DMF - Warhammer fantasy FAQ & Errata

Warhammer 40k, Warzone och allting som rör krig med målade arméer.
Användarens profilbild
Svullom
Auxilia - Tvångsrekryterad
Namn: Alexander Larsson

Re: DMF - Warhammer fantasy FAQ & Errata

Inlägg av Svullom »

Fast å andra sidan, varför skulle man ens behöva en regel om directing attacks om wounds ändå spiller över hur som helst?

"Jag anser att bevisbördan ligger på den sida som hävdar att man gör ett undantag från en grundregel, i det här fallet removing casualties-regeln (s. 51). Och jag har hittills inte sett någon skrivning som säger att packmasters är undantagna från denna grundregel."

Undantaget finner du i att de har olika characteristics profiles och det blir då orimligt att wounds förs över eftersom det handlar om olika T och Ws, som sagt.

Dessutom randomiserar man avståndsattacker på rat darten, och wounds från det spiller inte över. Varför skulle det göra det i närstrid?

Men ändå, även om packmastern överlever så kommer han fly, och du kan välja att följa efter eller restrain. Följer du efter så blir det ju samma som overrun (till och med bättre om du har swiftstride eftersom overrun alltid är 2D6).
Användarens profilbild
Hugo
Namn: Hugo Nordland

Inlägg av Hugo »

Nja, pursuit och overrun är inte samma sak. Packmastern flyr rakt från centern av fiendeenheten. En smart spelare har då ställt rat darten på ena kanten vilket gör att fiendeenheten måste följa efter i en sned riktning (vilket kan utnyttjas). En overrun går alltid rakt fram.

Jag tror att anledningen till att regeln "directing attacks" finns är för att det finns champions och karaktärer samt att man kan vara i strid med flera enheter samtidigt.
Användarens profilbild
Svullom

Inlägg av Svullom »

Fast om man då står i en vinkel så overrunnar man väl ändå åt samma riktning som om man skulle pursue?

Ok, men vad är då grejen med characteristics profiles? Och vad tycker du om wound transfers till modeller med annan T och Ws?
Användarens profilbild
Hugo

Inlägg av Hugo »

I det här fallet har ju båda T3 och W1. Detta är ytterst sällan ett problem eftersom den här typen av enheter är så ovanliga. I andra fall, exempelvis med skinks och kroxigor används enheten sällan som redirector. Det jag reagerar på är hur rysligt awesome som redirector rat darts blir om packmastern alltid överlever.

Efter att ha googlat runt på diverse forum konstaterar jag också att folk har i allmänhet har tolkat på båda sätten. Man får nog finna sig i att ingen av oss har vare sig rätt eller fel? Regeln är helt enkelt otydlig på denna punkt, så är det, och det skapar ett kryphål som förbättrar rat darts avsevärt.

Det blir inte samma sak i en pursuit. Jag kan visa fysiskt nästa gång vi ses eftersom det är svårt att förklara med ord. Men om packmastern alltid överlever kan du kan i princip få en fiendeenhet att springa rakt i sidled.
Användarens profilbild
Svullom

Inlägg av Svullom »

Precis, det är därför de är så bra :wink: Att de råkar har samma T och W är inte relevant.

Om man kör på din linje så måste det ju betyda att wounds även överförs mellan skinks och kroxar och skinks och salamanders (och andra?), vilket såklart är löjligt då to-wound och to-hit rollarna oftast är helt andra.

Vi kan såklart inte vara 100% säkra förrän GW går ut med något officiellt, men med tanke på hur orimligt wounds skulle överföras mellan andra modeller i mixed units med olika T och Ws så hävdar jag att man bör spela så som jag förespråkar. Visst, det gör darts lite bättre, men det är knappast det enda eller värsta kryphålet som finns i den schweiziska osten som är WFB.
Användarens profilbild
Hugo

Inlägg av Hugo »

Nja, det är inte säkert att wounds överförs mella skinks och kroxar enligt min logik. Det beror på vad det står i lizardboken. Jag har inte den så jag vet inte. Men där kan det ju mycket väl finnas en regel som säger att wounds inte spiller över mellan dem.
Echunia
Praefectus - Adjuntant
Praefectus - Adjuntant
Namn: Casimir Ehrenborg

Inlägg av Echunia »

Hur jag har spelat det med mina skaven är att woundsen överförs men man får sin lightarmour saves mot woundsen som hamnar på packmastern. Jag föreslår att vi försöker hitta en lizardmen bok och ser hur det står där.
Användarens profilbild
Svullom

Inlägg av Svullom »

Det står lite olika saker.

