Hur ska jag organisera mina space marines?
- Doc Sniksnak
- Auxilia - Tvångsrekryterad
- Inlägg: 57
- Blev medlem: tor 23 sep 2010, 11:34
- Namn: Jan Talts
Hur ska jag organisera mina space marines?
Hej,
Jag har ett gäng space marines som gärna vill organisera sig så att de kan slå ner imperiets fiender på bästa sätt.
Min tanke var att göra ett Crimson Fist gäng:
HQ - Pedro Kantor
HQ - Master of the Forge
El1 - 10 Sternguard veterans, S. Powerfist, 6x combi-weapons, Droppod, Locator beacon
El2 - 5 Terminators, cyclone missile launcher, heavy flamer, chainfist
El3 - 8 Sternguard veterans, S. Powerfist, 3x combi-weapons, Droppod
Tr1 - 5 scouts, 4x sniper rifle, 1x Missile Launcher
Tr2 - 5 Scouts, S. Powerfist, S. combi-melta, 4x bolt pistols, Land speeder storm
HS1 - Dreadnought, Droppod
Tanken är att Pedro droppar tillsammans med El1 som sedan combatsquaddar och har ihjäl antingen tanks eller infanteri. Dreadnoughten droppar också i första rundan. Tr1 håller ett objektiv långt från fienden och Tr2 hjälper Pedro med att döda mekaniserade enheter. Reserven består av Master of the Forge och El3 som droppar in och hjälper till där det behövs. Ganska fluffigt tycker jag själv, men blir listan för hård eller är den precis lagom? Behöver den ändras lite eller är den helt fel?
Frågan är sedan vad jag gör med mina andra space marines (eller de som inte får plats i ovanstående lista). Många av dem blir space wolves och resten vanliga marines. Jag skulle behöva hjälp med att bygga listor som kan användas på 1000p, 1500p och 1750p. Alltså en/två 1000p lista/or som kan utökas.
Det finns massa tactical/grey wolves/bloodclaws
Det finns assault marines med jump packs (vill jag gärna använda).
Det finns en razorback med t.l. lascannon.
Det finns en whirlwind.
Det finns en vindicator.
Det finns några rhinos.
Det finns en Land raider.
Det finns en Land speeder.
Det finns två attack bikes.
Det finns några bikes.
Det finns en dreadnought med t.l. lascannon (space wolves)
Jag har ett gäng space marines som gärna vill organisera sig så att de kan slå ner imperiets fiender på bästa sätt.
Min tanke var att göra ett Crimson Fist gäng:
HQ - Pedro Kantor
HQ - Master of the Forge
El1 - 10 Sternguard veterans, S. Powerfist, 6x combi-weapons, Droppod, Locator beacon
El2 - 5 Terminators, cyclone missile launcher, heavy flamer, chainfist
El3 - 8 Sternguard veterans, S. Powerfist, 3x combi-weapons, Droppod
Tr1 - 5 scouts, 4x sniper rifle, 1x Missile Launcher
Tr2 - 5 Scouts, S. Powerfist, S. combi-melta, 4x bolt pistols, Land speeder storm
HS1 - Dreadnought, Droppod
Tanken är att Pedro droppar tillsammans med El1 som sedan combatsquaddar och har ihjäl antingen tanks eller infanteri. Dreadnoughten droppar också i första rundan. Tr1 håller ett objektiv långt från fienden och Tr2 hjälper Pedro med att döda mekaniserade enheter. Reserven består av Master of the Forge och El3 som droppar in och hjälper till där det behövs. Ganska fluffigt tycker jag själv, men blir listan för hård eller är den precis lagom? Behöver den ändras lite eller är den helt fel?
Frågan är sedan vad jag gör med mina andra space marines (eller de som inte får plats i ovanstående lista). Många av dem blir space wolves och resten vanliga marines. Jag skulle behöva hjälp med att bygga listor som kan användas på 1000p, 1500p och 1750p. Alltså en/två 1000p lista/or som kan utökas.
Det finns massa tactical/grey wolves/bloodclaws
Det finns assault marines med jump packs (vill jag gärna använda).
Det finns en razorback med t.l. lascannon.
Det finns en whirlwind.
Det finns en vindicator.
Det finns några rhinos.
Det finns en Land raider.
Det finns en Land speeder.
Det finns två attack bikes.
Det finns några bikes.
Det finns en dreadnought med t.l. lascannon (space wolves)
- rufsi
- Auxilia - Tvångsrekryterad
- Inlägg: 585
- Blev medlem: tis 06 mar 2007, 15:11
- Namn: Johan Bengtsson
- Ort: Wml
Re: Hur ska jag organisera mina space marines?
*dubbelpost*
Senast redigerad av rufsi den tor 23 sep 2010, 17:08, redigerad totalt 1 gånger.
guildmaster skrev:Känns som jag missade pilotavsnittet i denna TV-serie. Men jag gillar retard-gubbarna.
- rufsi
- Auxilia - Tvångsrekryterad
- Inlägg: 585
- Blev medlem: tis 06 mar 2007, 15:11
- Namn: Johan Bengtsson
- Ort: Wml
Re: Hur ska jag organisera mina space marines?
Hur många poäng är listan på? jag får den överslagsvis till typ 1750, stämmer det? Vill du ha kommentarer på listan eller på hur den skall spelas?
hur som helst så har jag aldrig varit något större fan av pod-listor, även om de oftast ser ganska roliga ut på pappret så ser jag generellt att rhinos tillför armén mer flexibilitet, problemet med droppods är imo att när man väl trillat ner på brädet så står man där, oftast nära fienden och är ruggigt utsatt för countercharges. Jag tror att tricket med pods är att antingen droppar man en sak som man offrar, t.ex en combatsquad med melta/combimelta för att störa och blockera eller så droppar man så pass mycket att motståndaren inte hinner hantera det innan man hunnit komma med förstärkning.En tredje möjlighet är att droppa defensivt, t. ex droppa en dread/vn.dread. i ett lite halvjobbigt lägedär den kanske inte gör maximal skada men å andra sidan inte dör direkt. Att droppa 10 SG, pedro och en dread runda 1 är visserligen ganska hårt mot vissa arméer men om motståndaren har en vettig counter räcker det antagligen inte och risken är att du kommer att tappa de här 600+ poängen redan runda 2 mot exempelvis Nids, orker och eldar (mot tau och IG är det dock en ofelbar succé att ha en massa fräcka gubbar i motståndarens DZ runda 1). detta, kombinerat med att du kommer att ha runt 500p i reserven (8 SG, MotF och scouter i storm) gör att du riskerar i att hamna i ett läge där du har väldigt mycket mindre grejer på planen än din motståndare och det du har är relativt långsamt. En bra spelare bör därför inte ha så stora problem med att plocka ut dina farliga saker med koncentrerad eld.
