Sydcon istället för Skånecup!
- bengtslaanesh
- Auxilia - Tvångsrekryterad
- Namn: Pär Nordlund
Re: Sydcon istället för Skånecup!
Jag kan göra komp...
Och jag kommer inte vara på plats, så ingen kan klaga...
Och jag kommer inte vara på plats, så ingen kan klaga...
våga fråga?
- The Lolbarian
- Namn: Hamza Saif Al Din
Jan har din bil krok?
i keep her running back and forth
like a soccer team
like a soccer team
- Doc Sniksnak
- Namn: Jan Talts
- guildmaster
- Magister - Administrator
- Namn: Gustav Dahlström
- The Lolbarian
Du har pm!
I övrigt undrar jag vi ska tillåta Imperial Armour? Jag är för. Vad tycker vi om detta?
Övrigt: Swefaq kommer användas. Imperial Armour enheter och Imperial Armour specialkaraktärer är tillåtna om de passar till arméns tema, annars inte. Vissa nobrianer uppgraderingar som autokanon chimeror och meltarasorbacks kommer ju turbodålig komp.
Husregel 1: Chaos dreadnaughts kollar line of sight från vapen vid firefrenzy. Dvs. de vänder sig inte om och skjuter. Vapnen är hull mounted och har 45 graders synfält.
Husregel 2:
Om en greyknight spelare har en brotherhood champion och köper uppgraderingen digital weapons får han automatiskt 5 poäng extra att använda i sin armélista (1455).
Ska jag posta upp det?
I övrigt undrar jag vi ska tillåta Imperial Armour? Jag är för. Vad tycker vi om detta?
Övrigt: Swefaq kommer användas. Imperial Armour enheter och Imperial Armour specialkaraktärer är tillåtna om de passar till arméns tema, annars inte. Vissa nobrianer uppgraderingar som autokanon chimeror och meltarasorbacks kommer ju turbodålig komp.
Husregel 1: Chaos dreadnaughts kollar line of sight från vapen vid firefrenzy. Dvs. de vänder sig inte om och skjuter. Vapnen är hull mounted och har 45 graders synfält.
Husregel 2:
Om en greyknight spelare har en brotherhood champion och köper uppgraderingen digital weapons får han automatiskt 5 poäng extra att använda i sin armélista (1455).
Ska jag posta upp det?
like a soccer team
like a soccer team
- Zarei
- Namn: Jakob Strasser
Varför denna regel?The Lolbarian skrev: Husregel 2:
- bengtslaanesh
Det enda ovannämnda husregler kommer uppnå, är att allt verkar lite extra oseriöst.
Är det något man vill uppnå, så kör på det.
Annars, skit i det.
Är det något man vill uppnå, så kör på det.
Annars, skit i det.
våga fråga?
-
- Custos Castrorum - Nyckelbärare
- Namn: Johan Ljungström
För att digital weapons har ingen funktion för en brotherhood champion som redan rerollar alla misslyckade to wound slag i close combat. Men jag tycker nog som pelle att lika bra att bara skippa detZarei skrev:Varför denna regel?The Lolbarian skrev: Husregel 2:
“Wuz betta den one choppa? Two choppas! Two choppas is one more… is one times da… is lots more fun! Waaagh!”
- Chopmo, Dung Heap Philosopher
- Chopmo, Dung Heap Philosopher
- Zarei
Det var det jag misstänkte, är man så dum så man köper något som inte har någon funktion får man väl skylla sig själv.kombat skrev:För att digital weapons har ingen funktion för en brotherhood champion som redan rerollar alla misslyckade to wound slag i close combat. Men jag tycker nog som pelle att lika bra att bara skippa detZarei skrev:Varför denna regel?The Lolbarian skrev: Husregel 2:
- bengtslaanesh
Det är rätt viktigt att försöka sprida samma information överallt.
Jag går lös och editerar lite i startposterna.
Anmälan gäller när listan är inskickad, så som det var sagt från början.
Jag går lös och editerar lite i startposterna.
Anmälan gäller när listan är inskickad, så som det var sagt från början.
våga fråga?
- The Lolbarian
Ok. Men första husregeln måste vi ha!! Hur gör vi med IA? Ska det tillåtas? Enklast är att banna det eftersom IA kan vara sjukt svårkompat men samtidigt finns det balla grejer man kan spela med. Vad tycker vi?
like a soccer team
like a soccer team
-
- Tribunus laticlavius - Ung general
- Namn: Jens Mattsson
- Kontakt:
Låt folk ha med det, det kommer väl att speglas i kompen?
Orks - putting the laughter into manslaughter
När Jeppa är borta dansar Jens på bordet - Bästa DMFare på Gothcon 2010!
