blodsmark. Det finns en hel pärm med gammalt fluff och statistik nere på kansliet. Dessutom finns det massor av stuff både i min och Tulles mapp på datorn också.
- Herr B
- Namn: Pär Birgander
En väldigt snabb sammanfattning för dom som inte vet vad det är:
National Mayhem League (NML) är den officiella Blood Bowl ligan i Bloodmark. Bloodmark är en påhittad värd som består av en karta (den finns någonstans, borde gå att gräva fram enkelt) med ett antal städer utsatta. NML har spelats i åtminstone 8 säsonger och har en gigantisk vandringspokal nere i prisskåpet. Det finns mig veteligen ingen Bloodmark "bibel" om vilket fluff som är korrekt och vad som är fel, kort och gott, allt fluff som är underhållande är rätt. Bafrika Invitational som kommer hållas på spelhelgen utspelar sig på kontinenten Bafrika som ni kanske kan gissa ligger söder om Bloodmark. Fluffet till turnerningen hittade jag på från scratch på 5 minuter och det enda som är taget från tidigare fluff är namnet Bafrika. I Bloodmark verkar många ha en förkärlek att ta kända namn och lägga till ett B före, baftonbladet, binternet osv...
Jag föredrar att vi spelar NML eftersom jag tycker det är en fin tradition på DMF som bör hållas i livet och bör utvecklas. Att alla inte vet allt ser jag verkligen inte som ett problem eftersom världen utvecklas hela tiden. Kommer ligan inte hållas i Bloodmark men ändå kallas NML kommer jag inte vara med däremot spelar jag gärna en liga utanför Bloodmark bara den heter något annat.
Dessutom tycker jag det skulle vara väldigt trist att stryka den långa historia som redan finns och börja om helt från början.
National Mayhem League (NML) är den officiella Blood Bowl ligan i Bloodmark. Bloodmark är en påhittad värd som består av en karta (den finns någonstans, borde gå att gräva fram enkelt) med ett antal städer utsatta. NML har spelats i åtminstone 8 säsonger och har en gigantisk vandringspokal nere i prisskåpet. Det finns mig veteligen ingen Bloodmark "bibel" om vilket fluff som är korrekt och vad som är fel, kort och gott, allt fluff som är underhållande är rätt. Bafrika Invitational som kommer hållas på spelhelgen utspelar sig på kontinenten Bafrika som ni kanske kan gissa ligger söder om Bloodmark. Fluffet till turnerningen hittade jag på från scratch på 5 minuter och det enda som är taget från tidigare fluff är namnet Bafrika. I Bloodmark verkar många ha en förkärlek att ta kända namn och lägga till ett B före, baftonbladet, binternet osv...
Jag föredrar att vi spelar NML eftersom jag tycker det är en fin tradition på DMF som bör hållas i livet och bör utvecklas. Att alla inte vet allt ser jag verkligen inte som ett problem eftersom världen utvecklas hela tiden. Kommer ligan inte hållas i Bloodmark men ändå kallas NML kommer jag inte vara med däremot spelar jag gärna en liga utanför Bloodmark bara den heter något annat.
Dessutom tycker jag det skulle vara väldigt trist att stryka den långa historia som redan finns och börja om helt från början.
"50 Cent got shot and still whines about it on stage. Teddy Roosevelt got shot mid-speech and didn't leave the stage until he finished."
- wyrmer
En strålande härlig och fantastiskt fin konservativ inställning.Herr B skrev:En massa vettiga saker.
Precis som du säger har ju aldrig Blodsmark varit en speciellt låst värld utan även den världen har utvecklats allteftersom att diverse människor skrev eget fluff och lade till världen.
"What the world needs is more geniuses with humility, there are so few of us left." —Oscar Levant
- Sadjev
- Namn: Axel Fagerstedt
Frågan är bara vad det bidrar med om man inte kan skaka fram det existerande fluffet. Annars bygger man ju lixom inte på en tradition utan fluffar mest fritt, vilket iofs kan betraktas som en fin DMF tradition.
Nu verkar det ju som att Wyrmer o CO hade järnkoll på vart existerande fluff var borttappat.
