The Legend of the Seeker

Huvudtråd för de filmer och tvserier som ses i föreningens biosalong, men också filmsnack i övrigt.
Användarens profilbild
Pedersen
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1072
Blev medlem: tis 13 mar 2007, 23:18
Namn: Magnus Pedersen
Ort: De sju haven.
Kontakt:

The Legend of the Seeker

Inlägg av Pedersen »

Ja vad ska man säga om tv-serien The Legend of the Seeker? Jag skulle vilja säga saker som cool, häftig, tankeväckande, nyskapande, oförutsägbar men det är svårt utan att ljuga ordentligt.

Setting: Generisk fantasyvärld.
Handling: Hjälten blir övertygad av knäpp magiker att han enligt den uråldriga profetian är den som är utvald att döda den onde fursten i grannlandet och därmed frälsa hela världen från dennes elakheter.

Fast rollbesättning:
Hjälten: All American Hero. Självuppofrande. Ifrågasätter inget annat än sin egen duglighet. Snygg som satan (enligt amerikansk standar). En man från enkla förhållanden.
Hjältinnan: Snygg som satan (enligt min standard). Slåss gärna med knivar. Vakar över hjälten och slits mellan sitt begär till honom och plikten att hjälpa honom i sitt uppdrag. Kan trolla lite.
Trollkarl: Ser ut och uppför sig som en ful övervintrad hippie med storhetsvansinne och grava "Jag-måste-dela-med-mig-av-min-visdom?-till-hjälten-i-bästa-kungfu-master-style."

Betyg: Två hjärnor av fem möjliga.
Rock hard, ride free! - Judas Priest
Blixt och dunder och miljoner tyfoner - Kapten Haddock
Vissa lagar som syftar till att bekämpa kriminaliteten är ännu mera kriminella - Friedrich Engels
Användarens profilbild
Ulvert
Auctoritas - Moderator
Auctoritas - Moderator
Inlägg: 2161
Blev medlem: sön 25 feb 2007, 14:08
Namn: Roger Johansson
Ort: Lund

Re: The Legend of the Seeker

Inlägg av Ulvert »

Not: Serien är baserad på Terry Goodkinds bokserie. Jag håller f ö med dig i din analys.
"People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people."

-Alan Moore m.fl.


"Nope, I can't go to Hell, Satan has a restraining order against me."
Användarens profilbild
Xian
Custos Castrorum - Nyckelbärare
Custos Castrorum - Nyckelbärare
Inlägg: 1825
Blev medlem: fre 23 maj 2008, 21:03
Namn: Christian Henriksson
Ort: Lund!

Re: The Legend of the Seeker

Inlägg av Xian »

Och Terry Goodkinds bokserie är en av de minst originella av de många o-originella fantasyserier som finns. Alla hans idéer är norpade från Robert Jordans "Wheel of Time", utom de mest äckliga våldsfixerade idéerna.

Men det är klart att jag ska se serien! :)
Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
Användarens profilbild
Mordlust
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 2157
Blev medlem: lör 03 mar 2007, 08:59
Namn: Bernard Christiansson

Re: The Legend of the Seeker

Inlägg av Mordlust »

Jag har bara sett det första avsnittet, men jag tycker att det är ganska underhållande. Det är dessutom trevligt att se en fantasyserie där de har satsat lite på det visuella. Visst, det är inte sagan om ringen, men det är hästlängder bättre än hercules och xena.
What part of "Ph'nglui mglw'nafh cthulhu r'lyeh wgah'nagl fhtagn" don't you understand?
Användarens profilbild
Pedersen
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1072
Blev medlem: tis 13 mar 2007, 23:18
Namn: Magnus Pedersen
Ort: De sju haven.
Kontakt:

Re: The Legend of the Seeker

Inlägg av Pedersen »

Mordlust skrev:Jag har bara sett det första avsnittet, men jag tycker att det är ganska underhållande.
Det blir värre...
Rock hard, ride free! - Judas Priest
Blixt och dunder och miljoner tyfoner - Kapten Haddock
Vissa lagar som syftar till att bekämpa kriminaliteten är ännu mera kriminella - Friedrich Engels
Användarens profilbild
Mordlust
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 2157
Blev medlem: lör 03 mar 2007, 08:59
Namn: Bernard Christiansson

Re: The Legend of the Seeker

Inlägg av Mordlust »

Ok, och bara så du vet menade jag inte Lucy Lawless i sig när jag sa att xena inte satsat på det visuella...
What part of "Ph'nglui mglw'nafh cthulhu r'lyeh wgah'nagl fhtagn" don't you understand?
Användarens profilbild
Pedersen
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1072
Blev medlem: tis 13 mar 2007, 23:18
Namn: Magnus Pedersen
Ort: De sju haven.
Kontakt:

Re: The Legend of the Seeker

Inlägg av Pedersen »

Fast jag håller med dig om att de satsat rejält på det visuella i serien. Särskilt på kostymerna. Vänta bara tills "mord-sith" (eller vad dom heter) introduceras. Då snackar vi BDSM och fetish. :)
Rock hard, ride free! - Judas Priest
Blixt och dunder och miljoner tyfoner - Kapten Haddock
Vissa lagar som syftar till att bekämpa kriminaliteten är ännu mera kriminella - Friedrich Engels
Användarens profilbild
Mordlust
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 2157
Blev medlem: lör 03 mar 2007, 08:59
Namn: Bernard Christiansson

Re: The Legend of the Seeker

Inlägg av Mordlust »

Det låter lovande.
What part of "Ph'nglui mglw'nafh cthulhu r'lyeh wgah'nagl fhtagn" don't you understand?
Användarens profilbild
Godeye
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1896
Blev medlem: sön 11 mar 2007, 17:27
Namn: Martin
Ort: Lund

Re: The Legend of the Seeker

Inlägg av Godeye »

Jag kollade lite på serien igår. Tycker den verkar helt ok. Mest blev jag fascinerad av huvudpersonens låga andel underhudsfett; mellan tummen och pekfingret kan det inte vara mycket mer än 4-5%.
Tänka rätt är stort
men tänka fritt är större
Användarens profilbild
wyrmer
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1556
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 20:17
Namn: Peter Werner
Ort: Malmö

Re: The Legend of the Seeker

Inlägg av wyrmer »

Godeye skrev:Jag kollade lite på serien igår. Tycker den verkar helt ok. Mest blev jag fascinerad av huvudpersonens låga andel underhudsfett; mellan tummen och pekfingret kan det inte vara mycket mer än 4-5%.
Dessutom går han omkring med skjortan öppen ner till naveln hela tiden, så du borde gilla honom.
"What the world needs is more geniuses with humility, there are so few of us left." —Oscar Levant
Användarens profilbild
Mordlust
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 2157
Blev medlem: lör 03 mar 2007, 08:59
Namn: Bernard Christiansson

Re: The Legend of the Seeker

Inlägg av Mordlust »

Pedersen skrev:Vänta bara tills "mord-sith" (eller vad dom heter) introduceras. Då snackar vi BDSM och fetish. :)
Jag förstår vad du menar...
What part of "Ph'nglui mglw'nafh cthulhu r'lyeh wgah'nagl fhtagn" don't you understand?
Skriv svar