Ny Spelhelg

Här samlas information och inlägg som rör de olika spelhelger som DMF arrangerar.
Användarens profilbild
Godeye
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1896
Blev medlem: sön 11 mar 2007, 17:27
Namn: Martin
Ort: Lund

Inlägg av Godeye »

Den förra spelhelgen var en riktig succé. Runt 55 olika personer var närvarande. Finns det intresse för en ny spelhelg under sommaren? Finns det saker vi borde ha med eller funkar den kaotiska form som spelhelgen 5-6 maj hade?
Senast redigerad av Godeye den fre 18 maj 2007, 10:33, redigerad totalt 1 gånger.
Tänka rätt är stort
men tänka fritt är större
Användarens profilbild
Skarpskytten
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 4074
Blev medlem: lör 03 mar 2007, 21:58
Namn: Magnus Olofsson
Ort: Jagent

Inlägg av Skarpskytten »

Spelhelgerna är den bästa verksamhetsidé vi haft sedan bion.

Hur fungerar de när det gäller att värva nya medlemmar? Säljs det medelmskort? Kommer kids? Kan och borde vi göra något för att få dem kommer dit att bli aktiva medlemmar i föreningen? Hur ser styrelsen på spelhelgerna - är syftet att roa gamla medlemmar, värva nya, eller något annat?

Jag ska försöka arrangera något till nästa spelhelg. Tyvärr missade jag den förra, så jag kan inte ge något svar på Godeyes fråga.
"Ingens träl, ingens tyran"

"Society in every state is a blessing, but government, even in its best stage, is but a necessary evil; in its worst state an intolerable one."
Användarens profilbild
Abdul Alhazred
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 476
Blev medlem: sön 04 mar 2007, 09:13
Namn: Anders Ilg
Ort: Bjärred

Inlägg av Abdul Alhazred »

Syftet är att få nya medlemmar och i andra hand roa gamla medlemmar.
Tyvärr verkar det som det nästan bara kom gamalt folk vilket är synd det verkade som om de hade kul så det var inte meningslöst arbete.
Det hade varit bra om medlemmar kom med förslag på aktiviteter. Ska vi ha blandade brädspel (som sist) eller mer tema ex bara rollspel, en mer organiserad 40k turnering (eller annat figurspel).
Kom gärna med förslag på vilka aktiviterer vi ska ha och vad DMFs pengar ska gå till.
Egna framgångar är uppmuntrande, men andras misslyckande är inte heller att förakta
Användarens profilbild
bladerunner_35
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1196
Blev medlem: lör 31 mar 2007, 12:08
Namn: Björn Söderström
Ort: Landskrona
Kontakt:

Inlägg av bladerunner_35 »

Jag skulle gärna se att det blev flera spelhelger och överhuvudtaget mer öppna aktiviteter.

Spelhelgen var ett perfekt tillfälle att dels testa lite nya spel man förmodligen aldrig skulle fått tillfälle att pröva annars och dels att träffa nytt folk och se vilka personer som egentligen döljer sig bakom "DMF".

På grund av tidsbrist kunde jag bara vara där på lördagen men jag hade roligt och jag tyckte formatet i stort fungerade. Jag passade på att bli medlem när jag ändå var där men för mig personligen var det mest en formalitet då jag hade bestämt mig för att bli medlem redan tidigare.

Eventuellt kunde det struktureras lite mer, med tider för olika arrangemang och kanske en presentation av några spel som kunde prövas på någonstans på webben. Samtidigt tror jag det är lätt att falla i fällan "större, mer, bättre" och så länge det finns folk som är beredda att ge lite av sin tid och hålla i diverse spel tycker jag det fungerar bra som det är.

En sak jag skulle vilja haft är dock någon form av lista på plats över de aktiviteter som erbjöds. Jag vet inte hur andra upplevde det men det var lite svårt att som ny utan att känna någon hitta till rätt person eller veta vad som erbjöds överhuvudtaget. Det var schysst när det ropades ut i lokalen när ett ny spelomgång startade men så vitt jag vet gjordes detta bara en gång under den tiden jag var där.




EDIT: Efter att ha läst Abdul Alhazreds inlägg kan jag tillägga att jag själv vill mest vill "pröva på" nya spel och detta innebär att det inte får ta alltför lång tid. Med det rätta modifikationerna kan i princip vilket spel som helst ändå fungera (konventsscenarier, combat patrol etc.).

