Rollspelskolan v0.1

Allting som har med gammalt hederligt pappersrollspel att göra.
Användarens profilbild
Ichabod
Primiscrinius - Huvudadministrator
Primiscrinius - Huvudadministrator
Inlägg: 1348
Blev medlem: lör 24 feb 2007, 01:31
Namn: Ichabod Svensson
Ort: Lund
Kontakt:

Rollspelskolan v0.1

Inlägg av Ichabod »

Hej! Som en del kanske vet har jag tidigare planerat att sätt igång en liten spelledar/rollspelskola på DMF.

Min plan är att jag genom regelbundna träffar kommer att sätta mig ner och dela med mig av tips, tankar och idéer till hur man kan spelleda sina egna kampanjer på DMF. Jag kommer framförallt rikta mig till nya och unga medlemmar och kommer försöka aktivt rekrytera kids och andra som har egna spelgrupper eller bara är intresserade av att veta mer.

Jag söker nu tankar kring hur det hela kan utvecklas och framförallt undrar jag om andra är intresserade av att medverka, först och främst för att bidra med egna erfarenheter men också som rena "elever".

Jag söker:
  • 1-4 Erfarna spelledare för att hålla i en eller ett par kvällar, där man delar med sig av sina tankar kring spelledande samt lite roliga anekdoter och visioner för framtiden. Dessa personer kommer också kanske få agera "mentorer" åt nya spelledare, där spelledaren för den nya gruppen kan höra av sig med frågor om hur man bokar tider eller liknande.
  • 1-2 Individer för att sitta med och skapa en mer organiserad plan och dela på arbetet.
  • X antal personer som helt enkelt varit lite för fega (lennart! ^_^ ) för att våga ta tag i spelledandet men nu vill prova på.
Om det visar sig fungera hade jag i längden tänkt erbjuda de som genomför en eller ett par möten möjlighet att starta upp en egen spelgrupp, och få ett litet bidrag från trusten för att köpa in tex en äventyrsmodul eller regelmodul för att komma igång med sitt spel. Kravet för bidraget är att man medverkar på ett par möten, skaffar sig egna spelare, bokar en tid och har en rolig vision om vad man vill göra. Detta är något som dock måste utarbetas lite mer i detalj samt få ett kostnadsförslag som kan läggas fram för Trusten/Styrelsen som sen får undersöka om det är hållbart.

Detta kan innebära (om det ens fungerar) att en del av oss gamla rävar som spelar ofta i rummet kanske får rucka lite på våra speltider för att ge plats åt nya unga grupper, men det är jag beredd att göra personligen (och mina spelgrupper får finna sig i det).

Träffarna kommer att ha olika mål och olika teman. Några förslag på teman är:
  • Hur bygger man upp ett bra äventyr själv?
  • Hur skriver man äventyr/kampanjer?
  • Vilka verktyg använder du i ditt spelledande? (Tärningar? Datorprogram? Musik? Rollformulär?)
  • Hur organiserar man träffar (tidstattare/logistik/mat...)
  • Hur spelleder man Eon/WoD/Pendragon/[insert target system here]
  • Skillnader mellan olika teman... (fantasy/cyberpunk/gothic/m.fl.)
  • Vad gör ett bra regelsystem? (Avancerat? Realistisk? Snabbt? m.m.)
Personer som jag hoppas få med på tåget, eller iallafall hålla en kväll eller två:
Johan L
Mattias
Erik
Magnus
Filip
Martin
Roger
(fler som jag glömt?)

Skriv nedan om någon har något som helst intresse eller bara har åsikter kring denna aktivitet. Jag tror det kan vara ett utmärkt sätt får oss att dela med oss av våra erfarenheter till varandra, men också ge oss möjlighet till "hjälp till självhjälp" för unga personer i Lund. Jag har insett att det finns rätt mycket folk som spelar rollspel i Lund, de flesta hemma hos föräldrar eller i gamla källare. Nu är det dags för mig att dra mitt strå till stacken för att förpesta ungdomen i vår kära stad med omnejd och ge Didi mer vatten på sin kvarn.

/Fritidsledaren Ichi
Hjälp till med utvecklingen av hemsidan på tips för dmfonline.se!

Bild
"The fact that a believer is happier than a skeptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one." - George Bernard Shaw
Användarens profilbild
Skarpskytten
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 4074
Blev medlem: lör 03 mar 2007, 21:58
Namn: Magnus Olofsson
Ort: Jagent

Re: Rollspelskolan v0.1

Inlägg av Skarpskytten »

Jag är på!
"Ingens träl, ingens tyran"

"Society in every state is a blessing, but government, even in its best stage, is but a necessary evil; in its worst state an intolerable one."
kombat
Custos Castrorum - Nyckelbärare
Custos Castrorum - Nyckelbärare
Inlägg: 1601
Blev medlem: tis 27 feb 2007, 08:59
Namn: Johan Ljungström
Ort: Lund

Re: Rollspelskolan v0.1

Inlägg av kombat »

hmm låter intressant är med om tiden tillåter :)
“Wuz betta den one choppa? Two choppas! Two choppas is one more… is one times da… is lots more fun! Waaagh!”
- Chopmo, Dung Heap Philosopher
Användarens profilbild
Ulvert
Auctoritas - Moderator
Auctoritas - Moderator
Inlägg: 2161
Blev medlem: sön 25 feb 2007, 14:08
Namn: Roger Johansson
Ort: Lund

Re: Rollspelskolan v0.1

Inlägg av Ulvert »

Game on!
"People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people."

-Alan Moore m.fl.


