Saga- vikingaskirmish

Warhammer 40k, Warzone och allting som rör krig med målade arméer.
Användarens profilbild
lilljonas
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 821
Blev medlem: fre 05 sep 2008, 16:59
Namn: Jonas Svensson
Ort: Lund

Saga- vikingaskirmish

Inlägg av lilljonas »

Jag tänker beställa SAGA, ett ganska casual figurspel för strider med små grupper (typ ett dussin 28mm-figurer) på vikingatiden. Det verkar vara snabbt, enkelt och kul.

http://www.grippingbeast.com/shop.php?CatID=2396

Jag tänker också köpa två små startarméer, så att jag kan låna ut den ena. Lite givet så blir den första nog ett vikingagäng, men vad vore roligast för vikingarna att göra strandhugg hos? De jag just nu funderar på är:
Anglo-Danes (danskar som bosatt sig i England)
Franker (har kastyxor!)
Irländare (har hundar!)
Jomsvikingar (tuffa hyrsvärdsvikingar)
Normander (med riddare och armborstar)
eller Bretons (med tusen kastspjut)

Om det är någon som är sugen på att ställa upp som motståndare någon gång framåt våren så har den förtur på att ge tips på vad som låter roligast. :)
Användarens profilbild
guildmaster
Magister - Administrator
Magister - Administrator
Inlägg: 451
Blev medlem: mån 10 aug 2009, 16:22
Namn: Gustav Dahlström

Inlägg av guildmaster »

Svarta korpen vibbar
Användarens profilbild
lilljonas
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 821
Blev medlem: fre 05 sep 2008, 16:59
Namn: Jonas Svensson
Ort: Lund

Re:

Inlägg av lilljonas »

guildmaster skrev:Svarta korpen vibbar
Absolut, det är ett spel som verkar satsa mer på känsla än på att vara 100% historiskt korrekt. Grundtanken är att alla arméer har samma armélista: du har en ledare, och för 1 poäng får du fyra "elitgubbar", åtta "vanliga gubbar" eller tolv "kassa gubbar". Det som skiljer arméerna åt är att de har olika Battle Boards, som är pappskiva med unika specialegenskaper.

Varje enhet genererar SAGA-tärningar, som du slår i början av rundan. Tärningarna kan du sen placera ut på din Battle Board för att "låsa upp" egenskaper den rundan. Att aktivera en unit kostar en tärning, så i takt med att du gör saker förlorar du dina egenskaper. Det finns ingen gräns på hur många gånger du får aktivera ett unit på en runda, men efter den första gången så får du fatigue markers, och din motståndare kan välja att byta ut dessa mot olika minus när du slåss.

Resten av reglerna är väldigt basic, så spelet liknar nästan mer ett bräd- eller kortspel fokuserat på resursanvändning än ett komplicerat figurspel med många regler. Kort sagt tycker jag det låter enkelt men roligt.
Användarens profilbild
Akbar
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 312
Blev medlem: fre 06 apr 2012, 23:08
Namn: Anders Lindblad
Ort: Malmö

Re: Saga- vikingaskirmish

Inlägg av Akbar »

Det är väl en kul idé, och 12 gubbar målar man ju kvickt upp - Foundry har en del som borde sitta som kniven i Länsman!
Skriv svar