Lär mig måla? (Zombies)

Warhammer 40k, Warzone och allting som rör krig med målade arméer.
Användarens profilbild
Mårten C
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 78
Blev medlem: fre 29 okt 2010, 21:55
Namn: Mårten Cederholm
Ort: Lund

Lär mig måla? (Zombies)

Inlägg av Mårten C »

Hej!
Har köpt ett spel, Zombicide (32mm scale).

Skulle vara superkul att få dessa målade, men eftersom det är så många figurer så är det inte rimligt att ha någon annan att göra det.
Dessutom skulle jag vilja lära mig.

Någon som skulle kunna tänka sig att lära mig grunderna och visa lite olika tekniker?
Finns det färger/penslar nere i lokalen?

/Mårten
Användarens profilbild
ArneB
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1890
Blev medlem: mån 08 sep 2008, 21:25
Namn: Anders Holm
Ort: Köpenhamn
Kontakt:

Re: Lär mig måla? (Zombies)

Inlägg av ArneB »

Om du har lite tid och mycket pengar så målar Casimir mot betalning. Tror inte det finns några offentliga färger på lokalen tyvärr. Visa tekniker finns det säkert någon som kan.
Du kanske kan SPELA, men kan du KÖTTA?
Användarens profilbild
Mårten C
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 78
Blev medlem: fre 29 okt 2010, 21:55
Namn: Mårten Cederholm
Ort: Lund

Re: Lär mig måla? (Zombies)

Inlägg av Mårten C »

Det är just det, student, inga pengar över till sådant...
Användarens profilbild
ArneB
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1890
Blev medlem: mån 08 sep 2008, 21:25
Namn: Anders Holm
Ort: Köpenhamn
Kontakt:

Re: Lär mig måla? (Zombies)

Inlägg av ArneB »

Jaja måla zombies är nog inte så komplicerat.
Du kanske kan SPELA, men kan du KÖTTA?
Ironjens
Tribunus laticlavius - Ung general
Tribunus laticlavius - Ung general
Inlägg: 1499
Blev medlem: mån 28 apr 2008, 23:45
Namn: Jens Mattsson
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Lär mig måla? (Zombies)

Inlägg av Ironjens »

Om du tänker dig måla figurer så får du nog börja med att köpa en pensel och lite färg :)

Jag hade rekommenderat typ army-painters regimentstorlek som penseln (motsvarar GW:s detail brush har jag för mig). Till färg hade jag nog tagit GW:s nya vita foundryfärg som grund, för den täcker väldigt bra, och sen lite balla washar, eftersom det är dräggiga zombies vi pratar om.

Själv målar jag inte så bra men ganska snabbt så det finns nog andra som är bättre lärare. Men om man Googlar "Painting zombie miniatures" får man upp en massa träffar.

Anatoli visar hur man målar nydöda zombies
http://anatolisgameroom.blogspot.se/201 ... orial.html

Dawn of the lead visar hur man målar en mögligt grön hippiezombie
http://dawnofthelead.com/2009/05/03/dea ... -tutorial/

Jesse Acosta målar sina Doom-zombies
http://www.jesseacosta.net/painting/zombie.htm

Grubman dippar sina zombies
http://forum.rpg.net/showthread.php?476 ... -in-a-day!

Någon på Dice and Brush snabbmålar och dippar sina zombies
http://diceandbrush.blogspot.se/2012/03 ... ntic.html8

Lite ordlista:

Dippa är alltså när man bara målar dit grundfärgerna på figurerna och sen doppar dem i färgad lack. Då blir de skuggade och lackade på en och samma gång, och figurerna ser tusen gånger bättre ut än innan man doppade dem. Det är så jag målar för det mesta.

Skugga är när man målar en mörkare färg än grundtonen för att visa var skuggorna är. (Det gör inte jag eftersom jag dippar.)

Drybrusha svengelska för snabb-highlightning. Man tar en pensel (gärna en skruttig använd för det sliter som fan på dem) och doppar i färg, sen torkar man av det mesta av färgen på lite hushållspapper. När man sen drar penseln över figuren så fastnar lite av den färgen som trots allt finns kvar på penseln. Denna färg fastnar mest på det som sticker ut. Till exempel är det en gudasänd teknik om man ska måla päls, men funkar på allt möjligt. T.ex. när man målar terräng. Måla bunker mörkgrå och drybrusha på lite ljusgrått så ser det genast mycket bättre ut.

