Trakorien - rollspelet

Allting som har med gammalt hederligt pappersrollspel att göra.
Användarens profilbild
Skarpskytten
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 4074
Blev medlem: lör 03 mar 2007, 21:58
Namn: Magnus Olofsson
Ort: Jagent

Trakorien - rollspelet

Inlägg av Skarpskytten »

De som misströstar om att någonsin få se Western IV bli verklighet, kan trösta sig med att rollspelet Svavelvinter är på gång. Första kvartalet 2012 ska det komma, enligt Fria ligan: http://www.frialigan.se/2011/svavelvinter-pa-tvaren/.

Spelet kommer att bli mycket intressant som regelverk, förutspår jag. Hur världen blir vågar jag inte säga. Har Fria Ligan fått Erik Granström att killa några darlings och skära i de värsta utsvävningarna så kan den nog bli bra den också.
"Ingens träl, ingens tyran"

"Society in every state is a blessing, but government, even in its best stage, is but a necessary evil; in its worst state an intolerable one."
Användarens profilbild
Skarpskytten
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 4074
Blev medlem: lör 03 mar 2007, 21:58
Namn: Magnus Olofsson
Ort: Jagent

Re: Trakorien - rollspelet

Inlägg av Skarpskytten »

"Ingens träl, ingens tyran"

"Society in every state is a blessing, but government, even in its best stage, is but a necessary evil; in its worst state an intolerable one."
Användarens profilbild
Skarpskytten
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 4074
Blev medlem: lör 03 mar 2007, 21:58
Namn: Magnus Olofsson
Ort: Jagent

Re: Trakorien - rollspelet

Inlägg av Skarpskytten »

Magnus "Sinkadusmåndag" Edlund har skrivit några ganska intressanta artiklar om spelet på Piruett: http://www.piruett.se/2011/12/12/forbes ... velvinter/. Så vitt jag kan avgöra är det ett "Story Now"-influerat spel. Det finns till och med regler för att köra det spelledarlöst. Det är nog dags att lägga en förhandsbeställning ...
"Ingens träl, ingens tyran"

"Society in every state is a blessing, but government, even in its best stage, is but a necessary evil; in its worst state an intolerable one."
Användarens profilbild
bladerunner_35
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1196
Blev medlem: lör 31 mar 2007, 12:08
Namn: Björn Söderström
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Trakorien - rollspelet

Inlägg av bladerunner_35 »

Är det någon som köpt/läst reglerna? Är de bra?
"There is nothing else. Existence is random, has no pattern save what we imagine after staring at it to long."

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt.
Användarens profilbild
Qvistus
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 336
Blev medlem: mån 28 apr 2008, 15:24
Namn: Johan Qvist

Re: Trakorien - rollspelet

Inlägg av Qvistus »

Jag har förbeställt reglerna och har därför tillgång till beta-pdfn. Jag har inte läst allt än och definitivt inte provspelat så jag vill inte ge några definitiva utlåtanden, men...

Produktionsvärdet är mycket högt, och det är verkligen en fröjd att bläddra igenom betan fastän den inte är helt klar.

Regelsystemet är enkelt och relativt fritt, fokus ligger på att berätta en spännande historia. Det finns ett par intressanta och fräscha grepp i systemet som dock gör att jag verkligen ser fram emot att provspela det.

Jag återkommer med en mer detaljerad rapport när jag känner att jag satt mig in i systemet mer.
Användarens profilbild
bladerunner_35
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1196
Blev medlem: lör 31 mar 2007, 12:08
Namn: Björn Söderström
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Trakorien - rollspelet

Inlägg av bladerunner_35 »

Allt jag hört om rollspelet hittills har varit glädjeutrop så jag börjar bli riktig sugen på att läsa det själv (när de nu släpper det på pdf).

Jag ser fram emot mer info.
"There is nothing else. Existence is random, has no pattern save what we imagine after staring at it to long."

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt.
Användarens profilbild
bladerunner_35
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1196
Blev medlem: lör 31 mar 2007, 12:08
Namn: Björn Söderström
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Trakorien - rollspelet

Inlägg av bladerunner_35 »

Efter att under någon vecka ha snabbläst Svavelvinter är mitt första intryck mycket gott, till och med överraskande gott. Till en början vill jag också säga att jag här i princip uteslutande kommer fokusera på reglerna i spelet. Världen förefaller intressant och genomtänkt vid första anblick men kräver också en hel del tid och energi att tränga in i, inte minst eftersom mycket av köttet till världen står att finna i en trilogi romaner även om det naturligtvis finns ett väl tilltaget världskapitel i spelboken.

