fatasy!?
- ArneB
- Auxilia - Tvångsrekryterad
- Namn: Anders Holm
- Kontakt:
Re: fatasy!?
Jag tänker mig att vi kan sno Jens kampanjsystem till 40k. Med början hårda begränsningar på vad man får ha i sin armé, och sen samlar man på sig territorier så att man får ta hjältar, magiker, magiska föremål, specials, rares....kanske monster och krigsmaskiner som separata, det vet jag fanns i nåt gammalt system i white dwarf fast fantasy var organiserat annorlunda på den tiden.
Jag tycker nog man ska ha nån sorts erfarenhetssystem till enheter också...jag gick och tänkte på nåt förr, ska börja fundera på det igen.
Jag tycker nog man ska ha nån sorts erfarenhetssystem till enheter också...jag gick och tänkte på nåt förr, ska börja fundera på det igen.
Du kanske kan SPELA, men kan du KÖTTA?
-
- Singulares - Legionär
- Namn: Christoffer Wedding
Så länge folk gör nån fantasy grej är jag med
- Harliqueen
- Namn: Karl Gustav
Jodå men jag hyr i 2e hand i 2-3 månader så jag orkar inte släpa med mig något upp dit innan jag har en egen lägenhet eller ett längre kontrakt. Samt att jag kommer jobba så mycket att jag nog inte hinner de första månaderna.Ironjens skrev:Oj, räknar du inte med att få behålla ditt jobb tillräckligt länge för att orka släpa med gubbarna upp? Det finns spelföreningar där med vet du...Harliqueen skrev:Ni kan använda mina Kaosturkar... errr Kaoskrigare om någon vill vara med
-
- Praefectus - Adjuntant
- Namn: Casimir Ehrenborg
Ja, låter awesome! Jo jag minns nått sånt me, typ en tabell me lite olika saker dom kunde få om dom vart me länge eller gjort specifika grejer. Man skulle kunna börja me en 1000 poängs lista utan lords, rares och cappad special? Eller nått såntArneB skrev:Jag tänker mig att vi kan sno Jens kampanjsystem till 40k. Med början hårda begränsningar på vad man får ha i sin armé, och sen samlar man på sig territorier så att man får ta hjältar, magiker, magiska föremål, specials, rares....kanske monster och krigsmaskiner som separata, det vet jag fanns i nåt gammalt system i white dwarf fast fantasy var organiserat annorlunda på den tiden.
- lilljonas
- Namn: Jonas Svensson
Gamla Mighty Empires är ett väldigt bra alternativ om man vill ha en extremt detaljerad kampanj där man samtidigt har alterantivet att slumpa resultat för personer som inte kan spela just den veckan etc.
Det enda som är kass med dom reglerna är att rasernas specialregler är helt obalanserade, samt att det gjordes för 20 år sen så väldigt många arméer inte finns med. Dessutom gillar jag idén med att börja med små armeer med många begränsningar, men man kanske kunde bygga en kompromiss?
Det enda som är kass med dom reglerna är att rasernas specialregler är helt obalanserade, samt att det gjordes för 20 år sen så väldigt många arméer inte finns med. Dessutom gillar jag idén med att börja med små armeer med många begränsningar, men man kanske kunde bygga en kompromiss?
-
- Praefectus - Adjuntant
Va kunde dom special reglerna se ut som då? O.o
Ända argumentet jag skulle kunna ha emot mighty empires är att de kanske blir trassligt om vi lyckas få igång tillräckligt många personer. Det va väll de som va så bra med jens 40k kampanj att det gav en ballans.
Ända argumentet jag skulle kunna ha emot mighty empires är att de kanske blir trassligt om vi lyckas få igång tillräckligt många personer. Det va väll de som va så bra med jens 40k kampanj att det gav en ballans.
- lilljonas
Jo, jag håller med om att nackdelen med en kampanj i stil med Mighty Empires är att den är rätt så stängd för nya deltagare och sådana kampanjer lätt dör ut så fort några personer missat några rundor. Men samtidigt så är det kul med detaljer, och att kunna skicka lönnmördare för att döda dryga karaktärer etc. ger en helt ny dimension till kampanjen.
