Warhammer Fantasy
-
- Praefectus - Adjuntant
- Namn: Casimir Ehrenborg
Re: Warhammer Fantasy
Den nya typen av flygande skinkar låter ju lite intressant också
- lilljonas
- Auxilia - Tvångsrekryterad
- Namn: Jonas Svensson
Framför allt tycker jag att den nya flygarboxen för lizardmen ser grymt snygg ut! Klart uppköp i mina ögon.
-
- Praefectus - Adjuntant
ja, herregud, dom nya stora kitten ser ganska tråkiga ut, men just flyers lådan ser riktigt bra ut.
- lilljonas
Jag skippar nog idag, och försöker ta mig in på torsdag, antingen för att spela eller för att titta på beroende på hur mycket tid jag har.Akbar skrev: @jonas: måla, spela Brittania (som jag kan ha lovat i ett svagt ögonblick), eller spela brädspel med ett par gamla vänner som eventuellt har vägarna förbi står hittills på tisdagens schema. Jag kommer 18:00. Om jag blir befriad från brädspelsförpliktelser är jag inte främmande för något småskaligt warhammrande; du behöver ju trimma regler inför turneringen.
- Hobbylim
- Namn: Mats Ljungquist
Jag blev nyss, via det här forumet, varse lizardmensläppet och jag måste säga att jag blir sugen på att väcka upp de gamla ödlorna. Gillar de nya flygarmodellerna, men även Bastiladon-modellen, framförallt varianten utan en guldplatta i pannan (och en jättediamant, eller vad det nu är, på ryggen). Är dock lite frågande till de där rören som det rinner ormar ur; verkar opraktiskt och inte särskilt verkligt funktionellt. Carnosauren ser mest ut som att den har ont. Ett dåligt omen i dessa krigsmaskinstider. Troglodonen ser ut som en glad kinesisk drake utan vingar. Den måste vara bra för att jag ska vilja ha den i mitt menagerie.
Var det någon som skulle spela imorgon kl. 18? Kommer kanske förbi en stund och tittar på i så fall.
- Akbar
- Namn: Anders Lindblad
@Hugo: ja, jag ska spela imorn 18:00 mot Jonatan. Du är välkommen.
Det är uppenbart en ormspruta. Sjukt farlig, men med kort räckvidd.Hobbylim skrev:Är dock lite frågande till de där rören som det rinner ormar ur; verkar opraktiskt och inte särskilt verkligt funktionellt.
-
- Praefectus - Adjuntant
Tänk om den spawnar jungleswarms med en bound spell eller nått sånt, skulle va sjukt häftigt!
- Jonatan
- Namn: Jonatan Viklund
Den spawnar nya baser med swarms (som för övrigt ger alla lizardmen enheter i samma närstrid poison) men du måste först ha en vanlig enhet med swarms att spawna din nya bas i så den skapar inga nya. Ganska tight med specialpoäng i nya boken ändå (allt nytt är special utom troggen som är rare) och spontant känns väl vissa profiler rätt svaga.
Överlag är den nya boken klart mycket svagare än den förra (rumination borta, så slannen är lika svag som alla andra casters och helt beroende av winds of magic slaget) men klart roligare. Inte helt säker hur man ska ställa sig till alla dessa gimmickar i boken, men det går nog helt klart spela och lär vara roligare än den förra boken nu när dom fixat alla svaga delar till att vara spelbara igen! (Saurus warriors funkar, Cold one riddarna känns väl åtminstone ok, spännande med skinkarna som numera kanske kan slåss även utan kroxigorer)
Det trista är väl alla gimmickarna och hur sköra dom känns. Det är tex otroligt enkelt att blåsa bort bastilodonen, även utan kanoner förutsatt att du har typ åtminstone str 4 och helst armor piercing (läs handguns =) ) innan den hinner riktigt fylla sin funktion. Med kanoner är det enklare än ABC typ, 2+ för att wounda 4+ för att ta bort hela figgen.
