Warhammer Fantasy
Re: Warhammer Fantasy
förresten, Svullom och andra: eftersom jag då ska battla dina skavens på söndag och aldrig har mött skaven förr, kan ni inte berätta lite för mig vad skaven liksom är bra på och vad jag bör tänka på/se upp för när jag möter dem?
Håller med dig om allt du skriver om TK, de kunde få de buffarna utan att bli för bra. Det som är bra nu är typ Khalida med bågskytte spam, eller massa necroriddare. Light council är väldigt bra och det är så jag vunnit större delen av mina TK matcher. Det innebär 3 eller mer wizards med light, då du buffar styrkan på banishment desto fler light magiker du har i närheten.
Skaven kan vara väldigt jobbiga att möta. De har två bra random movers som inte går att undvika på något sätt. Hellpit Abomination är väl en av de mest brutna saker de har, skjut den med flaming! Sen är grey seers hårda, de dödar infanteri med 4d6 no saves. Tar de hela enheten får de råttor.
De får skjuta in i closecombat om det är slavar som slåss. Spelets mest prisvärda kanon. Gutter runners, poison skirmishers som ambushar. Plus massa annat bös :>
Skaven kan vara väldigt jobbiga att möta. De har två bra random movers som inte går att undvika på något sätt. Hellpit Abomination är väl en av de mest brutna saker de har, skjut den med flaming! Sen är grey seers hårda, de dödar infanteri med 4d6 no saves. Tar de hela enheten får de råttor.
De får skjuta in i closecombat om det är slavar som slåss. Spelets mest prisvärda kanon. Gutter runners, poison skirmishers som ambushar. Plus massa annat bös :>
-
- Praefectus - Adjuntant
- Namn: Casimir Ehrenborg
Det du säger stämmer men bli inte allt för nedstämd av mitt klagande i den här tråden. Jag är bara ganska nere på SWE kompen eftersom jag har mött alv armer med massa små enheter och flygande karaktärer i mina senaste 4 matcher. (Sjukt segt att möta med kompande TK listor)Ymir skrev: ...Observationer om TK boken...
TK blev nerfade på många punkter (tycker att BotUL gick från typ 20pts till 50pts var ett ganska stort slag under bältet) men vi fick ändå element som vi inte hade tidigare. Framförallt sphinxarna och necroknightsen men också möjligheten att buffa hela ens arme samtidigt (smiting) och delvis access till mer offensiva lores som light, den nya casketen är också väldigt mycket bättre än förra.
För övrigt är light council när man tar många light mages för att buffa banishment spellen i lore of light, den får en extra styrka för varje light mage inom 12. Eftersom lvl 1 priests är ganska billiga så kan man relativt billigt komma upp i styrka 7-8 och på så sätt döda saker med armour. Man får dessutom många magiska missiler från alla lvl1or. Det synergerar bra med Hierotitan eftersom alla lvl1or får +d3 på sina spells. Det negativa är att man spenderar 700-900 pts på magi så får lite mindre enheter.
well, sepulchral stalkers lär väl kunna göra mos av annars stenhårda block med Saurusar och dyl., om inte annat...men räckvidden på deras attack är ju förolämpande kort. Och hierotitan är ju fet, men har fan inte ens en modell...
@Tor: eftersom jag ändå hade velat titta lite på Echunias och rafcies match på måndag, och kommer ha mina trupper färdigpackade efter min match i söndags, hade det väl passat ganska bra att dessutom gå en match mot dig på måndag, trots att måndagar känns lite stressiga för mig - men då blir det två fantasy-matcher samtidigt, så jag hoppas vi inte snor utrymme från Förtikåarna isåfall, måndagarna är väl deras dag normalt sett? (DMF verkade bara ha två spelbord, fick jag intrycket av när jag var där). Men jag är alltså på, med detta förbehåll!
- Svullom
- Auxilia - Tvångsrekryterad
- Namn: Alexander Larsson
Kutym är att ha 2-3 feta block med 40-50 slavar. Dessa ska du aldrig chargea med dina värdefulla grejer eftersom man kan skjuta in i striden (de tog även bort så att man inte längre randomiserar mellan slavarna och fienden) och det tar minst 2-3 rundor stt grinda ner dem eftersom de oftast är steadfast på ld10 och re-roll. Grejen är då att ha en hel del skytte och magi så man får en schysst synergi.Ymir skrev:förresten, Svullom och andra: eftersom jag då ska battla dina skavens på söndag och aldrig har mött skaven förr, kan ni inte berätta lite för mig vad skaven liksom är bra på och vad jag bör tänka på/se upp för när jag möter dem?
Hell pit abomination anses vara en av de bästa monstrena i spelet, vad det nu är värt. Den äter upp allt vad RnF heter men är svag mot eld och HKB. Ibland så kan det återvända från döden och äta upp en Slann och temple guards
Magi och skytte är starkt men rätt så fickle. Det mesta kan gå snett och/eller skada castern. Uberspellen heter Curse of the horned rat och dödar 4D6 modeller direkt utan saves. Dock funkar det bara på infanteri.
Så förbered dig på att möta horder med råttor (200+ modeller brukar jag ha) som är snabba (M5) och som backas upp av starkt skytte och magi, en del chaff och starka scouts med slings och poison som jagar warmachines.
