Diskussion om medlemsavgift

Här kan du posta om du är Icke-Betalande medlem och om du har några frågor eller bara vill hälsa.
Användarens profilbild
wyrmer
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1556
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 20:17
Namn: Peter Werner
Ort: Malmö

Diskussion om medlemsavgift

Inlägg av wyrmer »

kombat skrev: Medlemskapkostnad beror på ålder men är man över 25 kostar det 300 per halvår
Man är dock välkommen till att prova på ett tag innan man behöver betala medlemskap.
"What the world needs is more geniuses with humility, there are so few of us left." —Oscar Levant
Användarens profilbild
Oddball_E8
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 18
Blev medlem: mån 29 dec 2008, 18:56
Namn: Magnus Olsson

Re: Mutant - Undergångens arvtagare (of doom)

Inlägg av Oddball_E8 »

300 per halvår?
vilka hutlösa priser... speciellt eftersom jag kommer spela M:UA och inget annat...
ingår gratis läsk och godis varje speltillfälle då eller?


nåja, jag är skeptisk, men vi får väl se...
Användarens profilbild
wyrmer
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1556
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 20:17
Namn: Peter Werner
Ort: Malmö

Re: Mutant - Undergångens arvtagare (of doom)

Inlägg av wyrmer »

Oddball_E8 skrev:300 per halvår?
vilka hutlösa priser... speciellt eftersom jag kommer spela M:UA och inget annat...
Lunds BOIS tar 650:- per år.
Lunds akademiska schackklubb tar 1000:- per år.
Till skillnad från dem erbjuder DMF en stor bra lokal som nästan alltid är öppen, 100-tals spel, bio och enorm filmsamling, speldatorer, samt tillgång till en stor skara spelare. Alltid detta ingår i de stackars 300:- per halvår, eller hälften om man är under 25 år. Visst är det en del pengar, men varje medlem kostar föreningen tusentals kr per år. De flesta drar nytta av detta genom att vara på föreningen flera dagar i veckan. Det kanske inte passar dig, men hutlöst skulle jag inte säga att det är.

Tillbaka till topic!
"What the world needs is more geniuses with humility, there are so few of us left." —Oscar Levant
Ironjens
Tribunus laticlavius - Ung general
Tribunus laticlavius - Ung general
Inlägg: 1499
Blev medlem: mån 28 apr 2008, 23:45
Namn: Jens Mattsson
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Mutant - Undergångens arvtagare (of doom)

Inlägg av Ironjens »

Word!
Orks - putting the laughter into manslaughter

När Jeppa är borta dansar Jens på bordet - Bästa DMFare på Gothcon 2010!
Användarens profilbild
Godeye
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1896
Blev medlem: sön 11 mar 2007, 17:27
Namn: Martin
Ort: Lund

Re: Mutant - Undergångens arvtagare (of doom)

Inlägg av Godeye »

Oddball_E8 skrev:300 per halvår?
vilka hutlösa priser... speciellt eftersom jag kommer spela M:UA och inget annat...
ingår gratis läsk och godis varje speltillfälle då eller?


nåja, jag är skeptisk, men vi får väl se...
Du kan också ansöka till styrelsen om reducerad medlemsavgift.

Ett alternativ är kanske att bli tillsammans med någon av föreningens homosexuella; de brukar bjuda på godis. Men jag tror att de brukar föredra slanka killar. Gillar du sesamkakor?
Tänka rätt är stort
men tänka fritt är större
Användarens profilbild
Oddball_E8
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 18
Blev medlem: mån 29 dec 2008, 18:56
Namn: Magnus Olsson

Re: Mutant - Undergångens arvtagare (of doom)

Inlägg av Oddball_E8 »

wyrmer skrev:
Oddball_E8 skrev:300 per halvår?
vilka hutlösa priser... speciellt eftersom jag kommer spela M:UA och inget annat...
Lunds BOIS tar 650:- per år.
Lunds akademiska schackklubb tar 1000:- per år.
Till skillnad från dem erbjuder DMF en stor bra lokal som nästan alltid är öppen, 100-tals spel, bio och enorm filmsamling, speldatorer, samt tillgång till en stor skara spelare. Alltid detta ingår i de stackars 300:- per halvår, eller hälften om man är under 25 år. Visst är det en del pengar, men varje medlem kostar föreningen tusentals kr per år. De flesta drar nytta av detta genom att vara på föreningen flera dagar i veckan. Det kanske inte passar dig, men hutlöst skulle jag inte säga att det är.

