Tips!

Lämna gärna tips eller feedback på hur sidan eller forumet kan utvecklas, men försök undvika diskutera tipsen här.
Användarens profilbild
Ichabod
Primiscrinius - Huvudadministrator
Primiscrinius - Huvudadministrator
Inlägg: 1348
Blev medlem: lör 24 feb 2007, 01:31
Namn: Ichabod Svensson
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Ichabod »

Snälla skriv gärna in tips här till hemsidan.

Adressen till hemsidan är http://www.dmfonline.se/ , men den sidan är inte färdig och innehåller mycket ofärdig php-kodning. Den kan vara nere lite då och då.

(EDIT: Adress var fel, fixat nu)
Hjälp till med utvecklingen av hemsidan på tips för dmfonline.se!

Bild
"The fact that a believer is happier than a skeptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one." - George Bernard Shaw
Duchess

Inlägg av Duchess »

Jag vill bara säga att sidan är imponerande och att du borde räta ut dina ben i bland så att det inte blir liggsår.
Användarens profilbild
Ichabod
Primiscrinius - Huvudadministrator
Primiscrinius - Huvudadministrator
Inlägg: 1348
Blev medlem: lör 24 feb 2007, 01:31
Namn: Ichabod Svensson
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Ichabod »

Sittsår borde det väl bli? :D
Hjälp till med utvecklingen av hemsidan på tips för dmfonline.se!

Bild
"The fact that a believer is happier than a skeptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one." - George Bernard Shaw
Användarens profilbild
Godeye
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1896
Blev medlem: sön 11 mar 2007, 17:27
Namn: Martin
Ort: Lund

Inlägg av Godeye »

Kanske skulle man kunna ha personliga presentationssidor där det står lite om en själv, vad man gillar att lira, ens favoritöl, kontaktinfo (a la lunar) etc.
Tänka rätt är stort
men tänka fritt är större
Användarens profilbild
Ichabod
Primiscrinius - Huvudadministrator
Primiscrinius - Huvudadministrator
Inlägg: 1348
Blev medlem: lör 24 feb 2007, 01:31
Namn: Ichabod Svensson
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Ichabod »

Jodå, vi kan lägga in fler "data" på en person... vore ganska kul med "moroniska värden" så att säga... :D

Ska titta på det, kanske man kan be om hjälp med att hitta på "värden".

Favoritöl och så är ju bra... har du fler "moroniska" saker? :cool:
Hjälp till med utvecklingen av hemsidan på tips för dmfonline.se!

Bild
"The fact that a believer is happier than a skeptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one." - George Bernard Shaw
Användarens profilbild
Chasper
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 142
Blev medlem: mån 05 mar 2007, 02:20
Namn: Kasper Ornstein Mecklenburg
Ort: Lund

Inlägg av Chasper »

Ett PM-system hade varit bra att ha... Så man kan få kontakt med individuella spelare om man ska bestämma träff.
Sticks and stones will break your bones, but a twenty feet fall will kill you all.

Idle hands are the Devil's playground.
Användarens profilbild
Godeye
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1896
Blev medlem: sön 11 mar 2007, 17:27
Namn: Martin
Ort: Lund

Inlägg av Godeye »

Fler moroniska saker hade varit:
Depressionsgrad (favvis psykofarmaka?)
Kroniska åkommor (narcissism och fetma kanske ska undantas; de sticker inte ut)
Fobier (husmanskost, kritik, ljusa/rena kläder etc.)
År utan flickvän
År utan arbete
År utan solbränna
Idoler (tyska militärer/ledare samt "vuxenskådespelare" bör undantas)
Oavslutade A-kurser på universitetet
Antal snabbmatsportioner/år och nuvarande BMI
Bicepsomkrets

"The secret of all victory lies in the organization of the non-obvious. "
Senast redigerad av Godeye den fre 16 mar 2007, 19:30, redigerad totalt 1 gånger.
Tänka rätt är stort
men tänka fritt är större
Användarens profilbild
bengtslaanesh
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 703
Blev medlem: mån 12 mar 2007, 23:44
Namn: Pär Nordlund
Ort: Solkusten

Inlägg av bengtslaanesh »

