Terrängsbyggespengar

Warhammer 40k, Warzone och allting som rör krig med målade arméer.
Ironjens
Tribunus laticlavius - Ung general
Tribunus laticlavius - Ung general
Namn: Jens Mattsson
Kontakt:

Re: Terrängsbyggespengar

Inlägg av Ironjens »

Limpistol och stavar finns redan i mängder, det är det enda som inte behöver köpas. Lägg en fetebeställning på balsaträ istället så vi inte behöver sno av Jonas längre. Då tänker jag både "balkar" och "plank" i varierande tjocklek och storlek.
Orks - putting the laughter into manslaughter

När Jeppa är borta dansar Jens på bordet - Bästa DMFare på Gothcon 2010!
Användarens profilbild
ArneB
Auxilia - Tvångsrekryterad
Namn: Anders Holm
Kontakt:

Inlägg av ArneB »

Gustav, de där låter ju väldigt bra för min otränande öron. Har du någon aning om var man kan köpa dem i Sverige? Med tanke på pillet med kvitton tror jag inte ebayköp är det lättaste att få igenom.
Du kanske kan SPELA, men kan du KÖTTA?
Användarens profilbild
guildmaster
Magister - Administrator
Magister - Administrator
Namn: Gustav Dahlström

Inlägg av guildmaster »

Jag kör ett Google-fu slag och återkommet.
Användarens profilbild
lilljonas
Namn: Jonas Svensson

Inlägg av lilljonas »

Plasticard av olika tjocklekar. Om vi beställer gräs etc från tex antenociti så kan man köpa det från samma ställe.
Användarens profilbild
Loffe
Namn: Olof Svensson

Inlägg av Loffe »

Hjälper gärna till att bygga, men mitt problem är att jag inte e fri på helger... Kanske kan komma. Kommer kika här i tråden och kan jag så kommer jag och bygger.

Containrar är en bra ide. Gör man dem i varierande storlek så kan man stapla runt med dem och sätta upp det mesta.

Även större kullar i olika nivåer hade varit nice.
But when life gives you lemons, blood for the Blood God!
http://24.media.tumblr.com/tumblr_ld659 ... o1_500.jpg
Användarens profilbild
guildmaster
Magister - Administrator
Magister - Administrator

Inlägg av guildmaster »

Jag har jobbat i vanligt frigolit och det är hur smidigt som helst. Men jag gissar att blå kompakt frigolit är bättre och framför allt mer tålig.

Jag använde GW:s batteridrivna verktyg när jag gjorde ett gäng kullar. Jag skar ut kullarna ur ett frigolitblock med små vågrörelser. Grundande mörkbrunt, drybrushade ljust och flockade toppen.

Bild

Att köpa från utomländska butiker borde inte vara några problem. Man får ju ett officiellt kvitto att visa upp. Men kolla med de som ni ska redovisa för först. Men jag har hitta två svenska butiker som har liknande verktyg.

Med ett skärbord (Motsvarande en bandsåg) kan man göra raka snitt om man vill bygga byggnader. Skär man med ett skärverktyg på frihand blir aldrig rakt, men funkar bra till naturlig terräng.

Skärbord (Nätanslutet) 1300 kr
http://www.cchobby.se/glodsaag-thermocut-1-st.aspx
http://www.cchobby.se/glodtraad-30-m.aspx

Enklare skärverktyg (nätanslutet) 400kr
http://modellhobby.se/index.php?maincat ... tity=11657
Extra värmetråd
http://modellhobby.se/index.php?maincat ... tity=11658

Skärverktyg, USA
http://hotwirefoamfactory.com/-K05-Craf ... 1-Kit.html
Skärbord, USA
http://hotwirefoamfactory.com/-K03-Craf ... e-Set.html

Butik i England (Skärbord)
http://www.hotwirefoamcutter.co.uk/2%20 ... %20ps.html

Exempel på kulle med sluttande sidor
http://www.40kterrain.com/40k-terrain/4 ... -the-hills
Chaos, panic and disorder... My work here is done
Användarens profilbild
ArneB
Kontakt:

Inlägg av ArneB »

Blir bättre och bättre! En annan fördel med svenska affärer är att vi då kan betala med faktura, vilket gör att man slipper ligga ute med pengar, och kommunen slipper betala moms.