Regelbasen är, som jag läser den, en mycket genombearbetad version av FATE; reglerna och rollpersonerna ges kraft av ödespoäng, det finns ett slags aspekter kallade erfarenheter men de har en betydligt mer undanskymd roll än aspekter i FATE vanligtvis har, det finns zoner, konsekvenser och systemet är överlag mycket abstrakt. Även om jag snabbt såg grundbultarna till FATE så slogs jag samtidigt av hur just genomarbetade reglerna verkar vara. De är snarare inspirerade av FATE än en ny svensk FATE-version. De verkar vara eleganta och är mycket skalbara och även om det finns många subsystem är dessa i samtliga fall variationer eller snarare olika tolkningar av samma grund. Förövrigt fann jag det lite lustigt hur mycket likheter det finns med ett annat nytt svenskt rollspel som heter Fantasy men i efterhand är likheterna relativt små även om jag tyckte de var slående. De båda rollspelen har helt olika ansats och där Fantasy! designmässigt är avskalat och närmast minimalistiskt så är Svavelvinter mognare, mer genomtänkt och betydligt djupare. Fantasy! lämpar sig väl för en eller några kvällars röj medan Svavelvinter lämpar sig bättre för en längre kampanj. Nog om denna förmodligen slumpmässiga skillnad.

En rollperson kan regelmässigt beskrivas i två, tre korta meningar med en tillhörande minibakgrund som gör spelteknisk skillnad. Alla karaktärer och spelledarpersoner som inte är djur eller monster har fyra egenskaper som beskriver deras styrka, intelligens och så vidare. För människor spänner dessa mellan 1 – 3 och en rollperson får åtta poäng att sätta ut.

Varje poäng i en egenskap ger en sexsidig tärning. Tillsammans med förmågor och omständigheter ger detta en tärningspöl där varje tärning som visar fyra eller mer räknas som en framgång. Motståndsnivåerna varierar även de vanligen mellan 1 – 3. Till detta läggs ett antal ödestärningar men bara så många som värdet i en lämplig förmåga. Varje rollperson har vidare tre erfarenheter (aspekter) i form av en kort mening. Dessa kan åberopas vid misslyckanden och spelaren får då slå om de tärningar denne önskar. Något jag gillar särskilt mycket är att dessa erfarenheter används som just….erfarenhet; varje gång en av dessa erfarenheter har använts så Kryssas den och kan inte användas igen förrän alla erfarenheter har kryssats. När detta händer går rollpersonen igenom en process där nya förmågor kan köpas och liknande och en ny erfarenhet väljs. Rollpersonen har nu alltså fyra erfarenheter och innan nästa gång detta händer måste återigen alla erfarenheter ha kryssats. Elegant!

En typisk krigare kan då ha 3 i Sten som står för styrka, en förmåga med nivå två som gör att han får lägga upp till två ödestärningar när han använder sitt svärd samt en eller flera erfarenheter – Min fader lärde mig allt jag kan om stålets sång – som gör att han får slå om tärningar vid ett misslyckande i strid.

Vid misslyckanden eller när en konflikt förloras drabbas roll- eller spelledarpersonen vanligtvis av ett så kallat elände. Krigaren ovan kan i en strid drabbas av Skada, tar han för många elände i form av skada (mer än hans värde i Sten) blir han knäckt vilket innebär att han är utslagen. Det finns fyra former av elände; skada, utmattning, tvivel och rädsla och för att förhindra att bli knäckt kan rollpersonen välja att istället ta en konsekvens. En temporär konsekvens tar bort en poäng elände medan en permanent tar bort 2. En rollperson kan aldrig ha mer än tre konsekvenser samtidigt i spel.

Jag tror att systemet kommer vara enkelt att lära och mycket lätt att åskådliggöra oavsett på vilken nivå konflikten befinner sig. Egenskapsvärden kan förhållandevis enkelt ges till vad som helst, från en rollperson till ett segelskepp eller en armé eller kanske till och med en stad.

