Min plan är att jag genom regelbundna träffar kommer att sätta mig ner och dela med mig av tips, tankar och idéer till hur man kan spelleda sina egna kampanjer på DMF. Jag kommer framförallt rikta mig till nya och unga medlemmar och kommer försöka aktivt rekrytera kids och andra som har egna spelgrupper eller bara är intresserade av att veta mer.
Jag söker nu tankar kring hur det hela kan utvecklas och framförallt undrar jag om andra är intresserade av att medverka, först och främst för att bidra med egna erfarenheter men också som rena "elever".
Jag söker:
- 1-4 Erfarna spelledare för att hålla i en eller ett par kvällar, där man delar med sig av sina tankar kring spelledande samt lite roliga anekdoter och visioner för framtiden. Dessa personer kommer också kanske få agera "mentorer" åt nya spelledare, där spelledaren för den nya gruppen kan höra av sig med frågor om hur man bokar tider eller liknande.
- 1-2 Individer för att sitta med och skapa en mer organiserad plan och dela på arbetet.
- X antal personer som helt enkelt varit lite för fega (lennart! ) för att våga ta tag i spelledandet men nu vill prova på.
Detta kan innebära (om det ens fungerar) att en del av oss gamla rävar som spelar ofta i rummet kanske får rucka lite på våra speltider för att ge plats åt nya unga grupper, men det är jag beredd att göra personligen (och mina spelgrupper får finna sig i det).
Träffarna kommer att ha olika mål och olika teman. Några förslag på teman är:
- Hur bygger man upp ett bra äventyr själv?
- Hur skriver man äventyr/kampanjer?
- Vilka verktyg använder du i ditt spelledande? (Tärningar? Datorprogram? Musik? Rollformulär?)
- Hur organiserar man träffar (tidstattare/logistik/mat...)
- Hur spelleder man Eon/WoD/Pendragon/[insert target system here]
- Skillnader mellan olika teman... (fantasy/cyberpunk/gothic/m.fl.)
- Vad gör ett bra regelsystem? (Avancerat? Realistisk? Snabbt? m.m.)
Johan L
Mattias
Erik
Magnus
Filip
Martin
Roger
(fler som jag glömt?)
Skriv nedan om någon har något som helst intresse eller bara har åsikter kring denna aktivitet. Jag tror det kan vara ett utmärkt sätt får oss att dela med oss av våra erfarenheter till varandra, men också ge oss möjlighet till "hjälp till självhjälp" för unga personer i Lund. Jag har insett att det finns rätt mycket folk som spelar rollspel i Lund, de flesta hemma hos föräldrar eller i gamla källare. Nu är det dags för mig att dra mitt strå till stacken för att förpesta ungdomen i vår kära stad med omnejd och ge Didi mer vatten på sin kvarn.
/Fritidsledaren Ichi