Travian
- wyrmer
- Auxilia - Tvångsrekryterad
- Inlägg: 1556
- Blev medlem: tor 01 mar 2007, 20:17
- Namn: Peter Werner
- Ort: Malmö
Re: Travian
Ligger på 29,7.
edit:
17e på servern just nu... synd att man inte vaknade tidigt så att man kunde ha knäckt topp 10 någon gång under rundan iaf.
edit:
17e på servern just nu... synd att man inte vaknade tidigt så att man kunde ha knäckt topp 10 någon gång under rundan iaf.
"What the world needs is more geniuses with humility, there are so few of us left." —Oscar Levant
- NiklasB
- Auxilia - Tvångsrekryterad
- Inlägg: 156
- Blev medlem: tor 10 jan 2008, 06:15
- Namn: Niklas Bolmdahl
- Ort: Lund
Re: Travian
(27|21)
cacoethes loquendi
"Ibland tror jag att det säkraste beviset på att det finns intelligenta varelser i universum är att ingen av dem har försökt kontakta oss."
- Kalle, Kalle & Hobbe
"Ibland tror jag att det säkraste beviset på att det finns intelligenta varelser i universum är att ingen av dem har försökt kontakta oss."
- Kalle, Kalle & Hobbe
- NiklasB
- Auxilia - Tvångsrekryterad
- Inlägg: 156
- Blev medlem: tor 10 jan 2008, 06:15
- Namn: Niklas Bolmdahl
- Ort: Lund
Re: Travian
Fast det vette fan vad jag tycker om nybyggar-guiden. Jag är redan före den i byggandet.
Och idén att sätta på +25 det första man gör? Vad är 25% av 25 enheter??? Man tjänar mer på det lite senare,typ dag två eller tre, än vad man gör dag 0. (Men ja, visst behövs +25 under den första veckan för att man ska komma fram snabbt, det håller jag med om)
Och idén att sätta på +25 det första man gör? Vad är 25% av 25 enheter??? Man tjänar mer på det lite senare,typ dag två eller tre, än vad man gör dag 0. (Men ja, visst behövs +25 under den första veckan för att man ska komma fram snabbt, det håller jag med om)
cacoethes loquendi
"Ibland tror jag att det säkraste beviset på att det finns intelligenta varelser i universum är att ingen av dem har försökt kontakta oss."
- Kalle, Kalle & Hobbe
"Ibland tror jag att det säkraste beviset på att det finns intelligenta varelser i universum är att ingen av dem har försökt kontakta oss."
- Kalle, Kalle & Hobbe
- wyrmer
- Auxilia - Tvångsrekryterad
- Inlägg: 1556
- Blev medlem: tor 01 mar 2007, 20:17
- Namn: Peter Werner
- Ort: Malmö
Re: Travian
Det enda jag kan se bör ändras enligt guiden är att eventuellt flytta upp byggandet av det som ger en försändelser med extra råvaror. Dvs galler bör bygga grotta redan första dagen, germaner bör försöka bygga vetefält lvl 3 så snabbt som möjligt och romare bör försöka bygga 1 lvl1-fält av varje typ (som om man hade kunnat undvika det).NiklasB skrev:Fast det vette fan vad jag tycker om nybyggar-guiden. Jag är redan före den i byggandet.
Och idén att sätta på +25 det första man gör? Vad är 25% av 25 enheter??? Man tjänar mer på det lite senare,typ dag två eller tre, än vad man gör dag 0. (Men ja, visst behövs +25 under den första veckan för att man ska komma fram snabbt, det håller jag med om)
"What the world needs is more geniuses with humility, there are so few of us left." —Oscar Levant
- Mordachai
- Auxilia - Tvångsrekryterad
- Inlägg: 484
- Blev medlem: lör 28 apr 2007, 20:52
- Namn: T Jesper Edmark
- Ort: Kristianstad
- Kontakt:
Re: Travian
Kunde aktivera först nu på eftermiddagen. Har koordinater (4|52).
'Why do you waste my time?'
is the answer
to the question on your mind!
is the answer
to the question on your mind!
