Hörde från Pär på Kulturkommissariatet som jag är bekant med att det ska demo spelas SoTR den 30e nere på DMF. Tänkte hänga på och hjälpa till. Fram till dess har jag skrivit en presentation av spelet och lagt till bilder på modeller osv.
Kort beskrivning
Tänkte upplysa om detta spel som utspelar sig i en Weird version av andra världskriget som inte tog slut 1945 utan fortsätter utan nåt slut i sikte. Spelet utspelar sig år 1949 och större delen av Europa ligger i ruiner, biologiska vapen som den zombie framkallande V-gasen har använts av tyskarna så både civila och soldater härjar runt i zombie form. Mechas har introducerats som ett nytt steg i den teknologiska utvecklingen av stridsfordon och ockulta och vetenskapligt framställa weird enheter används av både allierade, tyskar och sovjetunionen.
Spelets form
Spelet är ett skirmish spel på pluton nivå. En minsta möjliga pluton består av 1 Command squad och 1 Infantry squad, vad man väljer att bygga på är upp till en själv. Armélistor till USA, England, Sovjet och Tyskland finns inbakade i grundregelboken och en expansion är på väg och kommer släppas till höst med extra enheter, uppdrag, fluff och annat trevligt. Spelet använder sig ett poängsystem "RP" för att beskriva kostnaden för enheterna, ett slag som skulle motsvara turneringsstandard använder sig av plutoner som är 50RP stora.
Som exempel så kostar en Command squad 4RP, en Tiger 1 20RP, ett HMG team 3RP, Infantry Squad 6RP.
Dem 4 grundländernas listor är uppdelade i Platoon och Support (där Platoon är "vanliga" soldater medan Support är Weird enheter, stridsvagnar och Mechas).
Utöver Platoon och Support units så kan man även köpa till så kallade "Off table support" som består av artilleribeskjutning av brädet eller förbiflygande jaktplan som pepprar marken längs en linje. Man kallar på dessa med radio.
Spelet utmärker sig genom att erbjuda högt underhållningsvärde med till synes små slag där ca 30 modeller per sida slåss, spelet är väldigt beroende av hårt drivna objektiv som ska slutföras/erövras och funkar bäst i det läget framför renodlad "grinding" av motståndaren. Spelet är också relativt billigt eftersom alla armélistor finns samlade i grundregelboken, och tillverkarna tillåter och uppmuntrar folk att använda vilka modeller dem än vill. Många spelare använder därför en mix av West Winds SoTR utbud med andra tillverkares WW2 modeller i 28mm skala, samma gäller fordon, stridsvagnar och mechas.
Reglerna
Spelet använder sig som sagt av en Pluton per spelare, antalet enheter per sida kan variera beroende på hur dyra enheter man köpt. Spelet använder sig av en spelform där man turas om att "aktivera" vars en enhet i tur och ordning tills alla enheter aktiverats och man går vidare till nästa turn. Under en aktivering så gör enheterna allt dem ska göra, förflyttning, skytte, attackera fienden i närstrid - det enda man gör gemensamt är närstridsfasen i slutet av varje runda då enheterna som är låsta i närstrid slåss samtidigt. Detta händer dock sällan eftersom spelet främst är inriktat på skjutvapen.
En Turn i Secrets of the Third Reich (SoTR) börjar med
"Turn Initiative": Spelarna slår vars en tärning och lägger till resultatet till sin plutons ledarskap. Den som får högst vinner initiativet och för aktivera rundans första enhet. Detta brukar vara ganska viktigt men inte avgörande.
Maintenance Phase
Efter att man avgjort vem som har vunnit initiativet så tar man en titt på sina styrkor, har man sårade/flyende/panikslagna soldater så slår man med tärning för dessa för att se om dem återhämtar sig/omgrupperar eller förblöder/ligger kvar eller fortsätter vara panikslagna och oförmögna att aktiveras.
Order Phase
Här ger enheternas officerare order åt enheten dem själva är medlemmar i eller åt andra i närheten (löjtnanten som är plutonens befälhavare, samt squadleaders som utgörs av sergeanter och mindre enheter under kropralers befäl). Det finns 8 order, och en del av dem är automatiska medan andra kräver att man klarar ett ledarskapsslag.