Det är kul om det står vilken tid inlägg skrivs, så alla kan se hur full och hur sent man kom hem.
våga fråga?
Användarens profilbild
Godeye
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1896
Blev medlem: sön 11 mar 2007, 17:27
Namn: Martin
Ort: Lund

Inlägg av Godeye »

Ta bort namnen på profilerna som visas i inläggen... varför annars ha nick? Dessutom borde bara dmf-medlemmar kunna läsa profilerna (de kanske de bara kan?). Att namnen är utsatta ger inte den anonymitet som önskas...
Tänka rätt är stort
men tänka fritt är större
Användarens profilbild
Elrik
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 4743
Blev medlem: lör 03 mar 2007, 11:30
Namn: Erik Lindholm
Ort: Banjoland

Inlägg av Elrik »

Håller fullständigt med om de tre senaste :)
Maestro of the lol-orgel.
.
Den inre röven. /Poesi by Ilg
Användarens profilbild
Ichabod
Primiscrinius - Huvudadministrator
Primiscrinius - Huvudadministrator
Inlägg: 1348
Blev medlem: lör 24 feb 2007, 01:31
Namn: Ichabod Svensson
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Ichabod »

bengtslaanesh skrev:Det är kul om det står vilken tid inlägg skrivs, så alla kan se hur full och hur sent man kom hem.
Ichabod undrar:

Bild

Menar du den där? Eller vad menar du?
Godeye skrev:Ta bort namnen på profilerna som visas i inläggen... varför annars ha nick? Dessutom borde bara dmf-medlemmar kunna läsa profilerna (de kanske de bara kan?). Att namnen är utsatta ger inte den anonymitet som önskas...
Tanken är ju att alla som skriver är medlemmar, och att betalande medlemmar skall veta vem som är vem på forumet. Tycker du att man ska få vara anonym som betalande medlem när man skriver på forumet, finns det ett behov av detta?

Du har givetvis rätt i att gäster inte ska kunna läsa profilerna, jag ska se över det, lite osäker på hur rättigheterna är formulerade i det fallet. Tack för att du påpekade det.
Hjälp till med utvecklingen av hemsidan på tips för dmfonline.se!

Bild
"The fact that a believer is happier than a skeptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one." - George Bernard Shaw
Användarens profilbild
wyrmer
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1556
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 20:17
Namn: Peter Werner
Ort: Malmö

Inlägg av wyrmer »

Ichabod skrev:Tanken är ju att alla som skriver är medlemmar, och att betalande medlemmar skall veta vem som är vem på forumet. Tycker du att man ska få vara anonym som betalande medlem när man skriver på forumet, finns det ett behov av detta?
Jag tror att han menar, och som jag instämmer i, att namnet inte ska visas direkt i forumet, utan att man måste klicka sig vidare in via personens profil för att se namnet. Det är dock min tolkning, men så tycker iaf jag att det hade varit bäst.
"What the world needs is more geniuses with humility, there are so few of us left." —Oscar Levant
Användarens profilbild
Ichabod
Primiscrinius - Huvudadministrator
Primiscrinius - Huvudadministrator
Inlägg: 1348
Blev medlem: lör 24 feb 2007, 01:31
Namn: Ichabod Svensson
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Ichabod »

Okej, men är det inte bara onödigt?
Det är ju lätt att ändra alltså... så det är inte det som är problemet. :D

Men är det direkt obra att namnet syns? När man ändå kan klicka på profilen så att det syns där? Vi kan förstås bara ha olika syn på det, men det vore bra om jag förstod behovet av att klicka ett extra steg.

Jag personligen känner i alla fall inte hundra procent till allas nicks, och tycker det är smidigt att se vem det är man pratar med utan att behöva gå in i deras profil.

Och om man nu ska ha info i forumrutan när man postar, vad ska där stå?
Nick?
Antal posts?
Email?

Eller ska där bara stå nick och en avatar?
Hjälp till med utvecklingen av hemsidan på tips för dmfonline.se!