Vidare tycker jag att du spenderar lite väl mycket poäng på saker som dels kosta onödigt mycket poäng och dels drar ner kompen
Vad gäller pedro är hans bästa förmåga att han ger alla gubbar inom 6 en extra attack så för att få ut maximalt av hans förmåga så bör han antingen vara mobil eller mit i en hög av gubbar. Att stå mitt i ett hav av sternguards (om du droppar båda dessa pods runda 1 är visserligen inte helt dåligt man det exponerar honom samtidigt för hans stora svaghet - att han inte är imun mot instant kill så om motståndaren kan få till en klurig charge är han finito.
Typ såhär hade jag byggt en allround 1750 kantorlista, men den kan givetvis tweekas efter tycke och smak, har inte min codex här så jag reserverar mig för äatt någon poängkostnad är fel.
Kantor 200
10 SG 3 combimelta Heavy flamer fist Pod 335
( Inte jättebra enhet, men hysteriskt ball. Droppas lite halvdefensivt, typ på en flank där de kan få backup av resten av armén)
6 SG 4 combiplasma powerweapon 220
rhino
( här åker kantor, är tämligen allsidiga men framför allt till för att plocka ner hårda saker som terminators eller grejer med feel no pain)
Dreadnought 2 twinlinked autocannons 125
(hålls på en flank och försöker få till sidoskott, 4 rörliga TL s7skott är ofta precis vad man behöver och antralet tärningar gör att man blir lite mer skyddad mot slumpens inverkan än vad man är med exv meltavapen.
10 tacticals lascannon melta combimelta rhino 230
(combatsquadar, lascannon håller defensiva objektiv, melta combimelta jagar bilar på mittplan)
10 tacticals flamer power weapon rhino 220
(personligen gillar jag den här enheten stenhårt, 10 marines är absolut inte att underskatta på nära håll och hävdar sig bra mot det mesta i närstrid, med perdro är det dessutom viktigt att man maximerar antalet modeller i armén för att få ut så mycket som möjligt av hans förmåga)
5 scouts combimelta, meltabombs 90
storm heavy flamer 60
(storm har bara BS3 och därför är HF nice, kan antingen göra lite scoutmovetrick eller outflanka och agera orosmoment om man inte får börja)
10 assaultmatines Fist 215
(mest för att du villa ha med dem Men jag tror att de kan vara helt fantastiska i kombination med kantor om man bara plaerar sina charges lite)
2 attackbikes Multimelta 100
(Alltid bra. Punkt.)
1750
Tricket med armén är att utnyttja terrängen till max och avancera mot objektiven med en ganska samlad styrka. Allt i armén är ganska rörligt vilket gör den förlåtande att spela eftersom man kan reparera sina misstag ganska enkelt. Dock kräver den att man är ganska aktiv och lyckas föra matchen eftersom man annars riskerar att stå där utan rhinos i runda tre och titta argt på motståndarens backande armé.
Andra koncept som jag tror att funkar riktigt bra med kantor är arméer som bygger på antingen en stor enhet terminators eller assaultterminators som blir helt vilda av extra attacker eller någon form av MSU (multipla small units) koncept, något som jag själv tycker att är utmanande och kul att spela.
Hoppas att detta var på något sätt användbar input till crimsonfistsprojektet!
hur som helst så har jag aldrig varit något större fan av pod-listor, även om de oftast ser ganska roliga ut på pappret så ser jag generellt att rhinos tillför armén mer flexibilitet, problemet med droppods är imo att när man väl trillat ner på brädet så står man där, oftast nära fienden och är ruggigt utsatt för countercharges. Jag tror att tricket med pods är att antingen droppar man en sak som man offrar, t.ex en combatsquad med melta/combimelta för att störa och blockera eller så droppar man så pass mycket att motståndaren inte hinner hantera det innan man hunnit komma med förstärkning.En tredje möjlighet är att droppa defensivt, t. ex droppa en dread/vn.dread. i ett lite halvjobbigt lägedär den kanske inte gör maximal skada men å andra sidan inte dör direkt. Att droppa 10 SG, pedro och en dread runda 1 är visserligen ganska hårt mot vissa arméer men om motståndaren har en vettig counter räcker det antagligen inte och risken är att du kommer att tappa de här 600+ poängen redan runda 2 mot exempelvis Nids, orker och eldar (mot tau och IG är det dock en ofelbar succé att ha en massa fräcka gubbar i motståndarens DZ runda 1). detta, kombinerat med att du kommer att ha runt 500p i reserven (8 SG, MotF och scouter i storm) gör att du riskerar i att hamna i ett läge där du har väldigt mycket mindre grejer på planen än din motståndare och det du har är relativt långsamt. En bra spelare bör därför inte ha så stora problem med att plocka ut dina farliga saker med koncentrerad eld.
Vidare tycker jag att du spenderar lite väl mycket poäng på saker som dels kosta onödigt mycket poäng och dels drar ner kompen
Vad gäller pedro är hans bästa förmåga att han ger alla gubbar inom 6 en extra attack så för att få ut maximalt av hans förmåga så bör han antingen vara mobil eller mit i en hög av gubbar. Att stå mitt i ett hav av sternguards (om du droppar båda dessa pods runda 1 är visserligen inte helt dåligt man det exponerar honom samtidigt för hans stora svaghet - att han inte är imun mot instant kill så om motståndaren kan få till en klurig charge är han finito.
Typ såhär hade jag byggt en allround 1750 kantorlista, men den kan givetvis tweekas efter tycke och smak, har inte min codex här så jag reserverar mig för äatt någon poängkostnad är fel.
Kantor 200
10 SG 3 combimelta Heavy flamer fist Pod 335
( Inte jättebra enhet, men hysteriskt ball. Droppas lite halvdefensivt, typ på en flank där de kan få backup av resten av armén)
6 SG 4 combiplasma powerweapon 220
rhino
( här åker kantor, är tämligen allsidiga men framför allt till för att plocka ner hårda saker som terminators eller grejer med feel no pain)
Dreadnought 2 twinlinked autocannons 125
(hålls på en flank och försöker få till sidoskott, 4 rörliga TL s7skott är ofta precis vad man behöver och antralet tärningar gör att man blir lite mer skyddad mot slumpens inverkan än vad man är med exv meltavapen.