Teman tror jag skulle vara både roligt och väcka mer intresse, samtidigt behövs det mer spelhelger för att täcka upp samma "breda publik" om huvudsyftet är att få nya människor och medlemmar till föreningen.

Teman kan handla antingen om typ av spel: figurspelshelg med speedpaint, små turneringar och mängder med testspel etc. Brädspelshelg är också ganska lätt och naturligt medan en rollspelshelg kan vara lite svårare men definitivt värt att pröva.

Tema kan också innebära något mer generellt som skräck eller sci-fi och så vidare men jag är inte säker på att det finns tillräckligt med spel som är tillräckligt väl definierade för att hålla upp ett sådant tema.

Något som kunde göra mycket för spelhelgerna är om ni annonserade. Det enklaste och mest effektiva är nog att helt enkelt lägga upp information på diverse lokala Skånska forum och några större rikstäckande, men även några flyers runtom i Helsingborg, Lund och Malmö kunde fungera. Betona att det är gratis vilket inte är jättevanligt.

Vill ni verkligen måna om nya och potentiella medlemmar kan ni även börja med en nybörjardag i veckan, eller månaden där man kan komma och "pröva på DMF". Just nu tycker jag det är lite svårt att komma in i föreningen men det beror förmodligen mer på att jag dels bor i Landskrona och dels inte har haft så mycket tid att lägga på DMF.
Senast redigerad av bladerunner_35 den fre 18 maj 2007, 11:35, redigerad totalt 1 gånger.
"There is nothing else. Existence is random, has no pattern save what we imagine after staring at it to long."

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt.
Användarens profilbild
Skarpskytten
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 4074
Blev medlem: lör 03 mar 2007, 21:58
Namn: Magnus Olofsson
Ort: Jagent

Inlägg av Skarpskytten »

Att gamla medlemmar har kul är knappast dåligt; vi måste både skaffa nya (unga) medlemmar, och behålla de gamla. Oväsentligheter som karriär och familj ska inte hindra folk från att vara goda moroner!

Jag har en idé till nästa spelhelg, som dock inte har med speladet att göra. En person utses av styrelsen till "inpiskare & väbel för nykomlingar". Denne har två uppdrag under spelhelgen. Den adra är den viktiga.

1) Se till att folk löser medlemskort. Gamla medlemmar utan kort ska lösa sådana eller avvisas. Nya medlemmar under 20 får nya medlemskort. Nya, äldre besökare uppmanas att bli medlemmar. Det är inpiksarens anvar att personligen tala med alla besökare och se till att de är/blir medlemmare, eller att de måste bli det vid nästa besök. På detta sätt säkreställer vi att föreningen faktiskt får nya medlemmar.

2) Väblen ska tala med ALLA personer som besöker spelhelgen som han inte känner igen. Han/hon ska fråga dem hur de fick reda på spelhelgen/DMF, varför de är där, vad de vill spela. Han ska giuda dem till rätt spel. Han ska förmdela kontakten till gamla medlemmar som spelar samma spel som de är intresserade av: GW spelare ska PRESENTERAS för Elrik, brädspelare för Arkhan och så vidare, Om flera nya rollspelare dyker kan kan de presenteras för varandar, för Elirk (så att de vet hur rumsbokningar etc funkar): Poängen är att alla som är nya till föreningen ska komma från spelhelgen med personliga kontakter till äldre medlemmar. Förslagsvis byter man e-mail, mobilnummer etc med varandra. Forumets adress ska också tryckas i händerna på alla nykomlingar.

På detta sätt kommer vi att få in maximlat antal medlemmar, och kan hjälpa nya medlemmar att ta steget in i vår ack så slutna förening.
"Ingens träl, ingens tyran"

"Society in every state is a blessing, but government, even in its best stage, is but a necessary evil; in its worst state an intolerable one."
Användarens profilbild
bladerunner_35
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1196
Blev medlem: lör 31 mar 2007, 12:08
Namn: Björn Söderström
Ort: Landskrona
Kontakt:

Inlägg av bladerunner_35 »

Jag tycker Skarpskytten har en mycket bra idé här (eller två egentligen). Jag vill bara göra ett påpekande: jag tycker det är mycket bra med er policy att man får pröva på att spela på DMF vid tre tillfällen utan att betala medlemsavgift.

