Nyfiken och snart nyinflyttad

Warhammer 40k, Warzone och allting som rör krig med målade arméer.
Användarens profilbild
wexiopeter
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 33
Blev medlem: mån 04 nov 2013, 00:19
Namn: Peter Lönnbrink

Nyfiken och snart nyinflyttad

Inlägg av wexiopeter »

Hej!
Har spelat en hel del genom åren och bor för tillfället i Växjö men kommer att flytta ner till Lundaregionen
inom några månader. Undrar om hur jag kan bli medlem i DMF samt vilken medelålder ni har på era medlemmar? Jag har spelat det mesta och då både inom figurspel och brädspel. Spelade en hel del
rollspel när jag tidigare bodde i Malmö men har mer gått över till figurspel.
Har figurer till Sotr(tyskar), Whfb (Vampire counts), Wh40k(Imperial guard,Cadians), FoW (ryssar).
Spelar även DBA (medeltida ryssar o romare) och bygger även ett eget spel som heter Hugg och slag som
kommer att innefatta medeltida slag och belägringar i skala 1:72.
Har en egen blogg som heter hugg och slag (http://huggochslag.blogspot.se/)
Hur är upplägget på er förening? Tar man med sig det man ska spela med eller kan man låna en låda eller
skåpplats? Har ni egen scenografi eller måste man ordna detta själv?
Tacksam för svar här eller till min mail.

hösthälsningar / Peter
Bild

Min blogg om figurspel:
http://huggochslag.blogspot.se/
Användarens profilbild
lilljonas
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 821
Blev medlem: fre 05 sep 2008, 16:59
Namn: Jonas Svensson
Ort: Lund

Re: Nyfiken och snart nyinflyttad

Inlägg av lilljonas »

Hej!

Självklart kan du bli medlem. Jag gissar att medelåldern liggern någonstans mellan 25-30 just nu, men vi arbetar aktivt med att försöka få in lite fler yngre medlemmar.

Av de spel som du nämner så är det väl 40K och WHFB som spelas mest här på DMF. Jag har för mig att det spelas en del FoW på Studiefrämjandet i Lund. Jag känner inte till någon förutom jag själv som spelar DBA i Lund/Malmö just nu, så det har inte blivit så mycket av det de senaste åren. Men jag har en hel del listor som skulle passa perfekt för att möta dina romare och medeltida ryssar: jag har nog för att sätta ihop arméer för både kartager, galler och spanjorer i antiken, och för medeltiden har jag korsriddare och mongoler. Jag har också tillräckligt med omålade figurer för att sätta ihop en armé sassanid-persier och bygga om mongolerna till i princip vilken stepp-armé som helst. Jag har också figurer nog för 2-3 DBA-arméer samurajer i 6mm.

Själv tycker jag också om historiska spel, och har spelat både DBA, FoG, Lasalle och Trafalgar. Men jag är också intresserad av att testa andra spel om det finns möjlighet till detta.

Vi har en del skåp med nycklar, och det finns möjlighet att lämna kvar figurer i ett icke låst förråd om man är lite djärvare. Ganska många tar mer sig figurerna hemifrån. Vi har en hel del bräden, två speciellt gjorda för DBA, och vi har en hel del terräng. Det mesta är till 28mm-skala, men vi gjorde en del terräng till DBA när vi hade en turnering för jättelänge sen, så det går att låna både terräng och camps.

Så det är bara att titta förbi när du kommit till ro här nere i Skåne, så kan vi se vad vi kan styra ihop. Välkommen!
Användarens profilbild
wexiopeter
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 33
Blev medlem: mån 04 nov 2013, 00:19
Namn: Peter Lönnbrink

Re: Nyfiken och snart nyinflyttad

Inlägg av wexiopeter »

Hej igen!
Låter verkligen toppen!!! Tack för snabbt svar. Undrar även om ni kommer att vara kvar på
er nuvarande adress eller om ni kommer att ha er verksamhet i en annan lokal framöver?
Uppe i Växjö ska vi i november ha en stor kampanj i DBA som vi döpt till Mongol terror.
Sist jag var inne på forumet så skulle vi vara minst 6 spelande personer. Funderar du på att
dra igång liknande kampanjer i er förening framöver?
Undrar även om det är någon som spelar Secrets of the third reich eller 28mm skirmish under
andra världskriget? Låter jättebra att ni har terräng att tillgå på plats.
Vi ses framöver. :)
Bild

