Warmahordestråden

Warhammer 40k, Warzone och allting som rör krig med målade arméer.
Användarens profilbild
unispel
Auxilia - Tvångsrekryterad
Namn: Anthony Lindholm
Kontakt:

Re: Warmahordestråden

Inlägg av unispel »

Man får kanske vara ganska frikostig med målarkraven om man skall hoppas på DMF-anslutning i en 35p-turneringen under hösten/vintern.

När är folk i allmänhet turneringssugna? Tänker mest så att man slipper en massa andra konvent som stör det fina spelandet och lockar folk på avvägar.
Användarens profilbild
Zarei
Namn: Jakob Strasser

Inlägg av Zarei »

Nu finns det även en sång om Warmachine skriven av Penny-Arcade skapare Tycho (eller snarare hans verkliga alter-ego)

http://www.youtube.com/watch?v=zfrKQfNEX30
Användarens profilbild
ArneB
Namn: Anders Holm
Kontakt:

Inlägg av ArneB »

Det är väl inte så mycket konvent i höst ändå?

2 oktober?
Du kanske kan SPELA, men kan du KÖTTA?
Naymari

Inlägg av Naymari »

Äsch, hoppas ni får fler turneringar. för har inga pengar att slösa förränn 2012
Användarens profilbild
ArneB
Kontakt:

Inlägg av ArneB »

Okej, nu finns det intresse både bland DMFare och utomstående (dvs blivande DMFare) för warmahordesturnering som del av spelhelgen 13-14 november. Standard för sådana är två listor med olika casters+35 poäng. Eftersom det finns många DMFare som inte hunnit samla eller ens börja samla så tänkte jag att vi kanske ska det lite lägre för att få med fler. Förslagsvis 25poäng + caster.

Sen tänker jag mig kanske att inte köra målarkrav, men att man får nån sorts bonus om hela ens armé är målad. Typ en extra poäng till listan, eller plus ett på att börja.

Vad säger de nya och de intresserade? Vad krävs för att lura med er?
Användarens profilbild
Qvistus
Namn: Johan Qvist

Inlägg av Qvistus »

25p låter bra. Jag kommer att behöva lite hjälp med en lista så småningom.
Warholm
Praefectus - Adjuntant
Praefectus - Adjuntant
Namn: Andreas Holm

Inlägg av Warholm »

jag som också är sugen på detta lir...vad ska jag köpa först? ska man investera i någon bok så man ser vad som är vad...

För övrigt så tänkte jag mig Circle of Oberos. Ge mig tips om vad som jag ska köpa...helt enkelt håll mig i handen och peka på några balla metallfigurer.
Veni,Vidi,Rectum
Användarens profilbild
ArneB
Kontakt:

Inlägg av ArneB »

För cirkeln är det lätt för boken har inte kommit än. Tror den kanske släpps i november. En regelbok är ju kul att ha men inget man behöver direkt och det finns ju att låna. Köper man en startlåda följer det med lite grundregler där, det är förvisso från förra edition men grunderna är desamma.

Jag tycker du ska spela baldur för du ser ut som honom. Han gillar deras konstrukter, så ta några såna också. Tillräckligt många för att fylla hans fury och lite till.

Sen tänker jag mig kanske nån sorts hög-def eller stealthinfanteri för han har en besvärjelse som skyddar dem mot blastar, som de ogillar annars. Alternativt nåt långsamt och hårt för hans andra buff ökar arm och det blir extra löjligt om arm redan är högt. Å andra sidan är nog konstrukten just sådana högarmisar som passar.

Aldrig spelat mot circle så jag vet inte. Sen kanske du ville ha feta varulvar, inte trä och stenbyggen?

Jag har nog sagt det förrut, men för att kolla modeller och vad de gör så är http://battlecollege.wikispaces.com/ bra tycker jag.

Jag kan inte komma på nån caster som liknar dig speciellt Qvistus.
Användarens profilbild
Gustav
Custos Castrorum - Nyckelbärare
Namn: Gustav Weberup

Inlägg av Gustav »

Efter BSK så ska jag fokusera på WM. Så länge jag slipper måla så kan jag spela 25p utan problem den 13e.

