Bakgrund:
Det hela började någon gång i vintras när Fanny skrev på forumet och sökte arrangörer till konventet. DMF har ju haft en tradition av dioramabygge så jag kände att någon var tvungen att hålla traditionen igång. Tyvärr gick tiden och jag kom inte på något jag ville bygga men som tur så behövde Jens hjälp med sin idé så vi bestämde oss för att bygga tillsammans. Med Jens smått vridna fantasi och min byggarkunskap så kunde det väll inte gå fel? Vi var inte dom enda från DMF som hade anmält oss som arrangörer utan även Johan och Jonas skulle åka upp vilket var skönt för Johan är en stolt ägare av en gammal Volvo 240 som har en stor baklucka.
Vårt diorama: Isla Muerte
Jens hade redan bestämt sig för att han ville göra något med ett gäng pirater från Warmachine och kom snabbt på en "djup" bakgrundshistoria, det skulle utspela sig på Isla Muerte, dödens ö, där ett gäng pirater letar efter en skatt. Vi tog god tid på oss att planera regler, bakgrund, material och sådant, lite väl god tid kanske för helt plötsligt var det augusti och vi hade inte börjat med annat än att måla lite figurer(när jag säger vi menar jag Jens). Vi började så smått att köpa in material och när dagarna gick så började pankien så smått att gro. Vi lyckades inte komma igång med byggandet förräns med ynka två veckor kvar, dock så hade Jens semester och jag hade lite att göra på jobb så efter en veckas ganska intensivt slit så började det se ut som något spelbart.
En av bitarna börjar ta form. Högerklicka på bilden och välj visa bild för att se hela.
Vi hade bestämt oss för att bygga spelet i flera olika bitar så det spelades i flera olika scener, stranden, en svajande bro över en ravin och så vidare. Detta innebar ju dock ytterligare problem, hur fan skulle vi frakta det utan att hälften av grejorna gick sönder? som tur var så hade jag tänkt på det redan från början och lämnat kanten fri på skivorna så att dom kunde förvaras i ett rälssystem. Detta skulle ta formen av en skattkista förståss. Problemet var bara att den behövde byggas med så på tisdag kväll innan konventet åkte jag hem till föräldrarna för att med pappas hjälp smälla ihop en snabbt kista, det tog dock rätt mycket längre tid än väntat och vi var inte klara förräns sent på onsdagen. Det visade sig också att kistan blev ENORM när den väl var byggd och jag blev lite orolig att vi inte skulle få in den i Johans bil. Ett stort tack till min far som var ovärderlig under kistans konstruktion samt körde ner mig och kistan till Lund så jag slapp släpa med mig den på tåget.
Kistan innan den var helt ihopasatt. Skårorna är till för att hålla skivorna på plats.
Med kistan klar och nästan alla terrängbitarna klara så var det dags för speltest på torsdagen, ett helt dygn innan konventet, snacka om att vara ute i god tid! Ett stort tack till Ander, Erik, Gustav och Joppe som hjälpte oss att fin-tweaka systemt. Det fanns klara brister i det men med er hjälp så blev det riktigt bra till slut.
Konventet:
Jag och Johan hade bestämt att vi skulle mötas på lokalen vid tre på eftermiddagen för att lasta bilen och sen hämta upp Jens i kävlinge, vi fick bara plats tre i bilen och Jonas som var tvungen att jobba längre erbjöd sig att ta bussen istället, tack för det Jonas. Dock så var det som vanligt med tider och fem i tre kom jag ner till lokalen och var tvungen att göra en del extra arbete. Som tur var så var Johan också sen så jag han sitta och måla klart lite saker innan vi skulle bege oss. Trotts vår lite sena start så var humöret på topp när vi hämta upp Jens och styrde volvon mot götet. Efter ett stop på en väldigt suspekt vägkrog, som inte hade något vegetariskt till Jens(pommes och räksallad, mmmm), så kom vi fram till Hvitfeldtska där kaos rådde. Det hade varit problem på dagen eftersom vaktmästaren som behövdes för nyckelöverlämnandet helt hade gått under jorden, ingen visste vart han var, själv misstänker jag att han ville ha lite lugn och ro på dass. Så dom fick tillgång till lokalen först flera timmar försent och när vi kom upp vid sju-åtta tiden så höll dom fortfarande på att lasta in cafeteria-grejor. Tur var väll det för då kunde vi låna Fannys hissnyckel och slapp släpa upp vår något otympliga låda till fjärde våningen för hand. I övrigt var fredagskvällen ganska lugn, vi satte upp våra grejor och hjälpte Johan att speltesta deras spel som var ett samuraj-scirmish-bräde i äkta seven samuraj anda.
