Warhammer Fantasy

Warhammer 40k, Warzone och allting som rör krig med målade arméer.
Användarens profilbild
Ymir
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 42
Blev medlem: mån 31 mar 2014, 02:57
Namn: Ola Jentzsch

Re: Warhammer Fantasy

Inlägg av Ymir »

oj nu blev det mycket här :D Svullom: jag hade gillat en helgmatch, det blir inte lika stressigt för mig. Lördag är jag upptagen dock, kan du på fredag eller söndag? 2500 pts ofc; the more the merrier!
Användarens profilbild
rafcie
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 17
Blev medlem: tor 03 apr 2014, 21:02
Namn: Rafal Ciechonski

Re: Warhammer Fantasy

Inlägg av rafcie »

Det var kul att träffa dig, Echunia. Tack för ett trevligt möte.
Jag skulle kunna ta en match på måndag cirka kl.18.
2500p, komp 12.
Senast redigerad av rafcie den ons 09 apr 2014, 08:22, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Svullom
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 317
Blev medlem: tor 25 apr 2013, 10:56
Namn: Alexander Larsson

Re: Warhammer Fantasy

Inlägg av Svullom »

Marcus und Ymir: jag har möjlighet i helgen, både lördag och söndag. Runt kl 13 brukar vara lagom.
2500pts 12 swecomp?
Användarens profilbild
Ymir
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 42
Blev medlem: mån 31 mar 2014, 02:57
Namn: Ola Jentzsch

Re: Warhammer Fantasy

Inlägg av Ymir »

Svullom: Söndag @13 funkar för mig, men jag kommer vara bakis ^_^ Jag antar att du kan se till att lokalen är öppen etc? Vilken armé kör du? Jag kommer mobilisera mina Tomb Kings.
Användarens profilbild
Svullom
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 317
Blev medlem: tor 25 apr 2013, 10:56
Namn: Alexander Larsson

Re: Warhammer Fantasy

Inlägg av Svullom »

Antingen WoC eller Skaven. Råttorna är mitt huvudprojekt men når inte riktigt upp i 2,5k utan att proxa.
Kan meddela hur det blir imorgon eller så, så kan du bygga listan efter det ;)
Användarens profilbild
Marcus
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 87
Blev medlem: tis 01 okt 2013, 23:15
Namn: Marcus Altin

Re: Warhammer Fantasy

Inlägg av Marcus »

På lördag jobbar jag till 15.30, men efter det kan jag. Ville du köra ikväll? vet inte om du såg mitt priv mess.
Användarens profilbild
Svullom
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 317
Blev medlem: tor 25 apr 2013, 10:56
Namn: Alexander Larsson

Re: Warhammer Fantasy

Inlägg av Svullom »

Hm, har inte fått något. och nej, idag kan jag inte.
Annars kan man kanske hitta en till och spela fyra pers på söndag? Antingen 2v2 eller att man kör en match och sen byter motståndare :D
Användarens profilbild
Ymir
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 42
Blev medlem: mån 31 mar 2014, 02:57
Namn: Ola Jentzsch

Re: Warhammer Fantasy

Inlägg av Ymir »

Jag är fine med att du proxar om du vill, jag har aldrig mött Skaven förr så det vore roligt. Men WoC går också bra givetvis, TK versus WoC tenderar att bli intressant. Jag har också en WoC-armé men den är väldigt omålad och lite knepig och möjligtvis oavsiktligt fuloptad (så går det när man kör Tzeentch och Khorne), så jag föredrar spontant att köra med mina Tomb Kings.

Jag är även helt fine med en 2vs2, om fler vill vara med! Warhammer funkar ju faktiskt helt ok på 2vs1 också, mest att de två spelarna som är på samma sida får dela på samma power dice.
Användarens profilbild
Svullom
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 317
Blev medlem: tor 25 apr 2013, 10:56
Namn: Alexander Larsson

Re: Warhammer Fantasy

Inlägg av Svullom »

Min erfarenhet av WoC vs TK är att WoC marcherar fram och sen är matchen slut ;) Men tänkte ta mina råttor i alla fall, så kan jag testa en turneringslista. Du förstod hur vi körde kompmässigt?
Användarens profilbild
Ymir
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 42
Blev medlem: mån 31 mar 2014, 02:57
Namn: Ola Jentzsch

Re: Warhammer Fantasy

Inlägg av Ymir »

Jag tror jag fattar hur ni kör kompmässigt, men det borde inte spela nån roll, TK kan väl knappt komma upp i den compen ens om de försöker, typ?

