Ny rollspelsgrupp

Allting som har med gammalt hederligt pappersrollspel att göra.
Zorg
Praefectus - Adjuntant
Praefectus - Adjuntant
Inlägg: 803
Blev medlem: lör 06 aug 2011, 23:00
Namn: Joakim Sköldén

Ny rollspelsgrupp

Inlägg av Zorg »

Halloj!

Jag tänkte slänga ihop ett gäng för att spela lite rollspel! Vi kör nåt äventyr eller två så får vi se om vi har lust att fortsätta. Just nu har vi mig som spelledare (jag kan också mycket gärna byta till att vara spelare) och MagentaMask och TobiasL som spelare. Vi har ännu inte bestämt oss 100 vad det är som ska spelas, men det lutar för tillfället åt Drakar och Demoners nya jubileumsutgåva som anländer inom nån vecka.

Någon mer som är intresserad?
Användarens profilbild
Halvtand
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 12
Blev medlem: tis 22 jan 2013, 12:32
Namn: Nicklas Brandin

Re: Ny rollspelsgrupp

Inlägg av Halvtand »

Hej, jag är jätteny på DMF, men är gärna med och leker.
Real stupidity beats artificial intelligence every time.
Zorg
Praefectus - Adjuntant
Praefectus - Adjuntant
Inlägg: 803
Blev medlem: lör 06 aug 2011, 23:00
Namn: Joakim Sköldén

Re: Ny rollspelsgrupp

Inlägg av Zorg »

Du är så välkommen!

Har du nåt favoritrollspel eller duger DoD?
Användarens profilbild
Halvtand
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 12
Blev medlem: tis 22 jan 2013, 12:32
Namn: Nicklas Brandin

Re: Ny rollspelsgrupp

Inlägg av Halvtand »

Har inget favoritspel (inte som jag hittat än i alla fall). DoD duger gott åt mig, men är nog med på det mesta som inte är EON.
Real stupidity beats artificial intelligence every time.
Zegol
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 686
Blev medlem: tis 27 mar 2012, 12:44
Namn: Mats Wikström

Re: Ny rollspelsgrupp

Inlägg av Zegol »

Jag är intresserad. Jag har dock inte rollspelat på en hel del år så jag är säkert ringrostig. Har en gång i tiden spelat Mutant, Drakar&Demoner, MiddleEarth och Warhammer.
Användarens profilbild
MagentaMask
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 21
Blev medlem: fre 18 jan 2013, 23:40
Namn: Lukas Dissing

Re: Ny rollspelsgrupp

Inlägg av MagentaMask »

Woooo! \o/
LnJ

Re: Ny rollspelsgrupp

Inlägg av LnJ »

Hejsan :) , även jag är jätte ny här på DMF ( Blev Medlem Idag ) Jag är intresserad av att vara med och spela men vet tyvärr inte vart i Lund som det ligger? Min erfarenhet av Rollspelande är nog något mellan nybörjare och någorlunda erfaren spelare. Jag har spelat DnD 3.5 ( Inte mycket ) , Det jag har spelat mest är Pathfinder vilket jag själv tyckte var extremt skoj :) Vi hade en erfaren SL som verkligen drog med en in i rollspels världens under.

Jag spelade Vildhjärta ( Anpassad till Pathfinder ) bland annat och massor med andra äventyr.

Finns det fortfarande platser kvar ? Och är det bestämt Var/När det ska spelas?

MvH

Tim
Zorg
Praefectus - Adjuntant
Praefectus - Adjuntant
Inlägg: 803
Blev medlem: lör 06 aug 2011, 23:00
Namn: Joakim Sköldén

Re: Ny rollspelsgrupp

Inlägg av Zorg »

Halloj!

Det finns plats kvar! Nu är vi 6 stycken tror jag bestämt, då jag har en intresserad som inte anmält sig här. Vilket blir lagom då man ändå kan köra om någon inte skulle kunna dyka upp.

Inget har sagts förutom det som står i tråden här.

Själv är jag inte särskilt erfaren SL, har spelledit en del men inte särskilt regelbundet. Så ni får ha lite tålamod med mig! Om någon annan hellre vill spelleda så är ni hemskt välkomna att ta över det jobbet.

Jag tänkte vänta på mina DoD böcker innan jag börjar föreslå datum och liknande, men förhoppningsvis kommer vi igång inom ett par veckor.

Här ligger lokalen!
Användarens profilbild
MagentaMask
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 21
Blev medlem: fre 18 jan 2013, 23:40
Namn: Lukas Dissing

Re: Ny rollspelsgrupp

Inlägg av MagentaMask »

Tror nog de flesta är bara glada över att få spela något Zorg, så oroa dig inte. Hursomhelst så e det ju inte bara spelledaren som drar i trådarna, äventyren blir bättre med spelare som gör sitt bästa för att engagera sig!
LnJ

Re: Ny rollspelsgrupp

Inlägg av LnJ »

Absolut! Det ska bli roligt att spela igen , var ett tag sedan :).
Användarens profilbild
Ceri
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 55
Blev medlem: tis 17 jan 2012, 14:20
Namn: Lina Svensson

Re: Ny rollspelsgrupp

Inlägg av Ceri »

Hej allihopa! Tänke mest att jag skulle säga hej! Jag är den där mystiske intresserade som Zorg snackade om tidigare. Ska bli kul att spela med er!
Användarens profilbild
Halvtand
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 12
Blev medlem: tis 22 jan 2013, 12:32
Namn: Nicklas Brandin

Re: Ny rollspelsgrupp

Inlägg av Halvtand »

Ska bli skitkul.
På tal om att engagera sig i spelet. Vet vi vad för slags system de har i den här utgåvan? Jag har spelat Chronopia och Svavelvinter och fann dem väldigt olika varandra. Och vad vill vi för den delen spela? Raser, yrken, setting osv, några preferenser?
Real stupidity beats artificial intelligence every time.
Zorg
Praefectus - Adjuntant
Praefectus - Adjuntant
Inlägg: 803
Blev medlem: lör 06 aug 2011, 23:00
Namn: Joakim Sköldén

Re: Ny rollspelsgrupp

Inlägg av Zorg »

Nu har jag fått mina nya fina böcker!