Lördagen började också lite långsamt, det verkar som göteborgare är lite morgonpigga som mig, så vi passade på att spela Vikings vs Owlbears som helt enkelt gick ut på att vi var vikingar och skulle plunda Owlbearsnas ägg. Djupare än så behöver det inte vara och med ett bra och snabbt system var det en höjdare. Dock slutade det inte bra och ingen av de modiga vikingarna kom undan med livet i behåll.
Vi spelade förståss även vårt eget spel, tre partier blev det av på lördagen. Det var mycket populärt och vi fick bra beröm av dom som spelade det, vilket förståss var väldigt kul. Vi har dock kommit fram till att inte göra spel för fem personer igen eftersom det ibland var jobbigt att fylla alla platser. Jag och Jens lyckades också få spela Nosferatu vilket jag måste säga var helgens höjdpunkt. Ett enormt snyggt och genomarbetat diorama som blev väldigt bra utan att behöva tramsa till det(som vi gjorde). Om ni får chansen att spela det någon gång så ta den. Plotten följde den gamla stumfilmen från 20-talet där en spelade hjälpten, Hutter, som desperat letade efter vampyrens kista och den andra spelade vampyren, count Orloch, som letade efter hjältens älskade för att göra henne till sin vampyrbrud för all framtid.
Fanny hade ordnat boende åt oss som inte hade övernattningsplats i götet och jag delade det med tysken, dansken och en annan svensk arrangör, även Jonas bestämde sig för att sova där på lördagen istället för att åka göteborgs natt-lokaltrafik som jag själv fick uppleva på fredagsnatten, inte kul. Så på lördagsnatten snackade vi med dom andra betydligt mer erfarna diorama-byggarna och fick en massa bra ideer och tips.
Söndagen var lite lätt avslagen. Det var betydligt färre spelare men vi fick ändå in ett parti av vårt spel samt spela ett andravärldskrigetspel som hette Crossfire. Sovjeter mot svenska frivilliga i finska vinterkriget. Det var helt ok men väldigt svårt att spela första gången. Om ni gillar alternativa spelsystem så kolla in det. Man fick bland annant röra sig hur långt som hellst i sin runda men det innebar förståss vissa risker.
Så på eftermiddagen packade vi ihop vårt och begav oss hemmåt nöjda och glada efter en höjdarhelg. Tack för det Fanny och dina medorganisatörer, jag kommer defenitivt tillbaka nästa år med ett nytt spel.
Lite smått och blandat:
Konventet hade:
75 betalande besökare, det måste klassas som klart godkänt för ett så pass nischat konvents första år.
20 glada pirater som vågade sig på dödens ö.
12 olika arrangemang. Allt från Nosferatu till Kellys Hjältar till diverse rena krigsspel.
5 rika pirater som överlevde dödens ö.
1 butik där jag köpte Blackbeard. Spelare sökes.
1 dansk som pratade svenska och bjöd på öl.
Vi fick även tips om ett danskt diorama-konvent i slutet på novemeber som heter Horisont. Tyvärr ligger det vid århus så det är en bit dit men jag är defentivt sugen på att åka dit om jag får möjligheten.
Jag hoppas ni som inte kunde/ville tänker om till nästa år för det var verkligen en höjdare.
Bilder på de andra dioramorna finns i tråden http://forum.dmfonline.se/viewtopic.php?f=6&t=2658. Jag glömde tyvärr min kamera hemma och min telefonkamera är inte jätte bra så det blev ganska kassa bilder. Annars kan ni nog vänta på att Johan visar sina betydligt mycket mer proffesionellt tagna bilder.