Holm, tror det är bäst att läsa på själv, men du kan ju snacka med Anthony. Leken finns ju sedan länge men Orboros-boken ska släppas i november men kanske tar en månad till innan unispel får in den.
Annars finns MKII field test-grejorna att få tag på via torrent. Tror det mesta stämmer i dem.
"Dom serverar mutanter!!!" - Abel fån Schnitzel, lagvrängare extraordinaire
Användarens profilbild
ArneB
Kontakt:

Inlägg av ArneB »

Själva reglerna stämmer åtminstone. Det är några ändringar i korten vet jag, åtminstone för everblight.
Användarens profilbild
Qvistus

Inlägg av Qvistus »

ArneB skrev:Jag kan inte komma på nån caster som liknar dig speciellt Qvistus.
Skall jag ta detta som en förolämpning eller en komplimang? :)

Jag hade tänkt att spela Khador och det lutar nog åt något i stil med följande (allt är baserat på vad jag skulle kunna tänka mig att måla, men jag tar gärna emot idéer om vad som är spelbart också.)
  • The Butcher of Khardov [6*]
  • Devestator [9]
  • Destroyer [9]
  • 4 Widowmakers [4]
  • 6 Iron Fang Pikemen [5]
Om jag fattar det rätt skulle det då bli några poäng över (4?) (Jag förstår inte riktigt poängsystemet men jag går efter Forward Kommander... Warcastern ger poäng till warjacks?)
För dessa funderar jag på några av dessa:
  • 4 Battle Mechanics [2]
  • Wardog [1]
  • Iron Fang Pikemen command [2]
  • +4 Pikemen [3]
Användarens profilbild
Gustav
Namn: Gustav Weberup

Inlägg av Gustav »

Ja, warcaster/warlocks kostar noll poäng och ger därtill poäng som du bara får använda till warjacks/warbeasts tillhörande casterns battlegroup. Det brukar vara 5-6. Vissa har dock någon bra medhjälpare som är inkluderad och ger mindre (Khadorhäxan t.ex).
"Dom serverar mutanter!!!" - Abel fån Schnitzel, lagvrängare extraordinaire
Användarens profilbild
ArneB
Kontakt:

Inlägg av ArneB »

Du har förstått poängsystemet rätt, fast jag blir överraskad över att butcher är -6? Han är ju hysterisk. Tror det där funkar helt okej. Pikemen command kan nog vara lite bortslösat om det inte är en full unit.
Användarens profilbild
Harliqueen
Namn: Karl Gustav

Inlägg av Harliqueen »

Lutar åt Cygnar och Battleboxen med Commander Coleman Stryker. Sedan kanske man köper till 1-2 jacks direkt. Den där Earthquake verkar vara fin.
Ironjens
Tribunus laticlavius - Ung general
Tribunus laticlavius - Ung general
Namn: Jens Mattsson
Kontakt:

Inlägg av Ironjens »

Qvistus skrev:
ArneB skrev:Jag kan inte komma på nån caster som liknar dig speciellt Qvistus.
Skall jag ta detta som en förolämpning eller en komplimang? :)

Jag hade tänkt att spela Khador och det lutar nog åt något i stil med följande (allt är baserat på vad jag skulle kunna tänka mig att måla, men jag tar gärna emot idéer om vad som är spelbart också.)
  • The Butcher of Khardov [6*]
  • Devestator [9]
  • Destroyer [9]
  • 4 Widowmakers [4]
  • 6 Iron Fang Pikemen [5]
Jag vet inte var Anders har fått för sig att castern måste likna en själv. Han har inte kommenterat att jag spelar med old witch...

Butcher är en mycket bra nybörjarcaster, jag har testat honom en gång. Det man ska undvika är att försöka sig på att trolla på andra med honom. Han är bäst när han lägger iron flesh på sig själv och sen går in och slaktar i närstrid :) Och så heter hans yxa "Lola", mycket gulligt.

Warjackvalen du har är stabila. Destroyern behöver egentligen bara focus för att springa och destroyern behöver eventuellt för att sikta bättre. Plus att Destroyern utgör ett hot med räckvidd vilket är trevligt i en närstridsinriktad armé, eftersom man alltid kan vinna på caster-kill.