Bland dem intressantare finns:
Overwatch - Enheten lägger sig i beredskapsläge och kan välja att skjuta på en fiende enhet som kommer in i deras LoS trots att det inte är deras aktivering.
Form Up - En squad ledare kallar in spillror av en mörbultad enhet så att dem går med i hans egen.
Just Do it - En officer beordrar sina trupper att genomföra nåt som dem förhindras att göra under omständigheterna. Detta kan vara ett krav att lämna en sårad kamrat så att enheten kan ta skydd eller att kräva att soldaterna besvarar fiendens eldgivning trots att dem kanske är nedtryckta av fiendens korseld.
Action Phase
Efter att dem 3 ovanstående faserna snabbt klarats av (dem tar vanligtvis max ett par minuter) så börjar rundans strider och man aktiverar tills allt är aktiverat.
Close Combat Phase
Den avslutande fasen, om det finns en närstrid så spelar man den i slutet av varje turn.
.........................................................................................................
Och nu lite bilder på dem olika sorters enheter som används i spelet. Alla modeller är mina och från olika tillverkare. Men kortfattat så är det West Wind, Grindhouse Games, Bolt Action Miniatures och Black Tree Design. Länk och mer info om var man kan få tag på dessa följer längst ner på sidan. Det är fritt fram att samla på plutoner som inte är med i själva regelboken, jag själv och en del andra använder modeller från länder som inte är med i regelboken tillsammans med en av listorna som gör det. I mitt fall använder jag polska soldater med den Engelska listan, och jag känner en kille som använder Finska modeller med den Tyska listan.
Command Squads:
Polsk (Bolt Action Miniatures)
Tysk (West Wind SoTR)
Amerikansk (West Wind SoTR)
Infantry Squads
Sovjetisk (Bolt Action Miniature/Black Tree Design)
Amerikansk (West Wind SoTR)
Tysk (West Wind SoTR)
Polsk (Bolt Action Miniatures)
Lite Weird Enheter
Amerikanska Light Mechas (West Wind SoTR, piloten är en US crew från Black Tree Design)
Tysk Mecha från Urban Mammoth Urban War, även piloten är en Urban Mammoth modell
Zombie bombs (West Wind SoTR)
Zombie Horde (West Wind SoTR)
Wolf Runners, tyska varulvshybrider (West Wind SoTR)
Blitzhund (Grindhouse Games "Incursion", men alla Incursion modeller har samma skapare som SoTR enheterna och därför även SoTR regler)
Hans the Hunter (Grindhouse Games "Incursion")
Hans, Ilsa och Gretel Von X (Grindhouse Games "Incursion")
Sturmzombies (Grindhouse Games "Incursion")
Slugger Murphy APE character (Grindhouse Games "Incursion")
APE suit squad (Grindhouse Games "Incursion")
Vasily Zaytzev (West Wind SoTR, dock med ett modifierat APE suit huvud)
Pluton understöd
Polska HMG team (Bolt Action Miniatures)
Tysk HMG (West Wind SoTR)
Sovjetiskt HMG team (Bolt Action Miniatures)
Tyskt anti tank: (West Wind Berlin or Bust)
Amerikansk anti tank (Black Tree Design)
Tyska LMG team (Bolt Action Miniatures)
Sovjetisk Mortar (Bolt Action Miniatures)
Stridsvagnar
Tiger 1 och PzIV (1:60 West Wind Berlin or Bust inkl besättning från samma tillverkare/sortiment)
Sherman och M10 Wolverine (1:60 West Wind Berlin or Bust)
Cromwell (1:56 Bolt Action Miniatures)
Objective markers/övrigt som kan användas till spelet
........................................................................................
