Nästa Fantasy turnerings komp
- Svullom
- Auxilia - Tvångsrekryterad
- Inlägg: 317
- Blev medlem: tor 25 apr 2013, 10:56
- Namn: Alexander Larsson
Re: Nästa Fantasy turnerings komp
Antingen ber vi någon utomstående att kolla listorna, eller så kör vi bara på med stängda. Det är ju trots allt en liten turnering.
Re: Nästa Fantasy turnerings komp
Det spelar ingen roll för mig. Stängda är kanske lite mer spännande, men det är lätt att göra fel - speciellt för nya spelare.
- Gustav
- Custos Castrorum - Nyckelbärare
- Inlägg: 2139
- Blev medlem: fre 11 apr 2008, 14:56
- Namn: Gustav Weberup
- Ort: West side
Re: Nästa Fantasy turnerings komp
Jag föredrar öppna listor då det blir ett intressantare spel när man kan ta mer informerade beslut och avväganden och för att man slipper hålla alla itemkombinationer i huvudet.
"Dom serverar mutanter!!!" - Abel fån Schnitzel, lagvrängare extraordinaire
-
- Custos Castrorum - Nyckelbärare
- Inlägg: 263
- Blev medlem: tis 24 apr 2012, 20:17
- Namn: Tor Nilsson
Re: Nästa Fantasy turnerings komp
Eftersom det finns saker i spelet som är anpassade efter dolda listor så röstar jag för det, men det är inget som spelar mig någon större roll. Att någon skulle få med en häst extra eller råka gå någon decimal under compgränsen är en risk jag kan leva med.
- Gustav
- Custos Castrorum - Nyckelbärare
- Inlägg: 2139
- Blev medlem: fre 11 apr 2008, 14:56
- Namn: Gustav Weberup
- Ort: West side
Re: Nästa Fantasy turnerings komp
Folk säger hela tiden att spelet är anpassat till dolda listor. Jag hittar inget i regelboken som säger detta så kan folk ge lite exempel på detta specifikt? Vad är det som gör att just magic items ska vara dolda och inte allt i listan inklusive enhetstyp, army book osv?
"Dom serverar mutanter!!!" - Abel fån Schnitzel, lagvrängare extraordinaire
-
- Praefectus - Adjuntant
- Inlägg: 851
- Blev medlem: fre 19 mar 2010, 16:50
- Namn: Casimir Ehrenborg
Re: Nästa Fantasy turnerings komp
Anledningen till att det finns kvar är eftersom det stod specifikt i tidigare editioners regelböcker att det var så. Sen finns det andra "hintar" till att det borde vara dålt, tex:
Rock eye - står att någon som har detta item kan be motståndaren att uppge alla magiska items och hidden units (assasins, fanatics) som finns i en enhet.
Vauls unmaking - har för mig att det står att personen som får den castad på sig måste uppge alla sin magiska items och sen randomisera.
och några andra spells / items.
Den stora anledningen till att ha stängda listor som jag ser är raka motsatsen till din åsikt Gustav. Spelet blir mer intressant med stängda listor. En hel del items blir relativt värdelösa med öppna listor och en del beslut blir för lätta att ta med öppna listor. Jag kan ta några exempel ur boken jag använder mest, TK:
Destroyer of eternities - är ett dyrt magiskt vapen som bara kan tas av en karaktär till fots, ger heroic killing blow. Det finns två problem med det här itemet i öppna listor. Om du vet att det finns i enheten så kommer du aldrig chargea min långsamma icke marchande enhet med ditt monster. Dessutom så vet du nu att han inte har något skydd och kan direkta massor av attacker på honom, medan i andra fall kanske du hade tvekat eftersom han kan ha ganska mycket wards osv.
Golden deathmask - Ett item som gör att folk inom 6 inch inte får använda BSB / general - om du vet att jag har detta item kommer du gå nära den enheten? Kostar också mycket poäng så samma princip som med destroyern gäller.
Dragon bane gem /dragon helm mot Screaming skull catapults - Om jag vet att din hjälte är iprincip immun mot mina flaming catapulter så behöver jag inte tänka / riskera i beslutet att skjuta på honom.
Samma sak med magic resistance mot spells osv, osv. Dessa principer gäller för dom flesta listorna, i alv listor och chaos listor kan man få både 1+ reroll armour och ett coolt vapen, men så är inte fallet för många andra. I stängda listor så kan man changsa lite med sina items och försöka ta något som motståndaren inte förväntar sig. Det är lätt att sitta i en bra armebok och tycka att det inte spelar någon roll men det gör ganska stor skillnad i en medioker / dålig.
Rock eye - står att någon som har detta item kan be motståndaren att uppge alla magiska items och hidden units (assasins, fanatics) som finns i en enhet.
Vauls unmaking - har för mig att det står att personen som får den castad på sig måste uppge alla sin magiska items och sen randomisera.
och några andra spells / items.
Den stora anledningen till att ha stängda listor som jag ser är raka motsatsen till din åsikt Gustav. Spelet blir mer intressant med stängda listor. En hel del items blir relativt värdelösa med öppna listor och en del beslut blir för lätta att ta med öppna listor. Jag kan ta några exempel ur boken jag använder mest, TK:
Destroyer of eternities - är ett dyrt magiskt vapen som bara kan tas av en karaktär till fots, ger heroic killing blow. Det finns två problem med det här itemet i öppna listor. Om du vet att det finns i enheten så kommer du aldrig chargea min långsamma icke marchande enhet med ditt monster. Dessutom så vet du nu att han inte har något skydd och kan direkta massor av attacker på honom, medan i andra fall kanske du hade tvekat eftersom han kan ha ganska mycket wards osv.