Två arméer slåss följaktligen på exakt samma sätt som två rollpersoner – genom ett konfliktslag där den som vinner tillfogar elände på förloraren. Exakt samma mekanik kan då tydligt representera ett hugg i sidan på en enskild soldat eller en flank som kollapsar, beroende på vilken nivå vi väljer att befinna oss. Det är framförallt här som FATE gör sig mest påmint i min mening.

Jag är också imponerad av hur väl systemet stödjer/tvingar fram faktiskt rollspel; för att ”läka” elände måste en scen utspelas där rollpersonen förklarar hur han går tillväga. Kanske genom att söka upp en helare för att läka en skada eller ett horhus för att läka tvivel.

Svavelvinter är uttalat karaktärsdrivet och utspelas i scener. Det finns råd och stöd för att spela ”traditionellt”, det vill säga via klassiska färdiga äventyr men skillnaden är inte stor. Framförallt görs detta genom att inte använda de så kallade Skuggmaktsspelet. Detta innebär att varje rollperson direkt eller indirekt är knuten till en högre makt (inte nödvändigtvis en gud) och i kampen mellan varje rollpersons skuggmakt föds idéer och uppslag till olika scener där karaktärerna får spela ut sin historia.

Personligen kommer jag förmodligen spela någon form av hybrid mellan dessa två spelstilar, vilket det också ges stöd för i reglerna. Skuggmakterna är kanske det som gör spelet mest ”indie” än något annat av reglerna som jag upplever som betydligt mer traditionella än FATE, kanske för att de skalat bort aspekterna som många verkade ha svårt att greppa.

Jag överraskar mig själv med att vara uppriktigt glad över att ett högkvalitativt och genomtänkt svenskt rollspel har getts ut och som dessutom baserar sig i vad det verkar (jag har bara kommit halvvägs i första boken ännu) högkvalitativ svensk fantasylitteratur. Det enda svenska rollspel jag kan påminna mig ha haft samma gedigna design bakom sig på senare år är Noir.

Jag håller just nu på att testa en rad olika nya rollspel och det är väldigt kul men samtidigt tror jag det kommer vara svårt att inte försöka starta en längre kampanj med Svavelvinter.

Innan jag avslutar mitt första intryck vill jag säga något om den faktiska produkten jag tagit del av. Det är en så kallad beta-pdf jag har läst på min iPad 2. Produktionsvärdet är högt och förutom två saknade kartor och lite stavfel här och där märks det inte nämnvärt att det är en beta-version. Pdf:en är definitivt inte optimerad för iPad och den har kraschat en eller två gånger (det är en mycket stor fil). Det är dessutom flera av bilderna som är så pass mörka att det i det närmaste är otydbara. Samtidigt är pdf:en mycket gediget bokmärkt, faktiskt har jag inte stött på något annat rollspel som haft en bättre bokmärkning i pdf-form och detta underlättar läsningen betydligt (jag använder Goodreader). Formatet som är att likna vid liggande A4 fungerar så där i min iPad men kommer säkerligen vara perfekt för att få den fysiska boken att vara det lättanvända referensverk som ju rollspelsböcker av naturen är, eller åtminstone bör vara.

För den intresserade finns det väldigt mycket att hämta från Granströms blogg: http://erik-granstrom.blogspot.se/ . Observera dock att Granström helt och hållet fokuserar på världsaspekten av rollspelet, eller snarare romanerna kanske men skillnaden är hårfin. Det var framförallt Granströms blogg som gjorde att jag fattade världen, inte världsbeskrivningen i boken.
"There is nothing else. Existence is random, has no pattern save what we imagine after staring at it to long."

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt.
Användarens profilbild
Skarpskytten
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 4074
Blev medlem: lör 03 mar 2007, 21:58
Namn: Magnus Olofsson
Ort: Jagent

Re: Trakorien - rollspelet

Inlägg av Skarpskytten »

Spelet släpps (i alla fall i Stockholm) den 16 juni: http://frialigan.se/2012/svavelvintersl ... bokhandeln
"Ingens träl, ingens tyran"

"Society in every state is a blessing, but government, even in its best stage, is but a necessary evil; in its worst state an intolerable one."
Användarens profilbild
bladerunner_35
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1196
Blev medlem: lör 31 mar 2007, 12:08
Namn: Björn Söderström
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Trakorien - rollspelet

Inlägg av bladerunner_35 »

För den som tycker sånt är roligt så kommer Granström till sfbok i Malmö den 30/6. Det finns även en möjlighet att svepa en bägare tillsammans med mästaren den 29:e (jag jobbar själv :().

http://erik-granstrom.blogspot.se/

Vidare har jag nu fått min fysiska kopia och den är riktigt fet.
"There is nothing else. Existence is random, has no pattern save what we imagine after staring at it to long."

