efter ett mycket långt uppehåll i min bordsrollspelskarriär verkar det nu möjligt att få tag i några likasinnade och återigen dra ut på äventyr. Detta är ett försök att få ihop en grupp av rollspelare som har liknande förhållningssätt och mål med spelandet. Egentligen spelar det inte så jättestor roll vad eller hur eller med vem jag spelar men jag vill ändå göra ett försök att få ihop ”den ultimata gruppen”. Det är alltså tänkt att detta skulle kunna bli, om personkemi och övrigt stämmer, en någorlunda permanent grupp med regelbundna spelträffar.
Eftersom jag har familj och utbildning att tänka på, för att inte nämna alla mina andra hobbyprojekt, tänkte jag mig att spelträffarna skulle hamna på ungefär en, maximalt två dagar i månaden. Det kan låta lite men tanken är att det skall handla om långsiktigt kampanjspelande. Det är alltid svårt att beskriva en speciell stil eller genre men jag ska göra ett försök att precisera vad det är jag föredrar, och letar efter. Samtidigt är jag öppen för det mesta så länge det håller rätt nivå.
Jag gillar regler, till exempel tycker jag att både Eons och Neotechs system är bra gjorda även om reglerna kan ha en tendens att överskugga berättelsen. Friform är inget för mig (även om jag faktiskt aldrig provat). Jag föredrar också att spela ”out-of-the-box” utan att först modda systemet och att då verkligen använda de regler som finns och inte bara när det passar (jag hatar verkligen att ha gjort en rollperson bara för att upptäcka att hälften av mina mödosamt valda färdigheter och förmågor är helt onödiga).
Med risk för att skrämma bort alla men jag måste också säga att jag är ambitiös och seriös. Detta kan låta pretentiöst i samband med spel men vad jag menar är att man tar rollspelet på allvar och fokuserar på spelet utan att flamsa. Att man är intresserad av att bygga en karaktär och anstränger sig för att lära sig regler etc. Jag tycker det kan vara hur kul som helst med hack n’ slash och att sitta och snacka skit men det är inte det jag försöker skapa här.
Jag vill att berättelsen skall vara i fokus. Mycket av det jag strävar efter beskrivs på ett bra sätt i det ganska nya rollspelet Noir – varken spelledaren eller rollpersonerna är i fokus utan det handlar om en balans där alla, tillsammans, skapar en dramatisk berättelse.
Om det mot förmodan är någon som fortfarande läser, utan att ha rynkat på näsan

Även om det kanske låter så efter att ha läst ovanstående är erfarenhet inte nödvändigt, i första hand handlar det om attityd, vilja, personlighet och (vågar jag säga det?)...mognad.
Jag har inga problem med att hoppa in i en redan befintlig grupp, så länge den, enligt mina rigorösa kriterier ovan är ”rätt”.
Jag har heller inga direkta tankar när det gäller spelsystem eller värld utan kan tänka mig att pröva det mesta. Jag har en viss förkärlek för sci-fi och vill väldigt gärna pröva på just Noir men kan i princip tänka mig vad som helst så länge allt annat stämmer.
Finns det någon som är intresserad eller har några frågor så kontakta mig här eller via e-post eller msn. Det bästa är msn eller e-post men jag kollar forumet i stort sett dagligen.
bladerunner_35 [at] hotmail [punkt] com
/björn – rear ut sin själ