Min blogg om figurspel:
http://huggochslag.blogspot.se/
Användarens profilbild
guildmaster
Magister - Administrator
Magister - Administrator
Inlägg: 451
Blev medlem: mån 10 aug 2009, 16:22
Namn: Gustav Dahlström

Re: Nyfiken och snart nyinflyttad

Inlägg av guildmaster »

Det finns massor av terräng som kan användas. Är det specifika teman kanske man får hitta på något att komplettera med. Men ruiner, kullar, skogar, hus finns det mycket av.

Testa och lägg upp en tråd om DBA, det finns nog fler som har spelat tidigare/vill testa. VIlken skala spelar du DBA? Jag har lekt lite med modeller till 2mm, men inte testat att spela.
Chaos, panic and disorder... My work here is done
Användarens profilbild
wexiopeter
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 33
Blev medlem: mån 04 nov 2013, 00:19
Namn: Peter Lönnbrink

Re: Nyfiken och snart nyinflyttad

Inlägg av wexiopeter »

Hej!
Jag har figurer som är 15 mm. Ska lägga upp en DBA-tråd vid tillfälle.
DBA är verkligen roligt för den som inte känner till det eftersom det
är så enkelt att förstå men så svårt att bli riktigt bra på.
Påminner om en avancerad form av schack med terräng och snygga
figurer. Har även spelet Fire Fight/Challenger som går att spela med
15mm men även andra skalor. Detta spel är figurspel under kalla kriget.
Återkommer.
Bild

Min blogg om figurspel:
http://huggochslag.blogspot.se/
Användarens profilbild
lilljonas
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 821
Blev medlem: fre 05 sep 2008, 16:59
Namn: Jonas Svensson
Ort: Lund

Re: Nyfiken och snart nyinflyttad

Inlägg av lilljonas »

Vi är kvar i lokalen minst till 2015 om inget drastiskt händer, men det har dykit upp några positiva tecken på sistone som tyder på att vi kan hitta någon lösning där vi blir kvar.

Jag vet inte hur stort intresset är för DBA, men fördelen är ju att det är både billigt och snabbt att måla upp en armé, så jag har ju en 5-6 stycken att låna ut om någon är intresserad. Jag håller med om att det är ett trevligt spel då det går så snabbt att spela, och det känns ju lite mer som att spela schack än säg, Warhammer, även om jag kan bli frestad av de lite större och matigare spelsystemen också. Lasalle tyckte jag var en ganska lagom mellan-nivå, ifall man tycker om Napoleon-krigen.

Oavsett så är jag på att spela lite DBA framöver, synd om figurerna står och dammar hemma i onödan.
Användarens profilbild
wexiopeter
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 33
Blev medlem: mån 04 nov 2013, 00:19
Namn: Peter Lönnbrink

Re: Nyfiken och snart nyinflyttad

Inlägg av wexiopeter »

Låter mycket lovande att ni behåller lokalen ytterligare en tid.
Roligt att det finns underlag för att spela DBA på föreningen.
Undrar även om det finns någon som spelar strid i bebyggelse
med figurer i skala 1:72? Har spelat en del slag i ökenmiljö och
med flera spelare samtidigt. Detta är roligt och omväxlande och
använder man spännande terräng där husen har flera våningar så
kan "allt" hända. :)
Det har kommit många nya tillverkare av figurer i skala 1:72 och
de håller hög klass. Jag har handlat en del från zvezda och de har
många mycket välgjorda figurer från olika tidsepoker.
Har redan köpt karoliner för att spela stora nordiska kriget med
Danmark som huvudmotståndare. Finns det intresserade som vill
spela denna tidsepok så hör gärna av er.
Bild

Min blogg om figurspel:
http://huggochslag.blogspot.se/
Skriv svar