Någon som har erfarenhet av TRoS, BE eller BW?

Allting som har med gammalt hederligt pappersrollspel att göra.
Användarens profilbild
bladerunner_35
Auxilia - Tvångsrekryterad
Namn: Björn Söderström
Kontakt:

Någon som har erfarenhet av TRoS, BE eller BW?

Inlägg av bladerunner_35 »

Av någon anledning har jag börjat se mig om efter ett nytt rollspel och jag har fastnat för framförallt The Riddle of Steel men även Burning Empires eller Burning Wheel verkar intressant. Det finns mycket att läsa på internet men det vore också guld om någon från föreningen hade lust att ge några kommentarer om något, eller alla, av spelen.
"There is nothing else. Existence is random, has no pattern save what we imagine after staring at it to long."

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt.
Användarens profilbild
Mordlust
Namn: Bernard Christiansson

Re: Någon som har erfarenhet av TRoS, BE eller BW?

Inlägg av Mordlust »

Jag har köpt och snabbkollat på Burning Wheel. Intrycket jag har fått är att det har några spännande, nytänkande grepp men att det på det stora hela är för komplicerat för att vara riktigt roligt att spela. Du får gärna låna det om du vill. Olofsson har också tittat på det, han kanske har mer att säga.
What part of "Ph'nglui mglw'nafh cthulhu r'lyeh wgah'nagl fhtagn" don't you understand?
Användarens profilbild
Elrik
Namn: Erik Lindholm

Inlägg av Elrik »

Var det inte ett ganska intressant/coolt sätt att skapa karaktärer i Burning Wheel?
Maestro of the lol-orgel.
.
Den inre röven. /Poesi by Ilg
Användarens profilbild
Skarpskytten
Namn: Magnus Olofsson

Inlägg av Skarpskytten »

Elrik skrev:Var det inte ett ganska intressant/coolt sätt att skapa karaktärer i Burning Wheel?
Jo, man bygger sin karaktärs liv från födseln mer eller mindre. Xp och andra fördelar delas till största del ut efter hur väl du lyckas gestalta din karaktärs personlighet.

Men jag håller med Mordlust, onödigt komplicierat, på gränsen till ospelbart.
"Ingens träl, ingens tyran"

"Society in every state is a blessing, but government, even in its best stage, is but a necessary evil; in its worst state an intolerable one."
Användarens profilbild
bladerunner_35
Kontakt:

Utan att lägga någon större värdering i det måste jag nog ändå fråga om ni föredrar BRP och vad ni tycker om Eon?

Jag skulle gärna låna det av dig Mordlust, vid tillfälle. Jag kommer spela poker på onsdag om du har vägarna förbi då.
"There is nothing else. Existence is random, has no pattern save what we imagine after staring at it to long."

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt.
Användarens profilbild
Mordlust
Namn: Bernard Christiansson

Inlägg av Mordlust »

Jag föredrar Basic Roleplaying. Vet inte riktigt vad jag tycker om EON. Har inte spelat det på ganska länge, men är allergisk mot neogames layout. I fallet burning wheel handlar det emellertid inte om hur detaljerade regler man föredrar, utan att de har haft en massa bra idéer som de tvunget skulle ha med i samma spel och att detta sammantaget blir onödigt komplicerat.

Jag ska försöka komma ihåg böckerna nästa gång jag har vägarna förbi lokalen. Lägger in dem på kansliet vid tillfälle. Bara att hämta.
What part of "Ph'nglui mglw'nafh cthulhu r'lyeh wgah'nagl fhtagn" don't you understand?
Användarens profilbild
bladerunner_35
Kontakt:

Mordlust skrev:Jag ska försöka komma ihåg böckerna nästa gång jag har vägarna förbi lokalen. Lägger in dem på kansliet vid tillfälle. Bara att hämta.
Tack!

Användarens profilbild
Elrik
Namn: Erik Lindholm

Inlägg av Elrik »

Jag har tagit mig igenom halva regelboken till BW och gillar det. Har iofs inte läst stridssystemet än..
Visst, det är ganska mycket att tänka på och en "Duel of Wits" som tex i en domstol kan nog bli lite knepig att flyta helt smärtfritt, men den är rätt mycket roligare och intressantare än att bara slå persuasion-slag.
I det stora hela tror jag att man som spelare och spelledare måste vara ganska fiffig och påhittig i hur man vill använda alla sina skills. Det finns inga riktigt basic skills som alla har men det känns som om de sociala färdigheter man lär sig som tjuv till viss del överlappar de som en predikant besitter och på så sätt får man lite "stämning" i att man är olika tränade men ändå kan uppnå samma saker.
"Personlighetssystemet" med Beliefs, Instincts och Artha (som är hur väl du spelar) gillar jag skarpt. Likt traits i Pendragon gör det att du måste spela din karaktär för att utvecklas. På det stora hela tycker jag att det är ett trevligt system.
Jag tror för övrigt att det kan vara ett system som passar för Tolkiens värld.. och att jag kommer att testa spelleda det.

Skriver en längre recension när jag läst igenom allt.

Höll på att glömma en sak. Man behöver inte räkna pengar i spelet :) istället har man en resources-skill som avgör om du har råd med saker och ting. Enkelt kan man säga: lyckas du har du det, misslyckas du har du det inte samt att din skill bli lägre, tills du jobbat upp den igen. Så för mig som hatar att försöka hitta på vad en ryggsäck, vedyxa och ett tält (tabeller sucks) kan ha kostat i midgård är det ett stort plus.
Maestro of the lol-orgel.
.
Den inre röven. /Poesi by Ilg
Skriv svar