Historiska figurspel

Här kan du posta om du är Icke-Betalande medlem och om du har några frågor eller bara vill hälsa.
Användarens profilbild
lilljonas
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 821
Blev medlem: fre 05 sep 2008, 16:59
Namn: Jonas Svensson
Ort: Lund

Historiska figurspel

Inlägg av lilljonas »

Hej DMF!

Jag är en universitetsuggla vars figursspelshobby legat på hyllan sen man flipprade runt med magi-kortlekar i WHFB. Nu på sistone har jag blivit mer och mer intresserad av att komma i gång igen, men är inte så jättelockad av 40K, WHFB och liknande. Däremot har jag en växande (runt 100 gubbs 28mm) samurajarmé från Momoyama-perioden och skulle inte banga för att ge mig på att bygga en armé i 6, 10 eller 15 mm ifall jag hade någon att spela mot. Vilken historisk period som helst, kanske utom just WW2.

Finns det några spelare på DMF som håller igång med historiska figurspel, eller finns det någon som skulle vara pigg på att börja om det fanns motstånd?
Användarens profilbild
Skarpskytten
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 4074
Blev medlem: lör 03 mar 2007, 21:58
Namn: Magnus Olofsson
Ort: Jagent

Re: Historiska figurspel

Inlägg av Skarpskytten »

Jag tror att du borde titta på den här tråden, som heter "Historiska figurspel": http://forum.dmfonline.se/viewtopic.php?f=6&t=1235

Välkommen till DMF!
"Ingens träl, ingens tyran"

"Society in every state is a blessing, but government, even in its best stage, is but a necessary evil; in its worst state an intolerable one."
Användarens profilbild
lilljonas
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 821
Blev medlem: fre 05 sep 2008, 16:59
Namn: Jonas Svensson
Ort: Lund

Re: Historiska figurspel

Inlägg av lilljonas »

Jag kollade tråden, men tyvärr kan jag inte skriva svar på den då jag inte är medlem. Men visst, låter lovande att det i alla fall finns några som är intresserade.
Användarens profilbild
Elrik
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 4743
Blev medlem: lör 03 mar 2007, 11:30
Namn: Erik Lindholm
Ort: Banjoland

Re: Historiska figurspel

Inlägg av Elrik »

Jag är ju rätt sugen på att dra igång med Field of Glory. Tycker att romartiden är lockande och tänker nog satsa på en "republikansk romersk" armé. Ska köpa "arméboken" för den tiden och börja titta lite.
Maestro of the lol-orgel.
.
Den inre röven. /Poesi by Ilg
Användarens profilbild
lilljonas
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 821
Blev medlem: fre 05 sep 2008, 16:59
Namn: Jonas Svensson
Ort: Lund

Re: Historiska figurspel

Inlägg av lilljonas »

Coolt. Trots att jag är lite sugen på att testa mindre skalor så vore en keltarmé eller en grekisk armé att slåss mot romare inte helt fel. Med plastkelter från Wargames Factory så vore det inte ens särskilt dyrt, även om de inte släppts än.
Användarens profilbild
Skarpskytten
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 4074
Blev medlem: lör 03 mar 2007, 21:58
Namn: Magnus Olofsson
Ort: Jagent

Re: Historiska figurspel

Inlägg av Skarpskytten »

Historiska figurspel är i sanningens namn inte så stort på DMF. Jag tror dock att en av killarna som ibland dyker upp på våra figurspelsmåndagar (tror han heter Conny, lite äldre med hästsvans) spelar figurspel. Kanske borde du försöka få tag på honom? Möjligen skulle du också kunna PMa "Tulle" - han och hans kompisar spelar periodvis lite historiska figurspel, b la "Ga Pa". Det nog ett tag sedan, men det kostar ju inte att fråga ... Själv är jag intresserad, men tidshandikapad.
"Ingens träl, ingens tyran"

"Society in every state is a blessing, but government, even in its best stage, is but a necessary evil; in its worst state an intolerable one."
Användarens profilbild
Godeye
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1896
Blev medlem: sön 11 mar 2007, 17:27
Namn: Martin
Ort: Lund

Re: Historiska figurspel

Inlägg av Godeye »

lilljonas skrev:Hej DMF!

