Confrontation goblins

Warhammer 40k, Warzone och allting som rör krig med målade arméer.
Användarens profilbild
Mordlust
Auxilia - Tvångsrekryterad
Namn: Bernard Christiansson

Re: Confrontation goblins

Inlägg av Mordlust »

West Wind gör också samuraimodeller. Jag tycker inte att de är lika snygga som börderna Perrys men har lite mer "karaktär".

http://www.westwindproductions.co.uk/ca ... c3e819cfa0
What part of "Ph'nglui mglw'nafh cthulhu r'lyeh wgah'nagl fhtagn" don't you understand?
Användarens profilbild
Zarei
Namn: Jakob Strasser

Inlägg av Zarei »

Någon som vet skalan på West winds figurer, deras dwarfwar är ju något större (minst 25%) än GWs.
Användarens profilbild
Mordlust
Namn: Bernard Christiansson

Inlägg av Mordlust »

Det är ju alltid svårt att säga. De påstår iallafall att det är 28mm figurer, så det kan inte slå på jättemycket. Det är inte så att nämnda dvärgar faktiskt ska vara större än gw tänker sig.

Här finns lite jämförelser, men det är inte en figur ur west winds samurailinje:
http://www.roundtable-bretonnia.org/ima ... arison.jpg

De lösa huvuden de gör i någon sorts standardskala är enligt en snubbe på dakka dakka: "seem a hair smaller than GW's, but then I think that GW's IG heads are slightly too big, so to me, this is a good thing". Jämförelen gjord mot cadians, vilka ju är betydligt större än en modell till fantasy battles.
What part of "Ph'nglui mglw'nafh cthulhu r'lyeh wgah'nagl fhtagn" don't you understand?
Användarens profilbild
lilljonas
Namn: Jonas Svensson

Inlägg av lilljonas »

Lilljonas fetkapar tråden igen

Sneak peek

Eventuellt börjar spel på fredag. Jag och Johan filar fortfarande på regler, men vi kommer börja spela med basic merc-gäng på fredag eller på måndag, och sen läggs fler warbands till i den takt vi filar till dem. Då fixas det nog en separat tråd.

Det blir kampanjspel, först kommer vi nog mest att känna på spelsystemet och köra "vanilla", men jag är öppen för att folk spelleder och kanske sätter ihop snygga speciella missions etc. Vi får se vart spelet tar oss helt enkelt. Jag har en hel drös med målade samurajer som man kan låna om man vill vara med och spela men inte vill investera i att köpa och måla egna gubbs. Vi kör inte med strikt WYSIWYG, men försöker nog komma så nära vi kan utifrån de gubbar vi har.

Angående tillverkare:

Perry Miniatures är, IMHO, hands down bäst skulpterade. De är också bland de billigare tillverkarna, så det är ju en bonus. Nackdelen är att deras gubbs kommer i 6-pack, vilket inte är optimalt för Mordheim. Bonus dock att frakten är procentiell så man inte känner sig pressad att köpa i bulk, och man kan ju splitta en blister på två eller tre pers. Deras figurer är från runt 1570-1615, så mer skjutvapen och spjut än svärd och pilbågar.

När det gäller West Wind så har jag hakat upp mig på att jag tycker att de har fult skulpterade ansikten. Bonus dock att de har 4-mans-paket. Deras figurer ser ut att vara från runt Genpei-kriget, typ 1100-tal, så deras rustningar är mer bling bling vilket kan vara kul, och de har mer pilbågar och svärd och mer primitiva vapen.

Museum miniatures är inte lika bra skulpterade som PM, och deras hemsida är sjukt störig. Seriöst, stäng av högtalaren innan du går dit. Däremot har de en hel del samurajer utan rustning och annat smått och gott.

Kingsford Miniatures förstår jag mig inte på. 18$, även om de är kanadensiska, är svindyrt för 6 gubbs. Och så snygga är de inte. Trots det verkar de ganska poppis, så jag kanske har missat något.