Tillbaka till topic!
DNÄG tar bara 100kr per år och de har lokal som går att använda nästan alltid, de har en hel del spel och många filmer också hehe...
sveriges ornitologiska förening tar så lite som 150kr per år... inte för att jag vill bli fågelskådare, men ändå...
att bara citera andra föreningar som är dyrare betyder inte att man är billig.

visst är det väl ett bra utbud av spel och liknande, men om man bara söker efter en grupp att spela med någon gång i månaden är det lite dyrt kanske?

jag är lite nyfiken på hur varje medlem kan kosta föreningen tusentals kronor per år... exakt hur går det ihop? är det en gigantiskt förlustaffär eller? jag vet att bidragen från SVEROK inte är gigantiska (vad ligger det på nu typ? 3000-4000kr per år plus ca 70 kr per medlem eller? har de kvar spelmötes bidrag eller liknande?) men hur överlever föreningen om varje medlem "bara" betalar 600kr per år men kostar föreningen tusentals kronor per år?
Användarens profilbild
Oddball_E8
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 18
Blev medlem: mån 29 dec 2008, 18:56
Namn: Magnus Olsson

Re: Mutant - Undergångens arvtagare (of doom)

Inlägg av Oddball_E8 »

Godeye skrev:
Oddball_E8 skrev:300 per halvår?
vilka hutlösa priser... speciellt eftersom jag kommer spela M:UA och inget annat...
ingår gratis läsk och godis varje speltillfälle då eller?


nåja, jag är skeptisk, men vi får väl se...
Du kan också ansöka till styrelsen om reducerad medlemsavgift.

Ett alternativ är kanske att bli tillsammans med någon av föreningens homosexuella; de brukar bjuda på godis. Men jag tror att de brukar föredra slanka killar. Gillar du sesamkakor?
måste det göras innan eller efter man blivit medlem? och vem är med i styrelsen då?
jag bor nämligen utanför lund och det kostar mig redan mer än 60 spänn per spelmöte bara i resor... då blir 300 till per halvår rätt mycket, speciellt om jag bara kommer spela ett par gånger i månaden kanske och dessutom är arbetslös om 3 veckor...

och gayvägen är ganska stängd för mig då eftersom jag är rätt tjock... men min kusin säger att jag är lite söt och han är gay :lol:
Användarens profilbild
wyrmer
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1556
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 20:17
Namn: Peter Werner
Ort: Malmö

Re: Mutant - Undergångens arvtagare (of doom)

Inlägg av wyrmer »

Prova på ett par gånger, lär känna folk, se om det är värt pengarna.
50:- per månad är inget man dör av, oavsett om man är arbetslös eller inte. Bara resan in dit och hem är ju dyrare.

När man har en lokal som kostar drygt 7000:- per månad krävs det en del pengar för att gå runt.
Det är därför vi tvingas ta en hög medlemsavgift.
"What the world needs is more geniuses with humility, there are so few of us left." —Oscar Levant
Användarens profilbild
Mordachai
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 484
Blev medlem: lör 28 apr 2007, 20:52
Namn: T Jesper Edmark
Ort: Kristianstad
Kontakt:

Re: Diskussion om medlemsavgift

Inlägg av Mordachai »

60 spänn per spelmöte bara i reskostnader? Lyckost! Jag pungar ut med ca. 150-180 spänn per besök på lokalen i bara reskostnader. ^_^ :tssk:
'Why do you waste my time?'
is the answer
to the question on your mind!
Användarens profilbild
Stormharen
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 118
Blev medlem: mån 11 jun 2007, 14:55
Namn: Paul Nair

Re: Mutant - Undergångens arvtagare (of doom)

Inlägg av Stormharen »

Jag tycker inte det argumentet håller, wyrmer! Med tanke på att kommunbidraget ligger över 100 000kr varje år och hyran för lokalen är på 84 000kr. Inkomsten från medlemavgifter var förra året 16000kr! Hade ni haft en avgift på 200 kr för alla så hade ni faktiskt fått in några extra tusingar och inte minst gjort föreningen mer attraktiv med en avgift som alla kan betala utan att det blir en diskussion vid varje tillfälle en ny potentiell medlem dyker upp. OBS! Bör också tilläggas att det gör jobbet "lite" lättare för kassören och revisorn!!!! Kort sagt, det sparar mkt tid och pengar!!!

ex 1 kille/tjej vill lira en månad. Kampanjen slutar 35 dagar senare. Tror ni inte att det blir en diskussion om hur mkt eller lite han/hon skall betala?!?!?