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt.
Användarens profilbild
bladerunner_35
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1196
Blev medlem: lör 31 mar 2007, 12:08
Namn: Björn Söderström
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Trakorien - rollspelet

Inlägg av bladerunner_35 »

"There is nothing else. Existence is random, has no pattern save what we imagine after staring at it to long."

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt.
Användarens profilbild
Qvistus
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 336
Blev medlem: mån 28 apr 2008, 15:24
Namn: Johan Qvist

Re: Trakorien - rollspelet

Inlägg av Qvistus »

Skall bli spännannde att se vad ni tycker efter lite kampanjspel. Vi börjar också speltesta det nästa vecka (utanför DMF) och jag lovar att avlägga rapport när vi har kommit en bit.
Användarens profilbild
Skarpskytten
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 4074
Blev medlem: lör 03 mar 2007, 21:58
Namn: Magnus Olofsson
Ort: Jagent

Re: Trakorien - rollspelet

Inlägg av Skarpskytten »

Qvistus skrev:Vi börjar också speltesta det nästa vecka
Bra!
Qvistus skrev:(utanför DMF)
Bu!
Qvistus skrev:och jag lovar att avlägga rapport när vi har kommit en bit.
Ser fram mot det.
"Ingens träl, ingens tyran"

"Society in every state is a blessing, but government, even in its best stage, is but a necessary evil; in its worst state an intolerable one."
Användarens profilbild
bladerunner_35
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1196
Blev medlem: lör 31 mar 2007, 12:08
Namn: Björn Söderström
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Trakorien - rollspelet

Inlägg av bladerunner_35 »

http://frialigan.se/forum/viewtopic.php?f=8&t=195&p=3534#p3534 skrev:Vill man spela karaktärsdrivet skiljer det sig också rätt mycket från den traditionella äventyrarstilen. Testa gärna Arhems sista dagar i regelboken eller Döds ände i senaste Fenix.
Men Svavelvinter funkar lika bra till klassiskt spel, där karaktärerna bildar en grupp med i huvudsak gemensamt mål. Den kommande modulen Tramenze - Intrigernas flod som kommer ut under hösten innehåller utöver kampanjmaterial ett långt äventyr i klassisk stil.

Efter Tramenze kommer Tricilve - Lojalisternas tid, som utspelar sig på skuggsidan av den trakoriska huvudstaden under den oroliga tiden efter slutet på romanen Slaktare små. Modulen, som är skriven av Erik Granström själv, innehåller också ett fullängdsäventyr i klassisk stil.

Längre fram har vi planer på en kampanjbok om Fontra Cilor, som blir en lös fortsättning på Tramenze, och därefter en avslutande del i denna palamoxiska trilogi. Planer finns också på en saphynsk kampanj bestående av en serie äventyr. Och så ser vi förstås fram mot att bita tag i romanen Bladverk - del tre i konfluxsviten - och mjölka den på spelmaterial, när den kommer.
http://frialigan.se/forum/viewtopic.php ... 3534#p3534
"There is nothing else. Existence is random, has no pattern save what we imagine after staring at it to long."

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt.
Användarens profilbild
Skarpskytten
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 4074
Blev medlem: lör 03 mar 2007, 21:58
Namn: Magnus Olofsson
Ort: Jagent

Re: Trakorien - rollspelet

Inlägg av Skarpskytten »

Svavelvinter är efter tre månader utsålt: http://frialigan.se/2012/svavelvinter-s ... s-i-butik/.

Upplagan var på 1000 ex. så det är ju långt ifrån imponerande med 80-talsmått - kom ihåg att Äventyrsspel när det begav sig påstod att de hade sålt 100000 ex av Drakar och Demoner (inkl. Norge och Danmark). Svavelvinters försäljningssiffra säger något om villkoren för att producera rollspel i Sverige idag: detta är en otroligt välgjord och hajpad produkt, som har kunnat hämta köpare både bland gamla 80-tals rollspelare och nya Granström fans. Den säljer 1000 ex. Fria Ligan skriver på den länkade sidan att de inte vet om de vågar trycka en andra upplaga ...

