Ignus skrev:Joe Abercrombies "The First Law"-böcker är ruggigt bra. I bakgrunden finns ett episkt äventyr med tydliga Sagan om Ringen-influenser i en slags renäsannsvärld men framförallt så skriver Abercrombie intressanta människoporträtt. Inkvisitor Glokta är om möjligt den mest sympatiska karaktären i böckerna, trots att han torterar skyldiga såväl som oskyldiga för att få fram bekännelser. I stil är det rätt likt Richard Morgan. Modernt språk, rätt våldsamt, inga episka hjältar utan människor med fel och brister.
Den här kan jag varmt rekommendera. Har ett av de bästa sluten jag sett i en fantasyserie.
Kan hålla med om Neal Stephenson. Min favorit är hans första bok Zodiac tätt följt av den maffiga trilogin om 1600-talets ekonomi, The Baroque Cycle. Eller om man vill ha samma ämne men lite mer i modern och lättsam tappning 1632 & 1633 av Eric Flint.
Senast redigerad av Zarei den tor 30 jul 2009, 14:17, redigerad totalt 2 gång.
Ironjens skrev:
Dan Simmons om du gillar rymdopera.
Simmons har jag läst, och håller med om att det är fenomenalt bra.
Ironjens skrev:
Richard Morgans bok Altered Carbon är sjukt bra cyberpunk noir. Jag tror den har en uppföljare men den har jag inte läst. Tydligen håller man på att filmatisera den för tillfället.
Finns två till Kovacs böcker, och några fristående, allt jag har läst av honom har jag gillat.
Ironjens skrev:
Neal Stephenson är en semiklassisk cyberpunkförfattare. Hans bok Snowcrash är både väldigt rolig, väldigt bra och snudd på episk. Alla borde läsa den så att man vet vad Nam-shubs är och hur man hackar människor...
Både Cryptonomicon och Anathem har stått på min att köpa list ett tag nu, så det låter ju lovande.
Spamming my way towards "Studerande bugbear"! Eller vad nu nästa steg är...
Ironjens skrev:Neal Stephenson är en semiklassisk cyberpunkförfattare. Hans bok Snowcrash är både väldigt rolig, väldigt bra och snudd på episk. Alla borde läsa den så att man vet vad Nam-shubs är och hur man hackar människor...
Både Cryptonomicon och Anathem har stått på min att köpa list ett tag nu, så det låter ju lovande.
Köp inte Cryptonomicon, jag är 250 sidor in i den och det käns inte som storyn har börjat ännu. Sjukt segt.
"50 Cent got shot and still whines about it on stage. Teddy Roosevelt got shot mid-speech and didn't leave the stage until he finished."
Det är en av mina favoritböcker. Men smaken är ju som baken.
Får återigen rekommendera Charles Stross, framförallt hans Laundry serie där tredje boken Fuller Memorandum precis kommit ut. Spioner + magi man gör med matte/datorer + Cthulhu.
Kan rekommendera ett par böcker av en man vid namn Chris Wooding:
Retribution Falls (2009)
The Black Lung Captain (2010)
Frey is the captain of the Ketty Jay, leader of a small, highly dysfunctional band of layabouts. An inveterate womaniser and rogue, he and his gang make a living on the wrong side of the law, avoiding the heavily armed flying frigates of the Coalition Navy. With their trio of ragged fighter craft they run contraband, rob airships and generally make a nuisance of themselves.
Riktigt underhållande!
Spamming my way towards "Studerande bugbear"! Eller vad nu nästa steg är...
Lite dålig fart här. Jag har precis hämtat ut lite böcker från bokus som jag köpt på bokrean. Jag vet inte riktigt vad de är för några men billigt var det.
Checkpoint av Nicholson Baker
Heart of Veridon av Tim Akers
The fools run av John Sandford
Flash av L.E. Modesitt jr
Red Spirit av Humphrey Hawksley
See Delphi and die och The jupiter myth av Lindsey Davis
Någon som har läst någon av dom?
"50 Cent got shot and still whines about it on stage. Teddy Roosevelt got shot mid-speech and didn't leave the stage until he finished."
Jag har läst Modesitt Jr, om än inte den boken. Jag tyckte de var rätt trista, för att vara helt ärlig.
Själv har jag efter att ha närmast läst ut serien The Dresden Files fastnat rätt hårt för Simon R. Greens urban fantasy-serier. Nightside-serien kan rekommenderas utan förbehåll.
Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
Jag hitta dom på Bokus för 20-30 spänn styck så jag väntar mig inga mästerverk. Jag läste lite om dom på internet och alla verkade åtminstone lite intressanta. Får se vilken jag ska börja med.