Sist men inte minst finns det The Assault Group, som är lite dyrare än PM men inte så dyra som Kingsford. De har blisters med 4 gubbar och täcker också Genpei-kriget, så de har en hel del vapen som inte PM har i sitt sortiment. De har även paket med lösa vapen, bågar i hölster etc. som borde passa utmärkt för Mordheim. Jag funderar att blanda in lite sådana i mitt warband, särskilt då de skulle passa utmärkt om man gjorde ett munk-warband och PM inte har så många munkar.
Användarens profilbild
Zarei
Namn: Jakob Strasser

Inlägg av Zarei »

Mordlust skrev: De lösa huvuden de gör i någon sorts standardskala är enligt en snubbe på dakka dakka: "seem a hair smaller than GW's, but then I think that GW's IG heads are slightly too big, so to me, this is a good thing". Jämförelen gjord mot cadians, vilka ju är betydligt större än en modell till fantasy battles.
Missade att det var SHS-systemet. Då är det ok, samma storlek som Secrets of the Third Reich vilket är typ lite mindre än GW men helt ok.

-> Jonas: Bra med blogg, snygga bilder.

Har börjat läsa på reglerna nu. Så kommer antagligen vilja vara med :)
Användarens profilbild
Elrik
Namn: Erik Lindholm

Inlägg av Elrik »

lilljonas skrev:Museum miniatures är inte lika bra skulpterade som PM, och deras hemsida är sjukt störig. Seriöst, stäng av högtalaren innan du går dit. Däremot har de en hel del samurajer utan rustning och annat smått och gott.
Hur fan tänkte de där?

Bra tips för övrigt.
Maestro of the lol-orgel.
.
Den inre röven. /Poesi by Ilg
Användarens profilbild
lilljonas

Inlägg av lilljonas »

Elrik skrev:
lilljonas skrev:Museum miniatures är inte lika bra skulpterade som PM, och deras hemsida är sjukt störig. Seriöst, stäng av högtalaren innan du går dit. Däremot har de en hel del samurajer utan rustning och annat smått och gott.
Hur fan tänkte de där?

Bra tips för övrigt.
Det skulle inte förvåna mig om deras tonårige son gjorde hemsidan 1997, men vad vet jag. Att ha en film som roterar runt figurer är faktiskt en bra ide som fler borde testa ,men INTE med musik till. Dessutom borde de ha både vanliga bilder och filmer så att man slipper vänta och ladda och ha sig om man bara vill skumma igenom sortimentent. Jag köpte deras retainers som kånkar på utrustning samt en packhäst, och de var helt ok.
Användarens profilbild
bengtslaanesh
Namn: Pär Nordlund

Inlägg av bengtslaanesh »

Ang ConfaGobbos så låter det som han vill ha en femhundring.
Innehållet är det jag specificerat sedan tidigare.

Någon som nappar direkt, eller måste jag köpslå?
våga fråga?
Användarens profilbild
Herr B
Namn: Pär Birgander

Inlägg av Herr B »

Jag kan tänka mig 300 spänn om du lägger in 200 jonas?
"50 Cent got shot and still whines about it on stage. Teddy Roosevelt got shot mid-speech and didn't leave the stage until he finished."
Användarens profilbild
lilljonas

Inlägg av lilljonas »

Jag är på.
Användarens profilbild
Herr B

Inlägg av Herr B »

Då kör vi på det pelle. Hur gör vi det rent praktiskt?
"50 Cent got shot and still whines about it on stage. Teddy Roosevelt got shot mid-speech and didn't leave the stage until he finished."
Användarens profilbild
lilljonas

Inlägg av lilljonas »

Herr B skrev:Då kör vi på det pelle. Hur gör vi det rent praktiskt?
Lägg pengarna i omärkta tjugolappar på scenen i stadsparken på söndag natt klockan 12. Kontakta inte polis för då smälter vi ner dina figurer.
Användarens profilbild
bengtslaanesh

Bredvid scenen! För helvete...
Annars åker vi dit.
våga fråga?
Användarens profilbild
bengtslaanesh

Jag och gubbarna kommer ner på måndag 4.e maj...
våga fråga?
Användarens profilbild
lilljonas

Inlägg av lilljonas »

Den veckan är jag bortrest. Kan jag lämna pengarna till någon (typ herr b) i förväg?
Användarens profilbild
Herr B

Inlägg av Herr B »

Det går bra. Kan du ligga ute med en 500-lapp pelle
Användarens profilbild
lilljonas

Inlägg av lilljonas »

Jag är på lokalen i morgon och antagligen på måndag, jag har med cash då och sen kan den som känner sig lämpad haffa mig.
Användarens profilbild
Herr B

Inlägg av Herr B »

Jag kommer till DMF på eftermiddag-kvällen. Vi kan fixa det då.
Skriv svar