Avstämning inför turnering i februari

Warhammer 40k, Warzone och allting som rör krig med målade arméer.
Användarens profilbild
Svullom
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 317
Blev medlem: tor 25 apr 2013, 10:56
Namn: Alexander Larsson

Re: Avstämning inför turnering i februari

Inlägg av Svullom »

Det jag tror att folk har främst emot kanoner är att det inte finns något givet sätt att undvika de där 1-2+ rundorna de får skjuta. Magi kan man dispella eller scrolla, monster kan man redirecta eller tarpitta, dödsstjärnor kan man utmanövrera. Men med kanoner så får man helt enkelt bocka sig över och ta emot och hoppas på misfire eller dåliga tärningar. Man kan inte alltid förlita sig på terräng, speciellt då man faktiskt vill få in sina monster eller mounted chars i strid så snabbt som möjligt.

Visst, det finns warmachinehunters, men det är absolut ingen garanti att de tar ut T7-kanoner om de inte har poison.

Om en kanon gör i genomsnitt 2.42 wounds per runda så behöver man två för att ta ut en DP runda 1. 240 poäng för att ta ut en 600+ poängsmodell på runda 1 från andra sidan bordet, utan att DP-spelaren kan göra något åt saken (5+ ward är ingen garanti).
Echunia
Praefectus - Adjuntant
Praefectus - Adjuntant
Inlägg: 851
Blev medlem: fre 19 mar 2010, 16:50
Namn: Casimir Ehrenborg

Re: Avstämning inför turnering i februari

Inlägg av Echunia »

@Akbar

Det är sant att monster och liknande kan äta hela armeer, men skillnaden är att de inte har möjligheten att göra det på tur 1 utan att motståndaren får flytta sina leksaker. Det är klart att detta inte händer varje match, men att det händer är lite tråkigt i mina ögon. Skulle hellre se kanoner ha d3+1 wounds eller något liknande (samma för stonethrowers). Skulle också gärna se att de sköt igenom enheter som boltthrowers istället för templates (ingen char sniping).

@Gustav

Jag håller med, hela "guess range" systemet är hemskt konstigt i ett premeasure spel. Det funkade bra tycker jag i 7th och 6th. Men att alla shooting var ballistic skill baserad skulle vara mycket mer logiskt i 8th. Har ingen jätte bra idee hur det skulle genomföras för stonethrowers dock...
Senast redigerad av Echunia den sön 05 jan 2014, 16:16, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Akbar
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 312
Blev medlem: fre 06 apr 2012, 23:08
Namn: Anders Lindblad
Ort: Malmö

Re: Avstämning inför turnering i februari

Inlägg av Akbar »

Du läser lite selektivt, Alex. Det är inte direkt några säkra 2.42 wounds, det där. Och hur du redirectar ett flygande monster vill jag gärna se. Sen kan vi ju jämföra Deathrocket och WLC med kanoner, plus faktumet att t.ex Skaven (och beastmen) visst kan undvika det där skyttet första rundorna som du vet.

Men visst, jag tar gärna ett slag utan kanoner om det nu är den enda källan till Empires makt. Personligen tror jag mer att det är felaktigt listbyggande som är roten - i en miljö där monster förekommer blir kanonen ett vettigt val, och om nämnda monster inte understöds korrekt, ja, då dör det ibland. Även om jag dessutom noterar att jag låter lite mer som en småbitter Empirespelare nu än vad jag riktigt gillar själv.

@Echunia:
Det finns väl gott om saker som gör förfärliga saker med en första rundan. Karaktärssniping, ja, jo, det är väl jobbigt när det händer. Vad oddsen är för att det händer är en annan sak.
Användarens profilbild
Svullom
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 317
Blev medlem: tor 25 apr 2013, 10:56
Namn: Alexander Larsson

Re: Avstämning inför turnering i februari

Inlägg av Svullom »

Självklart är det inte säkra wounds, utan på genomsnitt. Sen ÄR kanoner väldigt pricksäkra och woundar i princip alltid på 2+. Sen det löjligaste av allt, att de träffar både ryttaren och monstret, gör att det i princip är värdelöst att ta karaktärer på monster om man möter kanoner.

Givetvis är inte kanoner det enda som gör en armé bra, tror inget har påstått det. Däremot är de liiiite för pricksäkra och pålitliga och tillför otroligt mycket till en lista med tanke på vad de kostar. Man skulle kunna behålla S10 och D6 wounds men tvinga fram ett BS-slag för att träffa, eller ett Initiative test för att undvika kulan, eller något, och folk skulle fortfarande ta kanoner i sin lista.

Det är väldigt få monster som faktiskt är competitive i 8th med Steadfast och nerfad fear/terror, även utan kanoner på banan.

Aja, ska inte gnälla mer. Jag tänker inte vara den som surar för att någon tar kanoner. Det är bara som du sa att man får anpassa sig efter hur spelet är utformat. Warhammerreglerna är broken på en massa punkter så det känns dumt att fokusera så pass på kanoner.
Användarens profilbild
Akbar
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 312
Blev medlem: fre 06 apr 2012, 23:08
Namn: Anders Lindblad
Ort: Malmö

Re: Avstämning inför turnering i februari

Inlägg av Akbar »

Svullom skrev:Sen det löjligaste av allt, att de träffar både ryttaren och monstret, gör att det i princip är värdelöst att ta karaktärer på monster om man möter kanoner.
På just den punkten håller jag helt med och skulle mer än gärna återföra 6th editions regler där, dvs allt skytte/missilmagi som träffar tar ryttaren på djuret på 1-4, ryttaren på 5-6. Husregel?
Echunia
Praefectus - Adjuntant
Praefectus - Adjuntant
Inlägg: 851
Blev medlem: fre 19 mar 2010, 16:50
Namn: Casimir Ehrenborg

Re: Avstämning inför turnering i februari

Inlägg av Echunia »

ja vi kan ta upp det i erratan
Tor
Custos Castrorum - Nyckelbärare
Custos Castrorum - Nyckelbärare
Inlägg: 263
Blev medlem: tis 24 apr 2012, 20:17
Namn: Tor Nilsson

Re: Avstämning inför turnering i februari

Inlägg av Tor »

Om jag skall summera, så verkar det som att vi kan köra enligt vår FAQ på turneringen, med undantag av Look-out-Sir mot megaspells. Att köra enligt ETC-riktlinjer för line of sight förenklar, och resten är inget major.
Ni kan protestera här, annars ändrar jag i turneringstråden inom kort.
Användarens profilbild
MR. GRUMPY
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 26
Blev medlem: sön 25 nov 2012, 01:25
Namn: Rasmus Törnqvist

Re: Avstämning inför turnering i februari

Inlägg av MR. GRUMPY »

Jag tror varken life eller deathstars blir ett stort problem på komp 15 angående los för karaktärer. Men är det inte så det bedöms i swefaq redan och kompen baseras på swefaq? Hittar inte regelpacket nu så kanske är helt fel ute.

Och efter hela 1 matcher mot empire så kan jag bara konstatera att kanoner är brutna! Nä då. Dom kompar ju rätt saftigt så.
Skriv svar