- wyrmer
- Auxilia - Tvångsrekryterad
- Inlägg: 1556
- Blev medlem: tor 01 mar 2007, 20:17
- Namn: Peter Werner
- Ort: Malmö
Re: Travian
Jag vet inte för galler, men för romare gäller:mawno skrev:när kommer extra försändelserna?
Krav: 1 fält på nivå 1 av varje typ.
Försändelse 1: Kommer så fort du uppfyller kravet och innehållet 290 trä, 310 lera, 230 järn och 190 vete.
Försändelse 2: Koomer exakt 24 timmar efter försändelse 1 och innehåller 120 trä, 120 lera, 120 järn och 120 vete.
Total bonus: 410 trä, 430 lera, 350 järn och 310 vete.
"What the world needs is more geniuses with humility, there are so few of us left." —Oscar Levant
-
- Senatus - Styrelsemedlem
- Inlägg: 118
- Blev medlem: tor 23 aug 2007, 01:06
- Namn: Niklas Jönsson
- Ort: lund
Re: Travian
Gallerna får 3 sändningar a 125 av varje och de for den första direkt och sedan med 6 timmars mellanrum. Jag har valt att spela galler igen för att det var det jag provade först. Har koordinater (8|6)
- Ulvert
- Auctoritas - Moderator
- Inlägg: 2161
- Blev medlem: sön 25 feb 2007, 14:08
- Namn: Roger Johansson
- Ort: Lund
Re: Travian
Ligger på 33, 45
"People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people."
-Alan Moore m.fl.
"Nope, I can't go to Hell, Satan has a restraining order against me."
-Alan Moore m.fl.
"Nope, I can't go to Hell, Satan has a restraining order against me."
- NiklasB
- Auxilia - Tvångsrekryterad
- Inlägg: 156
- Blev medlem: tor 10 jan 2008, 06:15
- Namn: Niklas Bolmdahl
- Ort: Lund
Re: Travian
en veteby är en by där en del av prod-fälten är vete istället för lera/järn/trä
det finns byar med 9 och 15 fält.
det finns byar med 9 och 15 fält.
cacoethes loquendi
"Ibland tror jag att det säkraste beviset på att det finns intelligenta varelser i universum är att ingen av dem har försökt kontakta oss."
- Kalle, Kalle & Hobbe
"Ibland tror jag att det säkraste beviset på att det finns intelligenta varelser i universum är att ingen av dem har försökt kontakta oss."
- Kalle, Kalle & Hobbe
- NiklasB
- Auxilia - Tvångsrekryterad
- Inlägg: 156
- Blev medlem: tor 10 jan 2008, 06:15
- Namn: Niklas Bolmdahl
- Ort: Lund
Re: Travian
Så du tycker verkligen att +25% är värt att aktivera på den lilla inkomst man har där i början?wyrmer skrev:Det enda jag kan se bör ändras enligt guiden är att eventuellt flytta upp byggandet av det som ger en försändelser med extra råvaror. Dvs galler bör bygga grotta redan första dagen, germaner bör försöka bygga vetefält lvl 3 så snabbt som möjligt och romare bör försöka bygga 1 lvl1-fält av varje typ (som om man hade kunnat undvika det).NiklasB skrev:Fast det vette fan vad jag tycker om nybyggar-guiden. Jag är redan före den i byggandet.
Och idén att sätta på +25 det första man gör? Vad är 25% av 25 enheter??? Man tjänar mer på det lite senare,typ dag två eller tre, än vad man gör dag 0. (Men ja, visst behövs +25 under den första veckan för att man ska komma fram snabbt, det håller jag med om)
cacoethes loquendi
"Ibland tror jag att det säkraste beviset på att det finns intelligenta varelser i universum är att ingen av dem har försökt kontakta oss."
- Kalle, Kalle & Hobbe
"Ibland tror jag att det säkraste beviset på att det finns intelligenta varelser i universum är att ingen av dem har försökt kontakta oss."
- Kalle, Kalle & Hobbe
- wyrmer
- Auxilia - Tvångsrekryterad
- Inlägg: 1556
- Blev medlem: tor 01 mar 2007, 20:17
- Namn: Peter Werner
- Ort: Malmö
Re: Travian
Det är en moment 22-situation.NiklasB skrev:Så du tycker verkligen att +25% är värt att aktivera på den lilla inkomst man har där i början?