Återförsäljare i Sverige av SoTR, Incursion, Bolt Action Miniatures är Kulturkommissariatet som är en internetbaserad butik i Lund: http://kulturkommissariatet.se/catalog/
SoTR forumet (där man även kan ladda ner armélistor för renodlat WW2 1944 års spelande med SoTR reglerna minus allt "weird"). Här finner man även Errata, hjälp med frågor, nyheter om kommande släpp mm
http://secretsofthethirdreich.com/forums/index.php#1
Min egen hobby tråd på SoTR forumet där man kan se ALLT jag har till spelet och inte bara en bråkdel som visats här: http://secretsofthethirdreich.com/forum ... opic=689.0
Tråd med Battle reports från våra olika slag, skriva av mig: http://secretsofthethirdreich.com/forum ... opic=803.0
Bilder från Kulturkommissariatets senaste speldag med SoTR: http://secretsofthethirdreich.com/forum ... pic=1380.0
/Alexander
Secrets of the Third Reich en presentation
Re: Secrets of the Third Reich en presentation
Glömde posta ett par saker, lite mer bilder på bla regelboken:
Den innehåller förresten ca 130 historiska fordon till dem 4 länderna samlade i en lista längst bak med angivna stats och RP värden.
Templates och markörer finns för gratis nedladdning på SoTR forumet, 5", 3" och Flamer templaten är samma storlek som GW's -resten är större/mindre.
Jag laddade ner mina templates och gick till en fotoaffär och fick dem tryckta på fotopapper som jag sen skar till och limmade fast på GW baser.
Lite bilder från spelomgångar, spelet har en väldigt hög terrängdensitet då cover utgör en stor del av strategin och taktiken. Sams så där man väldigt lätt om man dumdristigt springer och flashar enheter framför näsan på fienden.
Har ni frågor kring spelet så är det bara att ställa dem i den här tråden
Den innehåller förresten ca 130 historiska fordon till dem 4 länderna samlade i en lista längst bak med angivna stats och RP värden.
Templates och markörer finns för gratis nedladdning på SoTR forumet, 5", 3" och Flamer templaten är samma storlek som GW's -resten är större/mindre.
Jag laddade ner mina templates och gick till en fotoaffär och fick dem tryckta på fotopapper som jag sen skar till och limmade fast på GW baser.
Lite bilder från spelomgångar, spelet har en väldigt hög terrängdensitet då cover utgör en stor del av strategin och taktiken. Sams så där man väldigt lätt om man dumdristigt springer och flashar enheter framför näsan på fienden.
Har ni frågor kring spelet så är det bara att ställa dem i den här tråden
Re: Secrets of the Third Reich en presentation
La upp den här guiden på Unispel, Ylva och Sverok så jag tänkte att det var lika bra att lägga upp här också - speciellt med tanke på att det ska demo spelas den 30e.
Tyskland:
Har den bästa nationalregeln "Gotterdammerung", tyskarnas trupper slåss mycket mer desperat och med "till siste man" mentaliteten. Därför får dem en positiv modifier när dem ska slå paniktest för ihjälskjutna kamrater eller om dem kommer under supressing fire.
Mest Weird i hela SoTR universumet (iaf tills Japan kommer - troligen nån gång nästa år, är beta testare så jag har sett en hel del freaky och balla enheter till Japanerna).
Tyskarna har tillgång till väldigt bra historiska fordon, PzIV, Tiger, Panther, King Tiger mfl. En Tiger Mecha kommer släppas lagom till sommaren.
Inte dem tyngst beväpnade Infantry squadsen, men dem har möjlighet att lägga till Light Machine Guns team eller göra om Infantry Squads till Pioneers med eldkastare, SMG's och Panzerschreck.
Bästa Anti Tank teamen, alla andra länder har Medium AT, tyskarna använder Panzerschreck som är Heavy AT.
Tunga Drop Troopers, med hög stryktålighet och mycket bra vapenmöjligheter.
USA
Näst bästa nationalregeln, "Yankee enthusiasm", tillåter amerikanarna att omgruppera sig lättare och ge ordern "Just Do it" med positiv modifier - något som kan vara avgörande ibland.
Deras squads tillhör dem som har mest grundbeväpning (Semi automatic rifles), dock är jänkarnas Infantry squads också störst i spelet med sina 12 man. Även jänkarnas command squad är den största i spelet med sina 7 man jämfört med Britter/Tyskarnas 5 och Ryssarnas 6 - och den kan man bygga till rätt häftigt eldunderstöd.