Konventsraport från Gubbspel Galore 2
- Herr B
- Auxilia - Tvångsrekryterad
- Namn: Pär Birgander
Konventsraport från Gubbspel Galore 2
"50 Cent got shot and still whines about it on stage. Teddy Roosevelt got shot mid-speech and didn't leave the stage until he finished."
- ArneB
- Namn: Anders Holm
- Kontakt:
Re: Konventsraport från Gubbspel Galore 2
Sjukt imponerande hur fort ni fick ordning på terrängen så fort. Låter som ett kul konvent med.
Du kanske kan SPELA, men kan du KÖTTA?
- Herr B
Det var defenitivt ett kul konvent. Det fick mig att bestäma mig för att restaurera och bygga klart pyramiden. Sjukt inspirerande. Dessutom ligger ett lite mer seriöst(i form av regler och planering, inte tema) och maler i skallen.
"50 Cent got shot and still whines about it on stage. Teddy Roosevelt got shot mid-speech and didn't leave the stage until he finished."
- Skarpskytten
- Namn: Magnus Olofsson
Jag vill spela både Pyramiden (med skelett-bartendern, inte minst) och Dödsön!
"Ingens träl, ingens tyran"
"Society in every state is a blessing, but government, even in its best stage, is but a necessary evil; in its worst state an intolerable one."
"Society in every state is a blessing, but government, even in its best stage, is but a necessary evil; in its worst state an intolerable one."
- Herr B
Dödsön spelas på nästa spelhelg. Pyramiden tar nog mer tid att få iordning.
- Zarei
- Namn: Jakob Strasser
Vem fick med sig störst skatt hem från Isla Muerte?
- lilljonas
- Namn: Jonas Svensson
Jag var med i den absolut långsammaste omgången, som också ledde till den största skatten. Vi lyckades dra ut så mycket på en scen att stackars Jens och Herr B fick ge upp och skutsa oss vidare. Dock var det inte jag som fick stå som vinnare för partiet, men det var riktigt, riktigt kul. Props till Isla Muerta, ett exempel på att humor, inlevelse hos spelledarna och en story kan räcka jävligt långt. Spela det om ni får en chans.Zarei skrev:Vem fick med sig störst skatt hem från Isla Muerte?
Själv kom jag ju upp på lördagen, och hann tyvärr inte spela så mycket av det som fanns att erbjuda. Jag spelledde vårt samurajspel 2.5 gånger (en gång tillsammans med Johan) och Isla Muerta, men utöver det blev det bara Crossfire. Men det var ett kul spel, och bara att gå runt och titta på dioramor och hur de löst regelsystem och story var en grym inspiration. Att snacka med tysken och dansken halva natten på lördagen gav också en del, även om det ledde till att alla var i zombieläge på söndag morgon. Tyvärr packade nästan alla ihop direkt på söndagen, så det blev inte så mycket spelat.
Jag tycker absolut att vi skall ge oss iväg på fler diorama-äventyr, särskilt nu när vi har bräden och inte behöver slita som djur när vi inser att det är två veckor till deadline och vi bara har en hög med blå frigolit. Nu skall jag klura på hur vi kan förbättra Samurai Night Fever, och sen blir det såklar en omgång eller två på nästa spelhelg.
- Elrik
- Namn: Erik Lindholm
Kul att det gick bra. Det var kul att lira, bra känsla, och snygga bräden. Det enda vore kanske om det skulle fixas lite figurer som ser bättre ut ihop med piraterna.
Blir sugen på att göra något igen, jag med.
Blir sugen på att göra något igen, jag med.
Maestro of the lol-orgel.
.
Den inre röven. /Poesi by Ilg
.
Den inre röven. /Poesi by Ilg
- lilljonas
- Namn: Jonas Svensson
Skåden och bäfva, för jag har fått tummen ur bakändan och laddat över de fåtal kort jag tog från Gubbspel. Så om ni vill se bilder på hur Herr B och Jens kastade längtande blickar efter varandra iklädda silkesvantar så kan ni gå in här:
http://imgur.com/a/kBeqG
Hur gick det för Johan Q, fick du några bilder alls?
http://imgur.com/a/kBeqG
Hur gick det för Johan Q, fick du några bilder alls?