Spelet känns mer obalanserat än 5ed och mindre turneringsinriktat. Mer specifikt gillar jag verkligen inte reglerna för karaktärer (look out sir, challenges, precision strike etc.), flygare, mäta närsomhelst och de konstiga situationer som lätt uppstår i närstrid. GW har inte heller förbättrat sig när det gäller att skriva regler, uppdatera regler eller kundsupport.
"Dom serverar mutanter!!!" - Abel fån Schnitzel, lagvrängare extraordinaire
hehe nu har jag nog itne spelat riktigt lika många matcher som du har. Men håller inte med dig på de flesta punkterna . Anser spelet är roligare och mer taktiskt än tidigare. Lite mer knasiga kombos ffa pga allies (som jag tycker man kan skippa) dock så hittils har jag inte upplevt att nått ska vara sådär superbrutet, men tror det också har med vilken inställning man ahde till spelet tidigare. Tycker GW har skrivit betydligt bättre och mer genomtänkta regler än tidigare. Vad som behövs är lite FAQ:er för vissa regler men det behöver alla spel i den här genren.
Men som Lennart säger: Smaken är som röven...
“Wuz betta den one choppa? Two choppas! Two choppas is one more… is one times da… is lots more fun! Waaagh!”
- Chopmo, Dung Heap Philosopher
kombat skrev: Anser spelet är roligare och mer taktiskt än tidigare.
Hur då? Vad är det som är mer taktiskt än tidigare?
kombat skrev:
Tycker GW har skrivit betydligt bättre och mer genomtänkta regler än tidigare.
Jag tycker tvärtom. Wound allokeringen är ganska arbetsintensiv och challenges fungerar inte alls som tänkt (inga episka strider). Exempel på mer genomtänkta regler nu och ogenomtänkta regler innan?
Gustav skrev:Jag har tappat hoppet på 6ed, jag kommer nog mest köra Warmachine framöver, iaf till kaosdexet kommer.
Jag vet inte hur chaosdexet kommer ordna bristerna i grundreglerna.
i keep her running back and forth
like a soccer team
Woundallokeringen e väl inga problem, så länge det inte är skytte på karaktär involverat... Den modellen som börja ta look out sir saves borde behöva ta dem tills den dör. Ett slag, sen tar den modellen alla saves tills den dör. Sedan nytt look out sir.
Challenges e dock bork, en lätt lösning hade bara varit att man inte flyttar modellerna. Låt dem stå där de står men räkna dem som att de står i bas med varandra. Men varför välja en lätt lösning`?
Mer taktiskt, mindre ögonmått och mer förflyttning som ger vinst eller förlust. Enda som e random e assults och de är ändå inte matchavgörande(borde inte vara med tanke på hur kass det e att assulta).
kombat skrev: Anser spelet är roligare och mer taktiskt än tidigare.
Hur då? Vad är det som är mer taktiskt än tidigare?
Movement fasen är den vikitgaste fasen i spelet hur du rör dig och hur mobil du är A och O. Gunline arméer är ganska dåliga.
The Lolbarian skrev:
kombat skrev:
Tycker GW har skrivit betydligt bättre och mer genomtänkta regler än tidigare.
Jag tycker tvärtom. Wound allokeringen är ganska arbetsintensiv och challenges fungerar inte alls som tänkt (inga episka strider). Exempel på mer genomtänkta regler nu och ogenomtänkta regler innan?
Wound allocering är jättelätt om du har samma saves, det som tar lite extra tid är enheter med olika saves och de är inte så ovanliga. Challenges hur du menar får du förklara jag tycker nog man kan få episka strider om man vill. Har jag själv inte har haft några större problem med men så spelar jag inte en så närstridsintensiv armé men som Olof säger är närstrid inte lika bra längre så tror man kommer se mindre fokus på den.
“Wuz betta den one choppa? Two choppas! Two choppas is one more… is one times da… is lots more fun! Waaagh!”
- Chopmo, Dung Heap Philosopher
Jag skulle nog vilja lyfta Jeppas gamla kompförslag: Inga dubbla val utanför troops som en bra grund för att balansera spelet lite. Då spelar det ingen roll att necrons kanonbåtar och flygplan är för billiga eller har brutna regler.
Skulle ge intressantare listor också, Olof...
Orks - putting the laughter into manslaughter
När Jeppa är borta dansar Jens på bordet - Bästa DMFare på Gothcon 2010!