Nu verkar det ju som att Wyrmer o CO hade järnkoll på vart existerande fluff var borttappat.
Spamming my way towards "Studerande bugbear"! Eller vad nu nästa steg är...
- Skarpskytten
Om Blodmark ryker så kommer ligan att byta namn.Herr B skrev: Kommer ligan inte hållas i Bloodmark men ändå kallas NML kommer jag inte vara med däremot spelar jag gärna en liga utanför Bloodmark bara den heter något annat. .
Jag är trött på historia ...Herr B skrev: Dessutom tycker jag det skulle vara väldigt trist att stryka den långa historia som redan finns och börja om helt från början.
- wyrmer
En hel del av det existerande fluffet är tyvärr förlorat. Det finns en del kvar, men det är långtifrån allt. Det producerades många spaltmeter med material och allt är givetvis inte kvar.Sadjev skrev:Nu verkar det ju som att Wyrmer o CO hade järnkoll på vart existerande fluff var borttappat.
- Skarpskytten
Det spelar ju mindre roll. Det viktiga är ju att det finns ett material som den oinvigde kan bilda sig en uppfattning om hur världen som helhet är: teknologi, geografi, historia. Grundläggande basfakta. I övrigt är det ju snarare en fördel om världen inte är alltför väldefinierad.wyrmer skrev:En hel del av det existerande fluffet är tyvärr förlorat. Det finns en del kvar, men det är långtifrån allt. Det producerades många spaltmeter med material och allt är givetvis inte kvar.
- Elrik
- Namn: Erik Lindholm
Man får ju inte glömma bort Don Trond!
I övrigt borde vi ta och gravera in de sista NML-vinnarnas namn i pokalen. Jag och Herr B har varsin, och Nordin ska ha en eller två till.
I övrigt borde vi ta och gravera in de sista NML-vinnarnas namn i pokalen. Jag och Herr B har varsin, och Nordin ska ha en eller två till.
Maestro of the lol-orgel.
.
Den inre röven. /Poesi by Ilg
.
- Skarpskytten
Ska vi fortsätta med NML ska ju definitiv alla namn med. Annars vill jag köpa in en ny buckla till den nya ligan.Elrik skrev:Man får ju inte glömma bort Don Trond!
- Skarpskytten
Elrik skrev:Man får ju inte glömma bort Don Trond!
@Ekrik: vilka år gick din liga (det var väl två säsonger och en tredje som aldrig spelades klart eller?)? Vem vann dem?
@Herr B: vilka år gick din liga (det var väl bara en säsong eller inte ens det?)? Vem vann dem?
- Benjamin
- Namn: Benjamin Andersson
- Kontakt:
Som nykomlingen kan jag säga att mig spelar det ingen roll vilken värld "fluffen" utspelar sig i.
Jag kommer nog ändå komma på fräcka namn, påfyndiga kommentarer och ihåliga historier.
Jag kommer nog ändå komma på fräcka namn, påfyndiga kommentarer och ihåliga historier.

- Elrik
- Namn: Erik Lindholm
jag tror att jag har koll på det (i samråd med herr b).Skarpskytten skrev:Elrik skrev:Man får ju inte glömma bort Don Trond!
@Ekrik: vilka år gick din liga (det var väl två säsonger och en tredje som aldrig spelades klart eller?)? Vem vann dem?
@Herr B: vilka år gick din liga (det var väl bara en säsong eller inte ens det?)? Vem vann dem?
Maestro of the lol-orgel.
.
.
- Yote
- Senatus - Styrelsemedlem
- Namn: Anders Persson
Jag röstar för Blodsmark. Jag har ingen kunskap om världen, men det vore mer intressant att sätta turneringen i DMF spelares egenskapade värld.
"The universe we observe has precisely the properties we should expect if there is, at bottom, no design, no purpose, no evil, no good; nothing but blind, pitiless indifference"
- Richard Dawkins
- Richard Dawkins
- Mordachai
- Namn: T Jesper Edmark
- Kontakt:
Finns det möjlighet att Blodsmark-kartan läggs upp på forumet så att man kan börja planera för namn och fluff?
'Why do you waste my time?'
is the answer
is the answer