Highlighta svengelska för att måla dit ljusare toner av standardfärgen för att visa motsatsen till skugga, dvs högdagrar. Kan man göra efter att man har skuggat eller dippat. Eller innan man dippar också. Jag gör det bara ibland, mest för att jag är lat.

Kom ihåg att:
* Alltid spä färger med lite vatten för att de ska rinna bättre och inte fastna så mycket i penseln.
* Aldrig doppa hela penseln i färgen, de går sönder snabbare då.
* Rengör penslarna ofta, de håller längre då.
*Alla tipsen här utgår från att du målar med akrylfärger.
* Det blir bättre ju mer man gör det, dvs övning ger färdighet. Det blir också roligare ju bättre man blir och till sist blir man rent av lite stolt över resultatet.

Lycka till!

Fler frågor?

(för lite dippade figurer: http://gotapair.se/forum/viewtopic.php?f=10&t=526)
Orks - putting the laughter into manslaughter

När Jeppa är borta dansar Jens på bordet - Bästa DMFare på Gothcon 2010!
Användarens profilbild
Gustav
Custos Castrorum - Nyckelbärare
Custos Castrorum - Nyckelbärare
Inlägg: 2139
Blev medlem: fre 11 apr 2008, 14:56
Namn: Gustav Weberup
Ort: West side

Re: Lär mig måla? (Zombies)

Inlägg av Gustav »

Det finns en låda med trettio-fyrtio färger (mestadels citadel) på dmf. De lider nog av viss uttorkning men skulle gissa att åtminstone hälften av dem går att använda om man droppar i lite vatten och skakar. Penslar är det däremot ont om och finns det några så duger de mest till drybrush.

Jens tips låter fina annars. Jag målar inte så mycket själv men när jag gör det är det dipp som gäller. Blir ganska fint om man är noga med dippningen samt highlightar lite (detta gör jag aldrig eftersom jag alltid är stressad när jag målar) och mattlackar efteråt. En nackdel med dippning om man ska måla lite är att en burk kostar en hel del.
"Dom serverar mutanter!!!" - Abel fån Schnitzel, lagvrängare extraordinaire
Användarens profilbild
lilljonas
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 821
Blev medlem: fre 05 sep 2008, 16:59
Namn: Jonas Svensson
Ort: Lund

Re: Lär mig måla? (Zombies)

Inlägg av lilljonas »

Jag skulle kunna visa lite grundläggande tekniker någon måndag. Det kan vara lite svårt att få till det rätt om man bara har skrivna instruktioner. Då kan jag ha med penslar och så. Man måste först måla ett lager färg (primer) för att "vanlig" färg ska fastna, men jag skulle kunna ha med några egna "prime-ade" figurer att visa på.
Jag är inte säker på om jag kan nu på måndag, då jag kanske får besök. Men kanske kan jag då, annars någon annan måndag i oktober.
Användarens profilbild
Mårten C
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 78
Blev medlem: fre 29 okt 2010, 21:55
Namn: Mårten Cederholm
Ort: Lund

Re: Lär mig måla? (Zombies)

Inlägg av Mårten C »

lilljonas skrev:Jag skulle kunna visa lite grundläggande tekniker någon måndag. Det kan vara lite svårt att få till det rätt om man bara har skrivna instruktioner. Då kan jag ha med penslar och så. Man måste först måla ett lager färg (primer) för att "vanlig" färg ska fastna, men jag skulle kunna ha med några egna "prime-ade" figurer att visa på.
Jag är inte säker på om jag kan nu på måndag, då jag kanske får besök. Men kanske kan jag då, annars någon annan måndag i oktober.
Låter super.
Hör av dig när du har tid.
Användarens profilbild
lilljonas
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 821
Blev medlem: fre 05 sep 2008, 16:59
Namn: Jonas Svensson
Ort: Lund

Re: Lär mig måla? (Zombies)

Inlägg av lilljonas »

Mårten C skrev:
lilljonas skrev:Jag skulle kunna visa lite grundläggande tekniker någon måndag. Det kan vara lite svårt att få till det rätt om man bara har skrivna instruktioner. Då kan jag ha med penslar och så. Man måste först måla ett lager färg (primer) för att "vanlig" färg ska fastna, men jag skulle kunna ha med några egna "prime-ade" figurer att visa på.
Jag är inte säker på om jag kan nu på måndag, då jag kanske får besök. Men kanske kan jag då, annars någon annan måndag i oktober.
Låter super.
Hör av dig när du har tid.
Har du tid i kväll? Jag skulle kunna titta förbi på klubben efter jobbet vid sextiden och måla några timmar.
Skriv svar