Förhållningssätt och överrenskommelser

Här samlas information och inlägg som rör de olika spelhelger som DMF arrangerar.
AshesFall
Centurion - Befälhavare
Centurion - Befälhavare
Inlägg: 422
Blev medlem: sön 25 feb 2007, 15:12
Namn: Johan Larsson

Om Wounds och Hit points

Inlägg av AshesFall »

Vi har av och till haft diskussioner och åsikter i gruppen kring hit points systemet och vad det representerar. Det här postades i ett av "jedi counceling" avsnitten.

Avsnittet innan detta förklarade kort att wounds systemet gav en usel karriärsutsikt för hjältarna, som löpte en signifikant risk att dö slumpmässigt utan en chans att påverka sin situation under sin karriär.
Hit points.jpg
Med tanke på det här funderar jag på att testa ett nytt grepp i Star Wars spelet. Anfallaren beskriver sin attack, målet beskriver resultatet. Detta görs med ett öga till mängden skada och "conditions" som inflikades. Det betyder alltså att ni som spelare själv beskriver vilken effekt anfall mot er får, med bakgrund i er karaktärs särskilda stil och förmågor. Det kräver dock fingertoppskänsla och närvaro från er som spelare. Ni behöver inte heller vara rädda för att porträttera gruvliga skador om ni blir besegrade eller riktigt svårt skadade, det finns trots allt cybernetik.

Vad tycker ni?
AshesFall
Centurion - Befälhavare
Centurion - Befälhavare
Inlägg: 422
Blev medlem: sön 25 feb 2007, 15:12
Namn: Johan Larsson

Forumet och deltagande

Inlägg av AshesFall »

Som ni märkt så har jag börjat posta upp en massa saker här och framför allt en massa diskussionstrådar och tankar kring hur jag vill sköta saker och ting. Syftet är att he er en inblick i vart mina tankar går och målet är att göra det lite fortlöpande under kampanjen så att ni får möjlighet att diskutera och lämna synpunkter.

Det är också meningen att all större diskussion kring de här sakerna skall ske på forumet eller i helgrupp med alla närvarande, detta för att saker skall kunna funderas över, bemötas och pratas om tillsammans. Det innebär också att om något legat på forumet för diskussion, beslutats efter input från vissa men inte andra, så finns det inte utrymme att senare komma med synpunkter och kritisera om man inte deltagit (såklart går det bra om omständigheterna förändrats mycket sedan diskussionen).

Vad tycker ni om det här förhållningssättet? För stelbent? Rättvist? Öppet? Frågan är öppen för alla.

Slutsats och rutiner

De här ramarna arbetar vi inom vad gäller forumet och deltagande i olika tråder på forumet. De här gäller tills vidare och kan komma att omvärderas senare

Forumet används som huvudsakligt diskussionsverktyg vad gäller regler, husregler, tema, tankar kring framtiden, önskemål och så vidare. Skapa en tråd om något ni vill diskutera här. Om jag startar en diskussionstråd så kommer jag generellt att ge en tydlig tidsgräns för den, säg en fyra dagar till en vecka så att alla har möjlighet att svara och diskutera. Denna tid kan förlängas vid större diskussioner.

Speltid kan användas till diskussion kring sådant som tagits upp på forumet på intitiativ av spelledaren, eller av 4/5 av spelargruppen. Detta skall då ha framkommit i diskussionstråden innan spelmötet.

Diskussion på forumet sker inte ur era karaktärers perspektiv, klarhet och tydlighet är viktigare än stil och stämning i diskussionstrådar (däremot välkomnas det naturligtvis i storytrådar! :D ).

Naturligtvis kan och bör saker som direkt påverkar era karaktärer i spelet "i storyn" diskuteras som era karaktärer på spelmötet och planering inför "nästa" spelmöte (vad skall vi göra nästa gång?) går också bra att göra på spelmötet.

Jag kommer, i de fall där diskussionen förs på forumet, att fästa betydligt mindre vikt vid saker som sägs till mig personligen än vid det som faktiskt står på forumet. Detta för att alla skall ha samma möjlighet att påverka.

Konflikter, klagomål, missnöje och liknande tillhör inte de saker måste (eller ens bör) diskuteras på forumet, detta tas bäst med den som berörs så snart som möjligt -efter- spelmötet.

