billig kost?

Här kan alla snacka om vad som helst som faller er in.
Användarens profilbild
drond
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 133
Blev medlem: fre 02 mar 2007, 22:43
Namn: Christian Holmberg
Ort: ~/

billig kost?

Inlägg av drond »

Yay! Min matbudget sträcker sig till än 0.6 - 0.7 kilopengar i veckan. Någon som vet hur man ska göra för att överleva på detta?
Vi har ju en del studenter i DMF så det borde finnas kompetens inom området "leva så billigt som möjligt". Har en Willys-butik i närheten där man går och handlar. Så har du några förslag till hur jag ska få matbudgeten att gå runt?
d_(^^,)_b
Användarens profilbild
Ulvert
Auctoritas - Moderator
Auctoritas - Moderator
Inlägg: 2161
Blev medlem: sön 25 feb 2007, 14:08
Namn: Roger Johansson
Ort: Lund

Re: billig kost?

Inlägg av Ulvert »

Nudlar och pasta är ju klassisk studentkost. ^_^
"People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people."

-Alan Moore m.fl.


"Nope, I can't go to Hell, Satan has a restraining order against me."
Användarens profilbild
Godeye
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1896
Blev medlem: sön 11 mar 2007, 17:27
Namn: Martin
Ort: Lund

Re: billig kost?

Inlägg av Godeye »

råd 1: gör maten själv (köp inte pizza och burgare) det är ofantligt mycket billigare (kostar typ en tredjedel)
råd 2: lär dig laga mat (lättare att motivera sig till regel 1), skaffa en bra kokbok med bra grundrecept (t.ex. "Annas kokbok")
råd 3: gör upp en veckomatsedel och gå handla alla varor gång i veckan, då har du koll på kostnaderna
råd 4: Köp saker som håller sig länge: ris, pasta, konserver etc. (samt frys in det du lagar). En stor kostnad är slängd mat.
råd 5: när du gör mat, gör inte bara en portion, gör storkok och frys in, det blir mycket billigare och sparar tid
råd 6: ät lagad mat, inte mackor, det blir billigare
råd 7: planera dina måltider, så att du inte helt plötsligt är nere på lokalen, upptäckeratt du inte käkat på 4h och därför köper en pizza


600-700 spänn är massor av pengar för en veckomatsedel... Du bör klara dig lätt på en 60 spänn per dag...
Tänka rätt är stort
men tänka fritt är större
Användarens profilbild
rufsi
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 585
Blev medlem: tis 06 mar 2007, 15:11
Namn: Johan Bengtsson
Ort: Wml

Re: billig kost?

Inlägg av rufsi »

ät gröt på morgonen, frukostmat är ofta dyr
guildmaster skrev:Känns som jag missade pilotavsnittet i denna TV-serie. Men jag gillar retard-gubbarna.
Användarens profilbild
Sadjev
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1935
Blev medlem: ons 07 mar 2007, 18:47
Namn: Axel Fagerstedt

Re: billig kost?

Inlägg av Sadjev »

Godeyes råd 5 vill jag instämma i. Via storkok + storhandling lyckades jag och min flickvän ligga runt tusen pix var i månaden när vi var studenter (tills vi tröttnade och började slarva).
Spamming my way towards "Studerande bugbear"! Eller vad nu nästa steg är...
Användarens profilbild
Pedersen
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1072
Blev medlem: tis 13 mar 2007, 23:18
Namn: Magnus Pedersen
Ort: De sju haven.
Kontakt:

Re: billig kost?

Inlägg av Pedersen »

Kokta gröna linser (med eller utan grönsaksbuljong) som steks lätt tillsammans med hackad gul lök och lite vitlök är billigt, gott och nyttigt. Smaksätt röran med salt, peppar, vinäger/citron.
Lagas med fördel i en lite större batch. Klarar sig ett par dagar i kylen och blir bara godare för varje dag det får stå.
Kan varieras i det oändliga, men min favorit är tillsammans med riktigt billigt ris och snuskigt billig thai sweet chilli sås och lite soja.
Rock hard, ride free! - Judas Priest
Blixt och dunder och miljoner tyfoner - Kapten Haddock
Vissa lagar som syftar till att bekämpa kriminaliteten är ännu mera kriminella - Friedrich Engels
Skriv svar