Amerikanarna saknar helt "Anti Mech Rifles", Light AT gevär helt enkelt. Så dem får förlita sig på små Engineer squads som kan uppgraderas med Bazookas/Explosives/eldkastare eller Bazooka team. På plus sidan har amerikanerna "Chameleon Snipers" som tillhör spelets bästa support units. Det är Sniper soldater i kameleont dräkter som smälter in i omgivningen vilket kan medföra att fienden inte kan se dem över short range, dessa är beväpnade med stora Anti Mech rifles med kikarsikte som funkar som riktigt hårde Sniper Gevär - som har väääldigt lätt att träffa, och gör marmelad av soldater som träffas och skrämmer skiten ur fiendens lätta fordon.
Amerikanarna kan annars ses som en tung pansar armé, dem har tillgång till många officiella mechas, APE suits från Incursion och billiga Medium stridsvagnar som Sherman, M10 Wolverine mfl.
Har karaktärer som förmedlar "Monster Hunter" till hela plutonen regeln som gör livet surt för fiendens Weird enheter.
England
Har den normalt sett minst användbara nationalregeln "old blood soaked country" som innebär att soldater från dem brittiska öarna har sett så mycket skumt i sina dar att dem inte skräms lika lätt av "Horror causing" enheter.
Britterna har tyngst utrustade Infantry squads om man verkligen vill använda sig av alla gratis uppgraderingar.
Har tillgång till bra karaktärer, som tex Dr Lazarus som förmedlar "Monster Hunter" till hela plutonen regeln som gör livet surt för fiendens Weird enheter samt ger riktigt trevliga bonusar till infanteri runtomkring.
Britterna är överlag väldigt mycket en Anti-Wierd armé, med sin nationalregeln, bra monster hunters, och kommande Commando enheter från Incursion som är specialiserade på att slakta Horror causing units.
Britternas skyddsvästar kostar dock 1RP mer än övriga nationers pga materialbrist i landet. Dem har annars tillgång till rätt bra support enheter såsom Para-Snipers (kan placeras var som helst på brädet utanför fiendens deployment zon) och British Steel, som är en vingklippt motsvarighet till tyska Drop Troopers fast utan Drop möjlighet.
Sovjet
Ryssarna är en riktigt udda armé jämfört med övriga, det är en armé med mycket finess men som är väldigt bräcklig.
Till att börja med så är specialregeln "Martyrs of the revolution" värd att nämna, man kan nämnligen som enda nation skjuta in i närstrider där egna soldater slåss med fienden. Bla kan man låsa fienden i en närstrid för att sen med krypskyttar försöka slå ut dem mest betydande fiende soldaterna, eller helt enkelt bara meja ner hela högen med en ännu icke aktiverad infantry squad!
Flera specialregler som påverkar plutonen är knutna till command squadens commissar, som kan skjuta på flyende ryssar för att få dem att omgruppera sig, avrätta din commander och själv ta kontroll över plutonen samt ha med sig en stor biffig livvakt.
Ryssarna har 2st Sniper karaktärer, däribland en SoTR version av Vassily Zaitzev, och en Commissar/livvakts duo som kan styra plutonen med järnhand.
Ryssarna är ärrade veteraner, så medan andra plutoner börjar på Green och kan uppgraderas till Veteran och Elit - så börjar Ryssarnas pluton på Veteran nivå. Dock kan dem inte ha någon som helst body armor vilket gör dem väldigt lätta att skjuta ihjäl. Som kompensation, och den är rätt saftig, kan ryssarna uppgradera plutonen med kamouflage som ger dem +1 till befintligt cover - något som minskar fiendens möjligheter att träffa avsevärt i svårare terräng som ruiner.
Grundutrustningen för ryssarna är till skillnad för "Semi automatic rifles" som i övriga plutoner istället SMG's, en PPSh variant. Detta gör att ryssarna trots att dem har minst infantry squads ( 9 man) ändå kan lägga ner betydande eldkraft mot fiendens positioner för att antingen döda, eller använda supressing fire.
Ryssarna har en del Weird enheter:
Zombies, dock utan kontroll möjlighet så dem kommer alltid släpa sig mot närmsta levande fiende, även om det är en besättning i en stridsvagn.
Siberian Subhumans ,muskulösa och blixtsnabba soldater som injecerats med väldigt elaka steorider.
