Magic: The Gathering

Allting från poker till svälta räv.
Användarens profilbild
Xian
Custos Castrorum - Nyckelbärare
Custos Castrorum - Nyckelbärare
Inlägg: 1825
Blev medlem: fre 23 maj 2008, 21:03
Namn: Christian Henriksson
Ort: Lund!

Re: Magic: The Gathering

Inlägg av Xian »

Om du är sugen på att hålla någon sådan turnering på DMF så har du styrelsens fulla stöd.
Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
Användarens profilbild
lilljonas
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 821
Blev medlem: fre 05 sep 2008, 16:59
Namn: Jonas Svensson
Ort: Lund

Re: Magic: The Gathering

Inlägg av lilljonas »

I och med att det är så många som spelat tidigare men som inte spelar aktivt just nu så kanske det är lättare att inte köra constructed (eller vad det kallas nu för tiden)? Jag tror också att det finns flera som spelat tidigare som inte är så sugna på att plöja in några tusen i kort, men som inte skulle banga för lite slött kortfipplande.
santoan

Re: Magic: The Gathering

Inlägg av santoan »

Jo precis som Jonas säger. Jag är mest för att spela lite skojig magic och inte direkt tävlingsgrejs.
Rares per kort ligger idag runt 10kr/st och en common på ca 2kr/st. En booster mellan 33-35 spänn (Unispel har bäst priser om man vill starta en ny lek). Man kan säkert få ihop en schysst lek på 60-80 kort på ca 200kr om man köper boosters och enstaka kort.

Jag bollar bara ideer eftersom jag själv är relativt ny inom Magic och vill gärna att DMF inte tappar folk inom Magic. Jag önskar att spela mer Modern.

Jag var på playoteket idag och fick reda på Modern spelas där varannan vecka med Drafting. Samt någon standard turnering på fredagar. Annars är Standard och Legecy det som spelas mest. Det DMF kan göra är att spela det varje vecka så att folk som lagt undan korten, kan bara damma av och köra samt upptäcka det roliga i Magic. Sedan så gäller modern kort från 8ed och framåt (med den nya svarta kanten).

Hittills finns det lite smått intresse och bara att kicka igång med ett gäng, spela lite, diskutera och kanske försöka arrangera det som inte finns i andra butiker: Mer modern och eventuellt öppna för folk att spela Legacy än bara det på Playoteket.
Användarens profilbild
lilljonas
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 821
Blev medlem: fre 05 sep 2008, 16:59
Namn: Jonas Svensson
Ort: Lund

Re: Magic: The Gathering

Inlägg av lilljonas »

En bra idé är nog att helt enkelt ta en dag i veckan som regelbunden speldag, och då välja någon dag då det inte är Magic på playoteket. Sen kan det ta ett tag att få igång en grupp, men mitt tips är att gå ihop 2-3 stycken och helt enkelt köra, och annonsera om det. Det viktiga är att folk vet att det garanterat finns någon att spela med om man dyker upp på den utsatta tiden.
santoan

Re: Magic: The Gathering

Inlägg av santoan »

låter bra det. Vilken dag funkar bästa för alla som är intresserade?
Användarens profilbild
lilljonas
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 821
Blev medlem: fre 05 sep 2008, 16:59
Namn: Jonas Svensson
Ort: Lund

Re: Magic: The Gathering

Inlägg av lilljonas »

Jag har mest tid på tisdagar, då jag ändå brukar vara på plats för att måla och eventuellt spela figurspel. Jag kan absolut inte lova att jag skulle kunna vara med varje tisdag, så boka inte dag utifrån mig, men ifall det blir spel på tisdagar så kan jag tänka mig att hoppa in för ett parti eller tre när jag inte är så sugen på att måla.
santoan

Re: Magic: The Gathering

Inlägg av santoan »

Jag kan vilken dag som helst förutom Måndagar och Torsdagar, då kör jag rollspel.
santoan

Re: Magic: The Gathering

Inlägg av santoan »

Ok gott folk!