Bild
"The fact that a believer is happier than a skeptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one." - George Bernard Shaw
Användarens profilbild
bengtslaanesh
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 703
Blev medlem: mån 12 mar 2007, 23:44
Namn: Pär Nordlund
Ort: Solkusten

Inlägg av bengtslaanesh »

Ichabod skrev:
bengtslaanesh skrev:Det är kul om det står vilken tid inlägg skrivs, så alla kan se hur full och hur sent man kom hem.
Ichabod undrar:

http://www.dmfonline.se/personal/tid.jpg

Menar du den där? Eller vad menar du?
Godeye skrev:Ta bort namnen på profilerna som visas i inläggen... varför annars ha nick? Dessutom borde bara dmf-medlemmar kunna läsa profilerna (de kanske de bara kan?). Att namnen är utsatta ger inte den anonymitet som önskas...
Tanken är ju att alla som skriver är medlemmar, och att betalande medlemmar skall veta vem som är vem på forumet. Tycker du att man ska få vara anonym som betalande medlem när man skriver på forumet, finns det ett behov av detta?

Du har givetvis rätt i att gäster inte ska kunna läsa profilerna, jag ska se över det, lite osäker på hur rättigheterna är formulerade i det fallet. Tack för att du påpekade det.
Svårt äegd...
Dock så syns klockslaget inte i layouten dmf, som jag bytte till, i tron om att den därför var lite bättre.
våga fråga?
Användarens profilbild
Ichabod
Primiscrinius - Huvudadministrator
Primiscrinius - Huvudadministrator
Inlägg: 1348
Blev medlem: lör 24 feb 2007, 01:31
Namn: Ichabod Svensson
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Ichabod »

Oups, den ska inte ligga kvar. Ska radera.
Hjälp till med utvecklingen av hemsidan på tips för dmfonline.se!

Bild
"The fact that a believer is happier than a skeptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one." - George Bernard Shaw
Användarens profilbild
Elrik
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 4743
Blev medlem: lör 03 mar 2007, 11:30
Namn: Erik Lindholm
Ort: Banjoland

Inlägg av Elrik »

Jag tycker inte att riktiga namnet ska synas (för då är det ingen mening att ha ett tufft(?) nick). Betalande medlemmar ska kunna trycka på nicket och se profilen. Om ett tag kommer man ändå att veta vem som är vem. Dvs icke-betalande medlemmar har mindre privilegier och vet inte vem de snackar med om de inte börjar betala. Och JA, lite anonymitet är skoj. Det är ju inte så att man kan utföra personangrepp anonymt eftersom man kan kolla någons profil. Så jobbigt är det inte att kolla någons profil om där dessutom står en massa andra roliga saker. Lite som nätdejting :)

Följande kan visas när man postar:
Nick
Titel (baserat på posts, och ev antal posts)

Och om personen själv vill:
email
hemsida
ngt annat som känns viktigt, tex från, medlemsnummer

För övrigt tycker jag att icke-betalande medlemmar ska kunna skriva i "spel-forumen" men för att "visa att de är mindre värda" kan deras riktiga namn och Icke-medlem stå tydligt :)
Maestro of the lol-orgel.
.
Den inre röven. /Poesi by Ilg
Användarens profilbild
Godeye
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1896
Blev medlem: sön 11 mar 2007, 17:27
Namn: Martin
Ort: Lund

Inlägg av Godeye »

Instämmer med Elriks inlägg.
Senast redigerad av Godeye den tis 20 mar 2007, 09:55, redigerad totalt 1 gånger.
Tänka rätt är stort
men tänka fritt är större
Användarens profilbild
Sadjev
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1935
Blev medlem: ons 07 mar 2007, 18:47
Namn: Axel Fagerstedt

Inlägg av Sadjev »

Även jag instämmer med Elrik.
Spamming my way towards "Studerande bugbear"! Eller vad nu nästa steg är...
Användarens profilbild
Ichabod
Primiscrinius - Huvudadministrator
Primiscrinius - Huvudadministrator
Inlägg: 1348
Blev medlem: lör 24 feb 2007, 01:31
Namn: Ichabod Svensson
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Ichabod »

Jag tycker fortfarande att namnet ska stå, speciellt för oss som inte kan alla nick. Det kanske kommer som en överaskning, men trotts att jag varit med länge i DMF så är jag ganska dålig på vem som är vem i de kretsar som jag inte normalt spelar, och jag kan bara tänka mig att det är ännu knepigare för nya medlemmar. Visst lär man sig efter ett tag vem som är vem! Och klart det är viktigt att ha ett tufft nick! Men det synns ju också... alternativt kan man göra namnet betydligt mindre synligt i förhållande till nicket...

