Stipendie

Här kan alla snacka om vad som helst som faller er in.
Användarens profilbild
Godeye
Auxilia - Tvångsrekryterad
Namn: Martin

Stipendie

Inlägg av Godeye »

En av de mest depraverade av våra medlemmar (jag vill inte nämna hans namn för att inte gör alla andra aspiranter på denna titel besvikna) och jag diskuterade instiftande av ett dmf-stipendie. Våra tankar gick ut på att starta en fond och att vi kanske årligen skulle betala ut ett pris till den dmfare som man kände för att hylla. Naturligtvis ska allt mynna ut i en festlighet där instiftarna av fonden bjuder stipendiaten på en fet fylla med middag! Priset kan vara en plaket för 45.90... Jag skulle kunna tänka mig att slänga in några tusingar... Någon som vet hur stipendier funkar? Idéer?
Tänka rätt är stort
men tänka fritt är större
Användarens profilbild
Skarpskytten
Namn: Magnus Olofsson

Re: Stipendie

Inlägg av Skarpskytten »

Ingen aning om hur stipendier fungerar.

Är din tanke att det som ska belönas är "Moronsk anda" som Årets Moron eller faktiska prestationer för föreningen? Det senare är jag för, även om det så klart kommer att vara lite godtyckligt vem som gjort något stort för föreningen. Jag förmodar att stipendier har någon slags stadgar och en styrelse!?

För övrigt är jag emot den nuvarande trenden att utse folk som mig själv eller Godeye till Årets Moron för att vi gjort bra saker; Årets Moron borde gå till depraverade moroner och goda kamrater.
"Ingens träl, ingens tyran"

"Society in every state is a blessing, but government, even in its best stage, is but a necessary evil; in its worst state an intolerable one."
Användarens profilbild
Godeye

Inlägg av Godeye »

Det ska inte vara inkompetens, fetma eller lathet som ger en sådan utmärkelse...
Tänka rätt är stort
Användarens profilbild
wyrmer
Namn: Peter Werner

Inlägg av wyrmer »

Jag som hoppades så... :cry:
"What the world needs is more geniuses with humility, there are so few of us left." —Oscar Levant
Användarens profilbild
Skarpskytten

Inlägg av Skarpskytten »

Godeye skrev:Det ska inte vara inkompetens, fetma eller lathet som ger en sådan utmärkelse...
Har du några funderingar på hur/vem/vilka som ska utdela detta stipendium? Det kan väcka en hel del ont blod ...

"Society in every state is a blessing, but government, even in its best stage, is but a necessary evil; in its worst state an intolerable one."
Användarens profilbild
Elrik
Namn: Erik Lindholm

Inlägg av Elrik »

Är det "Martins stipendie för vanartig ungdom" som är på G? Jag minns att vi skulle anlita brännvinsadvokat F Danielsson till att sköta det legala...
Maestro of the lol-orgel.
.
Den inre röven. /Poesi by Ilg
Användarens profilbild
Godeye

Inlägg av Godeye »

Det ska naturligvis vara instiftarna av stipendiet som gör detta, helt utan inblandning från styrelsen eller andra folkvalda instanser. Ont blod? Snälla nån... vad hemskt... Jag tillhör dem som tycker att man ska ära dem som äras bör: att inte personer som Skarpskytten, Ulvert, Bobby, Wyrmer m.fl. tas emot med stående ovationer av medlemmarna varje gång de sätter foten på lokalen, med tanke på allt de gjort för DMF... väcker lite ont blod hos mig... Att man inte väljer personer som sliter för föreningens bästa till Året moron är bara för sorgligt...

Stipendiet kanske skulle vara sökbart? Om man ska tänka på kriterier för en värdig stipendiat så är det lättas att kanske tänka på vad personer, som har gjort mycket för föreningen, har gemensamt?
Tänka rätt är stort
Användarens profilbild
Skarpskytten

Inlägg av Skarpskytten »

Bara dagarna innan du lade upp den här posten gick jag och funderade på att det är synd att vissa kan missköta sina styrelseposter gravt, andra kan komma undan med att göra väldigt lite, medan andra åter sliter häcken av sig, ofta utan att få cred för det. Om du ska genomföra den här idén tycker jag att ett viktigt kriterium för att förtjäna stipendiet ska vara "skötte sitt styrelseuppdrag exemplariskt". De som faktiskt leverar när de sitter i styrelsen borde lyftas fram på något sätt.