En fuloptad WoC-lista spöar givetvis TK, men en mer normal lista upplever jag ger TK en hyfsad chans primärt därför att WoC har så lite skjutande. Detta gör att tex necrosphinxen kan härja ostraffat, och erfarenhet samt mathhammer har visat att en necrosphinx kan grinda ned chaos knights relativt pålitligt, eftersom de knappt kan skada den. Den stora basstorleken gör även WoCs infanteriblock till ett juicy mål för Screaming Skull Catapult. Och marauders dör som flugor mot chariots. Så det -kan- funka för TKs del, åtminstone tenderar det att bli rätt kul - så länge WoC-listan är hyfsat balanserad, iaf.
Användarens profilbild
Svullom
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 317
Blev medlem: tor 25 apr 2013, 10:56
Namn: Alexander Larsson

Re: Warhammer Fantasy

Inlägg av Svullom »

Tror inte att S3-shooting gör så värst mycket mot T4/4+ armor eller bättre. Templates är inte supereffektivt mot de stora baserna (färre modeller blir ju träffade) och de relativt små enheterna, och vem kör mauraders egentligen? ;)
En välriktad purple sun och det är i princip gg. TK-monstrena är vad, I2?
Vad ska TK göra mot en välutrustad DP liksom? Till och med katapulten kontras med ett fempoängsitem.
Givetvis blir det mer intressant när det är kompat, men oddsen är inte på TKs sida direkt. Tråkigt att GW inte kan balansera sitt spel, speciellt när TK-modellerna är så pass snygga. Att de aldrig kan marchera är spiken i kistan, saltet i såret. Vi borde husregla det så det blir som med VC imo.
Echunia
Praefectus - Adjuntant
Praefectus - Adjuntant
Inlägg: 851
Blev medlem: fre 19 mar 2010, 16:50
Namn: Casimir Ehrenborg

Re: Warhammer Fantasy

Inlägg av Echunia »

TK är itne lika changslösa mot WoC som man kan tro, speciellt i Okompat. Av en specifik anledning ---> Light council <---- och nefferatas scrolls. I okompat kan du tvinga en banishment med IF som iprincip garanterat dödar demon prinsen. Sen ska sägas att resten är ganska svårt, men det blir lättare om folk är snälla nog att ta Chaos knights (inte särskilt bra val över chariots) eftersom det finns väldigt mycket killing blow i TK armeen. När det gäller resten av listan så måste man nog toola lite, tex är stalkers väldigt bra anti armour och backup för att döda demonprinsen. Om det är helt okompat är arkhan väldigt bra att ta med light council för att snipea monster chariots och karaktärer.

Om det är kompat är det mycket svårare eftersom TK inte får ta dom absolut bästa grejerna som light council + arkhan + casket. Medan WoC fortfarande kan ta bra enheter så är dom counters TK har ofta bort kompade (speciellt i SWE komp). Men det går ju fortfarande, speciellt om det är mycket saker som kan KBas
rafcie skrev:Det var kul att träffa dig, Echunia. Tack för ett trevligt möte.
Jag skulle kunna ta en match på måndag cirka kl.18.
2500p, komp 12.
Gärna! Det blir nog TK för min del ;-)
Tor
Custos Castrorum - Nyckelbärare
Custos Castrorum - Nyckelbärare
Inlägg: 263
Blev medlem: tis 24 apr 2012, 20:17
Namn: Tor Nilsson

Re: Warhammer Fantasy

Inlägg av Tor »

Jag tar gärna en match på måndag (10/4) ~18.00. Spelar helst 2500, men vad som ned till 1500 går bra.
Användarens profilbild
Svullom
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 317
Blev medlem: tor 25 apr 2013, 10:56
Namn: Alexander Larsson

