Nästa turnering: End Times?

Warhammer 40k, Warzone och allting som rör krig med målade arméer.
Användarens profilbild
Hugo
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 209
Blev medlem: ons 24 jul 2013, 11:56
Namn: Hugo Nordland

Re: Nästa turnering: End Times?

Inlägg av Hugo »

Den 15:e borde funka för mig med.
Echunia
Praefectus - Adjuntant
Praefectus - Adjuntant
Inlägg: 851
Blev medlem: fre 19 mar 2010, 16:50
Namn: Casimir Ehrenborg

Re: Nästa turnering: End Times?

Inlägg av Echunia »

Okej jag skriver ihop en post om detta när jag har tid. Finns det intresse för någon typ av scenario? Kanske något capture-esq med fortitude?
Tor
Custos Castrorum - Nyckelbärare
Custos Castrorum - Nyckelbärare
Inlägg: 263
Blev medlem: tis 24 apr 2012, 20:17
Namn: Tor Nilsson

Re: Nästa turnering: End Times?

Inlägg av Tor »

Okej jag skriver ihop en post om detta när jag har tid. Finns det intresse för någon typ av scenario? Kanske något capture-esq med fortitude?
Jag är med på vad som helst :drug:
Användarens profilbild
Hugo
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 209
Blev medlem: ons 24 jul 2013, 11:56
Namn: Hugo Nordland

Re: Nästa turnering: End Times?

Inlägg av Hugo »

Spontant förslag: tröskelkomp 9.

BP-intervall: 200vp/bp.

När det gäller scenario föreslår jag att man kan köra de som var på GoW då dessa är balanserade och påverkar listbyggandet positivt.

Scenario 1: Hålla objektiv. 2 ojektiv läggs symmetriskt längs mittlinjen. Att hålla dessa ger 75vp per objektiv i båda spelarnas runda 3 samt runda 6. Håller man alltså alla objektiv vid alla möjliga tillfällen ger det totalt 600vp.
(Detta scenario motverkar gunlines, då man vet att man är tvungen att gå framåt under åtminstone en match)

Scenario 2: Blood and glory. Fast istället för autowin när motståndaren kommer under break point (3 fortitude) så får man 300vp för att få motståndaren under och ytterligare 300vp för att själv stanna kvar över. Ingen enhet kan vid ett enskilt tillfälle innehålla mer än 3 fortitude.
(Detta scenario motverkar dödstjärnor då man behöver sprida sin fortitude över flera enheter i minst en match)

Scenario 3: Assassination. Innan slaget skriver man 1-3 av mitståndarens enheter på en lapp som man håller dold under matchen. Dessa enheter är värda dubbla vp (gäller även om de överlever).
(Tror detta kan vara ett kul sistascenario på en turnering då det kan göra att toppstriden lever längre. Ligger man efter toppen i poäng kan man gambla och skriva upp tre dyra enheter för att ha en chans att komma ikapp. Ligger man i topp blir det en avvägning om man ska safea och skriva en billig enhet eller gå för fullt för att inte bli ikappsprungen. Dock föreslås en cap på att scenariot max kan ge 600vp extra)

Om Casimir vill och ni andra gillar upplägget kan jag tänka mig att skriva mer formella beskrivningar av scenariona till turneringen. Men detta är som sagt bara ett förslag.
Echunia
Praefectus - Adjuntant
Praefectus - Adjuntant
Inlägg: 851
Blev medlem: fre 19 mar 2010, 16:50
Namn: Casimir Ehrenborg

Re: Nästa turnering: End Times?

Inlägg av Echunia »

Jag tycker dom låter toppen, jag skriver en allmän post om turneringen idag eller imorgon så kan du lägga till scenarion när du har skrivit klart dom.

När det gäller komp skulle jag gärna testa att låta kompen påverka spelresultaten som det står i Swekompsmallen (eller stod förut iaf). Fördelen jag ser med det är att det finns en mening med att ta en snällare lista. I tröskel komp känns de ju ofta som att man gör fel om man inte ligger och trycker precis mot kompgränsen vilket inte gynnar vissa armeer. Å andra sidan är jag villig att ta lite vad som om jag får marcha ^_^ .
Användarens profilbild
Hugo
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 209
Blev medlem: ons 24 jul 2013, 11:56
Namn: Hugo Nordland

Re: Nästa turnering: End Times?