När du än aktiverar dina +25 procent så kommer det alltid att vara för tidigt, eftersom du hade haft en större reell vinst av att vänta ytterligare med att aktivera, då du hela tiden växer och din potentiella reella vinst av aktiveringen därför också växer.
Man måste alltså bortse från den reella vinsten och istället se när din komparativa vinst jämfört med motståndet är som störst. Den komparativa vinsten är som störst ju tidigare du gör det, då din vinst då kan investeras och ytterligare förökas. Den lilla vinsten, av den första vinstens investering, investeras sedan ytterligare, osv, vilket leder till en multiplikatoreffekt.
"What the world needs is more geniuses with humility, there are so few of us left." —Oscar Levant
- NiklasB
- Auxilia - Tvångsrekryterad
- Inlägg: 156
- Blev medlem: tor 10 jan 2008, 06:15
- Namn: Niklas Bolmdahl
- Ort: Lund
Re: Travian
wyrmer skrev:Det är en moment 22-situation.NiklasB skrev:Så du tycker verkligen att +25% är värt att aktivera på den lilla inkomst man har där i början?
När du än aktiverar dina +25 procent så kommer det alltid att vara för tidigt, eftersom du hade haft en större reell vinst av att vänta ytterligare med att aktivera, då du hela tiden växer och din potentiella reella vinst av aktiveringen därför också växer.
Man måste alltså bortse från den reella vinsten och istället se när din komparativa vinst jämfört med motståndet är som störst. Den komparativa vinsten är som störst ju tidigare du gör det, då din vinst då kan investeras och ytterligare förökas. Den lilla vinsten, av den första vinstens investering, investeras sedan ytterligare, osv, vilket leder till en multiplikatoreffekt.
fattar. fan, du är smart
cacoethes loquendi
"Ibland tror jag att det säkraste beviset på att det finns intelligenta varelser i universum är att ingen av dem har försökt kontakta oss."
- Kalle, Kalle & Hobbe
"Ibland tror jag att det säkraste beviset på att det finns intelligenta varelser i universum är att ingen av dem har försökt kontakta oss."
- Kalle, Kalle & Hobbe
- wyrmer
- Auxilia - Tvångsrekryterad
- Inlägg: 1556
- Blev medlem: tor 01 mar 2007, 20:17
- Namn: Peter Werner
- Ort: Malmö
Re: Travian
Det är dock en i grunden bristfällig tes som jag baserar mitt uttalande på.
Den antar nämligen att din tillväxt kommer att öka exponentiellt enligt samma hastighet spelet igenom, vilket inte kommer att hända så fort spelare emellan kan interagera.
Dock så är antagandet tillräckligt bra förr att basera en generell förklaringsmodell på, så länge man är medveten om att dess grundläggande tänkande är korrekt, men dock inte exakt.
Vill man verkligen maximera sin vinst av bonusen ska man inte tillämpa den förrän strax efter det att man fått tillskott till sin ekonomi som inte är baserade på tillväxt av det egna kapitalet. Dvs det riktigt optimala tillfället att använda sin bonus på (då den är tidsbegränsad) är precis efter det att man fått skickar resurser via sina handelsmän.
Den antar nämligen att din tillväxt kommer att öka exponentiellt enligt samma hastighet spelet igenom, vilket inte kommer att hända så fort spelare emellan kan interagera.
Dock så är antagandet tillräckligt bra förr att basera en generell förklaringsmodell på, så länge man är medveten om att dess grundläggande tänkande är korrekt, men dock inte exakt.
Vill man verkligen maximera sin vinst av bonusen ska man inte tillämpa den förrän strax efter det att man fått tillskott till sin ekonomi som inte är baserade på tillväxt av det egna kapitalet. Dvs det riktigt optimala tillfället att använda sin bonus på (då den är tidsbegränsad) är precis efter det att man fått skickar resurser via sina handelsmän.