1. Skinksen står i första ranken, och man kan bara directa attacker mot en kroxigor som man är i baskontakt med, eller som i sin tur är i baskontakt med en skink. Om jag tolkar det rätt så kan man alltså inte directa mot kroxar om man har två ranker skinks framför.

2. Stomps dödar alltid skinkarna först, och alla överblivna wounds räknas bort. Impact hits randomiserar man mellan båda.

3. "Casualties are always taken from the rearmost rank of the approriate model type". Alltså¨tar man endast bort modeller som faktiskt tagit wounds. De överförs inte vad jag kan se.
Echunia skrev:Hur jag har spelat det med mina skaven är att woundsen överförs men man får sin lightarmour saves mot woundsen som hamnar på packmastern.
Hur gör du med rat ogres då? Är det rimligt att wounds tagna av en modell förs över till en annan modell med ett annat T och Ws-värde?
Echunia
Praefectus - Adjuntant
Praefectus - Adjuntant

Inlägg av Echunia »

Mina ratogres har alltid flytt innan det blir ett problem :-P

Ja jag kan hålla med om att det verkar som att du har rätt om man går efter lizardmen boken. Håller fortfarande med hugo om att det känns lite för bra att du garantrat kan tvinga enheter som måste pursuea att göra det åt sidan/snett åt sidan.
Användarens profilbild
Svullom

Inlägg av Svullom »

Fast enheter som måste pursue (frenzy) måste ju även göra overrun, så jag förstår inte riktigt hur det är ett så stort problem. Jag har väl missat något.
Echunia
Praefectus - Adjuntant
Praefectus - Adjuntant

Inlägg av Echunia »

Pursue görs i en helt annan riktning än overrun som hugo säger. Overrun görs rakt fram medans pursue måste man pivota mot enhets centrum. Har du dessutom tänkt på att du kan chargea en frenzy enhet i flanken, som tex warriors eller plaguemonks och tvonga dom att vända sig 90 grader med 100% sannolikhet iprincip, - insane courage då?
Användarens profilbild
Hugo

Inlägg av Hugo »

Jag tycker det som står i lizardsboken verkar stödja min teori. Eftersom där står formulerat explicita regler som därmed utgör undantag från grundregeln. Det upplevda behovet att skriva in det i lizardboken antyder att normalfallet är annorlunda, annars hade man inte behövt skriva något. Någon motsvarande skrivning finns inte i skavenboken... hade man upplevt samma behov där hade det FAQ:tas. Det kanske kommer, vad vet jag? Men i nuläget finns det i alla händelser inte.

Om man ska houserula detta på något sätt föreslår jag att man betraktar packmasters som champions som inte kan utkämpa challenges. Därmed kan wounds spilla över till dem men inte från dem. På så vis löser man orimligheten hos rat darts och orättvisan i att rat ogres kan bli woundade via packmasters.
Användarens profilbild
Svullom

Inlägg av Svullom »

Min tolkning är att packmasters redan är ett undantag eftersom de har en annan profile och inte är champions. Du måste directa attacker på dem för att skada dem, och det kan du inte om du inte är i baskontakt. Wounds spiller alltså inte över. Dock är ju detta ganska lätt fixat med olika initiativsteg i en enhet, som sagt.

Dessutom är Skavenboken en kvarleva från 7th ed med tillhörande problem som vad magierna är för typ, etc.

Det står att skinks och kroxigors formar ett "mixed unit" och sen följer reglerna för just mixed units. Rat darts är ett mixed unit och bör således följa samma regler. Troligen fanns reglerna för dessa inte (eller så var de annorlunda) i 7th ed.