Verktyg verkar som det kan skena iväg i pris ganska fort. Jag föreslår att vi prioriterat material och sen tar vi verktyg för vad som blir kvar.
Användarens profilbild
Qvistus
Namn: Johan Qvist

Inlägg av Qvistus »

Enklare skärverktyg (nätanslutet) 400kr
http://modellhobby.se/index.php?maincat ... tity=11657
Extra värmetråd
http://modellhobby.se/index.php?maincat ... tity=11658
En sådana har jag som jag gärna donerar till DMF. Den ligger faktiskt på lokalen redan. Den är inte jättestor så det går inte att skära vad som helst med den. Men om man gör grovjobbet med brytbladsknivar först, så funkar det.
Användarens profilbild
The Lolbarian
Namn: Hamza Saif Al Din

Inlägg av The Lolbarian »

När ska vi sitta och bygga då?
i keep her running back and forth
like a soccer team
Användarens profilbild
guildmaster
Magister - Administrator
Magister - Administrator

Inlägg av guildmaster »

I andra trådar har det diskuterats en del hur vi ska få fler och nya medlemmar till DMF. När det gäller figurspel tror jag en viktig faktor skulle vara att vi har skånes grymmaste terräng/spelbord. De bord vi har idag är bra och väldigt funktionella både spelmässigt och logisktikmässigt. De figurspel jag sett mest på lokalen är 40k, Warmachine/Hordes och fantasy. Om vi får ihop två bord som funkar för flera av dessa spel och som alltid kan stå uppställda hade det varit grymt.

Ett wasteland/klippor bord ev med lava/toxic/sumpmark och sedan ett steampunk/city terrain med katedraler och gotiska byggnader. Antingen modulärt eller kompletterad med flyttbar/utbytbar terrängelement. Snygga med givetvis spelbara.

Nu har jag inte så mycket tid att lägga på det så det är lite förmätet att föreslå det själv. Men jag hjälper gärna till med delar av det.
Chaos, panic and disorder... My work here is done
Användarens profilbild
lilljonas

Inlägg av lilljonas »

Jag tror själv att det vore bra att börja med en eller två tema-bräden i stil med de vi byggde för gubbspel, som är lite mer flashiga och uppseendeväckande. Kanske en med 40K-tema och en åt Warmachine-hållet? Nackdelen är att de tar upp jävligt massa plats i jämförelse med de bruna borden, så vi kan inte bygga hur många som helst. Sedan kan man göra terräng som främst passar till dem, men som även går att använda till resten av borden.

Jag tror själv att ett träskigt bräde i cryx-stil med hust i Tim Burton-stil skulle kunna bli grymt, och en mer city fight/sci-fi-bräde hade funkat bra det med. Gör man dem modulära så blir de lite lättare att frakta och förvara. Jag tycker att husen här är en bra utgångspunkt om vi ska göra ett Warmahordes-bräde:

http://privateerpressforums.com/showthr ... s%28WIP%29
Användarens profilbild
Elrik
Namn: Erik Lindholm

Inlägg av Elrik »

Riktigt fina grejer.
Maestro of the lol-orgel.
.
Den inre röven. /Poesi by Ilg
Echunia
Praefectus - Adjuntant
Praefectus - Adjuntant
Namn: Casimir Ehrenborg

Inlägg av Echunia »

Jag måste säga att jag stödjer iden om två tema bord som fokuserar på att va riktigt snygga istället för funktionella, även om det inte blir ett dedikerat fantasy bord. :wink:

Eftersom det inte verkar ha blivit nått denna helg. Är det nästa som gäller?
Användarens profilbild
ArneB
Kontakt:

Inlägg av ArneB »

Nästa eller nån annan gång! Först och främst behöver vi åka och handla, nu när vi har en lista. Helst på affärer där man kan betala med faktura för då slipper vi ligga ute med pengar. Ska vi åka på en inköpsexpedition på lördag förmiddag 19 november och sen bygga duktigt hela dagen? Johan, kunde du tänka dig att köra bil eller ska jag fixa det? Jag har bara en liten, om det är stora jäkla grejer som ska köpas.
Användarens profilbild
Gustav
Custos Castrorum - Nyckelbärare
Custos Castrorum - Nyckelbärare
Namn: Gustav Weberup

Inlägg av Gustav »

Borden måste vara någotsånär funktionella också. Om de inte går att förändra så kommer man inte vilja spela på dem i längden och det finns inte plats för att de bara ska stå och va och de kommer bli hoppackade.

