Ännu en ny/gammal spelare

Warhammer 40k, Warzone och allting som rör krig med målade arméer.
Användarens profilbild
Kimbo
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 8
Blev medlem: sön 20 okt 2013, 11:26
Namn: Kim Jonsson

Ännu en ny/gammal spelare

Inlägg av Kimbo »

Hej,
Det är som så att jag nu bott i Lund under ganska lång tid och nu börjat bli sugen på att plocka upp figurspelandet igen. Jag har inte rört en pensel eller en mätsticka på flera år, tror det kan röra sig om typ 7-8 år. Jag är således extremt ringrostig, dock gillade jag allt kring hobbyn. Dvs både bygga terräng, måla och spela. Spelade warhammer fantasy och en hel del mordheim. Men som sagt var ganska längesedan så tiderna kanske har förändrats?

Jag har just nu lite tentor och sådär som spökar men om man skulle vilja komma ner och kolla/snacka lite skit efter detta, hur går jag lättast tillväga?
Användarens profilbild
ArneB
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 1890
Blev medlem: mån 08 sep 2008, 21:25
Namn: Anders Holm
Ort: Köpenhamn
Kontakt:

Re: Ännu en ny/gammal spelare

Inlägg av ArneB »

Hej Kim!

Om du bara vill komma ner och kolla/snacka så är måndagar fast figurspelsdag, så kom ner efter 18 så möter du trolige någon. Tisdagar är målardag om du hellre kollar/snackar sånt. Båda är fasta men för att vara på säkra sidan kan du kolla lite på forumet innan du går dit så det inte står nåt om att det är inställt eller nåt. Eller bara ringa och kolla om folk är där, 151819 är telefonnumret till lokalen.

Warhammer har förändrats rätt rejält i den senaste utgåvan. Mordheim finns inte längre som du nog vet. Fast det finns andra skirmishspel, har för mig lilljonas är inne på diverse historiska eller japanska skirmishgrejer.
Du kanske kan SPELA, men kan du KÖTTA?
Användarens profilbild
lilljonas
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 821
Blev medlem: fre 05 sep 2008, 16:59
Namn: Jonas Svensson
Ort: Lund

Re: Ännu en ny/gammal spelare

Inlägg av lilljonas »

Jag backar inte för mordheim heller iofs, men jag har precis beställt Ronin från Osprey, och planerar att sätta upp ett scenario på spelhelgen i November. Då är du hjärtligt välkommen. Jag testspelar också gärna systemet innan dess om du är intresserad.

Whfb spelas mest på tisdagar, men även lite andra dagar i veckan. Du är alltid välkommen att besöka för att titta på vad vi har att erbjuda och snacka, men vill du spela så skulle jag rekommendera att du raggar upp en motspelare i fantasy ellet figurspels-trådarna. Vi spelar lite olika poängtal och det kan vara ett ojämnt antal spelare, så det är säkrast att boka matchen först.

Vi har också möjlighet att låna ut material om du vill måla eller bygga saker, jag brukar stå standby för att ta måleri-pass på tisdagar om någon anmäler intresse.

Välkommen ner till oss!
Användarens profilbild
Akbar
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 312
Blev medlem: fre 06 apr 2012, 23:08
Namn: Anders Lindblad
Ort: Malmö

Re: Ännu en ny/gammal spelare

Inlägg av Akbar »

Ja! Denna vecka kan inte jag, men nästa troligen. Testar gärna Mordheim också.
Användarens profilbild
Kimbo
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 8
Blev medlem: sön 20 okt 2013, 11:26
Namn: Kim Jonsson

Re: Ännu en ny/gammal spelare

Inlägg av Kimbo »

Låter ju grymt alltihop. Jag är gärna på att glida ner en dag då det är figurspel(måndagar alltså?) för att kolla lite och se om man känner igen något. Målartakterna bör väl finnas någonstans som man kan plocka fram.

Mordheim var vad jag kommer ihåg riktigt kul, har nog tom mitt gamla gäng kvar någonstans där hemma. Finns nog flera vid närmare eftertanke, ska se över det nästa gång jag reser hem.

Det spel du nämner, Ronin vad är det för typ av spel!
Brukar du va på plats på måndagar och/eller tisdagar lilljonas?
Användarens profilbild
lilljonas
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 821
Blev medlem: fre 05 sep 2008, 16:59
Namn: Jonas Svensson
Ort: Lund

Re: Ännu en ny/gammal spelare

Inlägg av lilljonas »

Måndag är den "traditionella" figurspelsdagen, medan tisdag började som måleri-dag. Sen har det utvecklats mot att det spelas på båda, med lite mer 40K på måndag och lite mer fantasy på tisdag. Men det är absolut inget som hindrar att man spelar när man vill.

Jag spelade Mordheim lite för några år sen, jag ville spela samuraj-skirmish men det fanns inga bra spel. Så jag gjorde lite mindre ändringar i Mordheim, mest i utrustnings-listan, och så spelade vi en kort kampanj med det. Ett roligt spel, men vi hade nog lite för lite terräng. Nu har jag byggt en hel drös terräng sen dess, så det skulle nog gå bättre.