10 tacticals lascannon melta combimelta rhino 230
(combatsquadar, lascannon håller defensiva objektiv, melta combimelta jagar bilar på mittplan)
10 tacticals flamer power weapon rhino 220
(personligen gillar jag den här enheten stenhårt, 10 marines är absolut inte att underskatta på nära håll och hävdar sig bra mot det mesta i närstrid, med perdro är det dessutom viktigt att man maximerar antalet modeller i armén för att få ut så mycket som möjligt av hans förmåga)
5 scouts combimelta, meltabombs 90
storm heavy flamer 60
(storm har bara BS3 och därför är HF nice, kan antingen göra lite scoutmovetrick eller outflanka och agera orosmoment om man inte får börja)
10 assaultmatines Fist 215
(mest för att du villa ha med dem Men jag tror att de kan vara helt fantastiska i kombination med kantor om man bara plaerar sina charges lite)
2 attackbikes Multimelta 100
(Alltid bra. Punkt.)
1750
Tricket med armén är att utnyttja terrängen till max och avancera mot objektiven med en ganska samlad styrka. Allt i armén är ganska rörligt vilket gör den förlåtande att spela eftersom man kan reparera sina misstag ganska enkelt. Dock kräver den att man är ganska aktiv och lyckas föra matchen eftersom man annars riskerar att stå där utan rhinos i runda tre och titta argt på motståndarens backande armé.
Andra koncept som jag tror att funkar riktigt bra med kantor är arméer som bygger på antingen en stor enhet terminators eller assaultterminators som blir helt vilda av extra attacker eller någon form av MSU (multipla small units) koncept, något som jag själv tycker att är utmanande och kul att spela.
Hoppas att detta var på något sätt användbar input till crimsonfistsprojektet!
guildmaster skrev:Känns som jag missade pilotavsnittet i denna TV-serie. Men jag gillar retard-gubbarna.
- Doc Sniksnak
- Auxilia - Tvångsrekryterad
- Inlägg: 57
- Blev medlem: tor 23 sep 2010, 11:34
- Namn: Jan Talts
Re: Hur ska jag organisera mina space marines?
Tack för input. Crimson Fist listan är på 1500p.
Du har nog rätt i att den är ganska orörlig. En fördel, som jag såg det, är att den helt saknar fordon för motståndaren att skjuta på (en Land speeder storm finns inser jag nu). Terminatorerna var ju tänkta att komma in som teleporterande förstärkningar med hjälp av locator beacon i droppoden eller teleport homer hos scouterna.
Blir det verkligen ett problem att den är orörlig? Sternguards har ju bra range på sin anti-infanteri shooting och nästan oavsett var man droppar så hinner man ju till objectives man ska ta på 5 rundor. Det värsta som kan hända är att motståndarens mech överlever första rundan och kör iväg. Jag kan därför se behovet av cyklar eller landspeeders med multi-meltor.
Fluffmässigt så tänkte jag att crimson fists mest består av gamla veteraner och nya rekryter (därav avsaknaden på tactical squads).
Du har nog rätt i att den är ganska orörlig. En fördel, som jag såg det, är att den helt saknar fordon för motståndaren att skjuta på (en Land speeder storm finns inser jag nu). Terminatorerna var ju tänkta att komma in som teleporterande förstärkningar med hjälp av locator beacon i droppoden eller teleport homer hos scouterna.
Blir det verkligen ett problem att den är orörlig? Sternguards har ju bra range på sin anti-infanteri shooting och nästan oavsett var man droppar så hinner man ju till objectives man ska ta på 5 rundor. Det värsta som kan hända är att motståndarens mech överlever första rundan och kör iväg. Jag kan därför se behovet av cyklar eller landspeeders med multi-meltor.
Fluffmässigt så tänkte jag att crimson fists mest består av gamla veteraner och nya rekryter (därav avsaknaden på tactical squads).
-
- Tribunus laticlavius - Ung general
- Inlägg: 1499
- Blev medlem: mån 28 apr 2008, 23:45
- Namn: Jens Mattsson
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Hur ska jag organisera mina space marines?
Hej Jan, det var mig du snackade med på lokalen men Johans tips är nog mer värdefulla eftersom han representerade Sverige i ETC i somras och spelar Space Marines. Mina tips är baserade på mycket förlorande men kanske kan vara värda att ta i beaktande.
Om vi tittar på din lista först...
HQ - Pedro Kantor
HQ - Master of the Forge
El1 - 10 Sternguard veterans, S. Powerfist, 6x combi-weapons, Droppod, Locator beacon
El2 - 5 Terminators, cyclone missile launcher, heavy flamer, chainfist
El3 - 8 Sternguard veterans, S. Powerfist, 3x combi-weapons, Droppod
Tr1 - 5 scouts, 4x sniper rifle, 1x Missile Launcher
Tr2 - 5 Scouts, S. Powerfist, S. combi-melta, 4x bolt pistols, Land speeder storm
HS1 - Dreadnought, Droppod
...så har du fuskat Man får bara ha ett tungt vapen i en femmanna terminatorenhet, och där är cyklonen mer allround.
Listan är trevlig ur fluffhänsyn precis som du påpekat. Men det är en sak som jag vänder mig mot, och det är Master of the Forge (MotF). Du har uppenbarligen tagit honom för att kunna klämma in en dread i Heavy Support. Eftersom MotF själv inte är superhet innebär det i princip att du betalar 100 poäng extra för en dread samt för privilegiet att ha ojämnt antal pods i armén (vilket är mycket bra).
Det jag hade gjort är att dumpa terminators och flytta upp dredden till Elites. Dumpa också MotF så har du cirka 335 poäng att leka med. Terminators är heta förvisso men att ha dem i reserv är alltid lite vanskligt.
In med vindicatorn och whirlwinden (mycket bra som eldmagneter) samt två meltaattackbikes för att knäcka lite fordon själv. Sen hade jag nog försökt få till mantlar på sniperscouterna för att de ändå bara ska trycka på objektiv. Med mantel i terräng och go-to-ground får de 2+save.
Att fienden tvingas välja mellan att skjuta på pajplattebilarna eller dina droppade pods med innehåll tvingar denne till svåra val och förhoppningsvis överlever dina saker lite längre.
