Europa Universalis 3

Här finns snacket om de senaste spelen, och hur man spelar dem.
Användarens profilbild
Sadjev
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1935
Blev medlem: ons 07 mar 2007, 18:47
Namn: Axel Fagerstedt

Inlägg av Sadjev »

http://www.europauniversalis3.com/

Bra eller anus? Någon som har testat?
Spamming my way towards "Studerande bugbear"! Eller vad nu nästa steg är...
Användarens profilbild
Skarpskytten
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 4074
Blev medlem: lör 03 mar 2007, 21:58
Namn: Magnus Olofsson
Ort: Jagent

Inlägg av Skarpskytten »

Jag har spelat det som besatt sedan det släpptes. Nu börjar jag bli avgiftad dock.

Spelet är enkelt och lättbegripligt och har fått en hel del finesser sedan EUII.

Det kräver dock tålamod, framförallt om man spelar mindre länder eller handelsnationer så händer det inte alltid så mycket.

AI:n suger som alltid i sådana här spel. Börjar man spela ett stort land kan man inte misslyckas med att erövra världen. En-provins länder är mer av en utmaning, jag har blivit utplånad en tredjedel av alla sådana spel jag påbörjat.

Dessutom är grundspelet felkonstruerat, då det efter 50-70 år skapar en värld som ser helt absurd ut jämfört med den historiska utvecklingen. Problemet är att alla småstater utplånas mycket snabbt, vilket gör att Europa alla de småstater som historisk sett försvann 1789-1870 försvinner innan 1550. Kvar blir ett stormaktseuropa. Kolonialismen börjar för tidigt, och leder till att Tyska Ordnen, Venedig och andra länder börjar kolonisera långt innan Columbus seglade iväg. Om detta är ett problem eller inte beror väl på tycke och smak.

Om man tycker det är ett problem, kan man ladda ned Magna Mundi III modden, som ger en mycket rimligare och historiskt korrekt utveckling. Jag har kört ett spel tom 1680 med MMIII, och det funkar riktig bra, till skillnad från vaniljversionen som snabbt skapar en fullstädigt absurd värld.

Betyg, vanilj 3/7
Betyg, MMII 6/7
"Ingens träl, ingens tyran"

"Society in every state is a blessing, but government, even in its best stage, is but a necessary evil; in its worst state an intolerable one."
kombat
Custos Castrorum - Nyckelbärare
Custos Castrorum - Nyckelbärare
Inlägg: 1601
Blev medlem: tis 27 feb 2007, 08:59
Namn: Johan Ljungström
Ort: Lund

Inlägg av kombat »

har itne spelat det men nicklas tyckte inte om det sa han
“Wuz betta den one choppa? Two choppas! Two choppas is one more… is one times da… is lots more fun! Waaagh!”
- Chopmo, Dung Heap Philosopher
Användarens profilbild
Skarpskytten
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 4074
Blev medlem: lör 03 mar 2007, 21:58
Namn: Magnus Olofsson
Ort: Jagent

Inlägg av Skarpskytten »

Jag skulle sagt också att MMIII har lagt till en hel del händelser för the Knights, alla länder kring medelhavet och Påven ... så de länderna är betydligt roligare att spela än i vanilj ...

Det är ett ganska extremt spel - vill man ha 100% non-stop action ska man inte välja det. Men har man tålamod och gillar långsiktig planering och strategi så är det väldigt givande. Spela små länder är svårt.
"Ingens träl, ingens tyran"

"Society in every state is a blessing, but government, even in its best stage, is but a necessary evil; in its worst state an intolerable one."
Användarens profilbild
Sadjev
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1935
Blev medlem: ons 07 mar 2007, 18:47
Namn: Axel Fagerstedt

Inlägg av Sadjev »

hmm, låter som jag får ta och testa.
Spamming my way towards "Studerande bugbear"! Eller vad nu nästa steg är...
Användarens profilbild
Skarpskytten
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 4074
Blev medlem: lör 03 mar 2007, 21:58
Namn: Magnus Olofsson
Ort: Jagent

Inlägg av Skarpskytten »

Jag rekommenderar att spela the Knights eller Tunisien i MMIII. Svårt och kul. Jag tror påven kan vara roligt också. Lite större stater gör att man har mer att göra, men det är för enkelt, du kan i praktiken inte förlora några krig mot datorn när du väl har en fem-sex provinser. Jag har i alla fall inte gjort det, och jag är ingen mästare på att optimera när det gäller dataspel. Men som ett första spel för att lära sig tror jag att ett europeisk land med tre-fyra provinser kan vara lämpligt. Sedan kan det nog vara dags att skruva upp svårighetsgraden ...

Det finns ett bra forum där man kan lära sig mycket. Jag ger gärna tips också.

Spela med MMIII modden! Den gör spelet tre gånger så bra!
"Ingens träl, ingens tyran"

"Society in every state is a blessing, but government, even in its best stage, is but a necessary evil; in its worst state an intolerable one."
Användarens profilbild
Sadjev
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1935
Blev medlem: ons 07 mar 2007, 18:47
Namn: Axel Fagerstedt

Inlägg av Sadjev »

Jag startade som Sverige, så här på nationaldagen och allt. Riktigt trevligt spel än så länge, har precis vunnit mitt första krig mot Danmark - Norge.
Finns det fler sätt att höja "stability" än att skicka skattemedel rakt in i det?
Spamming my way towards "Studerande bugbear"! Eller vad nu nästa steg är...
Användarens profilbild
Skarpskytten
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 4074
Blev medlem: lör 03 mar 2007, 21:58
Namn: Magnus Olofsson
Ort: Jagent

Inlägg av Skarpskytten »

En advisor type hjälper till att få upp den. (Mins inte namnet).

Dina "domestic settings" påverkar hur snabbt du får tillbaka stability, du kan ändra dem om du tycker det är ett stort problem. Undvik krig, det blir dyrare att köpa upp stability om du är i krig.

Hög stability är spelavgörande, så länge du inte spelar riktig stora länder. Det påverkar bla din inkomst, revoltchans, antal köpmän du får och en mängd anda faktorer. Försök hålla den maxad.
"Ingens träl, ingens tyran"

"Society in every state is a blessing, but government, even in its best stage, is but a necessary evil; in its worst state an intolerable one."
Skriv svar