Jag är en universitetsuggla vars figursspelshobby legat på hyllan sen man flipprade runt med magi-kortlekar i WHFB. Nu på sistone har jag blivit mer och mer intresserad av att komma i gång igen, men är inte så jättelockad av 40K, WHFB och liknande. Däremot har jag en växande (runt 100 gubbs 28mm) samurajarmé från Momoyama-perioden och skulle inte banga för att ge mig på att bygga en armé i 6, 10 eller 15 mm ifall jag hade någon att spela mot. Vilken historisk period som helst, kanske utom just WW2.

Finns det några spelare på DMF som håller igång med historiska figurspel, eller finns det någon som skulle vara pigg på att börja om det fanns motstånd?
Kom ner och förevisa lite den 20/9 (på spelhelgen).
Tänka rätt är stort
men tänka fritt är större
Användarens profilbild
lilljonas
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 821
Blev medlem: fre 05 sep 2008, 16:59
Namn: Jonas Svensson
Ort: Lund

Re: Historiska figurspel

Inlägg av lilljonas »

Vad händer på spelhelgen? Jag skulle kunna ta med min armé och visa upp ifall det är någon som är intresserad av att glutta på historiska figgar.

Om det är någon som är intresserad av att spela i 20 mm som läser det här så kan den ropa till också. Jag har börjat kolla upp Zvezdas figurer och det skulle ju bara kosta några hundra att bygga en hel armé. Men mjuk plast, kan det vara något att ha?
Användarens profilbild
Elrik
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 4743
Blev medlem: lör 03 mar 2007, 11:30
Namn: Erik Lindholm
Ort: Banjoland

Re: Historiska figurspel

Inlägg av Elrik »

Jag vill ha lite mindre skala och tänker nog börja pyssla med en 15mm-armé från Black Hat: http://blackhat.co.uk/catalog/index.php. Förmodligen blir det "republikanska" romare eller Något från tidig medeltid. En army deal där kostar inkl frakt (20% av priset) ca 600.
Maestro of the lol-orgel.
.
Den inre röven. /Poesi by Ilg
Användarens profilbild
lilljonas
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 821
Blev medlem: fre 05 sep 2008, 16:59
Namn: Jonas Svensson
Ort: Lund

Re: Historiska figurspel

Inlägg av lilljonas »

Jag är också nyfiken på 15 mm, iom att en ny armé inte skulle kosta så mycket och inte heller ta så jävla mycket plats. Har du tittat på regelsystem?
Användarens profilbild
Elrik
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 4743
Blev medlem: lör 03 mar 2007, 11:30
Namn: Erik Lindholm
Ort: Banjoland

Re: Historiska figurspel

Inlägg av Elrik »

Field of Glory verkar bra.
Maestro of the lol-orgel.
.
Den inre röven. /Poesi by Ilg
Användarens profilbild
lilljonas
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 821
Blev medlem: fre 05 sep 2008, 16:59
Namn: Jonas Svensson
Ort: Lund

Re: Historiska figurspel

Inlägg av lilljonas »

Hmm... republikanska romare... lite snubbar från Kartago eller kanske lite greker hade ju inte varit helt fel. Medeltid funkar det med. Synd bara att jag inte får första lönen efter sommaren förrän i slutet av Oktober, innan dess blir det nog lite skralt med nya metall-gubbs för mig. Men om det fortfarande är aktuellt då så är jag nog på.
Användarens profilbild
Godeye
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1896
Blev medlem: sön 11 mar 2007, 17:27
Namn: Martin
Ort: Lund

Re: Historiska figurspel

Inlägg av Godeye »

lilljonas skrev:Vad händer på spelhelgen?
Se: http://forum.dmfonline.se/viewtopic.php ... 61&start=0

Ta med dig två arméer, ställ upp dem och låt människor testa.
Tänka rätt är stort
men tänka fritt är större
Skriv svar