Dock kan jag som ni säger se problemet med att icke-medlemmar ser medlemmens namn i posterna, något som ju inte är meningen. Så det kanske trotts allt är bättre att ta bort dem, alternativt så att bara medlemmar ser folks fulla namn i posterna.

Sen undrar jag också varför det är så tråkigt att folk ser ens namn, och varför är anonymitet så kul? På vanliga forum förstår jag vad ni menar, anonymitet är ju en av "grejerna" med internet liksom, och jag skulle aldrig få för mig att ha mitt hela namn på ett "vanligt" internetforum... men är det inte meningen att föreningen ska vara gemensam och att alla ska lära känna varandra som personer?

Min vision är att forumet ska fungera i som något slags virtuellt DMF-rum. Så att medlemmar kan mötas, snacka och ha trevligt. Därför tyckte jag att det vore bra om man såg namnen, så att man direkt vet vem det är man talar med, på samma sätt som vi inte är anonyma nere på lokalen så tycker jag inte vi borde vara det här.

Fast nu är frågan inte egentligen så mycket om namet ska vara med eller inte iofs, utan mer om hur tydligt det ska vara.

Här är Pros/Cons med att se namnen på listan hitintills: (enligt min subjektiva åsikt då såklart) ;)
  • FÖR att namnet skall synas:
  • Man vet direkt vem man talar med.
  • Inläggen framstår som "ärliga" då folk inte kan gömma sig bakom ett nick.
  • Man behöver inte "klicka in" på en person om man vill se vem det är, något man ändå kan göra.
  • MOT att namnet ska synas:
  • Man slipper se folks namn.
  • Inläggen är mer "anonyma" vilket kanske ger mer frihet att skriva utan att skämmas.
  • Man fokuserar på ens tuffa nick istället för ens fåniga verkliga namn.
Mina slutliga tankar är att jag tycker namnet ska stå kvar, men att gäster defintivt inte ska se det, det skall trotts allt finnas en viss anonymitet, och frågan är att om dom synns är det kanske till och med ett brott mot PUL. Så det ska lösas så fort som möjligt... ska titta över koden när jag kommer hem ikväll.

Det finns många sätt att göra det "häftigt" att skriva och belöna folk. Avatarer, nick och titlar är de enklaste metoderna som finns nu. Fler metoder kommer nog dyka upp efterhand, så som xp eller "krediter" som man kan hitta på roliga saker för. Alternativt kan man lägga in en funktion så att det är fritt för vem som helst att välja om ens namn ska synas eller inte, dock anser jag fortfarande att åtminstone styrelsemedlemmar och viktiga kontaktpersoners namn borde stå.

Ultimat är dock detta en fråga för medlemmarna, så en medlemspoll eller ett styrelsebeslut kanske är bra iofs. :cool:

Frågan om icke-medlemmar ska få skriva är också intressant. Ultimat var ju detta tänkt smo en "morot" för folk att betala sin medlemsavgift. (Vilket jag enligt rykten hört ska ha funkat rätt bra, med tanke på att flera betalat sen forumet kom upp.) Men detta var ett ett eget initiativ och om styrelsen inte tycker om det så låter vi alla skriva fritt istället. Det är helt upp till er!
Hjälp till med utvecklingen av hemsidan på tips för dmfonline.se!

Bild
"The fact that a believer is happier than a skeptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one." - George Bernard Shaw
Användarens profilbild
Godeye
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1896
Blev medlem: sön 11 mar 2007, 17:27
Namn: Martin
Ort: Lund

Inlägg av Godeye »

Min invändning är enkel: jag vill inte att vilt främmande folk, som inte är dmfare, ska veta vad jag skriver. Helst skulle jag vilja att vissa trådar, som är lite väl interna (som handlar om fester, kritik mot föreningen etc.) skulle vara helt dolda för allmänheten.

Att jag har ett nick är meningslöst om jag också presenteras med namn. Jag tycker det är helt ok om andra medlemmar ser ens namn...
Tänka rätt är stort
men tänka fritt är större
Skriv svar