Warhammer Fantasy
- Akbar
- Auxilia - Tvångsrekryterad
- Namn: Anders Lindblad
Re: Warhammer Fantasy
DE:s infanteri är starkare med undantag för Swordmasters. Witchelves karvar upp svagt pansrat inf i ohyggliga mängder, Executioners slår minst lika hårt som White Lions (och kan ha en BSB som gör att de inte slår sist), och spearmen är så billiga att det gör ont. Uppbackade av Cauldron of blood blir allt ännu bättre; 5+ ward eller +1A där det behövs. Black Guard lider av att de bara får vara 20 som mest.
Att slå först är fortfarande väldigt bra. Efter 30 S5 WS6 med reroll brukar det inte vara många kvar på andra sidan....men visst, det är inte alltid avgörande. HE:s rerollande är ju bra, men det har DE också om än bara första rundan. En strid som varar mer än en runda brukar inte vara så bra för alver. HE:s lite högre pris är väl deras största problem.
Random charge är korrekt uppfattad. Enheter med swiftstride (typ Kavalleri) slår 3D6 och tar bort den sämsta.
Att slå först är fortfarande väldigt bra. Efter 30 S5 WS6 med reroll brukar det inte vara många kvar på andra sidan....men visst, det är inte alltid avgörande. HE:s rerollande är ju bra, men det har DE också om än bara första rundan. En strid som varar mer än en runda brukar inte vara så bra för alver. HE:s lite högre pris är väl deras största problem.
Random charge är korrekt uppfattad. Enheter med swiftstride (typ Kavalleri) slår 3D6 och tar bort den sämsta.
Haha, jag måste säga att du är rätt bra på att sälja in dina mörker alver! Jag blir faktiskt riktigt sugen på att satsa på DE nu. Men jag antar att DE, likt HE, är rätt sårbara mot skytte? Det är ju inte så roligt att se sina dyrt investerade alver med T3 bli sönderbombade av orchbågskyttar - men det är ju en smäll man får ta om man vill spela med alver antar jag (en anledning till att jag har varit svag för Phoenix Guards och White Lions är ju hur de överbygger detta problem med den 4+ Ward Save som PG har samt den rustningen som WL vilken ger dem en 3+ save mot skytte)!
Och självklart har du rätt angående att slå först, det är ju såklart en stor fördel. Kanske framförallt mot kavallerienheter som inte brukar bestå av så värst många figurer.
Och självklart har du rätt angående att slå först, det är ju såklart en stor fördel. Kanske framförallt mot kavallerienheter som inte brukar bestå av så värst många figurer.
-
- Praefectus - Adjuntant
- Namn: Casimir Ehrenborg
Underbart med fler fantasy spelare även om det betyder mer shadow magi alver, grummel grummel. : D
Jag spelar Tomb Kings och Skaven. Men det finns även andra armeer nere på lokalen man kan låna om man frågar snällt.
Jag spelar Tomb Kings och Skaven. Men det finns även andra armeer nere på lokalen man kan låna om man frågar snällt.
- Akbar
Nej, jo, avsett alvsort är skytte och magi farligt - i mitt tycke bäst avhjälpt genom att anfalla snabbt och slå ut fienden snarare än att försöka uthärda det, för det klarar man helt enkelt inte.vbcvbc skrev:Men jag antar att DE, likt HE, är rätt sårbara mot skytte? Det är ju inte så roligt att se sina dyrt investerade alver med T3 bli sönderbombade av orchbågskyttar - men det är ju en smäll man får ta om man vill spela med alver antar jag !
Kavalleri är ju inte det hetaste just nu av flera skäl. Därmed inte sagt att det bör lämnas helt därhän, det är bara det att vanliga ryttare inte längre kan gå rakt på stora regementen och vinna.
Nå. Du får meddela mig om du inte hinner få tag i dina HE, jag lånar gärna ut DE-bok eller hjälper till att skriva lista om det behövs - det blir lite tight att ta med boken på måndag om du ska hinna få nåt klart, och jag behöver veta vad jag ska ta med i modellväg. Jag skulle kanske kunna ses innan dess.
Det låter jättebra! Det ska verkligen bli roligt att börja spela igen.Echunia skrev:Underbart med fler fantasy spelare även om det betyder mer shadow magi alver, grummel grummel. : D
Jag tror nog det blir tufft att få ner figurerna tills på måndag - jag har bett mina föräldrar leta upp dem hemma i Jönköping, så förhoppningsvis kommer de ner inom en relativt snar framtid. Imorgon(onsdag) blir det svårt för mig att hinna ses, men på torsdag(efter kl. 15.00) och fredag skulle det gå bra! Om du har tid och ork så får du gärna hjälpa till med att skriva ihop en rolig lista, men om jag får låna boken så skulle jag kunna fixa det själv också. Förövrigt väldigt snällt av dig att låna ut dina grejer, det uppskattas verkligen!Akbar skrev:
Nå. Du får meddela mig om du inte hinner få tag i dina HE, jag lånar gärna ut DE-bok eller hjälper till att skriva lista om det behövs - det blir lite tight att ta med boken på måndag om du ska hinna få nåt klart, och jag behöver veta vad jag ska ta med i modellväg. Jag skulle kanske kunna ses innan dess.