Ronin är ett skirmish-spel (http://www.ospreypublishing.com/store/R ... 1780968469) som har fått rätt hyffsade recensioner. De flesta verkar tycka att spelsystemet är helt ok, men att kampanjsystemet inte är så lysande. Själv tycker jag att Mordheims starka sida är kampanjsystemet, snarare än själva regelystemet. Så gillar jag Ronin så skulle jag nog tycka att det vore kul att ge sig på att försöka göra en kombination med Mordheims kampanjsystem, eller något liknande. Oavsett så har jag gubbar nog för att låna ut för den som vill prova.

Jag brukade vara nere på tisdagar, men har haft väldigt mycket resor på sistone. Men jag planerar att vara nere på lokalen i morgon, antingen för att spela eller för att måla.
Echunia
Praefectus - Adjuntant
Praefectus - Adjuntant
Inlägg: 851
Blev medlem: fre 19 mar 2010, 16:50
Namn: Casimir Ehrenborg

Re: Ännu en ny/gammal spelare

Inlägg av Echunia »

Härligt med fler spelare : D, jag har också tentor denna vecka men nästa vecka drar regelbunden målning igång igen på tisdagar är tanken, så det är bara att komma ner.
Användarens profilbild
guildmaster
Magister - Administrator
Magister - Administrator
Inlägg: 451
Blev medlem: mån 10 aug 2009, 16:22
Namn: Gustav Dahlström

Re: Ännu en ny/gammal spelare

Inlägg av guildmaster »

Välkommen tillbaka. Alltid med fler spelare. Jag spelar mest 40k, är du sugen på det är det bara att hojta till.
Chaos, panic and disorder... My work here is done
Användarens profilbild
Kimbo
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 8
Blev medlem: sön 20 okt 2013, 11:26
Namn: Kim Jonsson

Re: Ännu en ny/gammal spelare

Inlägg av Kimbo »

Ronin verkar va bra, och jag gillade liksom dig kampanjsystemet i Mordheim och kan man kanske köra en kombo där så blir de nog grymt. Jag är hur som helst på att prova detta system. Hur är det med figurer?

Jag planerar att antingen komma ner och kolla läget nästa vecka eller början av november. Jag skriver här innan och kollar om någon är där och kan tänka sig att "guida" mig lite.
Användarens profilbild
lilljonas
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 821
Blev medlem: fre 05 sep 2008, 16:59
Namn: Jonas Svensson
Ort: Lund

Re: Ännu en ny/gammal spelare

Inlägg av lilljonas »

Kimbo skrev:Ronin verkar va bra, och jag gillade liksom dig kampanjsystemet i Mordheim och kan man kanske köra en kombo där så blir de nog grymt. Jag är hur som helst på att prova detta system. Hur är det med figurer?

Jag planerar att antingen komma ner och kolla läget nästa vecka eller början av november. Jag skriver här innan och kollar om någon är där och kan tänka sig att "guida" mig lite.
Som de flesta historiska figurspel så är det fritt fram att använda vilka figurer man vill, och det finns en uppsjö tillverkare av 28mm samurajer. North Star har släppt boxar med figurer som är specifikt byggda för Ronin. De ser helt ok ut, men är kanske lite i den dyrare kategorin när det gäller historiska figurspel, som oftast är mycket billigare än GW: http://www.northstarfigures.com/list.ph ... 365&page=1

Själv har jag redan en massa samurajer från olika tillverkare att låna ut. De flesta är från Perry Miniatures:
http://www.perry-miniatures.com/index.php?cPath=23_38
Men jag har också från typ 4-5 olika tillverkare, både i plast och i metall, och då finns det många jag aldrig testat.
Användarens profilbild
Kimbo
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 8
Blev medlem: sön 20 okt 2013, 11:26
Namn: Kim Jonsson

Re: Ännu en ny/gammal spelare

Inlägg av Kimbo »

Sådär!
Nu är äntligen tentor och liknande avklarat.
Min plan är att komma ner till lokalen nu på måndag/tisdag. Vilken dag finns det någon på plats som kan tänka sig att agera lite guide?

Samt är jag fortfarande sugen på att kolla in Ronin lilljonas!
Användarens profilbild
wexiopeter
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 33
Blev medlem: mån 04 nov 2013, 00:19
Namn: Peter Lönnbrink

Re: Ännu en ny/gammal spelare

Inlägg av wexiopeter »

Jag kommer också att vara på plats mån/tis när jag flyttat ner.
Att avsätta tid för att gemensamt måla är verkligen
bra. Får otroligt mycket gjort.
Jag har också haft ett längre uppehåll. Började med
figurspel igen 2012 efter ett uppehåll sedan 1990.
Ser verkligen fram emot att fortsätta med detta intresse
på skånsk mark igen. :)
Har föreningen friggolitskärare att tillgå eller använder ni
endast skalpell och slippapper?
Bild

Min blogg om figurspel:
http://huggochslag.blogspot.se/
Skriv svar