yavanna skrev:Alltså, ni får ge er.
Min kritik gäller inte dig personligen och du ska inte behöva känna dig påhoppad, för det var aldrig min mening.
Det har under lång tid förts en diskussion om hur vi ska öka vårt medlemsantal och den ursäkt folk alltid ger för att de inte blir medlemmar/mer aktiva är att inte tillräckligt mycket arrangemang finns tillgängliga. Det är attityden som ursäkt jag är arg på och inte på något sätt dig personligen. Det är dock så att du gav uttryck för just den åsikt som 100 andra gett utryck för, ofta helt utan fog.
Du blev tillfrågad om din åsikt, givetvis ska du få ventilera den, det är ingen som vill varken förtrycka eller förringa dig så vitt jag vet och jag hoppas att du inte uppfattade det så.
ONTOPIC:
Problemet som jag ser det med spelhelger är att de är dubbeleggade svärd.
Man lockar ner en massa folk, varav en del blir medlem, men man ger också dem dåliga vanor. Visst är det kul att folk kommer ner på spelhelgerna och spelar spel, men det är inte speciellt många av dem som blir medlemmar. Av dem som blir medlemmar är det långtifrån alla som stannar kvar i föreningen.
Vad som egentligen krävs är ett sätt att få folk att förbli
aktiva medlemmar efter att de gått med i föreningen.
Vi har en hel del medlemmar som är fruktansvärt aktiva och arrangerar spelhelger, rollspelskampanjer, lajv, brädspelskvällar, LAN mm.
Vi har också ett stort antal medlemmar vars största bedrift inom föreningen är att de hämtat ner en pizza från Papegojan till en annan medlem... och då mot betalning...
Här anser jag faktiskt att spelhelger också uppvisar sin stora nackdel. De aktiva medlemmarna är de som konstant är aktiva, medan vissa andra bara glider med utan att ens försöka starta egna aktiviteter. I kort blir det så att spelhelgerna fungerar som en del av det stora maskineri där delar av föreningen servar andra delar av föreningen. Problemet som jag ser det är att de nya medlemmar som rekryteras via spelhelger lätt hamnar inom kategorin
icke aktiva redan från början. De dyker inte upp på föreningen om de inte serveras färdiga spel och färdiga spelgrupper. Varför ska den aktiva delen truga dessa människor till att konstant bli underhållna?
Förvisso tror jag också att detta är den enda form av spelhelg som fungerar. Visst kan man försöka få ner en massa människor och sedan bara ge dem en massa brädspel och rollspelsscenarion för att sedan klara sig själva, vilket hade varit att föredra för deras egen personliga utveckling, men samtidigt är jag osäker på om folk hade spelat då.
Vad jag efterlyser är alltså idéer för hur man kan få folk att bli aktiva, och sluta servera dem allt på silverfat. Det är faktiskt så att flera av våra mer prominenta medlemmar har vägrat att spelleda andra medlemmar för att de tyckt att de aldrig ger något tillbaka utan bara sitter stilla och väntar på att få allt serverat. Huruvida dessa medlemmar har rätt eller inte lägger jag mig inte i, men att problemet finns, det är jag säker på. Hur det ska lösas, det har jag ingen aning om.