Re: Warhammer Fantasy

Inlägg av Svullom »

Det kan stämma att de inte är helt chanslösa, men det kräver att man kör okompat och att motståndaren spelar dåligt med herr Demonprins. Brukar man köra LC vanligtvis eller är det bara om man ska optimera mot ex. WoC?
Echunia
Praefectus - Adjuntant
Praefectus - Adjuntant
Inlägg: 851
Blev medlem: fre 19 mar 2010, 16:50
Namn: Casimir Ehrenborg

Re: Warhammer Fantasy

Inlägg av Echunia »

Ja, är ju klart att man kan gömma demonprinsen men då kan han ju inte chargea häller. Tror största problemet för TK är att även om man dödar demon prinsen så kan 2 enheter med 3 skullcrushers äta hela ens arme ensamma.

Jag skulle nog påstå att light council är ganska standard i okompat, det eller arkhan. Arkhan och light council tillsammans är kanske lite ovanligare dock :wink: . Men light council är ett ganska bra sätt för TK att hantera hög armour och läskiga flygande monster. Nefferatas scrolls är nog det som verkligen är optat mot WoC och Demons för att kunna tvinga igenom iaf en banishment.
Användarens profilbild
rafcie
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 17
Blev medlem: tor 03 apr 2014, 21:02
Namn: Rafal Ciechonski

Re: Warhammer Fantasy

Inlägg av rafcie »

Echunia skrev:
rafcie skrev:Det var kul att träffa dig, Echunia. Tack för ett trevligt möte.
Jag skulle kunna ta en match på måndag cirka kl.18.
2500p, komp 12.
Gärna! Det blir nog TK för min del ;-)
Nice, jag lovar jag ska bygga inget "slott" i ett hörn :)
Användarens profilbild
Marcus
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 87
Blev medlem: tis 01 okt 2013, 23:15
Namn: Marcus Altin

Re: Warhammer Fantasy

Inlägg av Marcus »

TK kompar ju väldigt snällt, tycker man kan få bra listor relativt till andra lag. Okompat tycker jag verkligen inte att de har en chans mot WoC. 4+ chariots, 2 x 3 skullcrushers och en lvl 4 death sen är det ju typ godnatt för TK. Ja jag har spelat mot det, blev wipad väldigt snabbt.
Echunia
Praefectus - Adjuntant
Praefectus - Adjuntant
Inlägg: 851
Blev medlem: fre 19 mar 2010, 16:50
Namn: Casimir Ehrenborg

Re: Warhammer Fantasy

Inlägg av Echunia »

rafcie skrev:
Nice, jag lovar jag ska bygga inget "slott" i ett hörn :)
Det är lugnt, jag kommer 4 tumm närmare varje tur!
Marcus skrev:TK kompar ju väldigt snällt, tycker man kan få bra listor relativt till andra lag. Okompat tycker jag verkligen inte att de har en chans mot WoC. 4+ chariots, 2 x 3 skullcrushers och en lvl 4 death sen är det ju typ godnatt för TK. Ja jag har spelat mot det, blev wipad väldigt snabbt.
Som jag ser det så kompar, i SWE kompen, alla de mediokra till dåliga delarna av TK väldigt snällt men dom sakerna som verkligen gör TK bra (magi) kompar nästan lika hårt som i andra armeer. Problemet blir då att även om jag kan ta lite mer magi i min lista relativt t.ex. WoC så kan jag fortfarande inte ta dom elementen som verkligen slår hårt mot dem. Då kommer vi tillbaka till problemet att TK inte marchar och att alla trupperna är lite sämre än andras osv. osv. Därför föredrar jag lite komp istället då armeer som WoC, DE och kompani inte kan ta sina absolut bästa grejer men arméer som TK, beastmen osv. kan ta deras, något snuskiga, counters.

