Boktips

Huvudtråd för de filmer och tvserier som ses i föreningens biosalong, men också filmsnack i övrigt.
Användarens profilbild
Zarei
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1183
Blev medlem: sön 24 feb 2008, 20:26
Namn: Jakob Strasser

Re: Boktipps

Inlägg av Zarei »

Ironjens skrev: Richard Morgans bok Altered Carbon är sjukt bra cyberpunk noir. Jag tror den har en uppföljare men den har jag inte läst. Tydligen håller man på att filmatisera den för tillfället.
Finns två uppföljare, del två är mer lik Altered Carbon än del tre men båda är riktigt bra. Han har även gett ut del ett i en "fantasy"-serie som är ganska skoj. Den heter The Steel Remains.
Användarens profilbild
Sadjev
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1935
Blev medlem: ons 07 mar 2007, 18:47
Namn: Axel Fagerstedt

Re: Boktipps

Inlägg av Sadjev »

Förutom detta har en även skrivit några fristående böcker som generellt är bra.
Spamming my way towards "Studerande bugbear"! Eller vad nu nästa steg är...
Användarens profilbild
Skarpskytten
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 4074
Blev medlem: lör 03 mar 2007, 21:58
Namn: Magnus Olofsson
Ort: Jagent

Re: Boktipps

Inlägg av Skarpskytten »

Ignus skrev:Joe Abercrombies "The First Law"-böcker är ruggigt bra. I bakgrunden finns ett episkt äventyr med tydliga Sagan om Ringen-influenser i en slags renäsannsvärld men framförallt så skriver Abercrombie intressanta människoporträtt. Inkvisitor Glokta är om möjligt den mest sympatiska karaktären i böckerna, trots att han torterar skyldiga såväl som oskyldiga för att få fram bekännelser. I stil är det rätt likt Richard Morgan. Modernt språk, rätt våldsamt, inga episka hjältar utan människor med fel och brister.
Jag tycker kanske inte att Abercrombie är i GRRM-klass - världen är ganska töntig och illa beskriven, och berättande periodvis lite syltigt - men mörkt och ondsint, bra karaktärer och en mycket klurig intrig, där bitarna mycket sakta faller på plats efter många mer eller mindre tydliga planteringar. Sand dan Glotka är en anti-hjälte som får Thomas Covenant att likna en korgosse. Ett monster, som man ändå på något sätt hejjar på. Jag läste ut en trilogi på en vecka och jag läser nästa aldrig skönlitteratur. Så något gör han rätt.

Finns det någon som kan ge mig tips på mer fantasy i GRRM/Joe Abercrombie stil. Vem är Richard Morgan?
"Ingens träl, ingens tyran"

"Society in every state is a blessing, but government, even in its best stage, is but a necessary evil; in its worst state an intolerable one."
Användarens profilbild
Mordlust
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 2157
Blev medlem: lör 03 mar 2007, 08:59
Namn: Bernard Christiansson

Re: Boktips

Inlägg av Mordlust »

Om "the Steel Remains":
Ringil, the hero of the bloody slaughter at Gallows Gap is a legend to all who don’t know him and a twisted degenerate to those that do. A veteren of the wars against the lizards he makes a living from telling credulous travellers of his exploits. Until one day he is pulled away from his life and into the depths of the Empire’s slave trade. Where he will discover a secret infinitely more frightening than the trade in lives…

Archeth – pragmatist, cynic and engineer, the last of her race – is called from her work at the whim of the most powerful man in the Empire and sent to its farthest reaches to investigate a demonic incursion against the Empire’s borders.

Egar Dragonbane, steppe-nomad, one-time fighter for the Empire finds himself entangled in a small-town battle between common sense and religious fervour. But out in the wider world there is something on the move far more alien than any of his tribe’s petty gods.