Dvs, tematiska bord är fint och jag är helt och hållet för idén, men temat måste mestadels sitta i flyttbar terräng och inte i bordet så att man kan ändra om lätt.

Annars låter allt bra, jag är väldigt gärna med och bygger.
"Dom serverar mutanter!!!" - Abel fån Schnitzel, lagvrängare extraordinaire
Användarens profilbild
lilljonas

Inlägg av lilljonas »

Jo, balansen mellan maximal spelbarhet och snygghet är lurig. Våra bruna bord är ju maximalt spelbara, men tråkiga. Jag skall skissa lite i veckan på lösningar för åtminstone ett warmahordes-aktigt bräde, så lämna gärna ideer.

En lösning med modulära bräden är ju att t.ex. ha tre "tråkigare" bitar, men sen ha en "roligare" bit som man kan byta bort. Jag tycker personligen att det ett snyggt bräde oftast behövs ett centerpiece som ger liv till det, annars blir det lätt bara en bit gräs med lite random hus utspridda. Då är det roligare att göra t.ex. en hemsökt Cryx-gruv-stad, som man sen gör modifierbar.

Ett stalingrad-aktigt 40K-bräde med ett havererat artilleritåg hade också varit coolt.
Användarens profilbild
ArneB
Kontakt:

Inlägg av ArneB »

En sak jag sett göras warmachinemässigt är att göra terräng som är rätt storlek för de olika scenariona, så man har typ en stencirkel med 12" diameter eller så. Det hade varit fantastiskt bra.
Användarens profilbild
Elrik
Namn: Erik Lindholm

Inlägg av Elrik »

Om man bygger plattor som är 2x2 fot och som i stor utsträckning går att vrida och placera ihop på olika sätt kan man ha ett ganska omväxlande bord som ändå har en del riktigt snygga fasta inslag. Då är de dessutom ganska behändiga när man vill flytta undan dem eller ta med på turnering. Sen kan man ha de stora terrängbitarna (tex hus, kullar, stora ruiner, fyrtorn etc) lösa så att det går att bygga bordet annorlunda varje gång.

När det gäller spelbarheten för 40k (hormachine vet jag inget om) handlar det ganska mycket om hur lätt det är att flytta gubbar inne i ruiner, om det går att balansera figurerna, smala springor som gör det omöjligt att någonstans gömma saker/tydligt var det är i skydd eller ej. Om man ser på den gamla terrängen så är den (för tredje och fjärde editionens 40k) extremt spelbar. Men den har fått göra avkall på realism/snygghet, tex nästan lodräta sidor på kullar, minimalt med skräp på marken i ruinerna.
Maestro of the lol-orgel.
.
Den inre röven. /Poesi by Ilg
Användarens profilbild
lilljonas

Inlägg av lilljonas »

2x2-fots fyrkanter låter bra. Sedan kan man bygga extra rutor för att få variation, och när man byggt tillräckligt många extra rutor så har man möjigheten att bygga två bord. Om man dessutom har övergångs-rutor, säg rutor som är hälften stad som övergår till öken, så kan man utvidga gentemot ytterligare teman i framtiden, utan att behöva göra ett helt nytt bräde.
Användarens profilbild
guildmaster
Magister - Administrator
Magister - Administrator

Inlägg av guildmaster »

Delade spelbord har för och nackdelar. De blir inte lika snygga, slits lätt i kanterna, risk att de glider isär och det blir lättare att bedömna avstånd genom att använda segmenten. Men de ger onekligen en stor variation. Och man kan lätt komplettera efter hand.

Man kan även dela upp bordet i 2x4 fots segment. Som passar på flera sätt.

Jag tycker fasta bord med utbytbar/kompletterande terräng hade varit snyggast.
Skriv svar