Någon som vet vad spel som Eon, Neotech och Western har haft för upplagor?
"Ingens träl, ingens tyran"

"Society in every state is a blessing, but government, even in its best stage, is but a necessary evil; in its worst state an intolerable one."
Användarens profilbild
bladerunner_35
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1196
Blev medlem: lör 31 mar 2007, 12:08
Namn: Björn Söderström
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Trakorien - rollspelet

Inlägg av bladerunner_35 »

Nja, med tanke på att priset är runt 400 kr (jag betalade 437 kr som förköp, just nu 398 kr på SFbok) och att det är slutsålt hos Fria Ligan efter tre månader så tror jag ändå att det är en bedrift som få svenska rollspel kan mäta sig med.

Det är ofta som siffran 100 000 slängs omkring och det är otvivelaktigt så att det var en annan tid, men Äventyrsspel hade samtidigt lite längre tid på sig än tre månader.

Jag har ingen aning om Neogames försäljning men det vore kul att veta hur väl Eon sålt. Det är ju trots allt den tidens Drakar och Demoner (tycker jag). Ställ frågan på rollspel.nu istället, de brukar ha rätt bra koll.
"There is nothing else. Existence is random, has no pattern save what we imagine after staring at it to long."

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt.
Användarens profilbild
Skarpskytten
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 4074
Blev medlem: lör 03 mar 2007, 21:58
Namn: Magnus Olofsson
Ort: Jagent

Re: Trakorien - rollspelet

Inlägg av Skarpskytten »

bladerunner_35 skrev:Nja, med tanke på att priset är runt 400 kr (jag betalade 437 kr som förköp, just nu 398 kr på SFbok) och att det är slutsålt hos Fria Ligan efter tre månader så tror jag ändå att det är en bedrift som få svenska rollspel kan mäta sig med.

Det är ofta som siffran 100 000 slängs omkring och det är otvivelaktigt så att det var en annan tid, men Äventyrsspel hade samtidigt lite längre tid på sig än tre månader.
Jag tycker alltså inte att det är dåligt; jag tycker att det är bra. Att sälja någon form av bok i större mängd är mycket, mycket svårt. Jag har redigerat en bok (i historia, populärvetenskap) som fick en understreckar på SvD och en mycket positiv BTJ-recension. Den har sålt runt 300 ex ...
"Ingens träl, ingens tyran"

"Society in every state is a blessing, but government, even in its best stage, is but a necessary evil; in its worst state an intolerable one."
Användarens profilbild
bladerunner_35
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1196
Blev medlem: lör 31 mar 2007, 12:08
Namn: Björn Söderström
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Trakorien - rollspelet

Inlägg av bladerunner_35 »

Skarpskytten skrev:
bladerunner_35 skrev:Jag tycker alltså inte att det är dåligt; jag tycker att det är bra. Att sälja någon form av bok i större mängd är mycket, mycket svårt. Jag har redigerat en bok (i historia, populärvetenskap) som fick en understreckar på SvD och en mycket positiv BTJ-recension. Den har sålt runt 300 ex ...
Ok då, men du lät inte särskilt imponerad i ditt tidigare inlägg. ^_^
"There is nothing else. Existence is random, has no pattern save what we imagine after staring at it to long."

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt.
Användarens profilbild
Skarpskytten
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 4074
Blev medlem: lör 03 mar 2007, 21:58
Namn: Magnus Olofsson
Ort: Jagent

Re: Trakorien - rollspelet

Inlägg av Skarpskytten »

bladerunner_35 skrev:Ok då, men du lät inte särskilt imponerad i ditt tidigare inlägg. ^_^
Låt mig vara tydlig: det är mycket bra att sälja slut ett rollspel tryckt i en upplaga på 1000 ex på tre månader.

Dogs in the Vineyard hade sålt 800 i november 2005 och det släpptes någon gång 2004.
"Ingens träl, ingens tyran"

"Society in every state is a blessing, but government, even in its best stage, is but a necessary evil; in its worst state an intolerable one."
Skriv svar