I tydlighetssyfte; När vi diskuterar saker och lägger fram olika förslag så kommer jag att ta alla förslag och tankar med i beräkningen, i många fall (de flesta förhoppningsvis) kommer det vi gemensamt beslutar att kunna appliceras direkt och konkret. Det är dock alltid så att jag i slutänden fattar beslutet om vad som gäller även om det för det mesta bara är att jag slår fast det som vi gemensamt bestämt.

Det här är en modifierad version av rutinerna med bas i vad ni skrivit i tråden. Tråden kommer fortsätta vara öppen för kommentarer fram till söndag 20/11 och därefter låsas.
AshesFall
Centurion - Befälhavare
Centurion - Befälhavare
Inlägg: 422
Blev medlem: sön 25 feb 2007, 15:12
Namn: Johan Larsson

Omröstning: Encounters - Fokus och metoder

Inlägg av AshesFall »

Som jag ser saken finns tre sätt att köra "encounters" i Star Wars SAGA.

Grunden i spelet är vad jag kommer kalla "Tactical encounters". Det här innebär att man använder det system som finns i spelet, flyttar på ett rutnät och användar sina talents, skills och vapen för att lösa olika typer av utmaningar i en satt miljö. Målet är att få in cinematiska beaskrivningar och annat coolt även i detta, som att hacka dörrkonsoler, göra skillchecks, persuasion checks osv.

En annan variant är så kallade "skill challenges". Systemet för dessa finns i "galaxy of intrigue" och i korthet går de ut på att på ett mycket flexibelt sätt använda ren storytelling och beskrivningar för att lösa problem med slag för färdigheter. Ren strid är aldrig en del av skill challenges i sig, men de två formaten kan kombineras med en skill challenge i bakgrunden av en strid, eller som en inledning eller avslutning till en strid.

Förra kampanjen kölrde vi även i vissa situationer med något jag kallade "Cinematic encounters", i princip strider där vi inte använde rutnät utan körde mycket "mellan tummen och pekfringret" vad gällde avstånd. Fokus var i stället att snabba upp striden och sätta tematiska beskrivningar och rollspel i första rummet. Vi använde dock i dessa fortfarande de vanliga reglerna.

Utöver detta finns det naturligtvis rena rollspelssituationer där ett färdighetsslag eller två används ibland. Nu är frågan, hur skall vi köra i denna kampanj? Hybriden i alternativ tre skapar en del problem i systemet (attack of opportunity, threatened area, line of sight, charge lines m.m.) men går att använda, särskilt kanske när jag måste slänga ihop ett encounter på kort tid och oplanerat.

Lägg er röst! Diskussion kring detta får gärna föras nedan, det är möjligt att ändra sin röst innan omröstningen tar slut om en vecka.

Omröstning Resultat; En blandning av alla tre formerna, beroende på scenen. "Cinematic encounters" hör dock till undantagen.
AshesFall
Centurion - Befälhavare
Centurion - Befälhavare
Inlägg: 422
Blev medlem: sön 25 feb 2007, 15:12
Namn: Johan Larsson

Karaktärsprogression och kampanjens tidsram

Inlägg av AshesFall »

Ett problem har dykt upp när jag har funderat kring kampanjen.

Just nu är ni nivå 12, jag ser framför mig att ni bör sluta som nivå 19 ungefär. Det ger oss sju nivåers progression i en kampanj som bör sträcka sig över cirka fem år. Det finns ett par olika tankar jag har kring det här.

Vi kan begränsa mängden saker som händer till ett fåtal "viktiga" händelser och på så sätt hålla progressionen jämn över kampanjens gång. Ni bör trots allt få vara nivå 19 ett tag innan kampanjen slutar. Det här kan dock bli något artificiellt och kanske inte kännas realistiskt eller motiverat. Det komprimerar dock kampanjen något och ger den ett "snabbare" flöde.

En annan lösning är att låta kampanjen flyta enligt en "naturlig" progression och helt strunta i att räkna xp. Då går ni upp i nivå när det verkar passande tids och händelsemässigt, det hålls jämnt över tid. I så fall håller jag ett öga på hur snabbt det går jämfört med vad det "borde" och belönar er på andra sätt när ni lyckas med stora saker, t.ex. med force points.

Ett alternativ är naturligtvis att helt enkelt köra på xp systemet, blir ni lvl 19-20 redan kring episod VI så avstannar progressionen helt enkelt och så får det vara så.

Vad tycker ni?

Sammanfattning; Levlar när jag som spelledare anser det vara lämpligt, andra former av belöningar om det drar ut på tiden exempelvis force points.
Skriv svar