Ont blod = dåligt, för att de kan skapa en massa konflikter och skitsnack. "Fools rush in were angels fear to thread". Allt jag säger är att en sådan här sak behöver tänkas igenom ordentligt. (Jag föreställer mig att Stormharen håller på att ladda om :wink: ).

Användarens profilbild
Arcturus
Auctoritas - Moderator
Auctoritas - Moderator
Namn: Filip Danielsson

Inlägg av Arcturus »

Elrik skrev:Är det "Martins stipendie för vanartig ungdom" som är på G? Jag minns att vi skulle anlita brännvinsadvokat F Danielsson till att sköta det legala...
Brännvinsadvokat? Ptja... mer öl eller kanske ginpimplande, men verkligen inte brännvin. Har inte mognat till den graden ännu. 8)
To fight and conquer in all your battles is not supreme excellence
Supreme excellence consists in breaking the enemy's resistance without having to fight
Användarens profilbild
Elrik

Inlägg av Elrik »

så vitt jag vet har det bara skett en gång att några som gjort något bra blev årets moroner och det var Godeye och Skarpskytten efter lajvet. Men nån fest blev det ju inte..
.
Användarens profilbild
Abdul Alhazred
Namn: Anders Ilg

Inlägg av Abdul Alhazred »

Han är inte moron men han handlade som en moron skulle gjort:

http://sv.wikipedia.org/wiki/J%C3%B8rgen_J%C3%B8rgensen
Egna framgångar är uppmuntrande, men andras misslyckande är inte heller att förakta
Användarens profilbild
Godeye

Inlägg av Godeye »

Det kanske kan bli svårt att dela ut ett pris både baserat på personlighet och "outstanding achievement". Jag föredrar nog ett stipendie baserat på det senare. Jag tycker också att ett stipendie kanske ska ha en uppmuntrande funktion och att man kanske inte behöver lägga hela sitt liv på föreningen för att få det... kanske bör det rikta sig till yngre medlemmar...
Tänka rätt är stort
Användarens profilbild
Godeye

Inlägg av Godeye »

Arcturus skrev:Brännvinsadvokat? Ptja... mer öl eller kanske ginpimplande, men verkligen inte brännvin. Har inte mognat till den graden ännu. 8)
Skulle du kunna plocka fram lite material om hur man "gör" med ett sådant stipendie?
Tänka rätt är stort
Användarens profilbild
Godeye

Inlägg av Godeye »

Jag kommer att kontakta ett antal gamla dmfare och diskutera denna idé. Personer jag främst tänker på är alla de gamla ordföranden.
Å andra sidan kanske man inte ska vara för många om en sådan här sak... det kanske också varit bra och titta på hur andra lägger upp "förtjänststipendier"?
Tänka rätt är stort
Arkhan
Senatus - Styrelsemedlem
Senatus - Styrelsemedlem
Namn: Lennart Markovich
Kontakt:

Inlägg av Arkhan »

Hej alla !

Detta är lite invecklat. frågan om ett stipendie är intressant ur många aspekter, så jag vill ställa följd frågor och kanske ge lite beskrivningar ur mina egna aspekter.

positivt !

Martin har gjort tråden med goda intentioner, vilket jag anser är en beundransvärd personlig egenskap. óm jag tolkar det rätt vill han ge de som gör extra bra saker belöning för mödan som nödvändigtvis inte behöver ha med reell betalning i pengar att göra. i sak håller jag med här.

positivt men problematiskt !

Om man vill skapa fler medlemmar, göra föreningen större och bredare ÄR det ETT sätt att lösa medlemsbristen, eftersom denna belöningsmetod inte är i direkt konflikt med policies i föreningslivet, så länge det inte är reda pengar och ur proportion till föreningslivets anda och föreningens resurser. under alla de år jag varit medlem har medlemsantalsfrågan varit het, svårlöst och i allmänhet omdebatterad. jag finner detta delvis kontradiktoriskt. helt enkelt pga att jag vet att föreningen inte KAN bli den breda stora förening som vi många ggr disktuerat att vi vill ha ( egen tolkning ). varför ? jo för att vi röstar in kompisar som ska styra oss, inte kompetens. Det har en uppenbar förmåga att ta bort sådant som yrkesprofessionalism som skulle gynna föreningen ur en effektiv aspekt. Det är min personliga övertygelse och erfarenhet. frågan är extra svårlöst eftersom medlemmarna igen och igen har visat att styrelsen kan husera fritt utan konsekvenser, eftersom de senare röstat in sina kompisar, inte effektivitet och utveckling. det behöver inte i sig vara negativt. JAG anser at det jag vill se för föreningen och dess styre är mer professionalism. kompisar kan man vara när man umgås utanför styrelsemöten, samt utanför ledare för den verksamhet som bedrivs.

jag vill att man noga utreder OM vi vill ha detta.

varför ? vad driver oss till det ? vad vill vi ha ut av det ?

och hur ska vi gå tillväga ?