Ex 2. 1800kr ligger på kassörens bord som en schysst medlem lagt ditt eftersom han/hon varit och rekryterat nya medlemmar på sin skola! Naturligtvis så har han/hon tappat pappret som alla medlemmar skrivit i! med 200kr är svaret enkelt=9 medlemmar. Med det nuvarande systemet blir det onödig tid som går åt för att luska ut hur många dem nu var inte minst vem som betalade full-,halv-kvartals-avgift!! Visst kan man ta reda på det, men det går fortfarande onödig tid åt till det

Med det nuvarande systemet så kostar det mer än det smakar .....tycker jag!!!!

Sen håller jag även med om att det är på tok för mkt med 600kr per år. 200 eller 300kr på sin höjd är ok. Allt över 300kr är för mkt!
OBS! Det handlar inte om förmågan att betala utan vad det är för en förening! Det är IDEEL rollspelsförening och just därför skall man inte ta för mkt utan ligga på en schysst nivå för ALLA!!! Detta är bara några axplock av dem argument det finns för att lägga avgiften på en lägre nivå! Det finns en hel drös till faktiskt, men jag skal bespara er från dem :wink:

Förresten.....glöm allt jag sagt.....jag ändrar mig! Forsätt med att plåga Mawno :D

wyrmer skrev:Prova på ett par gånger, lär känna folk, se om det är värt pengarna.
50:- per månad är inget man dör av, oavsett om man är arbetslös eller inte. Bara resan in dit och hem är ju dyrare.

När man har en lokal som kostar drygt 7000:- per månad krävs det en del pengar för att gå runt.
Det är därför vi tvingas ta en hög medlemsavgift.
Användarens profilbild
Ulvert
Auctoritas - Moderator
Auctoritas - Moderator
Inlägg: 2161
Blev medlem: sön 25 feb 2007, 14:08
Namn: Roger Johansson
Ort: Lund

Re: Diskussion om medlemsavgift

Inlägg av Ulvert »

Faktum kvarstår: Lokalen har en kostnad på 120 000 kr / år, med allt inräknat (el, förbrukningsmaterial, telefon etc). I takt med att medelåldern hos medlemmarna ökar, kommer kommunbidragen att minska. Alltså måste vi öka medlemsavgiften för våra icke bidragsberättigande medlemmar.

Kostnaderna just nu är 50:- / halvår för kids som vi får kommunbidrag för, 150:-/halvår för folk som vi får SVEROKbidrag för, och 300/halvår för personer som inte genererar några bidrag överhuvudtaget.

Visst, det finns andra föreningar som tar mindre medlemsavgifter än vi, men hur många av dem erbjuder till gång till en lokal fylld med spel/filmer/tv-spel/terräng/bokningsbara rollspelsrum/gratis kaffe o te/böcker som är tillgängliga för alla medlemmar så gott som alla dagar i veckan? I mitt tycke är det en liten avgift att betala för att hjälpa till att hålla föreningen flytande.

Men till slut är det ett val/en avvägning som alla måste göra individuellt. Det är dock inte på något sätt realistiskt att sänka medlemsavgifterna i dagsläget.

Men om ni tycker att så borde ske, lägg fram ett eget förslag för medlemsavgifter till nästa årsmöte. Innan det kan hursomhelst ingen förändring av medlemsavgiften ske, då vi är bundna av dess beslut.
"People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people."

-Alan Moore m.fl.


"Nope, I can't go to Hell, Satan has a restraining order against me."
Användarens profilbild
wyrmer
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1556
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 20:17
Namn: Peter Werner
Ort: Malmö

Re: Diskussion om medlemsavgift

Inlägg av wyrmer »

Det viktiga att poängtera är just att det är NI, som i ni alla, som varit med och bestämt om medlemsavgifterna.
Det har diskuterats på årsmöten i ett antal år och avgifterna har successivt höjts.
Jag personligen har flera gånger poängterat att det är svårt att få in förstagångsmedlemmar med de avgifter vi har, och det står jag fortfarande fast vid. Däremot anser jag att man får mycket för pengarna när man väl är medlem.
"What the world needs is more geniuses with humility, there are so few of us left." —Oscar Levant
Skriv svar