Eventuell lösning skulle kunna vara att spela SWE komp som en modifikation på poängen. Då finns det helt plötsligt en bonus med att spela en TK lista på 18 komp eller något sådant.
Användarens profilbild
Svullom
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 317
Blev medlem: tor 25 apr 2013, 10:56
Namn: Alexander Larsson

Re: Warhammer Fantasy

Inlägg av Svullom »

Nej det är väl det som är det tråkiga med nuvarande kompen. Lirar man okompat så kan man i alla fall försöka utcheesa motståndaren med alla medel man har till hands. Jag tror inte att det finns en ultimat build utan någon counter. Fast kör man allcomers så är det ju svårt att specifikt kontra liksom.
Användarens profilbild
Ymir
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 42
Blev medlem: mån 31 mar 2014, 02:57
Namn: Ola Jentzsch

Re: Warhammer Fantasy

Inlägg av Ymir »

hmm...se det här som lite reflektioner från en snubbe som hittils bara spelat Warhammer i relativt icke-kompetativa sammanhang, och inte ens vet vad saker som Light council är...

Jag känner mig allmänt ganska sur på den nya TK-boken. I den gamla boken var Tomb Kings en armé som hade en unik -grej- going; deras magi funkade som bound spells, men var inte offensiv, utan användes för att boosta armén så att den kunde göra assnygga strategiska moves typ vända på en femöring och chargea i magifasen. Eftersom denna magi var nödvändig för att TK skulle fungera ens remotely kompetativt var den designad just för att garantera att TK kunde få igenom några spells varje runda.

I den nya TK-boken, trots allt tjat från utvecklarna om att TK minsann förtjänar att vara en bra armé, har TK blivit reducerade till en armé som inte är bra på någonting överhuvudtaget. Fear är meganörfat, My Will Be Done blev nörfat och är numera helt meningslöst (eftersom kungarna och prinsarna inte längre kan använda det för att utmanövrera fienden), It Came from the Deep blev nörfat och är numera helt meningslöst (eftersom man inte längre får chargea när man kommer upp), Ushabti blev nörfade och är numera helt meningslösa och sjukt generiska, Tomb Giant blev nörfad av någon helt obegriplig anledning (har inte längre heavy armour), och TKs unika magi blev reducerad till att funka som alla andras, vilket är ett dubbelt slag i ansiktet för inte bara innebär det att de är fast med en medioker lore som är lika riskabel och svår att använda som alla andra lores, dessutom kan de numera misscasta vilket innebär att hierofanten kan explodera i runda 1. Weee. Som om det inte vore nog blev -alla- TKs bra items dessutom borttagna. Och inte nog med ens det! Nej, de ska dessutom förolämpa alla TK-spelare lite extra, så som 'plåster på såren' får hierofantens enhet Regeneration 6+ (wee...) och constructs nära necrotecten får också Regeneration 6+ (wee...). Nu har jag knappt spelat med den nya arméboken, och när jag gjort det har det varit mot spelare som bygger väldigt fluffiga eller relativt 'mjuka' listor (tex all-Slaanesh WoC), och jag har varit lite distraherad av hur awesome nekrosfinxen är i uhm...min fantasi?, så jag har kanske inte riktigt insett den fulla vidden av vilket otroligt nedköp TKs nya armébok är. Jag fruktar att jag kanske kommer fatta det ganska fort nu när jag spelar med nya och presumably mer kompetativa spelare - jag menar, jag har inte ens modellerna för att fielda de 'bästa' enheterna (dvs Necropolis Knights och halberd-Tomb Guards)...

Det värsta är att det varit så sjukt lätt för spelskaparna att göra TK mindre sugiga. Ge sfinxarna styrka 6 (eller låt alla nekrosfinxens attacker ha heroic killing blow), ge alla constructs ett 5+ ward-säjv och/eller högre Toughness (som sfinxarna), ge ushabti och bone giant BS3, låt armén kunna välja andra charge reactions än hold, låt chariots fortsätta vara fast cavalry, låt modeller som kommer upp med Entombed Beneath the Sands kunna chargea, och gör hierofanten immun mot miscasts. Ta-daa. Plötsligt blev TK en ganska bra armé!
Senast redigerad av Ymir den tor 10 apr 2014, 22:46, redigerad totalt 3 gång.
Skriv svar