Här är gamla reglerna för den som är nyfiken:
http://www.games-workshop.com/MEDIA_Cus ... s_1990.pdf
Gamla Mighty Empires var så detaljerad att det funkade finemang att spela som helt separat spel utan själva slagen, och det var faktiskt så jag spelade det mest i min fjärran ungdom. Samtidigt avgörs väldigt mycket av hur man slår på alla tabeller, med stor skillnad på bästa och sämsta resultaten, så det är lite necromunda-varning.
Här är gamla reglerna för den som är nyfiken:
http://www.games-workshop.com/MEDIA_Cus ... s_1990.pdf
Gamla Mighty Empires var så detaljerad att det funkade finemang att spela som helt separat spel utan själva slagen, och det var faktiskt så jag spelade det mest i min fjärran ungdom. Samtidigt avgörs väldigt mycket av hur man slår på alla tabeller, med stor skillnad på bästa och sämsta resultaten, så det är lite necromunda-varning.
Senast redigerad av lilljonas den lör 04 dec 2010, 16:28, redigerad totalt 1 gånger.
- ArneB
- Kontakt:
Jag tyckte alltid att gamla mighty empires verkade sjukt ball faktiskt. Men ja, det blir lite stängt. Vi kanske ska hålla en lägre ambitionsnivå först och försöka aktivera folk så mycket som möjligt.
- lilljonas
Jopps, dessutom har man ju problemet att man inte kan slåss mot vem som helst, så om två personer har tid att spela samma dag men inte råkar attackera varandra på kartan så funkar det inte. Så jag tror att det är bättre att göra någon kombination, med en hel del idéer från 40K-kampanjen för att göra det praktiskare, men med vissa delar från Mighty Empires för att ge ens arméer mer karaktär. Plus att det är kul med en målad 3D-karta där man man följa sitt imperium etc.
-
- Praefectus - Adjuntant
Ett par personer kanske borde sätta sig ner och skriva ihop någonting? Om det inte finns någon som känner att han kan ta hela ansvaret på sig själv?
Älskade att de fanns tabeller för att namnge saker också xD
Älskade att de fanns tabeller för att namnge saker också xD
- lilljonas
Tabellerna är ju det bästa med gamla mighty empires! Bara att det finns en "lönnmörda fiendens kung"-tabell... Jag skulle kunna klura lite över jul/nyår då jag kommer vara sitta hos svärföräldrarna och uggla utan hobbysaker. Sen måste vi också måla upp vårt mighty empire-set. Annars funkar det ju inte.
-
- Praefectus - Adjuntant
För mig är det inget problem att måla upp brickorna efter jul, kan jag ställa upp på. Kommer ner först runt 15 till 20nde januari tror jag. Kan kanske ta med sakerna upp om dom inte tar för mycket plats...
- lilljonas
Jag kan också måla brickor etc, borde inte ta så mycket tid.
- ArneB
- Kontakt:
Är de nya brickorna kompatibla med de gamla reglerna? Jag tror det nya är en mycket mer simplifierad och tråkig variant.
- lilljonas
Jo, gamla reglerna har ju båtar och fort och hav och grejer. Men sjöslagsreglerna var inte så spännande så vitt jag minns det, och man skulle nog kunna slimma alltihopa genom att ta bort dem utan att förlora så mycket på det.
- ArneB
- Kontakt:
Sjöslagsreglerna kräver nästan att man har manowar också..vilket jag förvisso har men båtarna är för jävla svåra att få tag på tydligen.
-
- Praefectus - Adjuntant
Personligen tycker jag att de kanske är en överdrift såhär i början, tycker vi kan köra en mindre kampanj senare som håller hårdare på dom konstiga reglerna med folk som kan komma varje vecka osv. Men big scale nu!
- lilljonas
Jag håller med, bättre att köra en liten kampanj med väldigt enkla regler där det är lätt för folk att droppa in och ut första gången man försöker.Echunia skrev:Personligen tycker jag att de kanske är en överdrift såhär i början, tycker vi kan köra en mindre kampanj senare som håller hårdare på dom konstiga reglerna med folk som kan komma varje vecka osv. Men big scale nu!
- ArneB
- Kontakt:
Ska vi sikta på efter julen då? Vi hade kunnat ha det som en alldeles egen studiecirkel då.
-
- Praefectus - Adjuntant
Ja det tycker jag, iaf ur min synvinkel då jag inte är här över julen . Jo det är ju faktiskt en bra idee