JAG ANSER att man kan ett stipendie som INTE rör reda pengar.

jAG är helt EMOT ett stipendie som ger en möjlighet att supa ner sig, degradera sig, och på andra sätt förnedra en person gjort något bra. Jag är FÖR att stipendiet blir något konstruktivt, vettigt, roligt och är i enlighet med föreningens verksamhet. På olika sätt droga ner sig eller dylika arrangemang är INTE min rekommendation. jag har alltid varit emot att DMF öppet ska supporta sådana typer av ideer. Om vi gör det för att öka medlemsantalet, ha en roligare och mer bred verksamhet som ger en i mina ögon positiv utveckling och påverkan på människor i och utanför föreningen är det ENDA sättet jag kan tänka mig att supporta en sådan idé.

Det är en filosofisk clinch eftersom Föreningsverksamhet gentemot min kompisföreningsteori i förlängnigen, i alla fall vad gäller för DMF, inte har varit förenligt.

i grund och botten anser jag mig vara positiv till martins förslag, men inte hans förklaring på vad stipendiet ska ge för TYP av belöning.

ett mycket bra förslag i sig Martin. jag hoppas att diskussionen fortsätter och att man överväger VAD stipendiet ska vara istället annars är jag och förblir emot förslaget.

jag kommer med något förslag om detta inom snar framtid hoppas jag.

/Lennie
Användarens profilbild
Godeye

Inlägg av Godeye »

Jag tror att ett visst missförstånd runt denna fråga uppstått, därför förklarar jag:

Ett stipendie kanske ska instiftas.

De som inte är intresserade av instiftandet av en fond behöver inte diskutera frågan här. Kritik mot min person kan sägas direkt till mig.

Stipendiet ska inte skötas av DMF, utan av dmfare och fd. dmfare som vill belöna de som faktiskt uträttar saker i föreningen.

De som startar stipendiet kommer att bestämma dess utformning. Jag kommer att driva frågan och bjuda in vettigt folk. För att få vara med och bestämma så ska man satsa en slant i fonden. De som är med och startar fonden kommer att dra upp riktlinjer för den enligt demokratiska linjer: detta inkluderar pris, urvalskriterier etc.

Positiva förslag mottages naturligtvis tacksamt av medlemmar på forumet. Syftet med att ventilera frågan på forumet är tudelat: få fram kloka synpunkter på hur ett stipendie bör utformas samt se ifall intresserade "stipendiestartare" finns.

Alla andra som vill starta en egen utformad fond kan göra det.
Senast redigerad av Godeye den fre 12 okt 2007, 11:03, redigerad totalt 1 gånger.
Tänka rätt är stort
Användarens profilbild
Elrik

Inlägg av Elrik »

En kul idé. Bra sätt för våra it-miljonärer och andra gamlingar att tacka för sin uppfostran. Dessutom kan det bringa lite Karamellodikt-humor in i föreningen.

Men jag tyckte nag att stipendiernaidéerna: "vanartig ungdom" och "trosfonden för sämre bemedlade studentskor" var roligare...
.
Användarens profilbild
Godeye

Inlägg av Godeye »

Elrik skrev:

Men jag tyckte nag att stipendiernaidéerna: "vanartig ungdom" och "trosfonden för sämre bemedlade studentskor" var roligare...
Drömmar!
Tänka rätt är stort
Användarens profilbild
Skarpskytten

Inlägg av Skarpskytten »

Jag delar Bizarros och Arkhans skepcis. Givetvis får Godeye och de som tycker att detta är en bra idé driva den vidare, men:
Bizarro skrev: Denna sak berör oss alla. Anledningen är att om denna fond skall bedrivas i DMF's namn, så är jag uttryckligen emot det på principiella skäl. Skulle denna fond hållas utanför DMF så håll diskussionen där, över bordet på Ariman eller hemma vid soffbordet.
Det går inte att göra i DMFs namn. I det har Bizarro helt rätt.

Användarens profilbild
Godeye

Inlägg av Godeye »

Stipendiet ska inte drivas i DMFs regi.
Tänka rätt är stort
Skriv svar