Inlägg av Hugo »

Visst kan vi köra kompspann istället för tröskelkomp.

Det som är viktigt då är att sätta rätt vp/bp-intervall samt rätt vp-belöning per kompsteg.

På masters körde man 150vp/bp samt 150vp per kompsteg. Detta gynnade högkomp och avoidance på tok för mycket. Vilket man ser bland topp 3-listorna. Jag gick själv runt och skröt att jag var den bäst placerade icke-tråkspelaren på masters ;)

Jag skulle nog föreslå 200 vp/bp samt 120vp per kompsteg. Kör man exempelvis 9-14 eller 10-15 ger en minimikomp mot en maximikomp 3 BP från start.

Ökar man vp/bp-spannet så missgynnas arméer som inte kan pusha så bra lite för mkt (exempelvis WE, TK, dvärgar). Minskar man det så blir avoidance alldeles för bra.

Man kan ge mer vp/kompsteg men i så fall behöver man som sagt öka vp/bp-spannet och då får vissa arméer en liten nerf.
Tor
Custos Castrorum - Nyckelbärare
Custos Castrorum - Nyckelbärare
Inlägg: 263
Blev medlem: tis 24 apr 2012, 20:17
Namn: Tor Nilsson

Re: Nästa turnering: End Times?

Inlägg av Tor »

Vid en snabbkoll tycker jag dessa scenarion verkar trevliga. Jag är som sagt inte en fan av att låta compen påverka spelresultaten, men om det finns synergi med att köra scenarier så visst.
Att alla ligger nära tröskel ser jag inte som ett problem. Det går att sätta samman bra listor på de flesta compnivåer för alla améer

Har inga starkare preferenser dock, så det går bra vilket som. Litar på ert omdöme.
Echunia
Praefectus - Adjuntant
Praefectus - Adjuntant
Inlägg: 851
Blev medlem: fre 19 mar 2010, 16:50
Namn: Casimir Ehrenborg

Re: Nästa turnering: End Times?

Inlägg av Echunia »

Ja jag förstår vad du menar, instinktivt hade jag väll tänkt mig 200vp per bp och 150vp för kompen med ett spann på 10-15 (där över 15 naturligtvis är tillåtet men räknas som 15).

Hur kommer det sig att du vill ha 9 som tröskelkomp?
Användarens profilbild
Hugo
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 209
Blev medlem: ons 24 jul 2013, 11:56
Namn: Hugo Nordland

Re: Nästa turnering: End Times?

Inlägg av Hugo »

Eftersom det inte förelåg ett konkret förslag tänkte jag att jag drog till med ett :)

Kanske har jag skrivit några komp 9ish listor på senare tid som jag skulle vilja testa ;)

Men bestäm du. Det funkar säkert också med 200 vp/bp och 150vp/kompsteg.
Tor
Custos Castrorum - Nyckelbärare
Custos Castrorum - Nyckelbärare
Inlägg: 263
Blev medlem: tis 24 apr 2012, 20:17
Namn: Tor Nilsson

Re: Nästa turnering: End Times?

Inlägg av Tor »

Jag gillar själv att dansa med msu-listor, men jag vill ju ändå vinna fair-and-square med det. Att springa runt och vinna på compskillnad ger ingen kick.
Användarens profilbild
Hugo
Auxilia - Tvångsrekryterad
Auxilia - Tvångsrekryterad
Inlägg: 209
Blev medlem: ons 24 jul 2013, 11:56
Namn: Hugo Nordland

Re: Nästa turnering: End Times?

Inlägg av Hugo »

Alla matcher blir kanske inte lika roliga med avoidance. Samtidigt kan jag själv tycka att det i vissa matcher kan vara kul att försöka zona ut en msu-avoidance lista. Det är en annan typ av utmaning som gör spelet en dimension rikare.

Dock är det absolut inte särskilt kul att få möta 3-4 sådana i rad på en turnering.
Skriv svar