För er som inte spelat Drakar och Demoner så är riotminds nyare versioner enslags grisodlarfantasy med fornnordiska inslag. Det är ett väldigt lätt spelsystem som inte har så mycket optande att tillgå. Du har färdigheter som du kan ha färdighetsvärde 0-10 i, för att bli ytterliggare bättre på saker så har du fördjupningar. Sen slår du en t20 mot ditt färdighetsvärd + eventuella fördjupningar. Man har inte heller några grundegenskaper som i andra spel, man väljer 2 positiva och 1 negativ egenskap som sen ger modifikationer. Man kan t.ex vara stark, smidig och dum.

Systemet är rätt så dödligt, och det tar ett bra tag innan man kan säga att ens karaktär är kraftfull. Även ett litet skogstroll med en klubba kan få in en lyckträff! Så strid är farligt.

Det nyaste systemet är lite tunnare på regler, vilket jag egentligen tycker är bra. Det tråkiga är att varken alver eller dvärgar har några "böner" för präster, men det finns i det gamla systemet Trudvang. Dom är väldigt lika så jag kommer nog att köra lite houserules så att man ska kunna spela alviska och dvärgiska präster.

Antingen så knåpar vi ihop lite små äventyr eller så kan vi försöka oss på dom utgivna äventyren, dvs Svarta solen kampanjen. Där börjar man med äventyret Galtevår, vilket är ett litet lagom start äventyr. Sen så drar vi vidare med Vildhjarta, Snösaga, Eldsjäl och Likstorm. Jag har spelat kampanjen en gång och tycker den är bra, även om senare äventyren är riktigt svåra. Eller riktigt utmananade kanske är rätt ord =P

Men det är upp till er! Vi kan spela annat eller vad nu vill. Vad vill ni?
Användarens profilbild
Halvtand
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 12
Blev medlem: tis 22 jan 2013, 12:32
Namn: Nicklas Brandin

Re: Ny rollspelsgrupp

Inlägg av Halvtand »

Aah, Trudvang har jag gjort ett försök i. Kul system, men det kändes som om det finns jättemycket djup och komplexitet i stridssystemet i onödan (gillar "lättare" system). Jag är på att spela de utgivna äventyren, har inte hört talas om något av dem.
Real stupidity beats artificial intelligence every time.
Användarens profilbild
MagentaMask
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 21
Blev medlem: fre 18 jan 2013, 23:40
Namn: Lukas Dissing

Re: Ny rollspelsgrupp

Inlägg av MagentaMask »

Halvtand skrev:Och vad vill vi för den delen spela? Raser, yrken, setting osv, några preferenser?
Jag lutar åt antingen en råbarkad rövare, en ambitiös svartkonstnär eller en alvisk helare. Beror på vad jag tycker passar bäst med resten av gruppen. Själv?
Zegol
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 686
Blev medlem: tis 27 mar 2012, 12:44
Namn: Mats Wikström

Re: Ny rollspelsgrupp

Inlägg av Zegol »

Dom utgivna äventyren blir nog bra, men vi behöver ju inte börja med något av dom svårare.

Jag vet inte riktigt än vad jag vill spela.
LnJ

Re: Ny rollspelsgrupp

Inlägg av LnJ »

Det låter bra, är även jag osäker på vad jag vill spela men det borde inte bli allt för svårt att välja :)
Användarens profilbild
God45
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 323
Blev medlem: mån 30 jan 2012, 13:42
Namn: Sebastian Lindeberg

Re: Ny rollspelsgrupp

Inlägg av God45 »

Hej :)

Jag är också gärna med och spelar om du har plats till en till.

Letar du spelledare till senare kan jag göra det också.
“You’d be surprised how often you have to stuff a motherfucker in a big burlap sack.”
-Spoony
Användarens profilbild
MagentaMask
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 21
Blev medlem: fre 18 jan 2013, 23:40
Namn: Lukas Dissing

Re: Ny rollspelsgrupp

Inlägg av MagentaMask »

Annars kan vi hitta på ett gemensamt tema. Typ att vi kör en barbarstam som är på viften, ett gäng rövare eller en sammansvärjning av magiker ;P

En gång var jag med och spelade i en grupp där alla var troll (med spelledarens medgivande då, såklart).
Zorg
Praefectus - Adjuntant
Praefectus - Adjuntant
Inlägg: 803
Blev medlem: lör 06 aug 2011, 23:00
Namn: Joakim Sköldén

Re: Ny rollspelsgrupp

Inlägg av Zorg »

Tja, det kan diskuteras vid karaktärsskapandet ^^

Men då blir vi alltså 7 stycken! Det är en jäkla massa folk, vi får väl se hur det går. Vi kan ju prova nångång och se hur det håller, om det inte går så får vi kicka folk. Sist in först ut ifall det skulle krävas.

Att vi är 7 stycken gör ju också karaktärsskapandet fruktansvärt mer tidskrävande. Ceri spelar jag ju med regelbundet så vi skulle kunna fixa innan, men ni andra vet jag inte hur man ska göra. Ska man försöka sig på en heldag eller sprida ut det?
Skriv svar