Sida 6 av 11
Re: Travian
Postat: fre 15 feb 2008, 07:46
av wyrmer
Ligger på 29,7.
edit:
17e på servern just nu... synd att man inte vaknade tidigt så att man kunde ha knäckt topp 10 någon gång under rundan iaf.
Re: Travian
Postat: fre 15 feb 2008, 08:44
av NiklasB
(27|21)
Re: Travian
Postat: fre 15 feb 2008, 11:08
av NiklasB
Fast det vette fan vad jag tycker om nybyggar-guiden. Jag är redan före den i byggandet.
Och idén att sätta på +25 det första man gör? Vad är 25% av 25 enheter??? Man tjänar mer på det lite senare,typ dag två eller tre, än vad man gör dag 0. (Men ja, visst behövs +25 under den första veckan för att man ska komma fram snabbt, det håller jag med om)
Re: Travian
Postat: fre 15 feb 2008, 14:06
av mawno
min by ligger på 10,17. Användarnamn mawno...
Re: Travian
Postat: fre 15 feb 2008, 14:07
av wyrmer
NiklasB skrev:Fast det vette fan vad jag tycker om nybyggar-guiden. Jag är redan före den i byggandet.
Och idén att sätta på +25 det första man gör? Vad är 25% av 25 enheter??? Man tjänar mer på det lite senare,typ dag två eller tre, än vad man gör dag 0. (Men ja, visst behövs +25 under den första veckan för att man ska komma fram snabbt, det håller jag med om)
Det enda jag kan se bör ändras enligt guiden är att eventuellt flytta upp byggandet av det som ger en försändelser med extra råvaror. Dvs galler bör bygga grotta redan första dagen, germaner bör försöka bygga vetefält lvl 3 så snabbt som möjligt och romare bör försöka bygga 1 lvl1-fält av varje typ (som om man hade kunnat undvika det).
Re: Travian
Postat: fre 15 feb 2008, 14:42
av mawno
när kommer extra försändelserna?
Re: Travian
Postat: fre 15 feb 2008, 15:01
av Mordachai
Kunde aktivera först nu på eftermiddagen. Har koordinater (4|52).
Re: Travian
Postat: fre 15 feb 2008, 15:03
av wyrmer
mawno skrev:när kommer extra försändelserna?
Jag vet inte för galler, men för
romare gäller:
Krav: 1 fält på nivå 1 av varje typ.
Försändelse 1: Kommer så fort du uppfyller kravet och innehållet 290 trä, 310 lera, 230 järn och 190 vete.
Försändelse 2: Koomer exakt 24 timmar efter försändelse 1 och innehåller 120 trä, 120 lera, 120 järn och 120 vete.
Total bonus: 410 trä, 430 lera, 350 järn och 310 vete.
Re: Travian
Postat: fre 15 feb 2008, 16:02
av Myroga
Gallerna får 3 sändningar a 125 av varje och de for den första direkt och sedan med 6 timmars mellanrum. Jag har valt att spela galler igen för att det var det jag provade först. Har koordinater (8|6)
Re: Travian
Postat: fre 15 feb 2008, 17:22
av Ulvert
Ligger på 33, 45
Re: Travian
Postat: fre 15 feb 2008, 20:54
av mawno
och vafan är en veteby?
Re: Travian
Postat: fre 15 feb 2008, 22:41
av NiklasB
en veteby är en by där en del av prod-fälten är vete istället för lera/järn/trä
det finns byar med 9 och 15 fält.
Re: Travian
Postat: fre 15 feb 2008, 22:57
av NiklasB
wyrmer skrev:NiklasB skrev:Fast det vette fan vad jag tycker om nybyggar-guiden. Jag är redan före den i byggandet.
Och idén att sätta på +25 det första man gör? Vad är 25% av 25 enheter??? Man tjänar mer på det lite senare,typ dag två eller tre, än vad man gör dag 0. (Men ja, visst behövs +25 under den första veckan för att man ska komma fram snabbt, det håller jag med om)
Det enda jag kan se bör ändras enligt guiden är att eventuellt flytta upp byggandet av det som ger en försändelser med extra råvaror. Dvs galler bör bygga grotta redan första dagen, germaner bör försöka bygga vetefält lvl 3 så snabbt som möjligt och romare bör försöka bygga 1 lvl1-fält av varje typ (som om man hade kunnat undvika det).
Så du tycker verkligen att +25% är värt att aktivera på den lilla inkomst man har där i början?
Re: Travian
Postat: fre 15 feb 2008, 23:46
av wyrmer
NiklasB skrev:Så du tycker verkligen att +25% är värt att aktivera på den lilla inkomst man har där i början?
Det är en moment 22-situation.
När du än aktiverar dina +25 procent så kommer det alltid att vara för tidigt, eftersom du hade haft en större reell vinst av att vänta ytterligare med att aktivera, då du hela tiden växer och din potentiella reella vinst av aktiveringen därför också växer.