"What the world needs is more geniuses with humility, there are so few of us left." —Oscar Levant
- Mordachai
- Auxilia - Tvångsrekryterad
- Inlägg: 484
- Blev medlem: lör 28 apr 2007, 20:52
- Namn: T Jesper Edmark
- Ort: Kristianstad
- Kontakt:
Re: Travian
Dessutom är det så att det inte går att följa wyrmers kompis plan om man inte aktiverar åtminstone veteproduktionen då du annars får för lite veteinkomst för att kunna bygga det andra...
Edit: eller så är det för att alla mina fält upptar dubbelt så många gubbar som de säger att de ska göra... Byggde precis ett lvl 1 träfält som ska öka pop med 1, men min pop ökade från 22 till 24... hmm...
Edit: eller så är det för att alla mina fält upptar dubbelt så många gubbar som de säger att de ska göra... Byggde precis ett lvl 1 träfält som ska öka pop med 1, men min pop ökade från 22 till 24... hmm...
Senast redigerad av Mordachai den lör 16 feb 2008, 10:12, redigerad totalt 1 gånger.
'Why do you waste my time?'
is the answer
to the question on your mind!
is the answer
to the question on your mind!
-
- Senatus - Styrelsemedlem
- Inlägg: 118
- Blev medlem: tor 23 aug 2007, 01:06
- Namn: Niklas Jönsson
- Ort: lund
Re: Travian
Jag har funderat på det med vem som skall leda alliansen, och har kommit fram till att det bör vara en som är galler för att han behöver inte bygga så mycket grottor och kan vänta längre med soldater för att han har större grottor. Detta gör att han har resurser över. Så vilka förutom jag spelar galler?
- wyrmer
- Auxilia - Tvångsrekryterad
- Inlägg: 1556
- Blev medlem: tor 01 mar 2007, 20:17
- Namn: Peter Werner
- Ort: Malmö
Re: Travian
Lvl 1 träfält ger 2 i pop.Mordachai skrev:Edit: eller så är det för att alla mina fält upptar dubbelt så många gubbar som de säger att de ska göra... Byggde precis ett lvl 1 träfält som ska öka pop med 1, men min pop ökade från 22 till 24... hmm...
http://help.travian.com/index.php?type=faq&mod=324
Det som står är man tittar på ett lvl 1 träfält är bara uppgraderingkostnaden, där pop ingår.
"What the world needs is more geniuses with humility, there are so few of us left." —Oscar Levant
- NiklasB
- Auxilia - Tvångsrekryterad
- Inlägg: 156
- Blev medlem: tor 10 jan 2008, 06:15
- Namn: Niklas Bolmdahl
- Ort: Lund
Re: Travian
och förresten så funkar guiden hyffsat iaf utan +25% aktiverat.wyrmer skrev:Det är dock en i grunden bristfällig tes som jag baserar mitt uttalande på.
Den antar nämligen att din tillväxt kommer att öka exponentiellt enligt samma hastighet spelet igenom, vilket inte kommer att hända så fort spelare emellan kan interagera.
Dock så är antagandet tillräckligt bra förr att basera en generell förklaringsmodell på, så länge man är medveten om att dess grundläggande tänkande är korrekt, men dock inte exakt.
Vill man verkligen maximera sin vinst av bonusen ska man inte tillämpa den förrän strax efter det att man fått tillskott till sin ekonomi som inte är baserade på tillväxt av det egna kapitalet. Dvs det riktigt optimala tillfället att använda sin bonus på (då den är tidsbegränsad) är precis efter det att man fått skickar resurser via sina handelsmän.
precis som Mordachai säger, så får man bygga ett eller två vetefält lite tidigare än planerat, men jag var halvvägs igenom instruktionerna för dag 3 när jag loggade in förut idag, vilket stämmer med vad dokumentet säger att jag ska vara, så jag tycker inte jag hamnat bakom för att jag inte aktiverat de där +25%.
cacoethes loquendi
"Ibland tror jag att det säkraste beviset på att det finns intelligenta varelser i universum är att ingen av dem har försökt kontakta oss."
- Kalle, Kalle & Hobbe
"Ibland tror jag att det säkraste beviset på att det finns intelligenta varelser i universum är att ingen av dem har försökt kontakta oss."
- Kalle, Kalle & Hobbe