-
- Custos Castrorum - Nyckelbärare
- Namn: Tor Nilsson
Kul med en lirare till. Om du kan Casimir, så kör jag också gärna en match på måndag. Kommer annars ned och kollar läget i vilket fall.
Påbörjat empiremålandet btw, Anders?
- Akbar
Vad boklån och listor beträffar så skulle vi kunna ses en stund på torsdag kväll, runt kl 6. Nås på 0763084694. Café Ahriman kanske? Eller nere på DMF:s lokal om det är folk där då? Vet ju inte var du bor eller om du hittar i stan, men bestäm du.
Hehe, nä nä nä. Det ska byggas klart först - eller åtminstone så ska jag sluta jobba. Det gör jag i och för sig om två veckor sannolikt.Tor skrev:Påbörjat empiremålandet btw, Anders?
DMF:s lokal blir bra! Då får jag ju se lokalerna, och jag bor på vildanden så det är väl relativt nära tror jag. Men jag hör av mig under morgondagen så kan vi bestämma mer exakt då. Jag hör av mig!
- Akbar
Gott, ska visst vara brädspelare i lokalen från kl 6.
-
- Praefectus - Adjuntant
Jo det skulle va kul! Wood elves antar jag då? Tror jag ska lufta mina tk lite. Jag kan allt efter kl 5 ungefär så bestäm duTor skrev:Kul med en lirare till. Om du kan Casimir, så kör jag också gärna en match på måndag. Kommer annars ned och kollar läget i vilket fall.
-
Vi kan säga 17.00 om vi kommer in i lokalen, eller du är kanske så pass högt uppsatt att är betrodd med nyckel?Jo det skulle va kul! Wood elves antar jag då? Tror jag ska lufta mina tk lite. Jag kan allt efter kl 5 ungefär så bestäm du
Japp, wood elves. Blir 2400p bra?
-
- Praefectus - Adjuntant
Klart vi gör . Ja precis jag har nyckel. 2400 låter bra, ses då
Är det någon som planerar att spela något framöver? Trots måndagens förlust så är jag sugen på att ge mig ut på slagfältet igen, så om någon vill spela så är jag game! Jag har ju dock ingen egen armé än, så det förutsätter ju tyvärr att jag måste låna figurer - om någon kan tänka sig att låna ut lite figurer så vore jag sjukt tacksam. Jag har planer på att börja bygga en armé så fort som möjligt och förhoppningsvis så har jag med figurer ner efter jul!
- Akbar
Låna får du gärna, spelar nog inte på måndag dock. Eller kanske. Titta på slag är ju roligt också. Jag kan stå till tjänst med trupper i vart fall.
-
- Tribunus laticlavius - Ung general
- Namn: Jens Mattsson
- Kontakt:
Det finns hur mycket warriors of chaos som helst att låna, de står i colaflak och någon låda i figurspelsförrådet. Courtesy of mig! Vet dock inte var arméboken är. Men i runda slängar är det två arméboxar, ett waraltar, en drake, fyra? dragon ogres, en shaggoth och ett gäng magiker. Några hjältar också.
Orks - putting the laughter into manslaughter
När Jeppa är borta dansar Jens på bordet - Bästa DMFare på Gothcon 2010!
När Jeppa är borta dansar Jens på bordet - Bästa DMFare på Gothcon 2010!
-
Jag är bortrest nästa vecka, men sedan är jag fetpå.
Det står några armybooks i bokhyllan. Har ett litet minne av ha sett en för WoC. Inte alls hundra dock.
Det står några armybooks i bokhyllan. Har ett litet minne av ha sett en för WoC. Inte alls hundra dock.
- Akbar
Uppdatering: Jag kan på måndag. Helt ledig em/kväll.
Jag trodde att jag var ledig från jobbet på måndag, men nu verkar det som att jag måste hoppa in några timmar ändå. Om det är några andra som spelar så kanske jag tittar förbi en stund efter om jag har tid dock!
-
Jag tar gärna ett lir på måndag om någon har möjlighet
Jag kan tänka mig att spela, men fortfarande förutsätter ju det att jag kan låna figurer. Och, som sagt, så spelare det ingen roll överhuvudtaget om vilket lag det i så fall skulle vara. Om jag får låna DE-armén igen så vore det ju väldigt kul, eftersom det ju lutar åt att det är det laget som jag kommer spela med, men jag är glad så länge jag får spela (om någon sitter inne på en HE-armé, och är villig att låna ut den, så vore det ju onekligen kul att testa dem med)!