Engine of the gods nerfad funktionsmässigt, men boostad i att du inte behöver någon präst mer utan bara en ancient steg så den kan komma ur "bara" rare.
Flera sätt att boosta I på saurasar, men ännu mer beroende av slannen / svag bastilodon. Utan boostar har dom fortfarande I 1 och 4+ / 6++ i bästa fall, det räcker inte riktigt hela vägen fram. Boosten på COC ser på papperet ut att vara hygglig (från 6 st som chargar fick man förr 18 attacker, 12 str 5 6 str 4, nu får du 12 str 5 12 str 4 + i snitt 2 str 5 2 str 4 till eller 28 attacker totalt) men jag känner mig osäker på hur den kommer fungera rent praktiskt eftersom djuret (som blivit boostat) inte får slå i rank 2.
Poängmässigt känns dom däremot mycket mera ok nu än i förra boken. Spexiellt när man med bara bastilodon har dom på I 3 istället för 2. En oboostad buff så har dom då I 5 i snitt, I 4 utan bastilodon.
Troggen ska jag väl erkänna att jag inte vet riktigt hur jag känner inför. Lite samma läger som inför swarms, på papperet ser dom jättebra ut men jag tror man oftast kommer bli besviken faktiskt. Den riktiga vinnaren i rare choice verkar helt klart vara razordons och ancient stegadonen. Salamandern känns inte alls lika mycket som en no brainer längre, men den är fortfarande stark.
Men allt det är väl förutsatt att den som suttit och skrivit inte ljuger. Jag har för lite ork för att orka resa till närmaste spelbutik som skulle ge mig en bok i förväg så får vackert vänta till Lördag nu när GW snålat ner butiksleveranserna från Måndag till Torsdag (officiellt släpp Lördag, antar att dom vill stoppa folk från att posta böcker till kompisar eller någe) men det känns rätt ok.
Överlag är den nya boken klart mycket svagare än den förra (rumination borta, så slannen är lika svag som alla andra casters och helt beroende av winds of magic slaget) men klart roligare. Inte helt säker hur man ska ställa sig till alla dessa gimmickar i boken, men det går nog helt klart spela och lär vara roligare än den förra boken nu när dom fixat alla svaga delar till att vara spelbara igen! (Saurus warriors funkar, Cold one riddarna känns väl åtminstone ok, spännande med skinkarna som numera kanske kan slåss även utan kroxigorer)
Det trista är väl alla gimmickarna och hur sköra dom känns. Det är tex otroligt enkelt att blåsa bort bastilodonen, även utan kanoner förutsatt att du har typ åtminstone str 4 och helst armor piercing (läs handguns =) ) innan den hinner riktigt fylla sin funktion. Med kanoner är det enklare än ABC typ, 2+ för att wounda 4+ för att ta bort hela figgen.
Engine of the gods nerfad funktionsmässigt, men boostad i att du inte behöver någon präst mer utan bara en ancient steg så den kan komma ur "bara" rare.
Flera sätt att boosta I på saurasar, men ännu mer beroende av slannen / svag bastilodon. Utan boostar har dom fortfarande I 1 och 4+ / 6++ i bästa fall, det räcker inte riktigt hela vägen fram. Boosten på COC ser på papperet ut att vara hygglig (från 6 st som chargar fick man förr 18 attacker, 12 str 5 6 str 4, nu får du 12 str 5 12 str 4 + i snitt 2 str 5 2 str 4 till eller 28 attacker totalt) men jag känner mig osäker på hur den kommer fungera rent praktiskt eftersom djuret (som blivit boostat) inte får slå i rank 2.
Poängmässigt känns dom däremot mycket mera ok nu än i förra boken. Spexiellt när man med bara bastilodon har dom på I 3 istället för 2. En oboostad buff så har dom då I 5 i snitt, I 4 utan bastilodon.
Troggen ska jag väl erkänna att jag inte vet riktigt hur jag känner inför. Lite samma läger som inför swarms, på papperet ser dom jättebra ut men jag tror man oftast kommer bli besviken faktiskt. Den riktiga vinnaren i rare choice verkar helt klart vara razordons och ancient stegadonen. Salamandern känns inte alls lika mycket som en no brainer längre, men den är fortfarande stark.
