Jag är lite kluven i frågan. De stora spellsen är ju tydligt inlagda som "crowd control" för att lägga in ett påtagligt riskmoment med death star-byggande. Något som blev väldigt bra iom steadfast-regeln. Ska dessa spells bort ur spelet så får man nog se över steadfast. Till exempel att man inte kan vara steadfast om man är chargad i flank eller rear av en enhet med minst två ranker eller att man inte kan vara steadfast en runda man chargas av kavalleri om man inte har spjut eller pikar.
Problemet (om man nu ska säga så) med åttonde editionen handlar inte om magi på ett övergripande plan utan att GW har fått spelet att tendera åt extremer. Istället för att balansera saker har man lagt in kraftiga motmedel mot sådant som är bra. Dwellers mot dödsstjärnor, kanoner mot monster, steadfast mot kavalleri och monster, monstous cav mot infanteri etc. Detta gör att spelet ibland blir mer som sten, sax, påse än schack
Man kan vara körd i vissa matcher (som när en general på drake möter tre kanoner) men totalt dominera andra matcher. Istället för en bättre balans. Dock tror och hoppas jag att detta är vad man jobbar med att förbättra inför nione editionen.