"Nope, I can't go to Hell, Satan has a restraining order against me."
Användarens profilbild
Abdul Alhazred
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 476
Blev medlem: sön 04 mar 2007, 09:13
Namn: Anders Ilg
Ort: Bjärred

Re: Rollspelskolan v0.1

Inlägg av Abdul Alhazred »

Jag är också med
Egna framgångar är uppmuntrande, men andras misslyckande är inte heller att förakta
Användarens profilbild
Elrik
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 4743
Blev medlem: lör 03 mar 2007, 11:30
Namn: Erik Lindholm
Ort: Banjoland

Re: Rollspelskolan v0.1

Inlägg av Elrik »

jag är med.
Maestro of the lol-orgel.
.
Den inre röven. /Poesi by Ilg
Användarens profilbild
Benjamin
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 132
Blev medlem: mån 11 feb 2008, 09:21
Namn: Benjamin Andersson
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Rollspelskolan v0.1

Inlägg av Benjamin »

Ichabod, tror du att det hade varit möjligt att även ta med ämnet kring hur man arrangerar rollspelsäventyr på konvent?

Det tror jag hade kunnat vara mycket intressant för den yngre generationen.
Användarens profilbild
Ichabod
Primiscrinius - Huvudadministrator
Primiscrinius - Huvudadministrator
Inlägg: 1348
Blev medlem: lör 24 feb 2007, 01:31
Namn: Ichabod Svensson
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Rollspelskolan v0.1

Inlägg av Ichabod »

Benjamin skrev:Ichabod, tror du att det hade varit möjligt att även ta med ämnet kring hur man arrangerar rollspelsäventyr på konvent?

Det tror jag hade kunnat vara mycket intressant för den yngre generationen.
Definitivt! Det var inget jag har så stor erfarenhet av dock. Men det ska absolut med på listan!
Hjälp till med utvecklingen av hemsidan på tips för dmfonline.se!

Bild
"The fact that a believer is happier than a skeptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one." - George Bernard Shaw
Användarens profilbild
Benjamin
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 132
Blev medlem: mån 11 feb 2008, 09:21
Namn: Benjamin Andersson
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Rollspelskolan v0.1

Inlägg av Benjamin »

Ichabod skrev:
Benjamin skrev:Ichabod, tror du att det hade varit möjligt att även ta med ämnet kring hur man arrangerar rollspelsäventyr på konvent?

Det tror jag hade kunnat vara mycket intressant för den yngre generationen.
Definitivt! Det var inget jag har så stor erfarenhet av dock. Men det ska absolut med på listan!
Skulle du behöva ha hjälp med den biten så hojta till. Jag har en del erfarenhet av det.
Användarens profilbild
Skarpskytten
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 4074
Blev medlem: lör 03 mar 2007, 21:58
Namn: Magnus Olofsson
Ort: Jagent

Re: Rollspelskolan v0.1

Inlägg av Skarpskytten »

"Ingens träl, ingens tyran"

"Society in every state is a blessing, but government, even in its best stage, is but a necessary evil; in its worst state an intolerable one."
Användarens profilbild
wyrmer
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1556
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 20:17
Namn: Peter Werner
Ort: Malmö

Re: Rollspelskolan v0.1

Inlägg av wyrmer »

Skrevs: Tisdag 24 april 2007 01:00
"What the world needs is more geniuses with humility, there are so few of us left." —Oscar Levant
Användarens profilbild
Skarpskytten
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 4074
Blev medlem: lör 03 mar 2007, 21:58
Namn: Magnus Olofsson
Ort: Jagent

Re: Rollspelskolan v0.1

Inlägg av Skarpskytten »

wyrmer skrev:
Skrevs: Tisdag 24 april 2007 01:00
:oops: AHh!
"Ingens träl, ingens tyran"

"Society in every state is a blessing, but government, even in its best stage, is but a necessary evil; in its worst state an intolerable one."
Användarens profilbild
wyrmer
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1556
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 20:17
Namn: Peter Werner
Ort: Malmö

Re: Rollspelskolan v0.1

Inlägg av wyrmer »

Det är däremot en lysande idé som någon kanske skulle ta tag i igen...
"What the world needs is more geniuses with humility, there are so few of us left." —Oscar Levant
Användarens profilbild
Lorsa
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 36
Blev medlem: mån 11 jan 2010, 20:57
Namn: Samuel Eriksson

Re: Rollspelskolan v0.1

Inlägg av Lorsa »

Då jag antar att detta redan är passerat då uhm tråden startades i April 2009 så är det väl lite onödigt att anmäla intresse.

MEN, om det skulle vara så att rollspelsskolan fortfarande är i gång eller kommer startas igen så tänkte jag bara säga att jag kunde anmäla mitt intresse. Som lärare såklart. Jag vet att det låter lite konstigt då detta är min andra post och inte ens är medlem i DMF än, men då jag söker en rollspelsgrupp ansåg jag det vara lika bra att vara framåt och visa intresse och så.

Mina snart 16 års rollspelande har varit till säkert 85-90% som spelledare. Dessutom är jag en duktig pedagog. Min stil kanske inte passar alla, men hittils har jag inte haft någon spelare som klagat (men konstruktiv kritik har förekommit). Så, är det någon som vill ha lite råd så... hör av er.

P.S På grund av ovanstående ratio av spelledande / spelande så ville jag helst hitta en grupp som spelare, inte starta en ny som spelledare.
Användarens profilbild
Adrian SFR
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 19
Blev medlem: tis 15 jun 2010, 13:32
Namn: Adrian Löwander

Re: Rollspelskolan v0.1

Inlägg av Adrian SFR »

Samma här... känns långt gånget. Men om någon kollar det här så är jag (Adrian) pepp på att göra nått liknande i studiefrämjandets regi dvs. man kan säkert få nått för besväret.

Hör av er till adrian.lowander@studieframjandet.se
Skriv svar