Detta innebär totalt sett att du stoppar Kantor och de två sternguardeneheterna samt dredden i reserv. På runda ett kan du sen välja om du behöver båda sternguardsen eller en plus en dredd för att dominera en del av planen. Stormen outflankar eller startar på bordet beroende på om du börjar eller inte. Totalt sett så har du inte allt för mycket av din armé av bordet från början, för det är något jag har lärt mig att undvika. I alla fall om man inte har något så att man kan öka chansen för att reserverna dyker upp tidigt.
Samtidigt är en poddarmé alltid mer statisk än en armé med bilar precis som johan säger. Jag spelade en poddarmé med tre poddar på gothcon förra året och de enda gångerna jag vann var mot andra statiska arméer så som pod-arméer och horder. Grejen är att när du dimper ner och pepprar med dina sternguards så når de bara 12" med rapid fire. Vill du skjuta dina 24" (eller 30" med spec.ammo) rundan efter så måste du stå still. Dessutom måste du ju sprida ut dina gubbar 2" från podden och gärna 2" från varandra för att de inte ska dö pajplattedöden direkt, vilket innebär att en del kanske får svårt att se och skjuta på målet.
Så av ren lättja brukar jag mest inkludera en ensam dredd i pod för att störa motståndaren. Gärna med en heavy flamer istf boltern för att kunna gå på infanteri också.
Med poddar är det viktigt att inse att tjugo marines eller tio plus en dredd inte kommer att totaldominera ena fiendeflanken om de landar ända framme på runda ett. Då är det bättre att som Johan säger podda lite defensivt (något som jag inte lärde mig förrän efter otaliga misslyckade matcher).
I övrigt ser Johans listförslag mycket bra ut men framförallt tror jag att det är i tankegångarna han presenterar bakom de olika valen som du har mycket att hämta.
Om du verkligen vill spela en podarmé så kan det vara värt att försöka få tag på lite predatorer, landspeeder typhoons eller devestators för att leverera tryck på motståndaren från din deployment (jag vet, sjukt störigt, man tycker att det borde räcka med vad man har men det är alltid något mer som passar bättre )
Det var allt ordbajsande från mig för den här gången.
Om vi tittar på din lista först...
HQ - Pedro Kantor
HQ - Master of the Forge
El1 - 10 Sternguard veterans, S. Powerfist, 6x combi-weapons, Droppod, Locator beacon
El2 - 5 Terminators, cyclone missile launcher, heavy flamer, chainfist
El3 - 8 Sternguard veterans, S. Powerfist, 3x combi-weapons, Droppod
Tr1 - 5 scouts, 4x sniper rifle, 1x Missile Launcher
Tr2 - 5 Scouts, S. Powerfist, S. combi-melta, 4x bolt pistols, Land speeder storm
HS1 - Dreadnought, Droppod
...så har du fuskat Man får bara ha ett tungt vapen i en femmanna terminatorenhet, och där är cyklonen mer allround.
Listan är trevlig ur fluffhänsyn precis som du påpekat. Men det är en sak som jag vänder mig mot, och det är Master of the Forge (MotF). Du har uppenbarligen tagit honom för att kunna klämma in en dread i Heavy Support. Eftersom MotF själv inte är superhet innebär det i princip att du betalar 100 poäng extra för en dread samt för privilegiet att ha ojämnt antal pods i armén (vilket är mycket bra).
Det jag hade gjort är att dumpa terminators och flytta upp dredden till Elites. Dumpa också MotF så har du cirka 335 poäng att leka med. Terminators är heta förvisso men att ha dem i reserv är alltid lite vanskligt.
In med vindicatorn och whirlwinden (mycket bra som eldmagneter) samt två meltaattackbikes för att knäcka lite fordon själv. Sen hade jag nog försökt få till mantlar på sniperscouterna för att de ändå bara ska trycka på objektiv. Med mantel i terräng och go-to-ground får de 2+save.
Att fienden tvingas välja mellan att skjuta på pajplattebilarna eller dina droppade pods med innehåll tvingar denne till svåra val och förhoppningsvis överlever dina saker lite längre.
Detta innebär totalt sett att du stoppar Kantor och de två sternguardeneheterna samt dredden i reserv. På runda ett kan du sen välja om du behöver båda sternguardsen eller en plus en dredd för att dominera en del av planen. Stormen outflankar eller startar på bordet beroende på om du börjar eller inte. Totalt sett så har du inte allt för mycket av din armé av bordet från början, för det är något jag har lärt mig att undvika. I alla fall om man inte har något så att man kan öka chansen för att reserverna dyker upp tidigt.
Samtidigt är en poddarmé alltid mer statisk än en armé med bilar precis som johan säger. Jag spelade en poddarmé med tre poddar på gothcon förra året och de enda gångerna jag vann var mot andra statiska arméer så som pod-arméer och horder. Grejen är att när du dimper ner och pepprar med dina sternguards så når de bara 12" med rapid fire. Vill du skjuta dina 24" (eller 30" med spec.ammo) rundan efter så måste du stå still. Dessutom måste du ju sprida ut dina gubbar 2" från podden och gärna 2" från varandra för att de inte ska dö pajplattedöden direkt, vilket innebär att en del kanske får svårt att se och skjuta på målet.
Så av ren lättja brukar jag mest inkludera en ensam dredd i pod för att störa motståndaren. Gärna med en heavy flamer istf boltern för att kunna gå på infanteri också.
Med poddar är det viktigt att inse att tjugo marines eller tio plus en dredd inte kommer att totaldominera ena fiendeflanken om de landar ända framme på runda ett. Då är det bättre att som Johan säger podda lite defensivt (något som jag inte lärde mig förrän efter otaliga misslyckade matcher).
I övrigt ser Johans listförslag mycket bra ut men framförallt tror jag att det är i tankegångarna han presenterar bakom de olika valen som du har mycket att hämta.
Om du verkligen vill spela en podarmé så kan det vara värt att försöka få tag på lite predatorer, landspeeder typhoons eller devestators för att leverera tryck på motståndaren från din deployment (jag vet, sjukt störigt, man tycker att det borde räcka med vad man har men det är alltid något mer som passar bättre )
Det var allt ordbajsande från mig för den här gången.
Orks - putting the laughter into manslaughter
När Jeppa är borta dansar Jens på bordet - Bästa DMFare på Gothcon 2010!
När Jeppa är borta dansar Jens på bordet - Bästa DMFare på Gothcon 2010!
- Doc Sniksnak
- Auxilia - Tvångsrekryterad
- Inlägg: 57
- Blev medlem: tor 23 sep 2010, 11:34
- Namn: Jan Talts
Re: Hur ska jag organisera mina space marines?
Tack Jens för input.