Widowmakers är alltid bra för att plocka infanteri och pikmännen är ett mycket bra infanterival. De blir ännu bättre med iron flesh på sig.

Nu har du fyra poäng till att leka med.

Även om Anders tycker att pikmannaofficeren inte är så nödvändig för en liten enhet så gör hans minifeat att de kan springa 12" och sedan gå 6" till och shieldwall:a. Det brukar räcka i runda två för att komma i närstrid med fienden (de har ju 2" reach också dvs totalt 20" för att binda upp trupper). Väldigt bra mot skjutande fiender, men jag använder det allt för ofta för att binda upp stora grejer som bara slaktar dem, shieldwall eller ej... Framförallt ger det dig oväntad mobilitet vilket hjälper en att kämpa om scenariosegrar och inte bara caster-kills med söliga Khador.

Battle mechanics är bra om man har många jacks. Det är fantastiskt när de lagar upp en nästintill död warjack men om du bara har två stycken kan nog poängen läggas på annat. Speciellt nere på 25 poäng.

Wardog är alltid användbar. Speciellt som han ger närstridsbonus till Butcher som gärna befinner sig inom yxavstånd från fienden. Plus att han kostar bara ett poäng, vilket förenklar listbyggande avsevärt. Fler kroppar i pikmännen gör att enheten håller längre, alltid trevligt.

Så av de valen du listar skulle jag ta hunden och extra pikmän för en balanserad 25p-lista. Men tänk på att jag förlorar långt mer än jag vinner :)

Vad gäller Holm och Circle så skulle jag nog gissa på att du är mer intresserad av teleporterande vargar och annat som helt går på tvärs med spelets vanliga regler. Lite som dina wood elves och eldar... De har ju spelets snabbaste enheter också om jag inte missförstått. Jag gillar arméböckerna eftersom de är fulla med fluff och alla enheterna presenteras utförligt så man kan fundera loss utan att behöva ha datorn igång...

K-G om Cygnar vet jag inget, men kolla med Joppe. Han har i alla fall armékortleken vad jag vet.

För er som är osäkra är ett besök i privateer press egna fraktionsforum starkt rekommenderat. De flesta har trådar riktade till nybörjare och vad man bör tänka på.
Orks - putting the laughter into manslaughter

När Jeppa är borta dansar Jens på bordet - Bästa DMFare på Gothcon 2010!
Användarens profilbild
Qvistus

Inlägg av Qvistus »

Oj, tack för alla tipsen Jens - de verkar vettiga.
En lista som blir billigare i pengar (då jag kan köpa startboxen - fast det är ju så oinspirerande att måla plast) vore:
  • Kommander Sorscha [5*]
  • Destroyer [9]
  • Devastator [9]
  • Juggernaut [7]
  • 6 Pikemen [5]
Men, är den spelbar eller blir det lite för inflexibelt?
Användarens profilbild
ArneB
Kontakt:

Inlägg av ArneB »

Jag tror tre jacks blir lite för tungt för stackars Sorscha att köra själv.
Användarens profilbild
unispel
Namn: Anthony Lindholm
Kontakt:

Inlägg av unispel »

Qvistus skrev:Oj, tack för alla tipsen Jens - de verkar vettiga.
En lista som blir billigare i pengar (då jag kan köpa startboxen - fast det är ju så oinspirerande att måla plast) vore:
  • Kommander Sorscha [5*]
  • Destroyer [9]
  • Devastator [9]
  • Juggernaut [7]
  • 6 Pikemen [5]
Men, är den spelbar eller blir det lite för inflexibelt?
Det är nog en väldigt svårspelad lista tyvärr.
Boxarna finns dock fortfarande i metall för den som föredrar sådant.
Användarens profilbild
ArneB
Kontakt:

Inlägg av ArneB »

Jag skulle uppskatta om folk som vill anmäla sitt intresse att delta i turneringen gör det snart så jag kan skriva upp.
Användarens profilbild
Qvistus

Inlägg av Qvistus »

Jag anmäler mig härmed till att få min Khador rumpa piskad.
Skriv svar