Golden deathmask - Ett item som gör att folk inom 6 inch inte får använda BSB / general - om du vet att jag har detta item kommer du gå nära den enheten? Kostar också mycket poäng så samma princip som med destroyern gäller.
Dragon bane gem /dragon helm mot Screaming skull catapults - Om jag vet att din hjälte är iprincip immun mot mina flaming catapulter så behöver jag inte tänka / riskera i beslutet att skjuta på honom.
Samma sak med magic resistance mot spells osv, osv. Dessa principer gäller för dom flesta listorna, i alv listor och chaos listor kan man få både 1+ reroll armour och ett coolt vapen, men så är inte fallet för många andra. I stängda listor så kan man changsa lite med sina items och försöka ta något som motståndaren inte förväntar sig. Det är lätt att sitta i en bra armebok och tycka att det inte spelar någon roll men det gör ganska stor skillnad i en medioker / dålig.
- Svullom
- Auxilia - Tvångsrekryterad
- Inlägg: 317
- Blev medlem: tor 25 apr 2013, 10:56
- Namn: Alexander Larsson
Re: Nästa Fantasy turnerings komp
Jag har märkt på de senaste turneringarna att många matcher inte hinner spelas klart. I förra turneringen gick jag och Akbar avbryta i runda tre, till exempel.
Sen vet jag inte med er andra, men personligen är jag rätt så mör i skallen i tredje matchen och spelar inte på topp alls.
Alltså föreslår jag att vi sprider ut turneringen på två dagar med två matcher per dag. Det finns några argument för det:
1. Man hinner spela klart alla matcher utan att behöva avbryta eller stressa. Tre timmar kanske låter tillräckligt, men räknar man med att flytta över sin arme mellan borden, deployment etc så blir det en hel del kortare. Att avbryta matcher runda 3-4 gör att listor/armeer som är bäst late game missgynnas rejält. (För mig som Skaven är det dock något positivt ) plus att man såklart vill spela klart sin match. Sen ska man såklart inte dra ut på matcherna i onödan, men vissa matcher tar helt enkelt lång tid, speciellt på 2500 poäng som jag antar att vi kommer köra.
2. Vi kan avsluta tidigare, förutsett att vi börjar 09.00. Jag räknar med att vara hemma halv 11-11 om vi avslutar 21.00. Sen bor jag visserligen inte i Lund, men det är det fler som inte gör. Att avsluta vid 18-19 hade varit gött då det är helg och allt.
3. Nu kanske jag har fel, men jag antar att det blir lite mer balanserat med fyra matcher per person istället för tre. Sen är det ju också roligare med mer matcher!
Problemet är ju att det är över två dagar, och alla inte kan båda dagarna. Det vägs upp lite av att vi kan sluta tidigare. Annars kan man ta det två lördagar/söndagar i rad om det funkar bättre.
Sen vet jag inte med er andra, men personligen är jag rätt så mör i skallen i tredje matchen och spelar inte på topp alls.
Alltså föreslår jag att vi sprider ut turneringen på två dagar med två matcher per dag. Det finns några argument för det:
1. Man hinner spela klart alla matcher utan att behöva avbryta eller stressa. Tre timmar kanske låter tillräckligt, men räknar man med att flytta över sin arme mellan borden, deployment etc så blir det en hel del kortare. Att avbryta matcher runda 3-4 gör att listor/armeer som är bäst late game missgynnas rejält. (För mig som Skaven är det dock något positivt ) plus att man såklart vill spela klart sin match. Sen ska man såklart inte dra ut på matcherna i onödan, men vissa matcher tar helt enkelt lång tid, speciellt på 2500 poäng som jag antar att vi kommer köra.
2. Vi kan avsluta tidigare, förutsett att vi börjar 09.00. Jag räknar med att vara hemma halv 11-11 om vi avslutar 21.00. Sen bor jag visserligen inte i Lund, men det är det fler som inte gör. Att avsluta vid 18-19 hade varit gött då det är helg och allt.
3. Nu kanske jag har fel, men jag antar att det blir lite mer balanserat med fyra matcher per person istället för tre. Sen är det ju också roligare med mer matcher!
Problemet är ju att det är över två dagar, och alla inte kan båda dagarna. Det vägs upp lite av att vi kan sluta tidigare. Annars kan man ta det två lördagar/söndagar i rad om det funkar bättre.
- Svullom
- Auxilia - Tvångsrekryterad
- Inlägg: 317
- Blev medlem: tor 25 apr 2013, 10:56
- Namn: Alexander Larsson
Re: Nästa Fantasy turnerings komp
Dubbel.
Senast redigerad av Svullom den fre 28 mar 2014, 11:56, redigerad totalt 1 gånger.
- Svullom
- Auxilia - Tvångsrekryterad
- Inlägg: 317
- Blev medlem: tor 25 apr 2013, 10:56
- Namn: Alexander Larsson
Re: Nästa Fantasy turnerings komp
Trippel.
Re: Nästa Fantasy turnerings komp
Hur gör vi med turneringen?
- Svullom
- Auxilia - Tvångsrekryterad
- Inlägg: 317
- Blev medlem: tor 25 apr 2013, 10:56
- Namn: Alexander Larsson
Re: Nästa Fantasy turnerings komp
Jag är på. Någon gång i maj kanske?
Re: Nästa Fantasy turnerings komp
Jag kan helgen 17-18 i maj. Resten jobbar jag/Lincon. Kan kanske ta ledigt andra datum dock.
Re: Nästa Fantasy turnerings komp
Märk väl att det är karneval den helgen.