För att vara lite tydligare så startade det här projektet när mina barn ratade sternguards och scouter för sina listor. Dessa modeller är alltså de modeller som listan ska byggas runt. Jag tänkte genast Pedro Kantor och så var Crimson Fist projektet fött.
Det behöver inte att vara en podarme, men det känns kul att göra något annnat än armoured assault. Eftersom jag inte äger några podar ännu så får jag väl prova med plastmuggar och se om det funkar. Annars blir det till att byta podar mot rhinos.
Jens, du har helt rätt i hur jag satt samman listan. Scouterna hade naturligtvis camo-cloaks även om jag hade glömt att skriva det. 5p fanns ¨ver så de placerades ut lite felaktigt på terminators.
Eftersom ni bägge tycker jag ska skrota terminators och ha med attackbikes så gör jag det. För att öka rörligheten så byter jag ut MotF mot en Librarian med Gate of Infinity.
Heavy Support saknades ju också så både Vindicatorn och Whirlwinden får komma med.
Det känns som om denna lista blev mycket mer defensiv, men fortfarande kommer att ha möjlighet att vara offensiv mot t.ex. guard.
Ny Crimson Fist lista
HQ1 - 175 - Pedro Kantor - Självskriven Ledare, Droppar med EL1 lite halvdefensivt om inte utmärkt läge yppar sig
HQ2 - 100 - Librarian (Gate of Infinity, Force dome) - Droppar med EL1
EL1 - 320 - Sternguard veterans (10st, PF, 5x combi-weapons, Plasma cannon, droppod)
EL2 - 225 - Sternguard Veterans (6st, PF, 4x combi-weapons, droppod eller Rhino) Kan droppas med EL1 eller hållas i reserv. Om Rhino så flyttar Pedro hit och kör runt och bultar tuffa infantrerienheter.
EL3 - 140 - Dreadnought (droppod) Kan droppas med EL1 eller hållas i reserv. Jag förstår varför det är bra med en shooty dreadnought, men denna modell finns och poängen räcker för den.
TR1/FA1 - 140 - Scout squad (5st, meltabombs, combi-melta, Land speeder Storm) Billigare scouter med bomber istället för PF, varken poäng eller plastbit finns till HF.
TR2 - 100 - Sqout squad (5st, Missile launcher, camo-cloaks) Håller bakre objektiv.
FA2/3 - 100 - Attack bikes (2st, multi-melta)
HS1 - 85 - Whirlwind Gömmer sig bakom terrräng och försöker överleva så länge som möjligt.
HS2 - 115 - Vindicator Full frontalattack. Eldmagnet
Summa summarum 1500p (37 modeller). Vill man ha fler gubbar så kan man ju byta ut Whirlwind och Vindicator mot Devastators, men de kostar så många poäng. Kan det verkligen löna sig? I så fall så borde de komma ner i en droppod och Sternguard Veterens 2 komma inkörande i Rhino tillsammans med Kantor.
För att vara lite tydligare så startade det här projektet när mina barn ratade sternguards och scouter för sina listor. Dessa modeller är alltså de modeller som listan ska byggas runt. Jag tänkte genast Pedro Kantor och så var Crimson Fist projektet fött.
Det behöver inte att vara en podarme, men det känns kul att göra något annnat än armoured assault. Eftersom jag inte äger några podar ännu så får jag väl prova med plastmuggar och se om det funkar. Annars blir det till att byta podar mot rhinos.
Jens, du har helt rätt i hur jag satt samman listan. Scouterna hade naturligtvis camo-cloaks även om jag hade glömt att skriva det. 5p fanns ¨ver så de placerades ut lite felaktigt på terminators.
Eftersom ni bägge tycker jag ska skrota terminators och ha med attackbikes så gör jag det. För att öka rörligheten så byter jag ut MotF mot en Librarian med Gate of Infinity.
Heavy Support saknades ju också så både Vindicatorn och Whirlwinden får komma med.
Det känns som om denna lista blev mycket mer defensiv, men fortfarande kommer att ha möjlighet att vara offensiv mot t.ex. guard.
Ny Crimson Fist lista
HQ1 - 175 - Pedro Kantor - Självskriven Ledare, Droppar med EL1 lite halvdefensivt om inte utmärkt läge yppar sig
HQ2 - 100 - Librarian (Gate of Infinity, Force dome) - Droppar med EL1
EL1 - 320 - Sternguard veterans (10st, PF, 5x combi-weapons, Plasma cannon, droppod)
EL2 - 225 - Sternguard Veterans (6st, PF, 4x combi-weapons, droppod eller Rhino) Kan droppas med EL1 eller hållas i reserv. Om Rhino så flyttar Pedro hit och kör runt och bultar tuffa infantrerienheter.
EL3 - 140 - Dreadnought (droppod) Kan droppas med EL1 eller hållas i reserv. Jag förstår varför det är bra med en shooty dreadnought, men denna modell finns och poängen räcker för den.
TR1/FA1 - 140 - Scout squad (5st, meltabombs, combi-melta, Land speeder Storm) Billigare scouter med bomber istället för PF, varken poäng eller plastbit finns till HF.
TR2 - 100 - Sqout squad (5st, Missile launcher, camo-cloaks) Håller bakre objektiv.
FA2/3 - 100 - Attack bikes (2st, multi-melta)
HS1 - 85 - Whirlwind Gömmer sig bakom terrräng och försöker överleva så länge som möjligt.
HS2 - 115 - Vindicator Full frontalattack. Eldmagnet
Summa summarum 1500p (37 modeller). Vill man ha fler gubbar så kan man ju byta ut Whirlwind och Vindicator mot Devastators, men de kostar så många poäng. Kan det verkligen löna sig? I så fall så borde de komma ner i en droppod och Sternguard Veterens 2 komma inkörande i Rhino tillsammans med Kantor.
-
- Tribunus laticlavius - Ung general
- Inlägg: 1499
- Blev medlem: mån 28 apr 2008, 23:45
- Namn: Jens Mattsson
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Hur ska jag organisera mina space marines?
Jag tycker din nya lista ser roligare ut eftersom det känns som att den har mer rörlighet vilket innebär att du kan överraska fienden mer.
Några saker innan jag kommenterar listan:
HQ - Det är alltid svårt att spela en lista med dubbla HQ:n. Dels kostar de rätt mycket och det man får är inte superhett om man inte pumpar in mer poäng i dem för vapen och prylar. Jag hade nöjt mig med ett HQ (även om Force dome är en schysst kombo i det här fallet) om man spelar under 2000 poäng.