Anti-social, anti-heroic, and decidedly irritated, all three of them are about to be sent unwillingly forth into a vicious, vigorous and thoroughly unsuspecting fantasy world. Called upon by an Empire that owes them everything and gave them nothing.
Tyckte den var helt ok, utelämnade lite väl mycket övergripande information om världen, karaktärerna osv. Morgan verkar dessutom fått för sig att läsaren glömmer att huvudpersonen är homosexuell om han inte slänger in ett tydligt beskriver sexscenario lite då och då, vilket blir lite slitet efter ett tag. Tydligt skriven med en eller flera uppföljare i åtanke. Del två kommer enligt uppgift senare i år.
What part of "Ph'nglui mglw'nafh cthulhu r'lyeh wgah'nagl fhtagn" don't you understand?
Användarens profilbild
Ulvert
Auctoritas - Moderator
Auctoritas - Moderator
Inlägg: 2161
Blev medlem: sön 25 feb 2007, 14:08
Namn: Roger Johansson
Ort: Lund

Re: Boktipps

Inlägg av Ulvert »

Skarpskytten skrev:Finns det någon som kan ge mig tips på mer fantasy i GRRM/Joe Abercrombie stil.
JV Jones - Sword of Shadows serie är realistisk(?), mörk fantasy i sitt esse. Finns fyra böcker än så länge.

Scott Lynch - Lies of Locke Lamora och Red seas under red skies rekommenderas också varmt.
"People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people."

-Alan Moore m.fl.


"Nope, I can't go to Hell, Satan has a restraining order against me."
Användarens profilbild
bladerunner_35
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1196
Blev medlem: lör 31 mar 2007, 12:08
Namn: Björn Söderström
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Boktips

Inlägg av bladerunner_35 »

Är det någon som läst Karen Traviss?

Jag är lite sugen på att läsa hennes Star Wars böcker men är inte särskilt intresserad av Star Wars - är det värt besväret? Jag gillar skitig, jordnära militäraction.
"There is nothing else. Existence is random, has no pattern save what we imagine after staring at it to long."

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt.
Användarens profilbild
Elrik
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 4743
Blev medlem: lör 03 mar 2007, 11:30
Namn: Erik Lindholm
Ort: Banjoland

Re: Boktips

Inlägg av Elrik »

Jag har läst dem. Första är bra, andra helt ok, sen blir det successivt allt fler sentimentala mandalorians, mer jakt på klondoktorer och byggande av pensionsfond för commandos som tänker smita när skiten träffar fläkten. Sista boken (första Imperial Commando) är någon sorts relationsdrama med bisarra klonfamiljer som gömt sig. Jag tänker nog inte läsa nästa... Och det är inte supermycket militäraction, och Star Wars är Star Wars, dvs kraften kommer alltid att vara där.

En bra bok om man gillar star wars och vill ha militäraction är annars Timothy Zanns "Allegiance", om några Storm troopers som frilansar lite. Zann är ju den bästa Star Wars-författaren. Första delen i Darth Bane-serien, "Path of Destruction" av Drew Karpyshyn är också skitig och mycket dark side action. Dessutom en sympatisk huvudperson.

Skitig, realistisk, JORDNÄRA militäraction: "Tank!" av Ken Tout. 48 timmar i en stridsvagn i Normandie augusti '44. En av de bästa krigsskildringar jag läst.
Maestro of the lol-orgel.
.
Den inre röven. /Poesi by Ilg
Användarens profilbild
bladerunner_35
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1196
Blev medlem: lör 31 mar 2007, 12:08
Namn: Björn Söderström
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Boktips

Inlägg av bladerunner_35 »

Ok, låter som jag hoppar Karen Traviss då.

Tack för tipset om jordnära militäraction!
"There is nothing else. Existence is random, has no pattern save what we imagine after staring at it to long."

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt.
Användarens profilbild
Sadjev
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1935
Blev medlem: ons 07 mar 2007, 18:47
Namn: Axel Fagerstedt

Re: Boktips

Inlägg av Sadjev »

internetz skrev:So long as some small portion of the creature’s body still exists, it can be resurrected, but the portion receiving the spell must have been part of the creature’s body at the time of death. (The remains of a creature hit by a disintegrate spell count as a small portion of its body.) The creature can have been dead no longer than 10 years per caster level.

Jag börjar komma ikapp! någon måste ha läst nya spännande saker det senaste året?