Men allt det är väl förutsatt att den som suttit och skrivit inte ljuger. Jag har för lite ork för att orka resa till närmaste spelbutik som skulle ge mig en bok i förväg så får vackert vänta till Lördag nu när GW snålat ner butiksleveranserna från Måndag till Torsdag (officiellt släpp Lördag, antar att dom vill stoppa folk från att posta böcker till kompisar eller någe) men det känns rätt ok.
Jag tycker deras lore attribute på High magic ser rätt spännande ut (förmågan att byta spells under ett slag). Bara ett skriva high oå listan och sen kunna skräddarsy utifrån motstånd under stridens gång. Eller varför inte byta bort en besvärjelse som arcane unforging efter att man pajat alla items, eller walk between worlds när allt redan är i närstrid.
För övrigt kan ju hand of glory lätt ge +1d3 initiativ till saurusarna...
För övrigt kan ju hand of glory lätt ge +1d3 initiativ till saurusarna...
- Akbar
- Namn: Anders Lindblad
Ok, så bastilodon boostar initiativ på nåt sätt - hur då? Går det att stoppa, eller måste man skjuta kossan?
-
- Praefectus - Adjuntant
Kannoner löser väll alla problem, relativt smärtfritt? jag fick intrycket att dess iniativ boost är en bubbla. Så kanske genom att dra enheter ur position.
- Jonatan
Du måste skjuta kossan så att säga, men den boostar bara med 1 i vilket fall så vanliga saurasar tar sig bara till I 2 ändå. COC blir iofs I 3 liksom templeguard. Skinkarna är ju redan I4, men jag vet inte hur rädda folk är för skinkar i närstrid?
Poängen är väl att mellan 4 high magic spells (nu minns jag inte exakt matten för detta men en lvl 4 som är ute efter 1 specifik spell har över 80% att få just den) + disciplinen för att få alla signaturer (miasma) så kan man, åtminstone i teorin, hyggligt styra över initiativordningen. Men det är ju inget som säger att det blir lätt ändå och utan gratistärningar i drivor så blir du ju väldigt beroende av att få ett bra slag i magifaserna. Bastilodonen gör ju detta lite lättare genom att ge +1 bubbla, men du måste fortfarande landa miasma eller hand of glory (som du nog egentligen vill använda till att boosta BS på superbilliga razordons) mot dom allra flesta armer man kan tänkas möta. Lägger man till hur skör den faktiskt är (T5 4W och 2+ save) mot vanligt str 4 AP skytte så känns den verkligen inte given, men den kan nog vara kul att ha med ibland ändå!
I mitt huvud så ser väl en stabil lista med "bra" tärningsflöde ut som så att du channelar 3 tärningar med slannen + channeling staff (så ingen dispell / Power stone / Power scroll) + 2 präster med 1 tärning var för 5 channel attempts (3 på 5+) i varje fas + tar förmågan att spara 1 dispell tärning till nästa magifas. Men det är trots allt mycker mer random än gratis tärningar (förra slannen) eller 6 poängstärningar (dark elfs) eller 15 poängstärningar (skaven) i slutänden. Och då har man inte ens rört vid hela grejen med "no more then 12 powerdice at the start of the magic phase" som inte påverkar någon av dom tidigare nämnda men som absolut gör att du slösat poäng om du slår 10+ på winds of magic.
Fast jag tror den nya boken är mycket roligare än den förra. Överlag verkar alla förändringarna helt klart gå i rätt riktning i varje bok dom släpper!
2 dispell scrolls gillas skarpt, och jag tror helt klart att ödlorna fortfarande är starka och hyggligt pålitliga i magifaserna!