Pods - Dels vill du ha ojämnt antal pods för att hälften avrundat uppåt droppar i runda ett, dels så är heavy weapons på pod-enheter lite onödigt. I rundan de landar så får de inte skjuta och rundan efter så är de antingen döda eller sugna på att förflytta sig i nio fall av tio. Å andra sidan är de tio stycken så du kanske tänker att de combatsquadar innan och plasmakanonen börjar på bordet?
HQ1 - 175 - Pedro Kantor - Självskriven Ledare, Droppar med EL1 lite halvdefensivt om inte utmärkt läge yppar sig
HQ2 - 100 - Librarian (Gate of Infinity, Force dome) - Droppar med EL1
EL1 - 320 - Sternguard veterans (10st, PF, 5x combi-weapons, Plasma cannon, droppod)
EL2 - 225 - Sternguard Veterans (6st, PF, 4x combi-weapons, droppod eller Rhino) Kan droppas med EL1 eller hållas i reserv. Om Rhino så flyttar Pedro hit och kör runt och bultar tuffa infantrerienheter.
EL3 - 140 - Dreadnought (droppod) Kan droppas med EL1 eller hållas i reserv. Jag förstår varför det är bra med en shooty dreadnought, men denna modell finns och poängen räcker för den.
TR1/FA1 - 140 - Scout squad (5st, meltabombs, combi-melta, Land speeder Storm) Billigare scouter med bomber istället för PF, varken poäng eller plastbit finns till HF.
TR2 - 100 - Sqout squad (5st, Missile launcher, camo-cloaks) Håller bakre objektiv.
FA2/3 - 100 - Attack bikes (2st, multi-melta)
HS1 - 85 - Whirlwind Gömmer sig bakom terrräng och försöker överleva så länge som möjligt.
HS2 - 115 - Vindicator Full frontalattack. Eldmagnet
Om vi tittar på listan så skulle jag säga att den funkar men är säkerligen väldigt svårspelad. Framförallt genom att tre av dina scoring (stormscouter och de två sternguardsenheterna) gärna vill fram mot fienden för att orsaka så mycket skada som möjligt. Men med lite spelande så kommer du säkert att upptäcka vad som funkar och vad som är mindre bra.
Med anledning av min HQ-invändning ovan hade jag nog funderat på att byta ut biblioekarien mot en Thunderfire cannon (jag vet att den är en dyr modell som är helt omöjlig att sätta ihop men). Den är en eldmagnet utan dess like och hjälper dessutom till mot hordarméer. Plus att om du kan skaka fram poängen så kan du ge den en droppod. Den kan komma ner tom och på så sätt kan du ha sternguards och dredd som kommer runda ett och Pedro kan åka rhino. Kvar är en tom pod i reserv. Man ska bara inte bli för ledsen om den dör innan den får skjuta för att hela fiendearmén har skjutit på den, då har den ju tjänat sitt syfte. PLus att om kanonen sprängs och techmarinen överlever så kan han springa och laga vindicatorn som får resten av eldgivningen...
Några saker innan jag kommenterar listan:
HQ - Det är alltid svårt att spela en lista med dubbla HQ:n. Dels kostar de rätt mycket och det man får är inte superhett om man inte pumpar in mer poäng i dem för vapen och prylar. Jag hade nöjt mig med ett HQ (även om Force dome är en schysst kombo i det här fallet) om man spelar under 2000 poäng.
Pods - Dels vill du ha ojämnt antal pods för att hälften avrundat uppåt droppar i runda ett, dels så är heavy weapons på pod-enheter lite onödigt. I rundan de landar så får de inte skjuta och rundan efter så är de antingen döda eller sugna på att förflytta sig i nio fall av tio. Å andra sidan är de tio stycken så du kanske tänker att de combatsquadar innan och plasmakanonen börjar på bordet?
HQ1 - 175 - Pedro Kantor - Självskriven Ledare, Droppar med EL1 lite halvdefensivt om inte utmärkt läge yppar sig
HQ2 - 100 - Librarian (Gate of Infinity, Force dome) - Droppar med EL1
EL1 - 320 - Sternguard veterans (10st, PF, 5x combi-weapons, Plasma cannon, droppod)
EL2 - 225 - Sternguard Veterans (6st, PF, 4x combi-weapons, droppod eller Rhino) Kan droppas med EL1 eller hållas i reserv. Om Rhino så flyttar Pedro hit och kör runt och bultar tuffa infantrerienheter.
EL3 - 140 - Dreadnought (droppod) Kan droppas med EL1 eller hållas i reserv. Jag förstår varför det är bra med en shooty dreadnought, men denna modell finns och poängen räcker för den.
TR1/FA1 - 140 - Scout squad (5st, meltabombs, combi-melta, Land speeder Storm) Billigare scouter med bomber istället för PF, varken poäng eller plastbit finns till HF.
TR2 - 100 - Sqout squad (5st, Missile launcher, camo-cloaks) Håller bakre objektiv.
FA2/3 - 100 - Attack bikes (2st, multi-melta)
HS1 - 85 - Whirlwind Gömmer sig bakom terrräng och försöker överleva så länge som möjligt.
HS2 - 115 - Vindicator Full frontalattack. Eldmagnet
Om vi tittar på listan så skulle jag säga att den funkar men är säkerligen väldigt svårspelad. Framförallt genom att tre av dina scoring (stormscouter och de två sternguardsenheterna) gärna vill fram mot fienden för att orsaka så mycket skada som möjligt. Men med lite spelande så kommer du säkert att upptäcka vad som funkar och vad som är mindre bra.
Med anledning av min HQ-invändning ovan hade jag nog funderat på att byta ut biblioekarien mot en Thunderfire cannon (jag vet att den är en dyr modell som är helt omöjlig att sätta ihop men). Den är en eldmagnet utan dess like och hjälper dessutom till mot hordarméer. Plus att om du kan skaka fram poängen så kan du ge den en droppod. Den kan komma ner tom och på så sätt kan du ha sternguards och dredd som kommer runda ett och Pedro kan åka rhino. Kvar är en tom pod i reserv. Man ska bara inte bli för ledsen om den dör innan den får skjuta för att hela fiendearmén har skjutit på den, då har den ju tjänat sitt syfte. PLus att om kanonen sprängs och techmarinen överlever så kan han springa och laga vindicatorn som får resten av eldgivningen...
Orks - putting the laughter into manslaughter
När Jeppa är borta dansar Jens på bordet - Bästa DMFare på Gothcon 2010!