Urzine, en stor jävligt förbannad muterad björn som kan slita sönder soldater såväl som fordon med sina Medium AT närstridsattacker.
Tyskland:
Har den bästa nationalregeln "Gotterdammerung", tyskarnas trupper slåss mycket mer desperat och med "till siste man" mentaliteten. Därför får dem en positiv modifier när dem ska slå paniktest för ihjälskjutna kamrater eller om dem kommer under supressing fire.
Mest Weird i hela SoTR universumet (iaf tills Japan kommer - troligen nån gång nästa år, är beta testare så jag har sett en hel del freaky och balla enheter till Japanerna).
Tyskarna har tillgång till väldigt bra historiska fordon, PzIV, Tiger, Panther, King Tiger mfl. En Tiger Mecha kommer släppas lagom till sommaren.
Inte dem tyngst beväpnade Infantry squadsen, men dem har möjlighet att lägga till Light Machine Guns team eller göra om Infantry Squads till Pioneers med eldkastare, SMG's och Panzerschreck.
Bästa Anti Tank teamen, alla andra länder har Medium AT, tyskarna använder Panzerschreck som är Heavy AT.
Tunga Drop Troopers, med hög stryktålighet och mycket bra vapenmöjligheter.
USA
Näst bästa nationalregeln, "Yankee enthusiasm", tillåter amerikanarna att omgruppera sig lättare och ge ordern "Just Do it" med positiv modifier - något som kan vara avgörande ibland.
Deras squads tillhör dem som har mest grundbeväpning (Semi automatic rifles), dock är jänkarnas Infantry squads också störst i spelet med sina 12 man. Även jänkarnas command squad är den största i spelet med sina 7 man jämfört med Britter/Tyskarnas 5 och Ryssarnas 6 - och den kan man bygga till rätt häftigt eldunderstöd.
Amerikanarna saknar helt "Anti Mech Rifles", Light AT gevär helt enkelt. Så dem får förlita sig på små Engineer squads som kan uppgraderas med Bazookas/Explosives/eldkastare eller Bazooka team. På plus sidan har amerikanerna "Chameleon Snipers" som tillhör spelets bästa support units. Det är Sniper soldater i kameleont dräkter som smälter in i omgivningen vilket kan medföra att fienden inte kan se dem över short range, dessa är beväpnade med stora Anti Mech rifles med kikarsikte som funkar som riktigt hårde Sniper Gevär - som har väääldigt lätt att träffa, och gör marmelad av soldater som träffas och skrämmer skiten ur fiendens lätta fordon.
Amerikanarna kan annars ses som en tung pansar armé, dem har tillgång till många officiella mechas, APE suits från Incursion och billiga Medium stridsvagnar som Sherman, M10 Wolverine mfl.
Har karaktärer som förmedlar "Monster Hunter" till hela plutonen regeln som gör livet surt för fiendens Weird enheter.
England
Har den normalt sett minst användbara nationalregeln "old blood soaked country" som innebär att soldater från dem brittiska öarna har sett så mycket skumt i sina dar att dem inte skräms lika lätt av "Horror causing" enheter.
Britterna har tyngst utrustade Infantry squads om man verkligen vill använda sig av alla gratis uppgraderingar.
Har tillgång till bra karaktärer, som tex Dr Lazarus som förmedlar "Monster Hunter" till hela plutonen regeln som gör livet surt för fiendens Weird enheter samt ger riktigt trevliga bonusar till infanteri runtomkring.
Britterna är överlag väldigt mycket en Anti-Wierd armé, med sin nationalregeln, bra monster hunters, och kommande Commando enheter från Incursion som är specialiserade på att slakta Horror causing units.
Britternas skyddsvästar kostar dock 1RP mer än övriga nationers pga materialbrist i landet. Dem har annars tillgång till rätt bra support enheter såsom Para-Snipers (kan placeras var som helst på brädet utanför fiendens deployment zon) och British Steel, som är en vingklippt motsvarighet till tyska Drop Troopers fast utan Drop möjlighet.
Sovjet
Ryssarna är en riktigt udda armé jämfört med övriga, det är en armé med mycket finess men som är väldigt bräcklig.
