Fantasylitteratur

Här kan alla snacka om vad som helst som faller er in.
Användarens profilbild
Mordlust
Auxilia - Tvångsrekryterad
Namn: Bernard Christiansson

Fantasylitteratur

Inlägg av Mordlust »

Jag har precis börjat läsa Nick Perumovs "Diamantsvärdet och träsvärdet". Är det någon som har läst den?
Jag vet inte om det är för att jag började läsa på jobbet och inte kunde koncentrera mig riktigt, men jag tycker
att den är lite svår att komma igång med. Har förvisso inte läst så långt.
What part of "Ph'nglui mglw'nafh cthulhu r'lyeh wgah'nagl fhtagn" don't you understand?
Användarens profilbild
wyrmer
Namn: Peter Werner

Re: Fantasylitteratur

Inlägg av wyrmer »

Jag tyckte den var svår att komma in i, även om den blev bättre.

Världen i boken avviker ju en hel del från den mall som är bruklig inom fantasyvärlden.

Jag är fortfarande inte helt säker på om jag ska läsa ytterligare delar i serien eller ej, så helt klockren var den iaf inte.
"What the world needs is more geniuses with humility, there are so few of us left." —Oscar Levant
Användarens profilbild
Godeye
Namn: Martin

Inlägg av Godeye »

Dessvärre har han en lite omständig berättarstil samt att det är lite sagobetonat. Jag har oerhört svårt att läsa den svenska översättningen men har lyckats ta mig igenom halva del två. Charmen med boken är att det är en lite annorlunda värld, nackdelen är (precis som med många rollspelskampanjer för övrigt) att han verkar vilja inkorporera "allt": lågepik/storepik, mystiska karaktärer, skumma monster, vanliga och ointressanta människor, storpolitik, domedagssägner etc. En linje saknas i böckerna. Själv tycker jag att kampen mellan kejsaren och magikerna verkar intressant dock.

Vill ni läsa riktigt bra fantasy så läs istället David Gemmells Troy-böcker: ska karaktärer porträtteras! Har dock inte läst den sista delen (som avslutades av hans fru, då Gemmell gick bort i somras). Han har struktur i sitt berättande, en story som drivs framåt på varje sida (mkt ovanligt inom fantasy), intressanta twists, mycket intressanta personporträtt samt att hans språk är enkelt men målande.
Tänka rätt är stort
men tänka fritt är större
Användarens profilbild
Mordlust

Inlägg av Mordlust »

Tack för inläggen. Ska se om jag orkar läsa färdigt boken. Ska kolla upp Gemmell.
What part of "Ph'nglui mglw'nafh cthulhu r'lyeh wgah'nagl fhtagn" don't you understand?
Användarens profilbild
Elrik
Namn: Erik Lindholm

Inlägg av Elrik »

förvisso inte fantasy, men ändå... Jag hade turen att ligga hemma sjuk ett par dagar i förra veckan och streckläste då första delen (Heir to the Empire) i Timothy Zahns Star Wars-trilogi / "Thrawn-trilogin". Den var sjukt bra. Gick genast och köpte del två när jag blev frisk igen.

Kan för övrigt även rekommendera Path of Destruction, som är historien om Darth Bane. Förvisso ganska simpel och på vissa ställen saknas en del star wars-känsla. Men om man vill spela Dark Jedi eller Sith är den en bra läsning som ger tips på hur man ska tänka / uppföra sig.

Och när vi ändå är inne på ämnet elakingar... Första boken om Maleus Darkblade (warhammer fantasy, dark elf) lovade gott inför del två. Han är sjukt grym och har en elak dinosaurie att rida på.
Maestro of the lol-orgel.
.
Den inre röven. /Poesi by Ilg
Användarens profilbild
Mordlust

Inlägg av Mordlust »

Har läst Zahns böcker. Jag håller med om att de är bra.
Skriv svar