När Jeppa är borta dansar Jens på bordet - Bästa DMFare på Gothcon 2010!
- Doc Sniksnak
- Auxilia - Tvångsrekryterad
- Inlägg: 57
- Blev medlem: tor 23 sep 2010, 11:34
- Namn: Jan Talts
Re: Hur ska jag organisera mina space marines?
Då har jag några regelfrågor. Pods är ju dedicated transport. Får man skilja dem och trupp (i detta fall thunderfire cannon) åt? Samma fråga igen egentligen. En pod får ju tas av 10 modeller, sättas ut och då får man combatsquada. Får man verkligen combatsquadda innan poden har landat?
-
- Tribunus laticlavius - Ung general
- Inlägg: 1499
- Blev medlem: mån 28 apr 2008, 23:45
- Namn: Jens Mattsson
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Hur ska jag organisera mina space marines?
Dedicated transport innebär bara att det endast är den enheten som får börja inuti fordonet. 10 Marines med en Rhino får lov att gå in på plan och rhinon kör in tom. Enda grejen är att de inte kan låta någon annan starta i bilen i reserv.
Det är alltså helt ok att skicka ner pods tomma, t.ex om man möter en hord med orker utan fordon och man vill låta sina sternguards panga loss från baslinjen redan runda ett. Eller man vill sätta thunderfirekanonens tomma pod i resev för att skicka ner de fulla i runda ett...
Vad gäller combat squads så säger Sverige FAQ:en:
Det enda speciella med pod-enheter är att man får lov att stoppa tio gubbar i podden och de får lov att combatsquada när den landar och de hoppar ut. Detta eftersom man bara får lov att stoppa en enhet i ett fordon oavsett hur stort det är. På det här viset kommer man runt det
Det är alltså helt ok att skicka ner pods tomma, t.ex om man möter en hord med orker utan fordon och man vill låta sina sternguards panga loss från baslinjen redan runda ett. Eller man vill sätta thunderfirekanonens tomma pod i resev för att skicka ner de fulla i runda ett...
Vad gäller combat squads så säger Sverige FAQ:en:
Alltså kan fem med heavy weapon börja på bordet och fem åker pod (hmm nya Enid Blyton-böcker?).Combat squad
Units may be split into combat squads during deployment, even if one or both combat squads are kept in reserves or otherwise not actually deployed.
Det enda speciella med pod-enheter är att man får lov att stoppa tio gubbar i podden och de får lov att combatsquada när den landar och de hoppar ut. Detta eftersom man bara får lov att stoppa en enhet i ett fordon oavsett hur stort det är. På det här viset kommer man runt det
Orks - putting the laughter into manslaughter
När Jeppa är borta dansar Jens på bordet - Bästa DMFare på Gothcon 2010!
När Jeppa är borta dansar Jens på bordet - Bästa DMFare på Gothcon 2010!
- Doc Sniksnak
- Auxilia - Tvångsrekryterad
- Inlägg: 57
- Blev medlem: tor 23 sep 2010, 11:34
- Namn: Jan Talts
Re: Hur ska jag organisera mina space marines?
Tack för infon. Om man kollar på nätet verkar inte alla vara helt överens om reglerna för combatsquadar och podar.
Jag gör nu två nya försök på 1500p crimson fist droppod listor.
Lista1:
HQ1-175-Pedro Kantor
EL1-310-Sternguard veterans (10st, PF, 5xcombi-weapon, Pod)
EL2-140-Dreadnought (Pod)
EL3-265-Sternguard veterans (8st, PF, 4xcombi-weapons, Rhino)
TR1/FA1-140-Scout squad(5st, combi-melta, meltabombs, Land speeder Storm)
TR2-235-Tactical squad(10st, PF, Flamer, Plasma cannon, Pod)
TR3-100-Scout squad(5st, Missile Launcher, Camo-cloaks)
FA2-50-Attack bike(Multi-melta)
HS1-85-Whirlwind
Lista2: (ena Scoutsquaden byts mot Librarian)
HQ1-175-Pedro Kantor
HQ2-Librarian(Gate of infinity, Force dome)
EL1-310-Sternguard veterans (10st, PF, 5xcombi-weapon, Pod)
EL2-140-Dreadnought (Pod)
EL3-265-Sternguard veterans (8st, PF, 4xcombi-weapons, Rhino)
TR1/FA1-140-Scout squad(5st, combi-melta, meltabombs, Land speeder Storm)
TR2-235-Tactical squad(10st, PF, Flamer, Plasma cannon, Pod)
FA2-50-Attack bike(Multi-melta)
HS1-85-Whirlwind
I bägge listorna kan nu Sternguards och Dreadnought droppa runda 1. Tacticals combatsquadar och 5st med PF och flamer droppar in som förstärkningar. De är inte så starka, men kan förhoppningsvis ta eller contesta ett objektiv.
Vindicatorn, en av Attack bikesen och antingen scouterna eller librarian fick stanna hemma till förmån för en tactical squad. Alla fyra kan komma med om man spelar 1750p. En tredje möjlighet vid 1500p är att lämna både scouts och librarian hemma. Då kan man få med vindicatorn om man tar bort en sternguard från EL2.
Jag gör nu två nya försök på 1500p crimson fist droppod listor.
Lista1:
HQ1-175-Pedro Kantor
EL1-310-Sternguard veterans (10st, PF, 5xcombi-weapon, Pod)
EL2-140-Dreadnought (Pod)
EL3-265-Sternguard veterans (8st, PF, 4xcombi-weapons, Rhino)
TR1/FA1-140-Scout squad(5st, combi-melta, meltabombs, Land speeder Storm)
TR2-235-Tactical squad(10st, PF, Flamer, Plasma cannon, Pod)
TR3-100-Scout squad(5st, Missile Launcher, Camo-cloaks)
FA2-50-Attack bike(Multi-melta)
HS1-85-Whirlwind
Lista2: (ena Scoutsquaden byts mot Librarian)
HQ1-175-Pedro Kantor
HQ2-Librarian(Gate of infinity, Force dome)
EL1-310-Sternguard veterans (10st, PF, 5xcombi-weapon, Pod)
EL2-140-Dreadnought (Pod)
EL3-265-Sternguard veterans (8st, PF, 4xcombi-weapons, Rhino)
TR1/FA1-140-Scout squad(5st, combi-melta, meltabombs, Land speeder Storm)
TR2-235-Tactical squad(10st, PF, Flamer, Plasma cannon, Pod)
FA2-50-Attack bike(Multi-melta)
HS1-85-Whirlwind
I bägge listorna kan nu Sternguards och Dreadnought droppa runda 1. Tacticals combatsquadar och 5st med PF och flamer droppar in som förstärkningar. De är inte så starka, men kan förhoppningsvis ta eller contesta ett objektiv.