-
- Custos Castrorum - Nyckelbärare
- Namn: Tor Nilsson
Man kan smälla upp rätt många bord, så det skall inte vara några problem. Tyvärr har det dykt upp en grej på måndag, så antagligen blir det svårt. Jag återkommer senare idag. Om jag inte kan på måndag, så kan i alla fall senare i veckan.@Tor: eftersom jag ändå hade velat titta lite på Echunias och rafcies match på måndag, och kommer ha mina trupper färdigpackade efter min match i söndags, hade det väl passat ganska bra att dessutom gå en match mot dig på måndag, trots att måndagar känns lite stressiga för mig - men då blir det två fantasy-matcher samtidigt, så jag hoppas vi inte snor utrymme från Förtikåarna isåfall, måndagarna är väl deras dag normalt sett? (DMF verkade bara ha två spelbord, fick jag intrycket av när jag var där). Men jag är alltså på, med detta förbehåll!
-
- Praefectus - Adjuntant
Vi har fruktansvärt mycket bord och terräng, i värsta fall tror jag man kan klämma in uppåt 10 bord i vår lokal, eller mer som har gjorts på några warmachine turneringar. Så oroa dig inte där, det är bara att vi stuvar undan dem normalt sett.Ymir skrev:..snip...men då blir det två fantasy-matcher samtidigt, så jag hoppas vi inte snor utrymme från Förtikåarna isåfall, måndagarna är väl deras dag normalt sett? (DMF verkade bara ha två spelbord, fick jag intrycket av när jag var där). Men jag är alltså på, med detta förbehåll!
Det dom gjorde va väl att ta bort att templates randomiseras. Alltså tidigare kunde du lägga en template på dina slaves och sen randomiserades alla dom träffarna till slaves eller det dom slogs mot. Nu träffar templaten vad den träffar.Svullom skrev: Kutym är att ha 2-3 feta block med 40-50 slavar. Dessa ska du aldrig chargea med dina värdefulla grejer eftersom man kan skjuta in i striden (de tog även bort så att man inte längre randomiserar mellan slavarna och fienden) och det tar minst 2-3 rundor stt grinda ner dem eftersom de oftast är steadfast på ld10 och re-roll.
Men om du skjuter Jezzails eller warplightning in i striden måste du väl fortfarande randomisera? Eller har jag missat något?
- Svullom
Nix, ingen randomisering alls längre.
-
Måndagen går bra, Ymir! Kan du komma igång redan typ 17.00 t.o.m.?
-
- Praefectus - Adjuntant
Skulle du kunna länka eller copy pastea den FAQn till mig? Verkar ju lite svårt att komma åt dem på nya GW sidan.Svullom skrev:Nix, ingen randomisering alls längre.
- Svullom
De snackar om det på warseer: http://www.warseer.com/forums/showthrea ... vens-in-V8
@Tor: Jag kommer mycket hellre igång 17 än 18, jag slutar min praktik i Lund klockan fyra, ska upp tidigt nästa dag, och bor i Malmö så
men jag tycker fortfarande vi kör 2500 pts! vi får bara försöka att inte sega Vilken armé kör du?
men jag tycker fortfarande vi kör 2500 pts! vi får bara försöka att inte sega Vilken armé kör du?
Senast redigerad av Ymir den fre 11 apr 2014, 13:12, redigerad totalt 1 gånger.
-
- Praefectus - Adjuntant
Oooo, kanske dags att plocka fram min skryre arme igen. Synd att det inte gäller den coolaste skaven enheten, globadiers.Svullom skrev:De snackar om det på warseer: http://www.warseer.com/forums/showthrea ... vens-in-V8
-
@Ymir Ok, jag kan nog pressa, så jag är på plats 16.30 med risk för någon minuts försening.
2500p blir bra. Jag kör Wood Elves.
2500p blir bra. Jag kör Wood Elves.
- Svullom
Hehe, ja de är coola men deras användningsområde är rätt så begränsat.Echunia skrev:Oooo, kanske dags att plocka fram min skryre arme igen. Synd att det inte gäller den coolaste skaven enheten, globadiers.Svullom skrev:De snackar om det på warseer: http://www.warseer.com/forums/showthrea ... vens-in-V8
De är bättre än jezzails iaf. 20 poäng för Bs3 och move or fire... vilket skämt. Gör de BS4 och ge champen sniper. Det hade varit coolt.
Jezzails var grymma i 7:e när metat kryllade av små riddarenheter...
-
- Praefectus - Adjuntant
Stora skillnaden va ju att de fick skirmisha, då e dom värda sin poäng eftersom dom skyddar ens arme. Men nu skulle dom vara okej på typ 15 poäng eller så, skulle jag tro. Eller bs4 ofc
okej, så det blev en förkrossande seger för Skaven-horden, jag skulle säga cirka en googol mer victory points än Tomb Kings. Men vi är inte bittra (inte jättebittra iaf)! Anhur-Septu och hans glada odöda gossar får helt enkelt ressurrecta sig själva lagom till morgondagens fältslag mot Wood Elves, och gör nog bäst i att tänka ut en helt ny battle plan till dess.
- Svullom
Äsch, du hade rätt så oflyt med tärnngarna och det var ju första gången mot pestbärarna Berätta hur det går sen idag. WE kan dansa runt dig rätt så bra, så tänk på det.