Så här ser formaten i Magic ut idag (taget ifrån http://www.svenskamagic.com/rulebook/formatguide.php):

Constructed Format:
Pauper
Standard
Extended
Vintage
Modern
Legacy
EDH
Block Constructed

Limited Format:
Sealed Deck
Booster Draft
Rochester Draft
Team Sealed Deck
2HG Sealed Deck
2HG Booster Draft

- Som jag har förstått verkar det mer logiskt att vi bestämmer en dag och tid för att ses och spela något som Constructed: Pauper eller Modern då jag tror många har gamla kort de vill spela med.
För att friska upp minnet får en genomgång göras där man berättar basic reglerna och sen får man tuta och vrida lite kort. Kanske även utbyta lite tips om kort, lekar mm.

Vem har nyckeln till lokalen?
Användarens profilbild
Xian
Custos Castrorum - Nyckelbärare
Custos Castrorum - Nyckelbärare
Inlägg: 1825
Blev medlem: fre 23 maj 2008, 21:03
Namn: Christian Henriksson
Ort: Lund!

Re: Magic: The Gathering

Inlägg av Xian »

Det är ett tiotal personer som har nycklar, men den som ansvarar för det hela är Mattias (L85). Han heter Mirwouk här på forumet, men är inte så jätteofta här och läser. Men prova att lägga ett PM till honom.
Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
Användarens profilbild
lilljonas
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 821
Blev medlem: fre 05 sep 2008, 16:59
Namn: Jonas Svensson
Ort: Lund

Re: Magic: The Gathering

Inlägg av lilljonas »

Jag har nyckel. Det är ganska få kvällar då man inte skulle kunna få plats vid ett bord eller två, så om man spelar magic en dag med andra inplanerade aktiviteter så behövs ingen nyckel.
santoan

Re: Magic: The Gathering

Inlägg av santoan »

orite. finns det fler än du jonas som vill vara med?
Zorg
Praefectus - Adjuntant
Praefectus - Adjuntant
Inlägg: 803
Blev medlem: lör 06 aug 2011, 23:00
Namn: Joakim Sköldén

Re: Magic: The Gathering

Inlägg av Zorg »

Jag har spelat en del magic, mestadels casual men har även en turneringslek för legacy. Jag brukar försöka ta mig till lokalen på tisdagar för att måla och jag kan tänka mig att lira lite magic.

Jag har spelat magic nån enstaka gång på playoteket i Lund, och där kör dom väldigt seriöst. Personligen tycker jag det är mest kul att pyssla ihop lekar med roliga teman som inte är till för något speciellt format förutom köksbordet.
santoan

Re: Magic: The Gathering

Inlägg av santoan »

Gött Zorg. Jag ska försöka köra lite på Playoteket, men vill gärna spela mer för skojs skull.
Men va bra vi är ca 3 pers hittills som har intresse av att spela lite köksbords magic. Sprid budskapet så fler kan komma och ha roligt :)
Zorg
Praefectus - Adjuntant
Praefectus - Adjuntant
Inlägg: 803
Blev medlem: lör 06 aug 2011, 23:00
Namn: Joakim Sköldén

Re: Magic: The Gathering

Inlägg av Zorg »

Nu är jag tillbaks i stan, jag var och målade lite warhammer igår men då var det ingen magicspelare där.

Hur ser det ut nästa vecka för dig?
santoan

Re: Magic: The Gathering

Inlägg av santoan »

nästa vecka ser bra ut. Vi kan ses nästa tisdag :)
santoan

Re: Magic: The Gathering

Inlägg av santoan »

Kan inte idag. Fotboll :)
Zorg
Praefectus - Adjuntant
Praefectus - Adjuntant
Inlägg: 803
Blev medlem: lör 06 aug 2011, 23:00
Namn: Joakim Sköldén

Re: Magic: The Gathering

Inlägg av Zorg »

Nu har vi börjat tänka lite på att dra igång en Magic kväll eller liknande. Finns det folk som är intresserade?
Skriv svar