Till att börja med så är specialregeln "Martyrs of the revolution" värd att nämna, man kan nämnligen som enda nation skjuta in i närstrider där egna soldater slåss med fienden. Bla kan man låsa fienden i en närstrid för att sen med krypskyttar försöka slå ut dem mest betydande fiende soldaterna, eller helt enkelt bara meja ner hela högen med en ännu icke aktiverad infantry squad!
Flera specialregler som påverkar plutonen är knutna till command squadens commissar, som kan skjuta på flyende ryssar för att få dem att omgruppera sig, avrätta din commander och själv ta kontroll över plutonen samt ha med sig en stor biffig livvakt.
Ryssarna har 2st Sniper karaktärer, däribland en SoTR version av Vassily Zaitzev, och en Commissar/livvakts duo som kan styra plutonen med järnhand.
Ryssarna är ärrade veteraner, så medan andra plutoner börjar på Green och kan uppgraderas till Veteran och Elit - så börjar Ryssarnas pluton på Veteran nivå. Dock kan dem inte ha någon som helst body armor vilket gör dem väldigt lätta att skjuta ihjäl. Som kompensation, och den är rätt saftig, kan ryssarna uppgradera plutonen med kamouflage som ger dem +1 till befintligt cover - något som minskar fiendens möjligheter att träffa avsevärt i svårare terräng som ruiner.
Grundutrustningen för ryssarna är till skillnad för "Semi automatic rifles" som i övriga plutoner istället SMG's, en PPSh variant. Detta gör att ryssarna trots att dem har minst infantry squads ( 9 man) ändå kan lägga ner betydande eldkraft mot fiendens positioner för att antingen döda, eller använda supressing fire.
Ryssarna har en del Weird enheter:
Zombies, dock utan kontroll möjlighet så dem kommer alltid släpa sig mot närmsta levande fiende, även om det är en besättning i en stridsvagn.
Siberian Subhumans ,muskulösa och blixtsnabba soldater som injecerats med väldigt elaka steorider.
Urzine, en stor jävligt förbannad muterad björn som kan slita sönder soldater såväl som fordon med sina Medium AT närstridsattacker.
- Harmless Decoy
- Auxilia - Tvångsrekryterad
- Inlägg: 4
- Blev medlem: fre 28 dec 2007, 23:18
- Namn: Daniel Olsson
- Ort: Lund
Re: Secrets of the Third Reich en presentation
Nu finns SotR även på youtube! Kolla in Anatolis video här:
http://www.youtube.com/watch?v=nP8UMcAGeYs
Alla måste titta!
http://www.youtube.com/watch?v=nP8UMcAGeYs
Alla måste titta!
Re: Secrets of the Third Reich en presentation
Smått ändrad,denna version gäller http://www.youtube.com/watch?v=ETzgGhIcqdg
Re: Secrets of the Third Reich en presentation
Två nya videos, en 30 sekunder lång teaser, och en ny 2 minuter lång trailer.
Teaser
http://www.youtube.com/watch?v=ZzTsNflOf5A
New trailer
http://www.youtube.com/watch?v=tgvWYY43 ... re=channel
Teaser
http://www.youtube.com/watch?v=ZzTsNflOf5A
New trailer
http://www.youtube.com/watch?v=tgvWYY43 ... re=channel
Re: Secrets of the Third Reich en presentation
Lägger upp den här lilla guiden efter att jag fått frågan ett antal gånger genom PM och på ett annat forum så jag börjar bli lagom trött på att förklara för enskilda personer. Förhoppningsvis så kommer den här guiden att funka tillräckligt bra så att folk som är småsugna vet ungefär vad dem behöver skaffa. När det gäller Ryssar och Britter så ta gärna frågorna i tråden. Deras enheter har andra vapenkonfigurationer och storlekar.
................................................................................
Om du vill ha minimum plutonen till två plutoner som består av USA och Tyskland och som funkar väldigt bra som inlärnings arméer så är 1 command och 1 infantry squad till varje pluton att rekomendera. Ett HMG team till var till plutonerna gör också rätt mycket då den både är en utmärkt att både döda och göra supressing fire med.