Vindicatorn, en av Attack bikesen och antingen scouterna eller librarian fick stanna hemma till förmån för en tactical squad. Alla fyra kan komma med om man spelar 1750p. En tredje möjlighet vid 1500p är att lämna både scouts och librarian hemma. Då kan man få med vindicatorn om man tar bort en sternguard från EL2.
- Doc Sniksnak
- Auxilia - Tvångsrekryterad
- Inlägg: 57
- Blev medlem: tor 23 sep 2010, 11:34
- Namn: Jan Talts
Re: Hur ska jag organisera mina space marines?
Crimson Fist listan håller nu på att målas upp.
Min ena son vill gärna göra en Fire Lords arme. (Artilleri bombardment och fire enligt fluff). Jag föreslog att han skulle ta med (counts as) Vulcan Hestan. Innan jag börjar måla upp armen vore jag jätteglad om jag kunde få lite feedback eftersom en hel del modeller måste köpas in om den ska byggas på detta sätt. Den listan på 1500p (komp 30) ser ut så här:
HQ1-190-Vulcan Hestan-åker med TR1
EL1-115-Techmarine, Servoharness, 3 servitors-lagar whirlwinds
TR1-290-Tactical squad 10 marines, Meltagun, multi-melta, S. Powerfist, meltabombs, combi-melta, Razorback, T.L. Heavy flamer, Stormbolter-combatsquadar
TR2-220-Tactical squad, 10 marines, Flamer, Missile-launcher, S. combi-flamer, meltabombs, Rhino
TR2-220-Tactical squad, 10 marines, Flamer, Missile-launcher, S. combi-flamer, meltabombs, Rhino
HS1,2,3-285-3x whirlwind, 3x stormbolter
FA1,2,3-180-3x Land speeder, 3x Heavy flamer, 3x Tornado heavy flamer
Blir den spelbar? Borde något ändras? Heavy weapons på servitors? En (eller fler av landspeeders med meltas istället för flamers?
Min ena son vill gärna göra en Fire Lords arme. (Artilleri bombardment och fire enligt fluff). Jag föreslog att han skulle ta med (counts as) Vulcan Hestan. Innan jag börjar måla upp armen vore jag jätteglad om jag kunde få lite feedback eftersom en hel del modeller måste köpas in om den ska byggas på detta sätt. Den listan på 1500p (komp 30) ser ut så här:
HQ1-190-Vulcan Hestan-åker med TR1
EL1-115-Techmarine, Servoharness, 3 servitors-lagar whirlwinds
TR1-290-Tactical squad 10 marines, Meltagun, multi-melta, S. Powerfist, meltabombs, combi-melta, Razorback, T.L. Heavy flamer, Stormbolter-combatsquadar
TR2-220-Tactical squad, 10 marines, Flamer, Missile-launcher, S. combi-flamer, meltabombs, Rhino
TR2-220-Tactical squad, 10 marines, Flamer, Missile-launcher, S. combi-flamer, meltabombs, Rhino
HS1,2,3-285-3x whirlwind, 3x stormbolter
FA1,2,3-180-3x Land speeder, 3x Heavy flamer, 3x Tornado heavy flamer
Blir den spelbar? Borde något ändras? Heavy weapons på servitors? En (eller fler av landspeeders med meltas istället för flamers?
-
- Tribunus laticlavius - Ung general
- Inlägg: 1499
- Blev medlem: mån 28 apr 2008, 23:45
- Namn: Jens Mattsson
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Hur ska jag organisera mina space marines?
Den ser rolig och annorlunda ut. Definitivt in med några speeder meltas, som det är nu är armén oerhört anti-hord och kan knappt klara av fordon på avstånd. Stormboltern fördyrar väl bara överlag. Tio poäng för två 24" bolterskott är aldrig en bra idé.
Är det tre val av enskilda land speeders med dubbla heavy flamers?
De andra listorna ser helt klart spelbara ut nu. Det är bara att börja hårdträna
Är det tre val av enskilda land speeders med dubbla heavy flamers?
De andra listorna ser helt klart spelbara ut nu. Det är bara att börja hårdträna
Orks - putting the laughter into manslaughter
När Jeppa är borta dansar Jens på bordet - Bästa DMFare på Gothcon 2010!
När Jeppa är borta dansar Jens på bordet - Bästa DMFare på Gothcon 2010!
-
- Custos Castrorum - Nyckelbärare
- Inlägg: 1601
- Blev medlem: tis 27 feb 2007, 08:59
- Namn: Johan Ljungström
- Ort: Lund
Re: Hur ska jag organisera mina space marines?
att köra speeders en och en och köra med multimelta och heavy flamer så kan du köra 12 tum skjuta med ett av vapenen flamer på gubbs elelr MM på bilar och både är twinlinked det är en väldigt bra allaround speeder speciellt med vulkan
“Wuz betta den one choppa? Two choppas! Two choppas is one more… is one times da… is lots more fun! Waaagh!”
- Chopmo, Dung Heap Philosopher
- Chopmo, Dung Heap Philosopher
- rufsi
- Auxilia - Tvångsrekryterad
- Inlägg: 585
- Blev medlem: tis 06 mar 2007, 15:11
- Namn: Johan Bengtsson
- Ort: Wml
Re: Hur ska jag organisera mina space marines?
armen är nog inte heldålig, men tämligen udda och har en hel del sub-optimala val. Dock är den fantastiskt fräck och med lite tweekning tror jag att den kan bli riktigt kul att spela. Det jag spontant skulle göra är att, som jens sa ta bort SB och en WW och slänga in en thunderfirecannon, den är visserligen inte artilleri i bemärkelsen att den skjuter direkt men är fantastiskt festlig att spela med. Sen vet jag inte om jag är helt förtjust i hur du har kittat dina marines men det rör sig om finlir! Techmarinen vet jag inte om är riktigt värd men han är superfräck så kör.
På det stora hela ser det ganska stabilt och fräckt ut och det finns stora möjligheter att utöka till 1750
På det stora hela ser det ganska stabilt och fräckt ut och det finns stora möjligheter att utöka till 1750
guildmaster skrev:Känns som jag missade pilotavsnittet i denna TV-serie. Men jag gillar retard-gubbarna.