Lite som jag själv har läst och gillat:
- massor från förslagen i tråden ovan, Stross var fantastisk, Mieville mycket bra och Asher perfekt "avkoppling".
- The Windup Girl tokbra
- The Godless World helt ok blod och svärd fantasy
- diverse Dick klassiker, genomgående bra


Så vad har ni andra läst?
Spamming my way towards "Studerande bugbear"! Eller vad nu nästa steg är...
Användarens profilbild
Ulvert
Auctoritas - Moderator
Auctoritas - Moderator
Inlägg: 2161
Blev medlem: sön 25 feb 2007, 14:08
Namn: Roger Johansson
Ort: Lund

Re: Boktips

Inlägg av Ulvert »

Sadjev skrev:
internetz skrev:So long as some small portion of the creature’s body still exists, it can be resurrected, but the portion receiving the spell must have been part of the creature’s body at the time of death. (The remains of a creature hit by a disintegrate spell count as a small portion of its body.) The creature can have been dead no longer than 10 years per caster level.

Jag börjar komma ikapp! någon måste ha läst nya spännande saker det senaste året?

Lite som jag själv har läst och gillat:
- massor från förslagen i tråden ovan, Stross var fantastisk, Mieville mycket bra och Asher perfekt "avkoppling".
- The Windup Girl tokbra
- The Godless World helt ok blod och svärd fantasy
- diverse Dick klassiker, genomgående bra


Så vad har ni andra läst?
Lev Grossman - The Magicians och The magician king - annorlunda variant av urban fantasy.
Brandon Sanderson - The alloy of Law - cool fantasy/western/steampunk hybrid.
Alla Joe Abercrombie's böcker - läste alla sex i år. Lysande mörk, grym fantasy.
Stephen King - 11/22/63 - hans bästa roman sedan Duma key.
Anders Fager - Samlade svenska kulter - Lovecraft mythos genom svenska glasögon.
Dan Simmons - Drood - alternativhistorisk skräck i det viktorianska London.

Det har varit ett mycket bra bokår. =)
"People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people."

-Alan Moore m.fl.


"Nope, I can't go to Hell, Satan has a restraining order against me."
Ironjens
Tribunus laticlavius - Ung general
Tribunus laticlavius - Ung general
Inlägg: 1499
Blev medlem: mån 28 apr 2008, 23:45
Namn: Jens Mattsson
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Boktips

Inlägg av Ironjens »

Jag håller med om vad du läst Axel och måste flagga för följande av Rogers tips:
Lev Grossman - The Magicians och The magician king - Harry potter på riktigt möter den hemliga historien.
Anders Fager - Samlade svenska kulter - Läs den senaste kompletta utgåvan, ger en mycket bättre bild av hans sjuka värld.
Dan Simmons - Drood - Sjukt jävla bra, om man gillar 1800-tal (typ Jonathan Strange & Mr Norrell, sjukt bra för övrigt) Hans andra böcker går ju inte av för hackor heller. Mysteriet är hur han hinner skriva dem.
Mer:
Ian MacDonald - River of Gods - Cyberpunk i framtidens Indien, hur fett är inte det (Finns också Cyberabad som är en novellsamling i samma värld) Brasyl - tidsresor och kvantmekanik i cyberpunkigt Brasilien, The Dervish house - nanoteknologi i cyberpunkigt Istanbul. Grymma grejer.
Andy Remics Clockwork Vampires trilogi; KELL'S LEGEND, SOUL STEALERS och VAMPIRE WARLORDS. Sjukt ologisk övervåldsfantasy om yxmannen Kell som är mänsklighetens enda hopp mot urverksvampyrerna och de riktigt hemska fullblodsvampyrerna... Underhållande som bara en dålig actionfilm kan vara. Plus för att huvudpersoner dör.

Kommer inte på mer just nu.
Orks - putting the laughter into manslaughter

När Jeppa är borta dansar Jens på bordet - Bästa DMFare på Gothcon 2010!
Användarens profilbild
bladerunner_35
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1196
Blev medlem: lör 31 mar 2007, 12:08
Namn: Björn Söderström
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Boktips

Inlägg av bladerunner_35 »

Gavin Smith: Veteran och War in Heaven

Ganska episk sci-fi som ändå lyckas vara lite annorlunda. Påminner lite om the Gap. Jag gillade skildringarna av extremcyborgerna mest.
"There is nothing else. Existence is random, has no pattern save what we imagine after staring at it to long."

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt.
Skriv svar