När Jeppa är borta dansar Jens på bordet - Bästa DMFare på Gothcon 2010!
- bengtslaanesh
- bengtslaanesh
Jag är lite sugen på att låsa förstaposten för editering så inte Hamza går lös fullständigt...
Oavsett, så är kompbedömingsbeskrivningen bra, så ändra inte på den.
Oavsett, så är kompbedömingsbeskrivningen bra, så ändra inte på den.
våga fråga?
- The Lolbarian
Kaosdreads som skjuter där vapnen ser vid firefrenzy har jag drömt om att rula sen urminnes tider. Det är fortfarande inte så obalanserat och på vissa ställen spelar man tillochmed så.
Vad tror man om detta?
Målningsidé sydcon:
15 poäng är ju för 3 färger + dipp/drybrush plus något gjort med basen. Tanken är att armén är enhetlig och ger intrycket av att vara färdig.
Sen tänkte jag 5 poäng på modellerna, dvs detaljer, highlights konverteringar. Det viktiga är att det blir snyggt inte att det är avancerat. Bara för att man konverterar ger inte autopoäng. Synliga penseldrag samt synliga gjutlinjer drar ner på målningsresultatet.
4 Poäng på baser. Komplementerar basen figurens målningschema och är den snygg och välgjord ger det maxpoäng.
Exempel: Mina Black legion baser (sand + 3 drybrush+ flock) ger 1 poäng eftersom de flesta är stressmålade inför turnering, flocket sitter inte övertygande samt så är basarna väldigt mörka och framhäver inte de redan mörka gubbarna.
6 Poäng på armén i helhet. Här ingår bland annat squadmarkings samt overall feel. Även rätt karaktärer samt rule of cool och att målningen/basning komplementer arméns bakgrund. Centrepiece modeller av typ hjälter, monster, fordon drar upp scoren.
Exempel Lucius straight out of the box till Black Legion ger inte extrapoäng men en egenkonverterad black legion temad count as Lucious gör det osv. Lysander till Imperial Fists ger plus osv.
Vad tror man om detta?
Målningsidé sydcon:
15 poäng är ju för 3 färger + dipp/drybrush plus något gjort med basen. Tanken är att armén är enhetlig och ger intrycket av att vara färdig.
Sen tänkte jag 5 poäng på modellerna, dvs detaljer, highlights konverteringar. Det viktiga är att det blir snyggt inte att det är avancerat. Bara för att man konverterar ger inte autopoäng. Synliga penseldrag samt synliga gjutlinjer drar ner på målningsresultatet.
4 Poäng på baser. Komplementerar basen figurens målningschema och är den snygg och välgjord ger det maxpoäng.
Exempel: Mina Black legion baser (sand + 3 drybrush+ flock) ger 1 poäng eftersom de flesta är stressmålade inför turnering, flocket sitter inte övertygande samt så är basarna väldigt mörka och framhäver inte de redan mörka gubbarna.
6 Poäng på armén i helhet. Här ingår bland annat squadmarkings samt overall feel. Även rätt karaktärer samt rule of cool och att målningen/basning komplementer arméns bakgrund. Centrepiece modeller av typ hjälter, monster, fordon drar upp scoren.
Exempel Lucius straight out of the box till Black Legion ger inte extrapoäng men en egenkonverterad black legion temad count as Lucious gör det osv. Lysander till Imperial Fists ger plus osv.
like a soccer team
like a soccer team
- bengtslaanesh
Det låter som en ganska avancerad bedömning.
Det är nog lättare att börja alla på ca 18, sänka de som är knappt färdiga toll 15 och höja lite godtyckligt och ge eventuella best army-arméer 25.
Egentligen tycker jag målning ska ge 50p om armén är färdigmålad eller best painted och noll i alla andra fall.
Men jag ska ju inte vara med ändå, "så jag bryr mig inte".
Jag tycker det är viktigt att du inte ändrar på redan sagda poäng.
Max för målning bör vara 25, iom att du sagt det. Sen kan det iofs finnas en massa olika sätt att uppnå det,
dvs man kan använda din mall, men bara sätta taket vid 25.
Det gör ju inget om "alla" får maxpoäng.
Sen tycker jag inte du ska tillåta fel combi-vapen som du skrivit.
Men som sagt.
Det är din turnering, jag ska bara göra komp och dessutom inte vara på plats och försvara den...
Det är nog lättare att börja alla på ca 18, sänka de som är knappt färdiga toll 15 och höja lite godtyckligt och ge eventuella best army-arméer 25.
Egentligen tycker jag målning ska ge 50p om armén är färdigmålad eller best painted och noll i alla andra fall.