Det är naturligtvis viktigt för föreningen med nya friska medlemsavgifter men jag tror att det i längde ger mer medlemmer om det finns en övergångsperiod. Det kanske inte var meningen men att de måste bli medlemmar vid nästa besök låter lite som ett ultimatum - "nu eller aldrig".
"There is nothing else. Existence is random, has no pattern save what we imagine after staring at it to long."

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt.
Användarens profilbild
Skarpskytten
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 4074
Blev medlem: lör 03 mar 2007, 21:58
Namn: Magnus Olofsson
Ort: Jagent

Inlägg av Skarpskytten »

Jag menar inte heller att man ska vara så strikt, eller rättare sagt, aktiva medlemmar SKALL ha giltiga medlemskort, och unga medlemmar SKALL erbjudas sådana gratis. Äldre personer som är nere och testar spela, gör enskilda besök etc skall man diplomatiskt fråga om de vill bli medlemmar de första besöken. Men efter flera spelhelger eller semi-aktivt spelande måste även sådana personer bli medlemmar. Så tänker jag mig att "inpiskar" funtkionen skulle fungera.
"Ingens träl, ingens tyran"

"Society in every state is a blessing, but government, even in its best stage, is but a necessary evil; in its worst state an intolerable one."
Användarens profilbild
bladerunner_35
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1196
Blev medlem: lör 31 mar 2007, 12:08
Namn: Björn Söderström
Ort: Landskrona
Kontakt:

Inlägg av bladerunner_35 »

I så fall skulle jag säga att detta förslag egentligen är det enda som behöver läggas till för att spelhelgerna ska bli riktigt, riktigt bra. Förutom en rad själuppoffrande själar förstås.
"There is nothing else. Existence is random, has no pattern save what we imagine after staring at it to long."

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt.
Användarens profilbild
Vicvolta
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 75
Blev medlem: mån 05 mar 2007, 09:59
Namn: Andreas Junzell
Ort: Åmål

Inlägg av Vicvolta »

Kan man inte tänka sig att man "lockar" (ganska negativt ord, men i brist på annat) nya medlemmar till föreningen genom att ge dem ett gratis medlemskap i typ 3 månader för att sedan "tvingas" (återigen, kasst ord...) lösa fullt medlemskap? Mitt gym gjorde så i vintras och de fick massor av nya medlemmar. Jaja, går kanske inte att jämföra, men det är en idé iaf.
When in doubt - empty magazine
Användarens profilbild
Arcturus
Auctoritas - Moderator
Auctoritas - Moderator
Inlägg: 733
Blev medlem: sön 25 feb 2007, 15:12
Namn: Filip Danielsson
Ort: Skobojden

Inlägg av Arcturus »

Vi har väl haft någon slags policy (i alla fall förra året när jag satt i styrelsen) om att man subventionerade medlemskort för de som var under 20 för att få in dem. Vet inte om det görs fortfarande men jag tyckte att det var en bra idé i alla fall.
To fight and conquer in all your battles is not supreme excellence
Supreme excellence consists in breaking the enemy's resistance without having to fight
Fabian

Inlägg av Fabian »

Ni har många ideér men missar det viktiga. Aktiviteterna. För att få nya medlemmar måste ni leda in dem i spelets värld med lättare spel typ Settlers. Att ha tuneringar i 40k skrämmer bort dem som inte redan är insatta.

Har ni fler spelhelger med blandade spel kommer ordet sprida sig och ni får in nya medlemmar.
Användarens profilbild
yavanna
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 28
Blev medlem: mån 05 mar 2007, 08:15
Namn: Anna Hansson

Inlägg av yavanna »

Som tidigare personer nämnt så hade varit bra med en lista över vad som erbjuds och när det gäller rollspelsscenarion någon ungefärlig tid för när de ska hållas.
Användarens profilbild
Elrik
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 4743
Blev medlem: lör 03 mar 2007, 11:30
Namn: Erik Lindholm
Ort: Banjoland

Inlägg av Elrik »

Fan vad gött nästa gång det är spelhelg och jag kan komma ner och bli underhållen i två dagar :)
Maestro of the lol-orgel.
.
Den inre röven. /Poesi by Ilg
Användarens profilbild
Elrik
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 4743
Blev medlem: lör 03 mar 2007, 11:30
Namn: Erik Lindholm
Ort: Banjoland

Inlägg av Elrik »

Blir det någon ny spelhelg? Det har ju varit några styrelsemöten som jag inte har kunnat vara på. Har ni bestämt/diskuterat något?
Maestro of the lol-orgel.
.
Den inre röven. /Poesi by Ilg
Skriv svar