Sida 6 av 6
Re: Warhammer Fantasy turnering 23/2
Postat: tis 25 feb 2014, 15:42
av Svullom
Äsch, sånt som händer. Förr eller senare får man ju en sådan dunderrunda åt ena eller andra hållet. Det kanske var karma för att Casimir cascadade sin lvl 4 i förra matchen
Tar gärna en rematch någon dag iaf. Comp eller ingen comp.
Re: Warhammer Fantasy turnering 23/2
Postat: tis 25 feb 2014, 16:10
av Marcus
Jag är ledig för strid fredag denna vecka och fredag, lördag och söndag nästa vecka. Ta vilken dag du vill
Re: Warhammer Fantasy turnering 23/2
Postat: ons 26 feb 2014, 08:52
av Echunia
Ja, det var ganska traumatiserande, trodde bara sånt hände i historier när folk klagade på 8th.
Re: Warhammer Fantasy turnering 23/2
Postat: ons 26 feb 2014, 09:09
av Akbar
Hemskt att det hände. Men oj vad det stärkte trovärdigheten i mina "grinig gammal gubbe"-rants.
Rent överlag tycker jag att magisystemet skulle ses över rejält; göra effekterna av magin lite plattare med lägre toppar och mindre djupa dalar. Det är rubbat att en magiker utan större svårighet kan slå ut 1/3 till 1/2 av ett regemente, och ibland mer då någon svag karakteristik testas. Naturligtvis kommer folk skaffa magiker, då inget annat med samma pris kan göra om det. Man kan ju hävda att Miscastsystemet balanserar det lite, men å andra sidan är det ju rätt surt att kunna förlora sin magiker så lätt. Kanske vore en idé att göra det så att magikern inkapaciterades en runda eller två snarare än att kastas in i warpen.
Re: Warhammer Fantasy turnering 23/2
Postat: ons 26 feb 2014, 10:52
av Echunia
Ja, jag håller med. Personligen så gillade jag det förra systemet mycket mer, det blev egentligen bara dåligt pga några obalanserade böcker (tex VC 15+ power dice listor). Hela ideen i att du investerar i magiker som garanterar en viss mängd powerdice känns bättre än att kunna slå lågt 3 rundor i rad när man spenderat 600 pts eller liknande. Att kombinera IF med miscast var dock väldigt bra, för att just minska topparna och dalarna i magifasen. Tycker dock att miscast tabellen borde ha fler effekter som att magifasen tar slut eller att motståndaren får casta en spel osv. Som det är nu så spelar det ju inte jätte stor roll om ett par grunts i bakre leden dör (som vanligtvis händer), samtidigt som man kan förlora en hel match på det (se arkhan
). Om det istället var så att en miscastad spell lät motståndaren casta en spell skulle det nog vara lite mer intressant.
Re: Warhammer Fantasy turnering 23/2
Postat: ons 26 feb 2014, 14:40
av Svullom
Visst är magin mycket high risk-high reward. Att lägga ut hela lordpoängen och en massa heropoäng för något som potentiellt kan cascada direkt, eller att rulla kassa winds of magic är rätt trist, men samtidigt är det en gamble som jag gillar. Överlag så är väl magi för bra dock, med en i princip garanterad megaspell som man sixdicear, hoppas på IF och vaporiserar motståndaren.
Någon lade ett förslag att miscastens resultat baseras på antalet power dice man kastar. Det är logiskt då man måste betala dyrt för sixdice men inte lika mycket om man får IF på två eller tre tärningar.
Re: Warhammer Fantasy turnering 23/2
Postat: tor 27 feb 2014, 06:31
av Hugo
Jag är lite kluven i frågan. De stora spellsen är ju tydligt inlagda som "crowd control" för att lägga in ett påtagligt riskmoment med death star-byggande. Något som blev väldigt bra iom steadfast-regeln. Ska dessa spells bort ur spelet så får man nog se över steadfast. Till exempel att man inte kan vara steadfast om man är chargad i flank eller rear av en enhet med minst två ranker eller att man inte kan vara steadfast en runda man chargas av kavalleri om man inte har spjut eller pikar.
Problemet (om man nu ska säga så) med åttonde editionen handlar inte om magi på ett övergripande plan utan att GW har fått spelet att tendera åt extremer. Istället för att balansera saker har man lagt in kraftiga motmedel mot sådant som är bra. Dwellers mot dödsstjärnor, kanoner mot monster, steadfast mot kavalleri och monster, monstous cav mot infanteri etc. Detta gör att spelet ibland blir mer som sten, sax, påse än schack
Man kan vara körd i vissa matcher (som när en general på drake möter tre kanoner) men totalt dominera andra matcher. Istället för en bättre balans. Dock tror och hoppas jag att detta är vad man jobbar med att förbättra inför nione editionen.
Re: Warhammer Fantasy turnering 23/2
Postat: tor 27 feb 2014, 08:40
av Elrik
Jag skulle inte hoppas allt för mycket på det. Det är så lätt att bli väldigt besviken då.
Re: Warhammer Fantasy turnering 23/2
Postat: fre 28 feb 2014, 10:46
av Echunia
Jag tror inte akbar och jag pratar om att förändra saker i isolation, klart att andra saker skulle behöva ses över om man ändrar magin. Dock har jag alltid tyckt att dwellers ursäkten är ganska dålig. Folk spelar ganska feta deathstars även med dwellers och det är relativt få armeer som tar dwellers trots allt.
Sen ska det ändå sägas 8th är en av dom bästa editionerna. Jag tror att det är till viss del p.g.a. de stora svängningarna. Spelet är helt enkelt mer intressant när man inte kan förutsäga allt. Andra spel, som t.ex. warmachine och 40k, faller in i fällan att man nästan kan förutse exakt vad som ska hända efter att arméerna har ställt upp.
Re: Warhammer Fantasy turnering 23/2
Postat: fre 28 feb 2014, 19:28
av Akbar
Det var som fan.
Lite väl mkt otur, men jag antar att Marcus är moralisk segrare. Hundarna förlorade med lite drygt 600 p. Uppfriskande, och inte helt oväntat var tungt infanteri hårt att slå.
Re: Warhammer Fantasy turnering 23/2
Postat: fre 28 feb 2014, 20:30
av Marcus
Ja jag fick nästan skämmas lika mycket som i Henkes match. Mängden sexor jag slog var lite väl hög, förutom vid ld tests.
Fast det var en rolig match, lärorik också.
Att en priest sugs in i warpen och tar med sig 6skinks är inte lika läskigt som en Slann med 19 TG.