Man måste alltså bortse från den reella vinsten och istället se när din komparativa vinst jämfört med motståndet är som störst. Den komparativa vinsten är som störst ju tidigare du gör det, då din vinst då kan investeras och ytterligare förökas. Den lilla vinsten, av den första vinstens investering, investeras sedan ytterligare, osv, vilket leder till en multiplikatoreffekt.
Re: Travian
Postat: lör 16 feb 2008, 00:03
av NiklasB
wyrmer skrev:NiklasB skrev:Så du tycker verkligen att +25% är värt att aktivera på den lilla inkomst man har där i början?
Det är en moment 22-situation.
När du än aktiverar dina +25 procent så kommer det alltid att vara för tidigt, eftersom du hade haft en större reell vinst av att vänta ytterligare med att aktivera, då du hela tiden växer och din potentiella reella vinst av aktiveringen därför också växer.
Man måste alltså bortse från den reella vinsten och istället se när din komparativa vinst jämfört med motståndet är som störst. Den komparativa vinsten är som störst ju tidigare du gör det, då din vinst då kan investeras och ytterligare förökas. Den lilla vinsten, av den första vinstens investering, investeras sedan ytterligare, osv, vilket leder till en multiplikatoreffekt.
fattar. fan, du är smart
Re: Travian
Postat: lör 16 feb 2008, 08:41
av wyrmer
Det är dock en i grunden bristfällig tes som jag baserar mitt uttalande på.
Den antar nämligen att din tillväxt kommer att öka exponentiellt enligt samma hastighet spelet igenom, vilket inte kommer att hända så fort spelare emellan kan interagera.
Dock så är antagandet tillräckligt bra förr att basera en generell förklaringsmodell på, så länge man är medveten om att dess grundläggande tänkande är korrekt, men dock inte exakt.
Vill man verkligen maximera sin vinst av bonusen ska man inte tillämpa den förrän strax efter det att man fått tillskott till sin ekonomi som inte är baserade på tillväxt av det egna kapitalet. Dvs det riktigt optimala tillfället att använda sin bonus på (då den är tidsbegränsad) är precis efter det att man fått skickar resurser via sina handelsmän.
Re: Travian
Postat: lör 16 feb 2008, 09:40
av Mordachai
Dessutom är det så att det inte går att följa wyrmers kompis plan om man inte aktiverar åtminstone veteproduktionen då du annars får för lite veteinkomst för att kunna bygga det andra...
Edit: eller så är det för att alla mina fält upptar dubbelt så många gubbar som de säger att de ska göra... Byggde precis ett lvl 1 träfält som ska öka pop med 1, men min pop ökade från 22 till 24... hmm...
Re: Travian
Postat: lör 16 feb 2008, 10:01
av Myroga
Jag har funderat på det med vem som skall leda alliansen, och har kommit fram till att det bör vara en som är galler för att han behöver inte bygga så mycket grottor och kan vänta längre med soldater för att han har större grottor. Detta gör att han har resurser över. Så vilka förutom jag spelar galler?
Re: Travian
Postat: lör 16 feb 2008, 10:39
av wyrmer
Mordachai skrev:Edit: eller så är det för att alla mina fält upptar dubbelt så många gubbar som de säger att de ska göra... Byggde precis ett lvl 1 träfält som ska öka pop med 1, men min pop ökade från 22 till 24... hmm...
Lvl 1 träfält ger 2 i pop.
http://help.travian.com/index.php?type=faq&mod=324
Det som står är man tittar på ett lvl 1 träfält är bara uppgraderingkostnaden, där pop ingår.
Re: Travian
Postat: sön 17 feb 2008, 20:08
av NiklasB
wyrmer skrev:Det är dock en i grunden bristfällig tes som jag baserar mitt uttalande på.
Den antar nämligen att din tillväxt kommer att öka exponentiellt enligt samma hastighet spelet igenom, vilket inte kommer att hända så fort spelare emellan kan interagera.
Dock så är antagandet tillräckligt bra förr att basera en generell förklaringsmodell på, så länge man är medveten om att dess grundläggande tänkande är korrekt, men dock inte exakt.
Vill man verkligen maximera sin vinst av bonusen ska man inte tillämpa den förrän strax efter det att man fått tillskott till sin ekonomi som inte är baserade på tillväxt av det egna kapitalet. Dvs det riktigt optimala tillfället att använda sin bonus på (då den är tidsbegränsad) är precis efter det att man fått skickar resurser via sina handelsmän.
och förresten så funkar guiden hyffsat iaf utan +25% aktiverat.
precis som Mordachai säger, så får man bygga ett eller två vetefält lite tidigare än planerat, men jag var halvvägs igenom instruktionerna för dag 3 när jag loggade in förut idag, vilket stämmer med vad dokumentet säger att jag ska vara, så jag tycker inte jag hamnat bakom för att jag inte aktiverat de där +25%.