Europe Engulfed

Sällskapsspel, strategispel och andra brädspel.
Användarens profilbild
Herr B
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1892
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 17:47
Namn: Pär Birgander
Ort: Här

Inlägg av Herr B »

Jag tänkte bara starta en tråd om detta förträffeliga spel.

Jag och Johan spelade igår. Det gick inte bra för sovjet och väst. Men jag lyckades knäcka italien till slut och invadera sydeuropa. Ryssen kom däremot inte längre än till polen och fastnade sen i en massiv vägg av tyskar.

Hur ska ryssen slå sig igenom så många tyskar? när dom sitter i fort och bakom floder och skit så tar man så jävla mycket skada att det inte går att slå på mer än ett ställe per runda och då bara för att ställa sig i rutan för att ta bort fortet och flodbonusen? Jag vet inte hur man ska lyckas med det. Inte om tysken kommer så långt in som johan gjorde i går.

Hur ska väst landstiga i frankrike med så många tyskar längst stränderna? Det måste ju vara en dubbelinvasion och mycket flax för att inte man ska bli utslängd igen eller i tyskens nästa runda. Dessutom behöver man en groteskt stor flotta för att få kunna utnyttja ett eventuellt beachhead. Säg 4 klossar per landningsplats, det är 8 flottor och sen minst 5 till så man kan fylla på. Gärna en 7-8 till. 15-16 flottor är mycket. Nu när vi lärt oss försvara frankrike så är det dags att lära sig att landstiga där. Jag tror personligen att italien är jävligt bra att ta för att öppna upp en front till.

Kontentan av det hela är att ryssen inte får bli så tillbakatryckt. Kommer tysken fram till den andra floden är det svårt som fan att slå tillbaka honom.

Några kommentarer?
"50 Cent got shot and still whines about it on stage. Teddy Roosevelt got shot mid-speech and didn't leave the stage until he finished."
Användarens profilbild
Skarpskytten
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 4074
Blev medlem: lör 03 mar 2007, 21:58
Namn: Magnus Olofsson
Ort: Jagent

Inlägg av Skarpskytten »

Herr B skrev:Några kommentarer?
Vad är Europe Engulfed för nåt?
"Ingens träl, ingens tyran"

"Society in every state is a blessing, but government, even in its best stage, is but a necessary evil; in its worst state an intolerable one."
Användarens profilbild
Herr B
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1892
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 17:47
Namn: Pär Birgander
Ort: Här

Inlägg av Herr B »

Ett strategiskt WWII spel för 2 spelare. Man spelar i hela europa och nordafrika med små träklossar som representerar enheter, divisioner eller vad det nu är. Klossarna står på högkant så motståndaren inte ser exakt vad man har var. Det tar rätt lång tid att spela hela kampanjen, vi spelade i 15 timmar igår men du slutade vi när det var 3 rundor kvar. från 39-45. Varje runda är 2 månader.

Det är riktigt skoj, förutom all ångest man har när man ska försöka göra något och motståndaren visar alla sina maxade pansarenheter som man trodde var infanteri.
"50 Cent got shot and still whines about it on stage. Teddy Roosevelt got shot mid-speech and didn't leave the stage until he finished."
AshesFall
Centurion - Befälhavare
Centurion - Befälhavare
Inlägg: 422
Blev medlem: sön 25 feb 2007, 15:12
Namn: Johan Larsson

Inlägg av AshesFall »

Ska se om jag kanske kan svara här... är ju inte på forumet så mycket, men den här tråden var ju intressant. Planerar f.ö. att vara mer på forumet, hoppas att det hjälper att ha det här som startsida. Jaja, tillbaks till ämnet.

Nyckeln till att knäcka tysken är egentligen en enda sak: Press.

Hur uppnår man press då? Det är ju det svåra. Står tysken riktigt bra så blir det naturligtvis krångligt, så som jag stod i det partiet är nästan optimalt för en defensiv tysk såvitt vi lyckats klura fram än så länge, något som naturlugtvis kommer ändra sig med tiden.

Sovjet;
Prygla tysken så mycket det bara går medan han avancerar och försök låta bli att trilla som ett korthus under tiden. Blöder han tillräckligt går det bra att slå tillbaks sen, men står tysken rätt så finns det bara en sak att göra. Anfall och dö, sen anfaller man igen, och igen och igen. Gärna på bred front så att tysken inte har större arméer att röra sig med, de där forten måste bort, och om det kostar hundratusentals sovjetiska liv, må så vara. Det hela handlar i alla fall om att se till att tysken tar skada, i det sena partiet har sovjeten råd att ta den skadan, men det har inte tysken.

Västallierade;
Så fort USA kommer in i bilden är det slut med att hänga kvar i fingernaglarna och dags att gå på offensiven. Bomba skiten ur tysken efter att ha byggt upp flygvapnet stadigt, från och med 43 så träffar man ju på 4+ i fint väder, och med 24+ bombare så tappar tysken 12+ WERPS per runda, de där förlusterna blir ännu svårare att ta då. Anfall Marocco tidigast möjligt, knäck italiens moral och öppna den fronten. Om det verkar bli för segt eller orealistiskt (om det tidiga partiet gått helt på röven) så fokusera på atlanten och håll italienaren upptagen, att knäcka hans moral är i alla fall lätt. Landstig när du skall göra stora anfall med sovjeten, tvinga tysken att välja, vill han rädda sin östliga armé eller vill han utnyttja sina "special actions" i väst för att hindra din landstigning? Detta är egentligen den västallierades största roll, bråka med tysken så att han inte kan fokusera i öst. Gör misslyckade landstigningar om de inte kostar för mycket, gör två om du vill bråka riktigt mycket. Landstig i grekland om han biter sig fast för hårt i öst. Landstig gärna i frankrike precis innan det blir dåligt väder så att tysken får svårare att sparka ut dig igen, har han inga "strat-moves" så blir det ännu roligare eftersom han kommer stå fel för nästa invasion.

Det här är bara en tanke, allt beror ju på position och tärningar, men det gäller att skapa och eller hitta luckor.

Spelar gärna snart igen, och förresten kommer Asia Engulfed i september med nya flottregler och annat fräckt, det ser jag fram emot!
Senast redigerad av AshesFall den mån 02 jul 2007, 23:43, redigerad totalt 1 gånger.
Skriv svar