Poängen är väl att mellan 4 high magic spells (nu minns jag inte exakt matten för detta men en lvl 4 som är ute efter 1 specifik spell har över 80% att få just den) + disciplinen för att få alla signaturer (miasma) så kan man, åtminstone i teorin, hyggligt styra över initiativordningen. Men det är ju inget som säger att det blir lätt ändå och utan gratistärningar i drivor så blir du ju väldigt beroende av att få ett bra slag i magifaserna. Bastilodonen gör ju detta lite lättare genom att ge +1 bubbla, men du måste fortfarande landa miasma eller hand of glory (som du nog egentligen vill använda till att boosta BS på superbilliga razordons) mot dom allra flesta armer man kan tänkas möta. Lägger man till hur skör den faktiskt är (T5 4W och 2+ save) mot vanligt str 4 AP skytte så känns den verkligen inte given, men den kan nog vara kul att ha med ibland ändå!
I mitt huvud så ser väl en stabil lista med "bra" tärningsflöde ut som så att du channelar 3 tärningar med slannen + channeling staff (så ingen dispell / Power stone / Power scroll) + 2 präster med 1 tärning var för 5 channel attempts (3 på 5+) i varje fas + tar förmågan att spara 1 dispell tärning till nästa magifas. Men det är trots allt mycker mer random än gratis tärningar (förra slannen) eller 6 poängstärningar (dark elfs) eller 15 poängstärningar (skaven) i slutänden. Och då har man inte ens rört vid hela grejen med "no more then 12 powerdice at the start of the magic phase" som inte påverkar någon av dom tidigare nämnda men som absolut gör att du slösat poäng om du slår 10+ på winds of magic.
Fast jag tror den nya boken är mycket roligare än den förra. Överlag verkar alla förändringarna helt klart gå i rätt riktning i varje bok dom släpper!
2 dispell scrolls gillas skarpt, och jag tror helt klart att ödlorna fortfarande är starka och hyggligt pålitliga i magifaserna!
Nu förstår jag ju att man som ödla vill göra massa andra skojigheter i sin magifas. Men både hand of glory och miasma är ju besvärjelser som utan några som helst problem kan kastas med 1-2 tärningar (så är det för övrigt med nästan alla high magic-besvärjelserna). Med alla dessa channels är det nog ingen som helst risk att tärningarna inte ska räcka för att ge det där lilla extra i den där avgörande närstriden. Nästan bättre att slå lågt på winds of magic i sådana lägen då motståndaren får svårt att koncentrera sina tärningar till just den spell man absolut vill få in...
- Gustav
- Custos Castrorum - Nyckelbärare
- Namn: Gustav Weberup
Någon som har lust med ett slag imorgon fredag em och/eller söndag?
"Dom serverar mutanter!!!" - Abel fån Schnitzel, lagvrängare extraordinaire
- Jonatan
Jag kan på Söndag, nemas problemas. Tid och poäng? Jag föreslår 2000 klockan 13.
- Gustav
- Custos Castrorum - Nyckelbärare
- Namn: Gustav Weberup
Nu när det verkar bli så fint väder så åker jag eventuellt ner till kusten i helgen. Jag meddelar imorgon eftermiddag hur det blir om det går för sig? Är jag i Lund kör jag gärna 2k klockan 13 på söndag.
"Dom serverar mutanter!!!" - Abel fån Schnitzel, lagvrängare extraordinaire
- Southpaw
- Namn: Henrik Jönsson
Någon som är intresserad att köra ett slag om 1500-2000p på tis el ons i veckan som kommer? Kan sannolikt vara på plats från ca 16.30 men det funkar utmärkt att börja senare också.
- lilljonas
Jag är eventuellt på 1500 pts på tisdag. Jag ska bara kolla hemma först. För min del är det bra att börja så tidigt som möjligt.
- Svullom
- Namn: Alexander Larsson
Jag kan tänka mig att ställa upp på 1500 om proxy är tillåtet
Förresten, ingen som är intresserad av att byta sina IoB-skaven mot High Elves från samma utgåva?
Förresten, ingen som är intresserad av att byta sina IoB-skaven mot High Elves från samma utgåva?