Om man tittar på vad dem olika enheterna har för storlek och vilken beväpning som är tillåten så ser det ut såhär:
Tänk på att grundutrustningen för Jänkare och Tyskar är Semi Automatic rifle och att vapenuppgraderingarna är begränsade i antal och ibland låsta till officerare.
Amerikaner
Command 7 man, Löjtnant, Staff Sergeant, 2 privates kan ha SMG/Assault rifles. Medicen har endast pistol. Radio operatören kör semi automatic rifle och korpralen gör du bäst i att omvandla till en Springfield Sniper.
Armored Infantry squad: 12 man, endast 3 man kan ha SMG/Assault rifle uppgraderingar. Två av dessa är Sergeanten och Korpralen. Du gör ändå bäst i att försöka klämma in den 3e SMG/assault rifle för eldkraftens och supressing fire's skull. Detta lämnar 9 man med semi automatic rifle. Du kan uppgradera en man ur enheten med en Packed LMG .30cal för ytterligare en poäng om du vill ha mer eldkraft, något att rekommendera när man delar in sig i fire team och kan ha en halva med gevär och en halva med all bra utrustning som ger extremt bra supressing fire bonusar.
Tyskar
Command Squad: 5 man, Löjtnant, Radio, Staff Sergeant och en menig kan ha SMG/assault rifles, medic kan ha semi auto eller SMG men INTE assault rifle.
Tysk Grenadier Squad: 10 man, upp till 3 man kan uppgradera med SMG/Assault rifle, resten har semi automatic rifle. 2 man kan omvandlas till ett LMG team för 2RP, något som är jävligt bra att göra om man har poäng i listan till det och har en lämplig modell.
I blister form så blir det såhär (utgått ifrån att assault rifle är att föredra)
Tyskar 10RP
1 command blister 4man
1 assault rifle blister 4man
2 Gewehr43 blister 8man
__________________________
Komplett command
Komplett grenadier
1 soldat över
Amerikanare 12RP
1 Command blister 4man
1 Springielf sniper blister 1man
1 assault rifle blister 4man
3 semi automatic blisters 12man
__________________________
Komplett Command
Komplett Armored infantry squad
2 soldater över
HMG team kostar 3RP till alla länder.
Amerikanerna blir fler och kan få överläge, dock har tyskarna spelets bästa nationalregel som automatiskt ökar deras ledarskap med 1 snäpp om dem utsätts för supressing fire och förluster. Amerikanarna har lättare att tvinga fram order och omgruppera så deras är 2nr på listan över användbara nationalregler.
Och amerikanarna betalar mer för sin stora command, så du har 2RP tillgodo för att balansera upp tyskarna. Det kan ni göra genom att låta tyskarna ha body armour för 2RP medan amerikanerna springer utan tex. Eller ge dem en andra erfarenhetsuppgradering: först från Green till Veteran för 3RP och sen från Veteran till Elite för 2RP (andra uppgraderingen kostar alltid 2RP).
En 15RP lista hade tex kunnat se ut såhär:
USA
Veteran experience 3RP
Command 6RP
Armoured infantry squad 6RP
Tyskar
Veteran experience 3RP
Body armour 2RP
Command 4RP
Grenadier squad 6RP
Alla länder utom Sovjet börjar med experience level GREEN (dvs ledarskap 6, 7 för löjtnant och sergeanter). Experience level VETERAN höjer ledarskapet med 1 steg för soldater och officerare, dvs 7 respektive 8.
Med tyskarnas nationalregel "Gotterdämmerung" får en VETERAN enhet med sergeanten vid liv, och som utsätts för förluster ledarskapet 9. Ganska bra
Body armour ökar chansen att överleva/undkomma att bli sårad med 16% om man blir träffad av Light Infantry klassade vapen som är standard för allt vanligt infanteri.
En person utan skyddsväst såras på 2+ och dör på 4+, en person med skyddsväst såras på 3+ och dör på 5+ istället. Body armour liksom experience uppgraderingen berör HELA plutonen, dvs allt utom SUPPORT enheter.
................................................................................
Om du vill ha minimum plutonen till två plutoner som består av USA och Tyskland och som funkar väldigt bra som inlärnings arméer så är 1 command och 1 infantry squad till varje pluton att rekomendera. Ett HMG team till var till plutonerna gör också rätt mycket då den både är en utmärkt att både döda och göra supressing fire med.