Men jag ska ju inte vara med ändå, "så jag bryr mig inte".
Jag tycker det är viktigt att du inte ändrar på redan sagda poäng.
Max för målning bör vara 25, iom att du sagt det. Sen kan det iofs finnas en massa olika sätt att uppnå det,
dvs man kan använda din mall, men bara sätta taket vid 25.
Det gör ju inget om "alla" får maxpoäng.
Sen tycker jag inte du ska tillåta fel combi-vapen som du skrivit.
Men som sagt.
Det är din turnering, jag ska bara göra komp och dessutom inte vara på plats och försvara den...
våga fråga?
- The Lolbarian
Angående combivapen, tänkte jag såhär: det funkar att man har en combiplasma som combiflamer eller whatever samt mindre uppgraderingar som digital weapons, powerweaponsvärd som ser ut som vanliga svärd (tex jeppas IG sergeanter) och sånt. Men det kanske är olämpligt på konvent och passar mer när man spelar med folk man känner.
Målningsidéen behöver jag isf inte gå ut med officielt utan då kan jag bara ha det i "huvudet" eller så. Bara för att ha något att gå efter för att kunna ha det någorlunda konsekvent och rättvist. Det kommer även vara en "yttre kompetens" som gör målningsbedömningen tillsammans med mig.
Jag hade också velat ha högre målningspoäng men jag vet inte hur långt jag kan ta det eftersom de turneringar jag har varit på har målningen inte spelat jättestor roll sålänge sålänge man har tre färger. TOKarna har tex. 2-3 poäng de snygga arméerna tävlar om.
I övrigt tror jag också att det är bäst på att inte ändra något stort nu eftersom folk har redan anmält sig.
Målningsidéen behöver jag isf inte gå ut med officielt utan då kan jag bara ha det i "huvudet" eller så. Bara för att ha något att gå efter för att kunna ha det någorlunda konsekvent och rättvist. Det kommer även vara en "yttre kompetens" som gör målningsbedömningen tillsammans med mig.
Jag hade också velat ha högre målningspoäng men jag vet inte hur långt jag kan ta det eftersom de turneringar jag har varit på har målningen inte spelat jättestor roll sålänge sålänge man har tre färger. TOKarna har tex. 2-3 poäng de snygga arméerna tävlar om.
I övrigt tror jag också att det är bäst på att inte ändra något stort nu eftersom folk har redan anmält sig.
like a soccer team
like a soccer team
- The Lolbarian
Vad tror ni om detta schemat? Jag tänkte lägga upp det här innan jag slänger upp det på svenska 40k.
09.30 - 10.00 samling (Matchningen kanske behöver göras på plats eftersom det är stor risk att folk bara dyker upp och ska spela)
10.00 - 12.50 Match 1
-----Lunch Paus-----
14.00 - 16.50 Match 2
17.00 - 19.50 Match 3
9.00 - 11.50 Match 4
-----Lunch Paus-----
13.00 - 15.50 Match 5
16.00 Gemensam prisutdelning
Det enda som jag måste efterfölja är att prisutdelning ska vara runt 16.00 och den är gemensam för hela konventet.
Matcherna är 2 timmar och 50 minuter. Jag bedömmer att det räcker för 1450 poängs arméer. Lunchen är inte i det längsta taget men det ska finnas en falafelvagn precis utanför konvetet. Att jag tog det tidigt på söndag är för att man ska slippa köra runt med sakerna alldeles för länge.
Vad tycker man detta?
09.30 - 10.00 samling (Matchningen kanske behöver göras på plats eftersom det är stor risk att folk bara dyker upp och ska spela)
10.00 - 12.50 Match 1
-----Lunch Paus-----
14.00 - 16.50 Match 2
17.00 - 19.50 Match 3
9.00 - 11.50 Match 4
-----Lunch Paus-----
13.00 - 15.50 Match 5
16.00 Gemensam prisutdelning
Det enda som jag måste efterfölja är att prisutdelning ska vara runt 16.00 och den är gemensam för hela konventet.
Matcherna är 2 timmar och 50 minuter. Jag bedömmer att det räcker för 1450 poängs arméer. Lunchen är inte i det längsta taget men det ska finnas en falafelvagn precis utanför konvetet. Att jag tog det tidigt på söndag är för att man ska slippa köra runt med sakerna alldeles för länge.
Vad tycker man detta?
like a soccer team
like a soccer team
- Zarei
Ser bra ut, kör ett hårt straff på för sent rapporterade matchresultat.
- The Lolbarian
Jag gillar inte att straffa folk. Är det verkligen nödvändigt?
like a soccer team
like a soccer team