Att packmasters skulle vara champions funkar inte eftersom man kan ha fler än en. Vad jag vet så är det inte tillåtet, och hur skulle wounds spilla över mellan dessa multipla champions?
Användarens profilbild
Hugo

Inlägg av Hugo »

Det finns ingen mixed unit-regel i boken. Alla sådana regler står i arméböcker. Därför följer skavens mixed units inte samma regler som lizard mixed units. Det är olika regler i arméböcker som övertrumfar dem i regelboken där det finns motsägelser.

Att ha flera champions är inga problem. Man kan till exempel ha både master moulders och master bred rat ogres och båda är klart och tydligt champions enligt faq:n. Wounds spiller över till dem genom att de tas bort sist, precis som alla andra champions.

Alltså rat darts är redan den näst bästa redirectorn i spelet (efter zombies), det är de utan odödliga packmasters. Det handlar inte om att göra dem sämre. Jag tycker bara inte det är rimligt att de skulle vara så oerhört bra som de blir med den ologiska principen med odödliga packmasters.
Användarens profilbild
Hugo

Inlägg av Hugo »

I regeln för hur man woundar står det att man woundar units, inte modeller. Undantaget från detta är karaktärer och champions, vilket kommer senare i boken.

På regeln dividing attacks står det i första stycket att detta gäller modeller från olika units eller karaktärer i units. Något undantag för olika profiles inom samma unit finns verkligen inte där tycker jag. Det handlar om karaktärer vs rank and file och detta talar också båda de pedagogiska exemplen under samma paragraf för.
Användarens profilbild
Svullom

Inlägg av Svullom »

Fast senare i kapitlet står det att man tar.bort casualties precis som man gör med shooting. Eftersom wounds inte spiller över via shooting på mixed units så bör det inte heller göra det i CC.

I "dividing attacks" så står det bara att different characteristics profiles är det som räknas, inte att det måste vara en character. De använder dock det som exempel, men det gör absolut inte det exklusivt.
Vi vet att GR och PM är olika på flera sätt, både i profile och unit type.

LM-regeln är det bästa vi har att gå efter. Det känns underligt att skaven packs skulle fungera på ett annat sätt när det är exakt samma princip bakom. Som sagt så är skavenboken gammal och kasst skriven. En faq på detta hade underlättat.

Att en regel skulle göra en enhet OP är inte ett argument, för det är inte vi som bestämmer reglerna. Det finns en hel hög med enheter och items som är mer OP än rat darts.
Echunia
Praefectus - Adjuntant
Praefectus - Adjuntant

Inlägg av Echunia »

Jag är inte helt säker på vilken sida av den här debatten jag står på, men halva grejen med att ha en klubb specifik faq och errata är att ha möjligheten att ändra reglerna. Speciellt i sådana fall där vi vill ha mer rules as intended istället för rules as written. Jag skulle säga att enheter som är op genom att skapa situationer som känns väldigt konstiga faller i det området vi borde ta en titt på.

Alltså, det är klart att vi inte ska ändra på poäng kostnader eller statlines osv, men ta tex situationen när vi ändrade gws crumble faq. Eftersom det kändes som att inte kunna overrunna mot undead/slaves var mot"the spirit of the game" så ändrade vi det.

Tanken med den här tråden är inte att debattera RAW,utan att ta upp regler/faq vi tycker är konstiga och föreslå förändringar.
Användarens profilbild
Svullom

Inlägg av Svullom »

Fast det är ju inte konstigt egentligen. Inte mer konstigt än andra mixed units eller att fylla ut första ranken med unkillable eller billiga karaktärer för att skydda en svag. Hur mixed units funkar är lite mer klarlagt genom Lizardmenboken. Wounds transferas inte mellan olika modeller med olika statlines.
Användarens profilbild
Hugo

Inlägg av Hugo »

Nåväl, jag känner att jag klargjort min ståndpunkt. Kollektivet får bestämma hur vi hanterar detta tills nya skavenregler kommer ut (troligtvis nästa sommar i en ravening hordes) eller GW bestämmer sig för att FAQ:a.
Användarens profilbild
Svullom

Inlägg av Svullom »

Samma här. Aja, vi får väl se. Man kan kanske kolla upp hur de lirar i turneringarna a la random movers pivot och grejer?

Angående overrun och crumle så FAQade gw det för ett tag sen, man får göra overrun mot crumle och slavar. Inte mer än rätt IMO.
Skriv svar