Om man tittar på vad dem olika enheterna har för storlek och vilken beväpning som är tillåten så ser det ut såhär:
Tänk på att grundutrustningen för Jänkare och Tyskar är Semi Automatic rifle och att vapenuppgraderingarna är begränsade i antal och ibland låsta till officerare.
Amerikaner
Command 7 man, Löjtnant, Staff Sergeant, 2 privates kan ha SMG/Assault rifles. Medicen har endast pistol. Radio operatören kör semi automatic rifle och korpralen gör du bäst i att omvandla till en Springfield Sniper.
Armored Infantry squad: 12 man, endast 3 man kan ha SMG/Assault rifle uppgraderingar. Två av dessa är Sergeanten och Korpralen. Du gör ändå bäst i att försöka klämma in den 3e SMG/assault rifle för eldkraftens och supressing fire's skull. Detta lämnar 9 man med semi automatic rifle. Du kan uppgradera en man ur enheten med en Packed LMG .30cal för ytterligare en poäng om du vill ha mer eldkraft, något att rekommendera när man delar in sig i fire team och kan ha en halva med gevär och en halva med all bra utrustning som ger extremt bra supressing fire bonusar.
Tyskar
Command Squad: 5 man, Löjtnant, Radio, Staff Sergeant och en menig kan ha SMG/assault rifles, medic kan ha semi auto eller SMG men INTE assault rifle.
Tysk Grenadier Squad: 10 man, upp till 3 man kan uppgradera med SMG/Assault rifle, resten har semi automatic rifle. 2 man kan omvandlas till ett LMG team för 2RP, något som är jävligt bra att göra om man har poäng i listan till det och har en lämplig modell.
I blister form så blir det såhär (utgått ifrån att assault rifle är att föredra)
Tyskar 10RP
1 command blister 4man
1 assault rifle blister 4man
2 Gewehr43 blister 8man
__________________________
Komplett command
Komplett grenadier
1 soldat över
Amerikanare 12RP
1 Command blister 4man
1 Springielf sniper blister 1man
1 assault rifle blister 4man
3 semi automatic blisters 12man
__________________________
Komplett Command
Komplett Armored infantry squad
2 soldater över
HMG team kostar 3RP till alla länder.
Amerikanerna blir fler och kan få överläge, dock har tyskarna spelets bästa nationalregel som automatiskt ökar deras ledarskap med 1 snäpp om dem utsätts för supressing fire och förluster. Amerikanarna har lättare att tvinga fram order och omgruppera så deras är 2nr på listan över användbara nationalregler.
Och amerikanarna betalar mer för sin stora command, så du har 2RP tillgodo för att balansera upp tyskarna. Det kan ni göra genom att låta tyskarna ha body armour för 2RP medan amerikanerna springer utan tex. Eller ge dem en andra erfarenhetsuppgradering: först från Green till Veteran för 3RP och sen från Veteran till Elite för 2RP (andra uppgraderingen kostar alltid 2RP).
En 15RP lista hade tex kunnat se ut såhär:
USA
Veteran experience 3RP
Command 6RP
Armoured infantry squad 6RP
Tyskar
Veteran experience 3RP
Body armour 2RP
Command 4RP
Grenadier squad 6RP
Alla länder utom Sovjet börjar med experience level GREEN (dvs ledarskap 6, 7 för löjtnant och sergeanter). Experience level VETERAN höjer ledarskapet med 1 steg för soldater och officerare, dvs 7 respektive 8.
Med tyskarnas nationalregel "Gotterdämmerung" får en VETERAN enhet med sergeanten vid liv, och som utsätts för förluster ledarskapet 9. Ganska bra
Body armour ökar chansen att överleva/undkomma att bli sårad med 16% om man blir träffad av Light Infantry klassade vapen som är standard för allt vanligt infanteri.
En person utan skyddsväst såras på 2+ och dör på 4+, en person med skyddsväst såras på 3+ och dör på 5+ istället. Body armour liksom experience uppgraderingen berör HELA plutonen, dvs allt utom SUPPORT enheter.